Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@03:25:13 GMT

کودکان قربانیان تراژدی یمن

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۳۶۵۸۷

کودکان قربانیان تراژدی یمن

تهران - ایرنا - نگرانی جامعه جهانی و نهادهای فعال در زمینه حقوق بشر به ویژه کودکان در مورد وضعیت اسف بار مردم یمن، همزمان با افزایش حملات ائتلاف نظامی به رهبری عربستان به این کشور، شدت مضاعفی پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا، از زمان حمله ائتلاف سعودی به یمن از ششم فروردین سال 1394 تاکنون، این کشور با بحرانی ترین وضعیت انسانی در جهان طی چند سال گذشته مواجه شده و کارشکنی و ممانعت از ارسال کمک های بشردوستانه، جمعیت بسیاری زیادی از مردم یمن را به سوء تغذیه و ابتلا به بیماری خطرناک دچار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


چندی پیش انتشار ویدئوی از مردم استان 'حجه' یمن که به خاطر نبود مواد غذایی، به پختن و خوردن برگ درختان روی آورده بودند، بار دیگر نگاه ها را برای چندمین بار متوجه رنج یمنی ها کرد، اما ذیل سایه کم تحرکی جامعه جهانی در برقراری صلح و نیز ناتوانی در متوقف کردن حملات ائتلاف سعودی، به نظر می رسد، نمی توان زمانی برای بهبود وضعیت مردم جنگ زده یمن در نظر گرفت.
اما به رغم چشم انداز نه چندان روشن آینده یمن، همچنان وضعیت ناگوار انسانی در این کشور از موضوعات محوری سازمان ملل متحد است و روز جمعه 30 مرداد ماه نشست شورای امنیت این سازمان به اوضاع وخیم مردم یمن پرداخت.
معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در این نشست که در نیویورک برگزار شد، گفت: یمن در آستانه مرگ جمعی در اثر گرسنگی است.
'مارک لوکوک' ضمن اعتراف به شکت سازمان ملل در ماموریت خود یعنی نبرد با گرسنگی در یمن تصریح کرد: این کشور اکنون شاهد بدترین وضعیت شیوع وبا است.
وی که به درخواست شورای امنیت، به ارائه اطلاعاتی در مورد وضعیت یمن در این نشست شرکت داشت، با بیان اینکه وضعیت در یمن طی چند هفته اخیر به شکلی محسوس رو به وخامت رفته است ، گفت: اکنون به نقطه بی بازگشتی نزدیک شده‌ایم که ممانعت از مرگ دستجمعی مردم در اثر گرسنگی غیرممکن خواهد بود.
لولوک افزود: تقریبا تمام مواد غذایی یمن از خارج وارد می ‌شود و همین مساله مستقیما موجب افزایش شدید قیمت مواد غذایی برای حدود 10 میلیون یمنی می‌شود که دچار سوء تغذیه هستند اما در فهرست گروه‌های نیازمند به امدادرسانی‌ها قرار ندارند.
در همین حال، مدیر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی در خاورمیانه در بیانیه ای اعلام کرد، درد و رنج انسانی و نیازهای بهداشتی در یمن به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است.
به گزارش 'النشره'، در بیانیه 'احمد المنظری' آمده است: مادران یمنی به خاطر فقر و گرسنگی سوءتغذیه داشته و نمی ‌توانند کودکان خود را شیر دهند، مبتلا شدن مکرر خانواده‌ها به بیماری وبا و دیگر بیماری‌ها نیازمند انجام اقدامات لازم و نجات جان مردم بیش از هر زمان دیگر است.
به تایید وی، سازمان بهداشت جهانی برای حدود ۹ میلیون تن خدمات بهداشتی فراهم کرده اما فقدان امنیت مانع از وصول آنها به بسیاری از نیازمندان شده است.

** آوارگی مردمان الحدیده
گرچه جنایات ائتلاف سعودی در همه جای یمن قابل مشاهده است، اما شهر بندری الحدیده به خاطر برخورداری از موقعیت استراتژیک، بیش از شهرهای دیگر یمن مورد حمله قرار گرفته و مردم این بندر دچار بدترین وضعیت انسانی هستند.
بندر الحدیده در 265 کیلومتری صنعا پایتخت یمن قرار دارد و بیش از 70 درصد کمک های بین المللی و بشردوستانه از این بندر که در تصرف نیروهای انصارالله است، وارد یمن می شود.
ائتلاف سعودی از 23 خرداد سال جاری و به رغم هشدارها و نگرانی های جهانی، حمله وسیعی را برای در اختیار گرفتن بندر الحدیده آغاز کرد که اما نیروهای جنبش مقاومت مردمی با دفع این حملات، تلاش های همه جانبه ائتلاف را برای تصرف این بندر ناکام گذاشت.
اما هفته گذشته ائتلاف سعودی عملیات گسترده و از چند محور را برای تصرف بندر الحدیده آغاز کرد اما چشیدن دوباره طعم شکست، رسانه های حامی ائتلاف را به خبرسازی و جعل خبر واداشت و در گزارش های ساختگی، از پیشروی نیروهای ائتلاف و تنگ تر کردن حلقه محاصره الحدیده خبر دادند.
اما ساعاتی پس از طرح این گزارش های عاری از واقعیت، یک منبع نظامی یمن، پیشروی نیروهای ائتلاف سعودی در جنگ الحدیده را بی اساس خواند و گفت، انتشار این اخبار با هدف تقویت روحیه مزدوران و نظامیان کشورهای ائتلاف نظامی صورت گرفته است.
با این حال افزایش درگیری ها و هدف گیری مراکز غیر نظامی بندر الحدیده از سوی جنگنده های ائتلاف سعودی طی چند ماه گذشته تا کنون، سبب آوارگی جمع زیادی از ساکنان این بندر شده است.
دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور انسانی در یمن 29 شهریور ماه در گزارشی اعلام کرد که جنگ در بندر الحدیده در غرب یمن بیش از 76 هزار خانواده را آواره کرده است.
در این گزارش تصریح شده است که 76 هزار و 512 خانواده تا روز 27 شهریور در الحدیده از منازل خود فرار کرده اند و به مناطقی که درگیری در آنها نیست یا استان های دیگر پناه برده اند.
همچنین 'دیوید میلیبند' رییس کمیته بین المللی نجات که هفته گذشته به صنعا رفته بود، در دیدار با «عبدالعزیز بن حبتور» رئیس دولت نجات ملی یمن، نسبت به وضعیت وخیم انسانی در بندر الحدیده ابراز نگرانی کرده بود.
به گفته میلیبند، شرایط بغرنج بندر الحدیده، اوضاع را وخیم تر خواهد کرد، به گونه ای که ادامه شرایط موجود، موجب افزایش مشکلات شهروندان یمنی و کشتار بیشتر آنها خواهد شد.
وی همچنین با انتقاد از عملکرد برخی سازمان ها در یمن گفت، برخی می خواهند، چشم جهانیان به روی جنایت یمن باز نشود
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، رییس کمیته بین المللی نجات تاکید کرد، تمام واقعیت های موجود در یمن را به جامعه جهانی منتقل خواهم کرد تا از خواب بیدار و چشمان خود را به روی حقیقت باز کنند.
رئیس دولت نجات ملی یمن نیز در این دیدار افزود: مردم یمن هدف یک تجاوز وحشیانه قرار گرفته، اما جهان حاضر نیست که این مساله را به رسمیت بشناسد.
بن حبتور درباره پایان بحران در یمن گفت: به باور ما، پایه و اساس پایان بحران یمن، راه حل سیاسی است، به همین دلیل انصار الله از نماینده ویژه سازمان ملل متحد و تلاش های وی در برقراری صلح حمایت می کند.
در همین پیوند، یک سازمان انگلیسی حامی حقوق کودکان هشدار داد، خطر قحطی جان یک میلیون کودک یمنی دیگر را تهدید می‌کند.
در گزارش سازمان 'کودکان را نجات دهید' که هفته گذشته انتشار یافت، آمده است: خطر قحطی جان یک میلیون کودک یمنی دیگر را تهدید می‌کند و حمله به شهر الحدیده تعداد کودکانی که در یمن در معرض خطر قحطی قرار دارند، به ۵.۲ ( پنج ممیز دو) میلیون تن افزایش داده است.
بر اساس گزارش این سازمان انگلیسی، هرگونه توقف در ارسال غذا و سوخت برای یمنی‌ها از طریق الحدیده می‌تواند موجب قحطی در ابعادی بی‌سابقه شود، تعطیلی این بندر استراتژیک می‌تواند جان صدها هزار کودک یمنی را با خطر شدیدی مواجه کرده و میلیون‌ها تن دیگر را در آماج قحطی قرار دهد.
در این گزارش همچنین تصریح شده است: میلیون‌ها کودک در یمن نمی‌دانند وعده غذایی بعدی از کجا تامین خواهد شد و یا آیا وعده دیگری وجود خواهد داشت؟
سازمان 'کودکان را نجات دهید' در گزارش خود هشدار داده است، جنگ در یمن خطر نابودی یک نسل کامل از کودکان یمنی را با خود به همراه دارد و آنها با خطرات مختلفی از جمله بمب‌ها، قحطی و بیماری‌هایی مانند وبا مواجه هستند.

** عربستان متهم ردیف اول در جنایت علیه یمن
از 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی به عنوان معمار جنگ یمن یاد می شود، از این رو پر بیراه نیست اگر عربستان را در ردیف نخست متهمان در جنایت علیه یمن و مردم این کشور نشاند.
ائتلاف سعودی طی بیش از یکهزار روز تهاجم نظامی به یمن، جز تحمیل مرگ و آوارگی یمن، عایدی دیگری نداشته، اما از سوی دیگر، در جنایت جنگی پرونده قطوری دارد و با استمرار جنگ در یمن، صفحات این پرونده افزایش می یابد.
اوایل مهر سال جاری سه نفر از کارشناسان نهاد حقوق بشر سازمان ملل متحد پس از بازدید از برخی مناطق جنگ زده یمن، در گزارش اولیه خود به شورای حقوق بشر این سازمان، احتمال دادند که عربستان و امارات در پرونده ارتکاب جرایم جنگی در یمن مسوول شناخته شوند.
همچنین در این گزارش بر نقض حقوق بشر از سوی عربستان و امارات در یمن با اعمالی همچون شکنجه، تجاوز، محروم کردن از حق زندگی و زندانی کردن اجباری افراد اشاره شده بود.
پیرو این گزارش، شورای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارش سالیانه خود به موارد فراوانی از نقض حقوق بشر و تجاوزات جنسی در زندان های مخفی امارات از سال 2014 میلادی تاکنون در یمن و حمله به شبکه‌های آب و ممانعت از ورود دارو به بیماران و زخمی ها این کشور خبر داد.
کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارش خود بر اساس گفته شاهدان عینی یمنی، از تجاوزات جنسی و خشونت و هتک حرمت زندانیان یمنی به دست نیروهای اماراتی در جنوب این کشور پرده برداشت.
گرچه گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نشان آشکار دیگری از جنایت ائتلاف سعودی در یمن بود، اما ائتلاف سعودی از تمدید ماموریت گروه حقیقت یاب در یمن هراس دارد.
شبکه خبری 'المیادین' به تازگی در گزارشی تصریح کرد: درخواست کشورهای اروپایی برای ادامه فعالیت کارشناسان گروه بین المللی حقیقت یاب در یمن، ائتلاف سعودی را نسبت به افشا شدن جنایت های جنگی آنها در این کشور به هراس انداخته است.
این شبکه خبری در گزارش خود افزود: به دو موضوع مهم در خصوص یمن دست یافته که یکی از آنها مربوط به درخواست کشورهای اروپایی برای ادامه بررسی های کارشناسان گروه بین المللی حقیقت یاب در یمن و دومی مربوط به درخواست کشورهای عضو ائتلاف عربی برای توقف ماموریت این گروه بین المللی است.
المیادین دلیل درخواست ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان برای توقف بررسی ها در خصوص این جنگ را بیم از روشن شدن حقایق و محکوم شدن این ائتلاف به ارتکاب جنایت های جنگی عنوان کرد.
این شبکه خبری افزود: کشورهایی نظیر هلند، بلژیک و کانادا خواستار ادامه فعالیت گروه حقیقت یاب در یمن و در مقابل کشورهایی نظیر عربستان، امارات سودان و دولت مستعفی یمن به ریاست عبد ربه منصور هادی خواستار پایان یافتن ماموریت این گروه بین المللی در یمن هستند.
طبق گزارش المیادین، کشورهای غربی درخواست خود را در پایان ماه اوت (شهریور ماه) به سازمان ملل ارائه و در آن، ائتلاف تحت رهبری سعودی را به ارتکاب اعمالی که مشابه جنایت جنگی است، متهم کرده اند.
به گزارش این شبکه خبری، ائتلاف سعودی خواستار تحقیقات از سوی کمیته ای است که تحت نظارت دولت مستعفی و فراری یمن که در جنوب این کشور مستقر هستند، می باشد اما کارشناسان بین المللی آنها را به جانبداری از ائتلاف و عدم شفافیت و صحت گزارش ها متهم می کنند.
قرار است شورای بین المللی حقوق بشر روزهای 25 و 26 سپتامبر (3 و 4 مهر ماه) گزارش کارشناسان بین المللی در خصوص یمن را بررسی و درخواست های کشورهای اروپایی و ائتلاف عربی به رای و مشورت گذاشته شود.
از سوی دیگر، سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد، عربستان به دنبال ممانعت از تحقیق درباره جنایات جنگی در یمن است.
به گزارش روزنامه 'رأی الیوم'، سازمان دیده ‌بان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است، اعلام کرد که از طرح دو قطعنامه درباره یمن که در دوره کنونی نشست‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو مورد بررسی قرار می‌گیرند، حمایت می‌کند.
در قطعنامه اول که کشورهای اروپایی و کانادا آن را ارائه کرده‌اند بر تمدید تحقیقات برای یک سال تأکید شده به ویژه اینکه ماه میلادی گذشته براساس این تحقیقات، نتایجی درباره جنایت‌های جنگی احتمالی از سوی تمام طرف‌های درگیر در یمن از جمله ائتلاف نظامی عربستان به دست آمد.
در مقابل تونس به نیابت از گروه کشورهای عربی متن دومی را ارائه کرده که به تمدید تحقیقات بین المللی اشاره ندارد اما کمیته ملی تحقیقات در یمن را به ادامه بررسی جنایات دعوت می‌کند.
'جان فیشر' مدیر سازمان دیده ‌بان حقوق بشر در ژنو گفت: کمپین ائتلاف عربستان برای از بین بردن تحقیقات سازمان ملل درباره نقض‌های صورت گرفته در یمن، تلاش آشکاری را آغاز کرده است.
وی افزود: شورای حقوق بشر نمی ‌تواند نادیده گرفتن غیرنظامیان یمنی را تحمل کند. کشورهای عضو شورا باید تحقیقات را تمدید کنند.
به هر روی به نظر می رسد، ائتلاف سعودی با توجه به سکوت معنی دار برخی کشورهای طرفدار آن نظیر امریکا و انگلیس و تامین سلاح های مورد نیاز برای بمباران مردم بی دفاع یمن قصدی برای پایان دادن به تراژدی انسانی که در یمن ایجاد کرده، ندارد.
در پی هر روز جنگ در یمن، اخباری هول انگیز به جهان مخابره و وضعیت برای کشوری که دوم سوم جمعیت 27 میلیونی آن با خطر گرسنگی مواجه هستند، بد و بدتر می شود ولی برخی کشورهای غربی همچنان به تحویل سلاح به این کشور تاکید دارند.
گزارش از: امید غیاثوند
خاورم**1071*1436*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیاسی یمن ائتلاف سعودی کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۳۶۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حساسیت فصلی کودکان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در روزشمار هفته سلامت امسال ۵ اردیبهشت روز «سلامت خانواده و فرهنگ سلامت» نامگذاری شده است.

در این روز برنامه‌های متعددی برای ارتقای سواد سلامت خانواده‌ها به ویژه کودکان و نوجوانان در کشور و به ویژه در حوزه حساسیت های فصلی برگزار می‌شود.

احمد امین فرد گزارش می دهد:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم
  • خلجی: ادعای دروغین حفظ حریم دانشگاه در غرب، رسوا شده است
  • انگلیس رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • نشست شورای امنیت سازمان ملل برای تحولات افغانستان
  • سازمان همکاری اسلامی: وجود آنروا گواهی بر پایبندی بین‌المللی به حقوق آوارگان فلسطینی است
  • حساسیت فصلی کودکان
  • قصه گویی و اجرای نمایش برای کودکان
  • عفو بین‌الملل: آلمان ارسال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند