Web Analytics Made Easy - Statcounter

موضوع انتقال آب رودخانه کرج به تهران که چند سالی مطرح و مراحل آن در حال اجراست موافق و مخالفان زیادی دارد تا جایی که رییس شورای شهر سابق کرج از آن به عنوان فرش قرمز مرگ یاد کرد که زیر پای جاده چالوس پهن شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  تیتریک،با توجه به تغذیه سفره های زیرزمینی زیادی که از این آب انجام می شود و همچنین بهره مندی باغات و بخش کشاورزی در پایین دست انتقال آب رودخانه کرج به تهران تبعات زیادی را به دنبال دارد و این امر به عنوان یک دغدغه برای مسئولان استانی سالهاست در حال پیگیری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی تامین بخشی از آب پایتخت و نیاز به انتقال این آب مسئولیت و تصمیم گیری دشواری را بر گردن مسئولان استانی و کشوری گذاشته تا به بررسی و تصمیم درست آسیب های این فرآیند را به حداقل برسانند.
 

تاثیر کاهش حق آبه بر بخش کشاورزی

یکی از کشاورزان ماهدشت می گوید: این منطقه از گذشته خاک و قابلیت زیادی برای کشاورزی داشته اما در سال های اخیر در بحث آب دچار چالش و آسیب هایی در این بخش هستیم.

«علی بیات» می افزاید: در گذشته حق آبه ای که از سد کرج به کشاورزان اختصاص داشت نیاز کشاورزان را برآورده می کرد اما در سال های اخیر که این حق آبه کاهش یافته تاثیر زیادی در این صنعت گذاشته و با توجه به این که آب این رودخانه به تهران منتقل خواهد شد به طور حتم حق آبه کشاورزان بازهم کاهش خواهد یافت.

بیات می گوید: از گذشته شغل و حرفه ما کشاورزی بوده و با این کار زندگی را گذراندیم و اکنون نگرانیم با توجه به این که با خشک شدن چاه ها و کمبود آب مواجه هستیم در صورت قطع یا کاهش حق آبه نتوانیم به کار کشاورزی ادامه دهیم و زندگی را بچرخانیم.

پیگیری حفاظت محیط زیست البرز برای تعیین حق آبه مناسب

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز می گوید: بحث انتقال آب مشمول طرح ارزیابی محیطی است و تنها موضوعی که ما باید دنبال کنیم تعیین حق آبه زیست محیطی مناسب برای حوزه پایین دست سد کرج است.

«فردین حکیمی» می گوید: این حق آبه در حقیقت نیاز آبی رودخانه در حدی است که بتواند حیات طبیعی را داشته و به آبزیان آن آسیب وارد نشود.

حکیمی با تاکید بر این که این حق آبه زیست محیطی باید رعایت شود می گوید: بر این اساس مطالعات تعیین نیاز آبی و یا حق آبه زیست محیطی را انجام داده و در مراحل پایانی کار هستیم و پس از اتمام کار بر اساس نتایج مطالعات باید پیگیر باشیم تا این حق آبه مورد نیاز در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه مجوز نهایی را سازمان حفاظت محیط زیست باید صادر کند می افزاید: بعد از اتمام مطالعات، جلسه نهایی برای تصمیم گیری توسط سازمان محیط زیست و وزارت نیرو تشکیل می شود و بر اساس آن نیاز آبی و حق آبه مورد نیاز درنظر گرفته و پس از آن سازمان حفاظت محیط زیست مجوز های لازم را صادر خواهد کرد.

 

عواقب عدم رعایت حق آبه زیست محیطی

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز اظهار می کند: اگر این نیاز آبی و حق آبه زیست محیطی در نظر گرفته نشود می تواند عواقب زیادی مانند خشک شدن باغات پایین دست، آسیب به آبزیان رودخانه، اقتصاد پایین دست و فرونشست زمین داشته باشد.

حکیمی با تاکید بر اینکه این موضوعات به عنوان دغدغه ماست و آنها را پیگیری می کنیم می افزاید: سعی بر این است که امسال این کار انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته شاهد کاهش منابع آب های سطحی و زیرزمینی استان بودیم می گوید: این کاهش بر عوامل مختلفی مانند تامین آب شرب، وضعیت کشاورزی و فضای سبز استان تاثیر خواهد داشت و اگر وضعیت آب های سطحی استان مناسب نباشد جانوران نیز برای تامین آب مورد نیاز مجبور به طی مسافت زیاد از محل زندگی خود خواهند بود که این امر گرفتاری در دام شکارچیان را برای آنها به دنبال خواهد داشت.

تخصیص آب برای شهرجدید هشتگرد در نتیجه پیگیری ها

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت انتقال آب رودخانه می گوید: برای حق آبه استان از سد طالقان و امیرکبیر کاملا پیگیر بوده و هستیم.

«محمد جواد کولیوند» با بیان این که سال گذشته 5میلیون مترمکعب آب اضافه برای شهر جدید هشتگرد تخصیص داده شد می گوید: با این کار مشکل ساکنان مسکن مهر شهر جدید تا حدود زیادی بر طرف شد.

کولیوند اضافه می کند: اکنون در حقیقت انتقال آب رودخانه کرج به تهران غیر از حق آبه ماست به این معنی که حق آبه زیست محیطی رودخانه کرج باید رعایت و مابقی آن به تهران منتقل شود.

 

تصفیه خانه ششم تونل تکمیل نشده است

معاون طرح و توسعه آب منطقه ای البرز با بیان اینکه ساخت تونل انتقال آب رودخانه کرج به تهران ساخته شده می گوید: 2 تونل به طول 18 کیلومتر ساخته شده اما هنوز تصفیه خانه ششم این تونل که به تهران می رسد تکمیل نشده است.

« مظفریان» با اشاره به اینکه بخشی از حق آبه تهرانی ها از این مسیر منتقل خواهد شد می افزاید: طبق توافق وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست در بحث حق آبه زیست محیطی یک گروه از مشاوران زیر نظر محیط زیست البرز فعالیت می کنند.

مظفریان با بیان این که میزان این حق آبه در حال مطالعه است می گوید: خروجی هنوز مشخص نشده و همان حق آبه ای که دولت قبل از ساخت تونل تعیین کرده بود در حال تغییر است و این تغییرات به نحوی باید باشد که نیازهای زیست محیطی تامین شود.

 

هنوز حق آبه بخش کشاورزی مشخص نشده است

وی با بیان این که تاکنون 340 میلیون مترمکعب از حق آبه سد کرج برای بخش شرب مورد استفاده بوده می گوید: 320 میلیون مترمکعب مربوط به تهران و 20 میلیون متر مکعب متعلق به کرج است و در حق آبه جدید هنوز سهم بخش کشاورزی مشخص نیست و پس از اتمام مطالعات و تصمیم گیری ها این میزان مشخص خواهد شد.

معاون طرح و توسعه آب منطقه ای البرز اظهار می کند: در مورد تبعات زیست محیطی انتقال آب ما نیز نگران هستیم، بررسی و مطالعات این فرآیند به محیط زیست واگذار شده و تلاش بر این است که انتقال این آب به نحوی باشد که به اقتصاد، محیط زیست رودخانه کرج و بخش کشاورزی لطمه ای وارد نشود.

خدیجه ستارزاده

انتهای پیام/

 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۳۷۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری گردشگران نوروزی در حفاظت از محیط زیست

فرید صالحی پورباورصاد رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لالی گفت : صنعت گردشگری جزء صنایعی است که کمترین استفاده را از منابع طبیعی مانند آب، خاک و هوا را دارا است اما بیشترین سود دهی را برای مردم دارد.

او می‌گوید: در حوزه گردشگری یکی از زمینه هایی که مغفول مانده ، بحث گردشگری طبیعی و محیط زیست است. وقتی در گذشته نه چندان دور صحبت از گردشگری به میان می آمد همه تصور می کردند فقط دیدن آثار باستانی مد نظر است.

صالحی پور ادامه داد: در شهرستان لالی رودخانه ها، آبشارها و دریاچه سد را داریم که پتانسیل خوبی برای فعالیت های گردشگری دارد که مردم می توانند بازدید و در فصل بهار و حتی تابستان استفاده کنند.

به گفته او رها کردن زباله های غیرقابل بازیافت در طبیعت آسیب های جدی به آن وارد می کند، مسافران نوروزی و طبیعت گردان ، با جمع آوری زباله ها در کیسه های مخصوص زباله و رساندن آن به مکان های مخصوص جمع آوری زباله ، در پاکیزگی طبیعت و حفظ خاک و آب از آلودگی ها ما را یاری کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: مسافران نوروزی همچنین با معاینه فنی خودروهای خود و رعایت نکات محیط زیستی، در تمیز نگهداشتن هوای لطیف بهاری و آلوده نشدن آن با آلاینده هایی که سلامتی هموطنان را به خطر می اندازد، نقش موثری خواهند داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • ممنوعیت ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت
  • ضرورت پاسخگویی محیط زیست درباره قطع ۴ هزار درخت
  • یک واحد کشتارگاه دام در ایرانشهر اخطاریه زیست محیطی دریافت کرد
  • ضرورت پاسخگویی سازمان محیط زیست درباره قطع ۴ هزار درخت
  • تشدید پایش و نظارت محیط زیست بر واحدهای صنعتی مرکزی
  • پایش محیط زیستی ۳۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی در استان مرکزی
  • پایش زیست محیطی سه هزار و ۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی استان مرکزی
  • ۳۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی در استان مرکزی پایش شد
  • هشدار حفاظت محیط زیست گیلان در خصوص خطر بروز آتش سوزی در طبیعت
  • همکاری گردشگران نوروزی در حفاظت از محیط زیست