Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،محمدحسین صادقی  دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه  گفت: بی شک نظام آموزش و پرورش به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای اجتماعی برآمده از متن جامعه مهم ترین نقش را در توسعه پایدار کشورها ایفا می کند و بهینه نمودن آن اولین کاری است که دولت ها در برنامه های طولانی مدت خود لحاظ می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: آموزش و پرورش سازنده و تکامل دهنده جامعه است و برای پیشرفت و سازندگی ایران اسلامی، هیچ مسیری مناسب تر از توجه موشکافانه به امر تعلیم و تربیت نیست.

او بر لزوم توجه هرچه بیشتر به مسئله تعلیم و تربیت تأکید کرد و افزود: تعلیم و تربیت فقط کار یک نهاد یا سازمان نیست و آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند به این رسالت بزرگ عمل کند بنابراین به منظور تربیت صحیح دانش آموزان در ابعاد علمی، دینی، اخلاقی، آموزشی، اجتماعی و کشف استعدادها و هدایت رشد متوازن روحی و معنوی و جسمانی آنان و همچنین در با هدف تأمین امنیت و پیشگیری از بروز آسیب ها و انحراف های اجتماعی در مدارس و در راستای حفظ حقوق عامه دستورالعمل هایی صادر شده که در این مسیر باید همه نهادهای مسئول نقش خود را به درستی ایفا کنند و به یاری آموزش و پرورش بشتابند.


صادقی با اشاره به گسترش آسیب های اجتماعی در مدارس به ویژه در سال های اخیر و نقش رسانه ها و شبکه های اجتماعی در تشدید آن، گفت: اداره کل آموزش و پرورش استان موظف شده است که نسبت به استقرار نظام مراقبت اجتماعی از کودکان و نوجوانان به ویژه نوجوانان در معرض خطر اقدام کند و با همکاری دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی استان و نظارت دادسرای عمومی و انقلاب خدمات پیشگیرانه و مراقبتی در سطح مدارس را گسترش دهد و نتیجه آن را به همراه مستندات هر 2 ماه یکبار به دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه گزارش کند.

به گفته صادقی ، اداره کل آموزش و پرورش استان همچنین موظف شده که والدین را در قالب انجمن اولیا و مربیان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی فرزندان‌ در معرض خطر آگاه سازی کند و برنامه‌هایی را در سطح مدارس با محور و رویکرد پیشگیری اولیه در قالب‌های متنوع آموزشی، فرهنگی و ترویجی، از قبیل کارگاه‌های آموزشی، آموزش مهارت های زندگی نظیر دوست یابی، خود شناسی و کشف خود در محتوای آموزشی، تقویت ارزش های دینی دانش آموزان توسط معلمان، ایجاد پیوندهای عاطفی و روابط دوستانه معلمان با دانش‌آموزان، نمایش فیلم‌های مستند از آسیب‌های اجتماعی رایج و پیامدهای آنها، تقویت ارزش های دینی دانش آموزان توسط معلمان، برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و محصولات فرهنگی- آموزشی، طراحی و اجرا و نتیجه آنها را هر 2 ماه یکبار گزارش کند.

دیگر وظیفه جدید اداره کل آموزش و پرورش استان که دادستانی کرمانشاه به آن اشاره کرد 'دعوت از قضات دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان برای انتقال تجربیات واقعی با استفاده از رویکرد پیامدخوانی رفتاری (استفاده از روایات و داستان های واقعی و سرانجام اقدام های مجرمانه) با هدف آگاهی از رفتارهای مبتنی بر نقض قانون و هنجارهای مقبول اجتماعی و سرانجام افراد بزهکار' است.

آنچنان که صادقی بیان کرد یکی دیگر از دستورالعمل های دادستانی اجرای طرح «نماد» (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) با هدف استقرار نظام حمایتی، توانمندسازی دانش آموزان برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و حمایت‌های روانی و اجتماعی در سطح مدارس و ایجاد نظام شناسایی دانش آموزان آسیب پذیر است که قرار است با مشارکت دستگاه قضایی استان، سازمان بهزیستی، مرکز بهداشت، کمیته امداد امام خمینی (ره)، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرماندهی انتظامی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) با محوریت آموزش و پرورش صوت بگیرد.


دیگر اقدامی که به گفته صادقی در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی موثر است، 'آموزش سواد رسانه ای در مدارس' است که سبب می شود کودکان و نوجوانان بتوانند به عنوان مخاطب فعال، پیام ها را درک و آنها را رمزگشایی و ارزیابی کنند؛ به همین دلیل مدارس استان باید به این موضوع به صورت ویژه توجه کنند.

'گرایش به اعتیاد' دیگر مشکل پیش روی دانش آموزان و از شایع ترین آسیب های اجتماعی مدارس است و به همین دلیل در جلسه دادستان کرمانشاه با متولیان آموزش و امنیت استان مصوب شده است که آموزش و پرورش استان با همکاری فرماندهی انتظامی شهرستان کرمانشاه و ستاد مبارزه با مواد مخدر استان نسبت به تشکیل کانون ها و تشکل های دانش آموزی برای انجام برنامه های پیشگیری از مصرف مواد مخدر، مقابله با مصرف مواد مخدر، ارتقاء سطح آگاهی و آموزش والدین دانش آموزان در مورد نحوه ارتباطات صحیح با فرزندان، شناخت علل و عوامل موثر در بروز اعتیاد نوجوانان، ایجاد تالارهای گفتگوی مجازی با موضوع پیشگیری و ضد الگو نشان دادن مصرف و خرید و فروش مواد مخدر و روان گردان ها، ارائه خدمات مشاوره ای با دعوت از کارشناسان اقدام کند.

در همین راستا صادقی تاکید کرد که طبق ماده 12 قانون جامع کنترل و مبازره ملی با دخانیات مبنی بر ممنوعیت فروش یا عرضه دخانیات به افراد زیر 18 سال، اصناف متعهد شده اند که بر اجرای این قانون نظارت کامل و مستمر کنند و با افراد خاطی با جدیت برخورد قانونی شود.

صادقی همچنین بیان کرد که برای مقابله با بروز و ظهور تشکل‌ها، جریان‌ها و جنبش‌های نوپدید دینی با پوشش مسائل عرفانی و معنوی در بین دانش آموزان مصوب شده است که مدیران، معلمان و اولیا مدرسه با همکاری کارشناسان و متخصصان معرفی شده از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی بررسی دقیق این پدیده را در کانون توجه قرار دهند و دوره های آموزشی برای دانش آموزان و والدین آنها از طریق انجمن اولیا و مربیان برگزار کنند؛ همچنین مدیران مدارس باید استفاده دانش آموزان از نمادها و نشانه های فرق ضاله مانند دست بندها، انگشترهای خاص، لباس های منقش به آرم های مخصوص فرقه ها و . . . را ممنوع کنند.

با توجه به وجود بالا بودن میزان خشم و بروز خشونت در استان، دادستان کرمانشاه اداره کل آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی را موظف کرده است که با همکاری نهادهای تربیتی و خانواده ها اقدام های لازم را با تأکید بر آموزش مهارت کنترل خشم برای کاستن از میزان و شدت پرخاشگری ارائه و از کلینیک کنترل خشم استفاده کنند.
همچنین با هدف تقویت حس امنیت به ویژه در اطراف مدارس دخترانه، دادستانی نیروی انتظامی را موظف کرده است که در هنگام تعطیل شدن مدارس حضور فعالی داشته باشند و این مسئله در دهه اول مهر ماه به صورت ویژه و محسوس پیگیری شود.


توجه به امنیت و سلامت غذایی دانش آموزان و اجرای دستورالعمل 'پایگاه تغذیه سالم مدارس'(مصوب وزیر آموزش و پرورش و بهداشت) دیگر موردی است که صادقی به آن اشاره و اضافه کرد: اداره اجرائیات شهرداری کرمانشاه هم مسئولیت دارد که نسبت به جمع‌آوری دستفروشان و فروشندگان غیرمجاز و غیربهداشتی اطراف مدارس که هیچ ‌گونه مجوزی برای فروش محصولات خود ندارند و سلامت دانش آموزان را با تهدید جدی مواجه می سازند، اقدام کند.

خط کشی محل گذر عابر پیاده و معابر اصلی بویژه مقابل مدارسی که بر سر راه خیابان های اصلی قرار دارند، نصب علائم و تابلوهای ترافیکی مقابل و اطراف مدارس، رنگ آمیزی و زیبا سازی دیوارهای معابر اصلی مشرف به مدارس، انجام نقاشی دیواری بر روی دیوارهای مدارس به ویژه مدارس ابتدایی برای ارتقاء احساس شور و شعف به کودکان، شستشو و پاک سازی مخازن زباله اطراف مدارس، پاکسازی و امحاء نوشته های غیرمجاز و غیراخلاقی بر روی دیوارهای مدارس و اطراف آن، دیوارنویسی معابر مشرف به مدارس و یا دیوارهای مدارس با محتوای فرهنگی و آموزشی، شستشو و تنظیف تاکسی های سرویس مدارس به مناسبت آغاز سال تحصیلی و در صورت امکان کاشت و اهداء نهال و گل به مدارس از دیگر وظایفی است که دادستان کرمانشاه بر دوش اداره کل آموزش و پرورش استان، شهرداری کرمانشاه و سازمان تاکسیرانی گذاشته است.

دادستان کرمانشاه همچنین مسئولیت بررسی صلاحیت اخلاقی سرایدار مدرسه و همچنین افرادی که با آنها مراوده دارند را به آموزش و پرورش استان سپرده؛ بازرسی کارشناسانه نقاط حادثه خیز مدارس مانند نرده ها و راه پله ها، کپسول های اطفای حریق و موتور خانه را به آتش نشانی و آموزش رفتارهای ترافیکی به دانش آموزان و توقیف خودروهای فاقد برچسب و کارت صلاحیت را هم به پلیس راهور واگذار کرده است.


نظارت بر سلامت و صحت رفتار اخلاقی و حرفه‌ای رانندگان سرویس های مدارس، تا حد امکان استفاده از رانندگان زن برای فعالیت در دبیرستان های دخترانه، برگزاری دوره های ماهیانه کارآموزی برای رانندگان، توجه به سلامت و ایمنی خودروها و سوار نکردن بیش از ظرفیت مجاز و داشتن بیمه کامل سرنشین از مهمترین مواردی است که به گفته صادقی بر عهده سازمان تاکسیرانی گذاشته شده است.

همچنین به گفته صادقی ، مدیران مدارس باید شرکت های متخلف پیمانکار سرویس مدارس را به آموزش و پرورش ناحیه مربوطه و سازمان تاکسیرانی معرفی کنند تا با آنها برخورد قانونی شود.

برای محروم نشدن هیچ کودک و نوجوانی از تحصیل، دادستان کرمانشاه آموزش و پرورش استان را متعهد کرده است که لیست بازماندگان از تحصیل را با درج مشخصات کامل و تشریح دلایل ادامه ندادن تحصیل در اختیار دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه قرار دهد تا با همکاری سایر دستگاه ها اقدام های مؤثر و کاربردی در باره آنها پیگیری شود.

آنچنان که دادستان کرمانشاه بیان کرد، وظایف دیگری هم بر دوش اداره کل آموزش و پرورش استان گذاشته شده از جمله در نظر گرفتن مشاوران امین و دلسوز در مدارس برای رابطه دوستانه و محبت آمیز با دانش آموزان و ارتباط 2 طرفه بین آموزش و پرورش و دادسرای عمومی و انقلاب، تشکیل شورای راهبری انسداد مبادی بی سوادی، تامین تجهیزات آموزشی و امکانات متناسب برای دانش آموزان مناطق محروم با کمک خیرین و سازمان های مردم نهاد، تقویت اعتماد به نفس و ایجاد انگیزه در بین دانش آموزان، حمایت هر چه بیشتر از آموزش برنامه‌های ورزشی و برگزاری بازی‌ها و رقابت های مختلف ورزشی و توسعه زیرساخت‌ها و امکانات ورزشی با کمک سازمان ورزش و جوانان؛ همچنین شناسایی کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست و معرفی به دادسرا و سازمان بهزیستی برای اعمال اقدام های حمایتی تا براساس قانون، کودکان بدسرپرست از خانواده خود جدا و سرپرستی آنها به بهزیستی سپرده شود.

 

انتهای  پیام/ز

  بررسی صلاحیت اخلاقی سرایدار مدرسه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دادستان عمومی و انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۳۹۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان افزایش حقوق فرهنگیان و استخدام معلم جدید در ۱۴۰۳

فرهادی؛ معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مهمترین اتفاق سال ۱۴۰۲ به سرانجام رسیدن رتبه‌بندی معلمان بود، اظهار کرد: ۵۷۲ هزار معلم به رتبه خود معترض بودند که تمام اعتراضات بررسی شد و به سرانجام رسید.
میزان حقوق معلمان بعد از افزایش در فروردین ۱۴۰۳

وی افزود: ۸۵۰ هزار نفر از معلمان رتبه‌بندی شدند و از این به بعد رتبه‌بندی معلمان جدیدالاستخدام انجام می‌شود، نو معلمانی که در سال ۱۴۰۳ وارد آموزش و پرورش می‌شوند، مشمول رتبه‌بندی هستند و باید منابع مالی آن پیش‌بینی شود، رتبه‌بندی یک نظام پیوسته است و معلمان در صورت کسب شرایط هر ۴ سال ارتقای رتبه دارند.

صفر شدن مطالبات آموزش و پرورش محقق نشد

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه «مهمترین خبری که تمایل داشتید در سال ۱۴۰۲ اعلام کنید، اما محقق نشد، چه بود؟» گفت: صفر شدن مطالبات آموزش و پرورش که محقق نشد هم‌اکنون میزان مطالبات از ۴۳ هزار میلیارد تومان به ۶ هزار میلیارد کاهش یافته است و اگر ۶ هزار میلیارد تومان دریافت می‌کردیم، رقم مطالبات صفر می‌شد.

فرهادی درباره استخدام معلم در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد: ۳۰ هزار دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، فارغ‌التحصیل شده و وارد مدارس شدند همچنین مجوز استخدام ۵۱ هزار نفر را دریافت کردیم که ۴۴ هزار نفر جذب شدند و ظرفیت باقی مانده به دلیل خالی ماندن سهمیه‌ها و سایر مسائل بود.

ورود ۱۰۰ هزار معلم جدید به مدارس از مهر

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ حدود ۷۲ هزار معلم جدید از طریق آزمون استخدامی، جذب می‌شوند و ۳۲ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و رجایی وارد مدارس می‌شوند؛ بر این اساس بیش از ۱۰۰ هزار معلم جدید خواهیم داشت همچنین امسال، ۱۹ هزار مربی پرورشی، تربیت‌بدنی و مربی سلامت استخدام می‌شوند که از اول مهر کار خود را در مدارس آغاز خواهند کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: سال ۱۴۰۳، ۷۳ هزار معلم بازنشسته می‌شوند که تلاش می‌کنیم در صورت رضایت آنها، استمرار خدمت داشته باشند.

فرهادی درباره کمبود معلم در سال ۱۴۰۳ گفت: جذب دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ از ۳۰ هزار نفر به سه هزار نفر در سال کاهش یافت و این وضعیت باعث کمبود معلم شد که هم‌اکنون از طریق آزمون استخدامی به دنبال جبران آن هستیم.

تلاش برای پرداخت حق‌التدریس معلمان هر دو ماه

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: دوسوم کمبود معلم از طریق ساعات حق‌التدریس یا اضافه کار معلمان جبران می‌شود، در تلاش هستیم حق‌التدریس معلمان با کمک سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و خزانه هر دو ماه پرداخت شود، سال گذشته به دلیل تأخیر در پرداخت حق‌التدریس شرمنده معلمان شدیم.

فرهادی بیان کرد: اگر می‌خواهیم معلمان شاغل و بازنشسته برای اضافه کار انگیزه لازم داشته باشند باید حق‌التدریس‌ها به موقع پرداخت شود و مبلغ پرداختی آن افزایش یابد. طرحی را با همراهی سازمان برنامه و بودجه دنبال می‌کنیم که از مهر ۱۴۰۳ اجرا خواهد شد و براساس آن حق‌الزحمه ساعات اضافه تدریس معلمان دو برابر خواهد شد.

چرا ۷۰ نوبت شیر در مدارس توزیع نشد؟

وی درباره توزیع شیر مدارس عنوان کرد: سال گذشته دستور توزیع شیر صادر شد و در بودجه سال ۱۴۰۲ اعتبار مالی لازم پیش‌بینی نشده بود، اما با تدابیر اتخاذ شده و همراهی معاون اول رئیس جمهور، توزیع شیر در مدارس آغاز شد و تا پایان اسفند ۴۰۲ به طور میانگین ۲۴ مورد توزیع شیر در مدارس داشتیم و بهار ۱۴۰۳ هم ۱۵ نوبت دیگر توزیع شیر خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چرا توزیع شیر به ۷۰ نوبت نرسید؟ مطرح کرد: شرکت‌های تولیدکننده برای شیر مدارس خط تولید آماده نداشتند و مشکل اعتباری وجود نداشت بلکه ظرفیت تولید محدود بود به همین دلیل حدود ۴۰ نوبت شیر در مدارس توزیع شد و این کار از مناطق محروم آغاز شد و مدارس تهران دیرتر از همه مناطق کشور، شیر دریافت کردند.

tags # فرهنگیان ، معلم سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • مدارس ما و مدارس آن‌ها
  • ایجاد شرایط مشارکت پر رنگ شهروندان و دانش آموزان در برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم
  • روایان پیشرفت در مدارس آذربایجان شرقی راه اندازی شود
  • بیش از ۵۰ درصد از دانش آموزان شیر دریافت می‌کنند
  • میزان افزایش حقوق فرهنگیان و استخدام معلم جدید در ۱۴۰۳
  • مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور صادر شد
  • معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان صادر شد
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور
  • آغاز طرح ملی مهارت آموزی رشته‌های ورزشی در مدارس شهرستان گناوه
  • تهیه کولر برای مدارس شهر بندر امام خمینی (ره)