Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست، مصرف بی رویه بنزین و هدررفت انرژی در کشور سرخط مهم‌ترین اخبار در روزهای گذشته بوده است موضوعی که به دغدغه مقام معظم رهبری نیز تبدیل شده و ایشان هم با انتقاد از مصرف بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز در کشور، «بد استفاده کردن از ظرفیت‌ها و منابع داخلی» را یکی از مشکلات موجود در بحث مدیریت اقتصادی عنوان کردند و به وزارت نفت دستور دادند تا موضوع کاهش مصرف بنزین را پیگیری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت با ایشان که به مناسبت هفته دولت انجام شد، «بد استفاده کردن از ظرفیت‌ها و منابع داخلی» را از مشکلات موجود در بحث مدیریت اقتصادی عنوان کردند و با طرح پرسشی مبنی بر این‌که «ایران که جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان است، چرا باید بنزین وارد کند؟ در حالی که می‌توان با ساخت پالایشگاه و تولید و حتی صدور فرآورده‌های نفتی از نعمت بزرگ ذخائر نفتی، استفاده صحیح کرد»، مصرف بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز را نمونه دیگری از استفاده بد از ظرفیت‌ها و منابع داخلی خواندند و فرمودند که وزارت نفت و دیگر مسئولان دولتی راه‌های کاهش مصرف بنزین را پیگیری کنند.

وزارت نفت که تنها یکی از دستگاه‌های مسئول در کاهش مصرف بنزین است قدم‌های خود در این حوزه را محکم‌تر از گذشته برداشت تا با چیدن قطعات دستگاه‌های مربوطه در کنار هم پازل بهینه سازی مصرف بنزین را  کامل کند. به طور قطع یکی از قطعه‌های این پازل وزارت امارها حاکی از آن است که از ۱۶.۱ میلیون خودروی سبک ۹۰۰ هزار خودرو و از یک میلیون خودروی سنگین ۳۰۰ هزار خودرو فرسوده هستند. علاوه بر آن این شرکت‌ها موظف هستند استانداردهای مربوطه را درمورد مصرف انرژی رعایت کنند.

نیمی از خودروها نمی‌توانند به استاندارد مورد نیاز پاسخ دهند

در این راستا، محسن دلاویز، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: باید برای صنعت خودرو چاره‌ای اندیشیده شود، در این راستا با همکاری سازمان ملی استاندارد بر برچسب انرژی سختگیری‌های بیشتری خواهد شد و خودروسازان دو سال فرصت دارند که استانداردها را رعایت کنند.

وی با تاکید بر اینکه بهینه سازی مصرف بنزین به دغدغه مقام معظم رهبری هم تبدیل شده است، اظهار کرد: وزارت نفت به تنهایی نمی‌تواند این دغدغه را برطرف کند و همه دستگاه‌ها باید کمک کنند. شرکت‌های خودروسازی باید کیفیت بحث سوخت خود را بهبود دهند.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از ارائه فرصت دو ساله به شرکت‌های خودروسازی خبر داد و افزود: شرکت‌های خودروسازی دو سال فرصت دارند بحث برچسب انرژی که با همکاری  سازمان ملی استاندارد به صورت سختگیرانه پیش می‌رود را رعایت کنند و به ‌آن‌ها فرصت دو ساله داده شده که ممکن است خودروهای فعلی بسیاری از استانداردها را نداشته باشند. لذا برآورد ما این است که نیمی از خودروها تا دو سال آینده نمی‌توانند استاندارد مورد نیاز را پاسخ دهند که جریمه آن‌ها را قانون مشخص کرده است.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اولتیماتوم به خودروسازان خودروها وزارت نفت بنزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۳۸۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت صنعت بین تامین مواد اولیه با قیمت مناسب برای خودروساز تعادل برقرار کند

روح‌الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پارس نیوز، درباره اینکه خودروسازان بیان می‌کنند مواد اولیه موردنیاز تولید مانند فولاد و پتروشیمی دلاری است اما این شرکت ها باید محصولات خود را ریالی به فروش رسانند، گفت: برخی از مواد اولیه موردنیاز خودروسازان مانند فولاد و پتروشیمی آلومینیوم و مس، دلاری قیمت گذاری می شود که این نکته خودروسازان درست است.

وی ادامه داد: برای ساماندهی این وضعیت که هم خودروساز متحمل ضرر نشود و هم مردم بتوانند خودرو را با قیمت مناسب خریداری کنند، باید بین خودروساز و تولیدکننده موادی مانند فولاد، هماهنگی ایجاد شود که دولت متولی این هماهنگی است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در این زمینه سیاست‌گذاری مناسبی داشته باشد و بین تامین مواد اولیه با قیمت مناسب برای خودروساز تعادل برقرار کند.

عباسپور با بیان اینکه دولت باید بین خودروسازان و فولادی‌ها و... تنظیم‌گری کند، تصریح کرد: سازمان تعزیرات حکومتی باید بر قیمت فولاد و سایر مواد اولیه تولید نظارت درستی داشته باشد تا در این زنجیره خودروسازان نیز ضرر نکنند.

دیگر خبرها

  • ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم
  • گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • تله سوخت و راهکارهای عبور از بحران سوختی در کشور
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، از مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • وزارت صنعت بین تامین مواد اولیه با قیمت مناسب برای خودروساز تعادل برقرار کند