Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-23@21:33:51 GMT

از فواید سلامت اثبات شده موز

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۳۶۳۹۴

از فواید سلامت اثبات شده موز

خرداد: موز یکی از پر مصرف‌ترین میوه ها در جهان و یکی از مغذی‌ترین آنها محسوب می شود. در حقیقت، بنابر گزارش سازمان خاروبار و کشاورزی ملل متحد، موز در فهرست میوه های تازه صادراتی در جهان جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.  

به گزارش خرداد  به نقل از "پریونشن"، اما حتی به رغم محبوبیت بی نظیر موز، برخی افراد همچنان از مصرف آن به دلیل محتوای کربوهیدرات و قند بیشتر نسبت به بسیاری دیگر از میوه ها پرهیز می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما باید به این نکته توجه داشت که بدن انسان برای تامین سوخت مورد نیاز خود به کربوهیدارت ها نیاز دارد و برخلاف خوراکی های پردازش شده شیرین، قندهای موجود در موز طبیعی هستند و با ویتامین ها و مواد معدنی دیگر همراهی می شوند. افزون بر این، موز سرشار از فیبر است که آهنگ گوارش قند را کند کرده و به احساس سیری برای مدت زمان طولانی‌تر کمک می کند.

موز سرشار از پتاسیم است

به گفته موسسه ملی سلامت آمریکا، یک موز اندازه متوسط دارای 422 میلی گرم پتاسیم یا حدود 12 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه این ماده معدنی است.

بدن برای ارائه عملکرد درست خود به میزان قابل توجهی پتاسیم نیاز دارد. این الکترولیت به انقباض عضلانی، عملکرد عصبی، انتقال مواد مغذی به سلول ها و تخلیه مواد زائد از آنها، تنظیم ضربان قلب، و تنظیم سدیم در بدن کمک می کند. از این رو، سطوح ناکافی پتاسیم می تواند فشار خون و خطر سنگ کلیه را افزایش دهد، ممکن است با احساس ضعف و خستگی مواجه شوید، یا حتی گرفتگی های عضلانی را تجربه کنید.

موز به هیدراته نگه داشتن بدن کمک می کند

پتاسیم به تنظیم تعادل مایعات در بدن، به ویژه الکترولیت هایی مانند سدیم، منیزیم، کلسیم و البته پتاسیم که پس از انجام ورزش از دست می دهید، کمک می کند. فعالیت جسمانی متوسط تا شدید می تواند موجب تغییرات سلولی کوچک در پتاسیم شود و ورزشکاران برای خنثی کردن این موارد عدم تعادل به مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم تشویق می شوند.

موز برای روده مفید است

یک موز اندازه متوسط دارای 3 گرم فیبر (حدود 10 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای این ماده مغذی) است. همچنین، موز حاوی پریبیوتیک ها است که نوعی فیبر تخمیرپذیر محسوب شده و به افزایش باکتری های خوب روده کمک می کند. این بردی بزرگ برای سلامت کلی انسان است زیرا به گفته پژوهشگران این باکتری های خوب ممکن است به بهبود گوارش، کاهش مدت زمان سرماخوردگی، و حتی کاهش وزن کمک کنند.

موز سوختی عالی پیش از انجام ورزش است

بهترین مواد غذایی که پیش از انجام ورزش می توانید مصرف کنید، آنهایی هستند که دارای قندهای طبیعی برای تامین انرژی بوده و همچنین معده را با مشکل مواجه نمی کنند. موز از بهترین گزینه ها در این زمینه است و همچنین به راحتی می توانید آن را در ساک ورزشی خود حمل کنید. افزون بر این، پژوهش ها نشان داده اند که موز دارای ترکیبات منحصر به فردی است که می توانند عملکرد ورزشکاران را بهبود ببخشند.

موز ممکن است ریکاروی پس از انجام ورزش را نیز تقویت کند

پس از انجام ورزش نیز مصرف موز ممکن است مفید باشد. مطالعه ای کوچک در سال 2018 که در نشریه PLOS One منتشر شد، نشان داد که برخی ترکیبات و مواد شیمیایی گیاهی موجود در موز می توانند نقش موثری در کاهش التهاب ناشی از انجام تمرینات و ورزش های سخت و شدید - موجب دردهای عضلانی می شود - داشته باشند.

موز برای قلب انسان مفید است

پتاسیم موجود در موز برای حفظ سلامت قلب ضروری است. پژوهش ها نشان داده اند که مصرف پتاسیم زیاد با کاهش چشمگیر سطوح فشار خون و کاهش خطر سکته مغزی پیوند خورده است. پتاسیم به دفع سدیم اضافه از بدن از طریق ادرار نیز کمک می کند که آسیب احتمالی آن به قلب را کاهش می دهد.

موز می تواند جایگزین شکر در غذاهای پخته شود 

طعم شیرین طبیعی و بافت نرم موز یکی از بهترین دلایل برای مصرف این میوه است که آن را به گزینه ای عالی برای استفاده در بسیاری از غذاهای پخته تبدیل می کند. شما می توانید موز را جایگزین شکر کنید.

موز سرشار از ویتامین B6 است

اگرچه ویتامین B6 همواره در کانون توجهات قرار ندارد، اما یکی از مواد مغذی ضروری برای انسان محسوب می شود. مصرف یک موز تقریبا یک سوم از نیاز روزانه به ویتامین B6 را تامین می کند که یک ماده مغذی مهم برای رشد مغز نوزاد طی دوران بارداری و واکنش های آنزیمی درگیر در سوخت و ساز محسوب می شود.

موز ممکن است اشتها را کنترل کند

یک ماده غذایی به تنهایی نمی تواند احساس گرسنگی شدید پس از عدم مصرف یک وعده غذایی را از بین ببرد. با این وجود، مصرف موز به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل ممکن است به کاهش هوس های غذایی کمک کند. موز حاوی نوعی فیبر به نام نشاسته مقاوم است که به نظر می رسد به افراد در مصرف کالری کمتر و مدیریت اشتها کمک می کند. در شرایطی که پژوهش های بیشتر برای درک بهتر رابطه بین این دو باید صورت بگیرد، یک موز اندازه متوسط حاوی حدود 100 کالری است و به واسطه محتوای فیبر خود می تواند احساس سیری را در انسان ایجاد کند.

موز به حفظ سلامت کلیه ها کمک می کند

طی یک مطالعه در سوئد با حضور 61 هزار شرکت کننده زن، پژوهشگران دریافتند افرادی که میوه ها و سبزیجات زیاد - تقریبا سه وعده در روز - مصرف می کردند با کمترین میزان خطر ابتلا به کارسینوم سلول کلیوی، شایع‌ترین نوع سرطان کلیه، مواجه هستند.

زمانی که پژوهشگران به طور خاص میوه ها را مورد بررسی قرار دادند، موز چشمگیرترین اثر را به واسطه تراکم بالای فنولیک ها، ترکیباتی دارای آثار آنتی اکسیدانی، به همراه داشتند.

مطالعه ای دیگر با حضور 90 هزار شرکت کننده نیز نشان داد زنانی که روزانه بیش از 4,099 میلی گرم پتاسیم مصرف می کردند، نسبت به آنهایی که کمتر از 2,407 میلی گرم پتاسیم مصرف می کردند با 35 درصد خطر کمتر برای ابتلا به سنگ های کلیه مواجه بودند. پتاسیم می تواند به دفع کلسیم اضافه از بدن نیز کمک کند. کلسیم یکی از واحدهای سازنده شایع‌ترین نوع سنگ کلیه است.

برچسب ها: سلامت ، موز ، ویتامین

منبع: خرداد

کلیدواژه: سلامت موز ویتامین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۳۶۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معجزه انبه برای سلامت بدن


به گزارش تابناک مهر نوشت:«کارلی سدلاچک»، متخصص تغذیه در کلینیک «کلیولند» فواید برجسته این میوه شیرین برای سلامت بدن را با توجه به ویتامین‌ها و نحوه هضم و جذب آن در بدن توضیح می‌دهد. انبه سرشار از ویتامین و مواد معدنی و فیبر است.

این میوه مقدار زیادی مواد مغذی و در عین حال کالری کمی دارد. یک فنجان انبه خردشده ۹۹ کالری و ۲.۶ گرم فیبر دارد. همچنین با خوردن این مقدار انبه، این میزان از مصرف توصیه‌شده روزانه ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای بدن تامین می‌شود:

- ۶۷ درصد ویتامین سی (C)

- ۲۰ درصد مس

محتوای ۳۰۰x۲۵۰ - متحرک
tavoos.net
- ۱۰ درصد ویتامین آ (A)

- ۱۰ درصد ویتامین ای (E)

انبه همچنین منبع خوبی از فولات (ویتامین ب‌۹)، منیزیم، پتاسیم، ویتامین ب۶ و ویتامین ک (K) است.

فواید انبه برای سلامت بدن
انبه به‌ تنهایی هیچکدام از مشکلات سلامت را برطرف نمی‌کند اما قطعا ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای دارد. وقتی این میوه را به‌ عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم می‌خورید، فواید زیر را برای شما به ارمغان خواهد آورد:

۱. سلامت روده‌تان را بهبود می‌بخشید
انبه منبع خوبی از هر دو نوع فیبر محلول و نامحلول است. فیبر، کربوهیدراتی در غذاهای گیاهی است که نمی‌توانید آن را هضم کنید. فیبر نامحلول در دستگاه گوارش تجزیه نمی‌شود و به حجم مدفوع می‌افزاید و در نتیجه اجابت مزاج راحت‌تر می‌شود.

دکتر سدلاچک می‌گوید: رژیم غذایی با فیبر زیاد راهی موثر برای مبارزه با یبوست و نفخ است. فیبر همچنین باکتری‌های مفید در روده‌ را تغذیه و به حفظ تعادل میکروبیوم روده کمک می‌کند.

۲. وزن مناسب را حفظ می‌کنید
فیبر فقط برای روده مفید نیست بلکه برای حفظ اندازه دور کمر و جلوگیری از بزرگ شدن شکم نیز می‌تواند مفید باشد. یک مطالعه نشان داد که انبه ممکن است به کنترل گرسنگی کمک کند که این خود می‌تواند به شما کمک کند به برنامه تغذیه سالم خود پایبند بمانید.

دکتر سدلاچک می‌گوید: در مقایسه با غذاهای کم‌فیبر، هضم انبه بیشتر طول می‌کشد. بنابراین، پس از خوردن غذاهای فراوری‌شده یا غذاهایی که ممکن است از نظر تغذیه‌ای متراکم نباشند مانند چیپس، با خوردن انبه کمتر متوجه ضعف و گرسنگی می‌شوید. با مصرف انبه، بدون نیاز به مصرف کالری زیاد برای مدتی طولانی‌تر احساس سیری بیشتری می‌کنید و در این فرایند مواد مغذی بیشتری نیز دریافت می‌کنید.

۳. تقویت سلامت مو و پوست
ویتامین‌های آ، ث، و ای (A، C، E) آنتی‌اکسیدان‌هایی‌ هستند که وجودشان برای سلامت مو و پوست ضروری است. این ویتامین‌ها به مقابله با آسیب‌هایی کمک می‌کنند که هر روز از محیط به پوست شما وارد می‌شود. مصرف مستقیم این ویتامین‌ها روی پوست می‌تواند مفید باشد به همین دلیل است که بسیاری از محصولات مراقبت از پوست حاوی این موادند اما شما به این مواد مغذی در رژیم غذایی‌تان نیز نیاز دارید. انبه می‌تواند بخشی از این ویتامین‌های لازم را تامین کند.

سدلاچک می‌گوید: همه ما برای سلامت پوست خود به ویتامین‌های آ و ث و ای نیاز داریم اما بهتر است آن‌ها را از غذاهای کامل دریافت کنیم نه مکمل‌های غذایی. مصرف زیاد این ویتامین‌ها به‌ صورت مکمل‌های غذایی می‌تواند مضر و با داروهایی که مصرف می‌کنیم تداخل داشته باشد. همچنین مدت بیشتری طول می‌کشد که این مکمل‌ها در بدن تجزیه شوند. ویتامین‌ها به‌ صورت مکمل به‌ راحتی جذب نمی‌شوند. خوردن انبه دز خوبی از این مواد مغذی را بدون خطرهای موجود در مکمل‌ها به بدن شما می‌رساند.

۴. کمک به کاهش کلسترول
فیبر محلول موجود در انبه می‌تواند به کاهش کلسترول کلی و کلسترول ال‌دی‌ال (LDL) کمک کند (این همان کلسترول بد است که باعث ایجاد پلاک در رگ‌های خونی می‌شود که جریان خون و اکسیژن را مسدود می‌کند).

سدلاچک می‌گوید: میزان فیبر محلول در انبه به اندازه آنچه در غلات کامل یا میوه‌های پوست‌دار یافت می‌شود نیست، با وجود این، مفید است.

۵. کمک به تنظیم فشار خون
به بدن بسیاری از مردم پتاسیم کافی نمی‌رسد. پتاسیم ماده‌ای معدنی است که به مقابله با اثر سدیم (موجود در نمک خوراکی) در بدن کمک می‌کند. سدیم بیش از حد و پتاسیم ناکافی ممکن است به فشار خون بالا یا «هایپرتنشن» منجر شود.

سدلاچک می‌گوید: فشار خون بالا هیچ علامتی ندارد، بنابراین، بدون معاینه نمی‌توانید متوجه شوید که فشارتان بالا است. به همین دلیل است که همیشه باید معاینه سالانه شوید. پتاسیم به مبارزه با فشار خون بالا کمک می‌کند که عامل خطرناک اصلی در ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته است. خوردن انبه و سایر غذاهای سرشار از پتاسیم در روز به تقویت سلامت قلب و عروق شما کمک می‌کند.

افرادی که بیماری مزمن کلیوی (CKD) دارند یا داروهای خاصی مصرف می‌کنند، ممکن است نیاز به محدود کردن مصرف پتاسیم داشته باشند. در مورد میزان پتاسیمی که در روز باید مصرف کنید با پزشک خود مشورت کنید.

۶. کمک به پیشگیری از ابتلا به برخی از انواع سرطان
انبه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است که موادی طبیعی‌اند که از سلول‌های شما در برابر آسیب محافظت می‌کنند. انبه حاوی نوع خاصی از آنتی‌اکسیدان به نام «مانگیفرین» است که در برابر آسیب‌هایی که منجر به سرطان می‌شود از سلول‌ها محافظت می‌کند. مشخص شده است که مانگیفرین احتمالا خطر ابتلا به سرطان‌های مغز، پستان، دهانه رحم، روده و پوست را کاهش می‌دهد.

دکتر سدلاچک می‌گوید: هیچ غذایی نمی‌تواند به‌ طور کامل از شما در برابر سرطان محافظت کند اما انبه قطعا حاوی مواد مغذی ضدسرطان است. خوردن انبه و دیگر محصولات به‌جای غذاهای فراوری‌شده، راهی موثر برای کاهش خطر کلی ابتلا به سرطان است.

حساسیت به انبه
همیشه قبل از خوردن انبه آن را کاملا بشویید و پوست بگیرید. اگرچه پوست انبه خوراکی است اما بهتر است از خوردن آن خودداری کنید، زیرا حاوی «اوروشیول» است، روغنی طبیعی که مسوول خارش‌های ناشی از پیچک سمی و بلوط است.

سدلاچک هشدار می‌دهد: بعضی از افراد بر اثر تماس با پوست انبه دچار واکنش آلرژیک می‌شوند اما برخی دیگر هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند. اگر هنگام پوست کندن انبه دچار خارش دست می‌شوید، برای شستن و پوست کندن آن دستکش به دست کنید.

دیگر خبرها

  • معجزه انبه برای سلامت بدن
  • کاهش مصرف پلاستیک به سلامت مردم و حفظ محیط زیست کمک می‌کند
  • اتفاقاتی که بعد از زیاده‌روی در مصرف هندوانه در بدن شما می‌افتد
  • تاثیر شگفت انگیز شکلات تلخ برای بیماری‌های روده‌ای
  • مصرف روزانه شکلات چه تاثیری بر روده دارد؟
  • این شکلات سطح کلسترول بد را افزایش می‌دهد | چه نوع شکلاتی انتخاب کنیم؟
  • درباره فواید خوردن صبحانه بیشتر بدانیم
  • فواید خوردن کره برای بدن
  • خوردن هندوانه در چه شرایطی خطرناک است؟
  • ضرورت کاهش مصرف نمک و شکر در ایران