Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - مديرعامل سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران گفت: طبق برآوردها امسال حدود 180 هزارتن وش و 60 هزارتن پنبه محلوج در سطح زيرکشت 71 هزار هکتار توليد خواهد شد که حدود 50 درصد پنبه مورد نياز صنايع نساجي را از محل توليد داخلي و بقيه با واردات تامين مي شود.

به گزارش روز يکشنبه ايرنا از وزارت جهاد کشاورزي، «حسين شيرزاد» در نخستين جلسه برنامه ريزي راهبردي پنبه اظهار داشت: کشور بدليل برخورداري از شرايط اقليمي مناسب براي کشت پنبه، داراي سابقه طولاني در کشت انبوه اين محصول محسوب مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وي، نياز ساليانه صنايع نساجي کشور به پنبه محلوج بين 100 تا 120 هزار تن است و وضعيت بذر و ضرورت تنوع بخشيدن به بذور مورد کشت بخصوص بذور مناسب برداشت ماشيني و بذور زودرس براي مناطقي که امکان کشت دوم در آنها وجود دار، بايد فراهم شود.
شيرزاد اضافه کرد: جايگزيني ارقام تجاري مورد کشت با بذور عملکردهاي بالا از جمله موضوع هاي با اهميت و مورد توجه کارشناسان و دست اندرکاران است، تا به واسطه افزايش توان رقابتي توليد پنبه با ساير محصولات، موجب توسعه کشت و افزايش توليد پنبه خواهد شد.
وي ضمن برشمردن تحولات پنج ساله گذشته در زنجيره پنبه گفت: امروز 10 رقم بذر پنبه از انواع زود و متوسط رس، مناسب برداشت ماشيني و همچنين بذور جايگزين ارقامي که اکنون کاشت مي شود، در مناطق مختلف پنبه خيز کشور به کشت مي رسد.
شيرزاد درباره وضعيت صنايع تبديلي و تکميلي پنبه در کشور اضافه کرد: تعداد کارخانه هاي پنبه پاک کني فعال در کشور 69 واحد با تعداد 197 جين و ظرفيت تصفيه حدود 300 هزار تن وش، در 14 استان کشور است.
به گفته وي، براساس برنامه افق 1405 و محدوديت‌ منابع آبي، بر افزايش عملکرد در واحد سطح تاکيد شده و در برنامه يادشده سطح زير کشت پنبه 100 هزار هکتار و وش توليدي 400 هزار تن هدف گذاري شده که با اين رقم، افزايش توليد فعاليت کارخانه هاي غيرفعال و راکد فعلي، از سر گرفته خواهد شد.
مديرعامل سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران گفت: مطابق مفاد برنامه افق 1405 افزايش سطح زير کشت در استان هاي گلستان و اردبيل در نظر گرفته شده به طوري که در استان گلستان براي افزايش 3.5 برابري سطح زير کشت پنبه برنامه‌ريزي شده که اکنون سطح زير کشت پنبه در استان گلستان 10 هزار هکتار بوده و در برنامه افق وزارت جهاد کشاورزي، به 35 هزار هکتار افزايش خواهد يافت و از سوي ديگر در استان هايي نظير فارس و خراسان رضوي افزايش سطح زير کشت پنبه پيش بيني نشده و در ساير مناطق کشور نيز نوسان هاي سطح زير کشت چندان قابل توجه نيست.
به گفته وي، طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزي امسال 100 درصد بذر پنبه کشور از نوع اصلاح شده در داخل توليد خواهد شد.
شيرزاد گفت: شرکت بين المللي کشاورزي و بازرگاني فجر سبز که وابسته به اتحاديه تعاوني هاي کشاورزي پنبه کشور است و حق انحصار تکثير و توليد 2 رقم بذر داخلي را در اختيار دارد، امسال حدود 27 درصد بذر پنبه مورد نياز کشور را تأمين کرده و هدف گذاري برنامه براي سال 1405، تأمين حدود 70 درصد بذر کشور توسط اين شرکت که سهام آن متعلق به کشاورزان پنبه کار است، انجام خواهد شد.
وي افزود: شرکت ياد شده براساس قرارداد با پنبه کاران، خريد وش هاي مزارع بذري را در اولويت کار خود قرار داده و همچنين تأمين نهاده هاي کشاورزي از قبيل کود شيميايي و واردات مواد برگ ريز براي تسهيل در برداشت را نيز برعهده گرفته است.
اين مقام مسئول در سازمان مزبور گفت: اقدام هاي موثري در زمينه تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي، توسط اتحاديه تخصصي پنبه با ايجاد سايت تحقيقات کاربردي، آموزشي و ترويجي در سطح 70 هکتار دراستان فارس صورت گرفته و در اين سايت از 19 رقم بذر پنبه کشت شده 10 رقم آن بذور خارجي و 9 رقم آن بذور داخلي است.
وي اظهارداشت: وزارت جهاد کشاورزي براي انجام اين نوع حمايت ها و به منظور خدمات رساني بيشتر به کشاورزان پنبه کار، مديريت کارخانه هاي کرک گيري از بذر پنبه را به شرکت يادشده واگذار کرده تا بتوان بذور پنبه دلينته شده (بدون کرک) در اختيار کشاورزان پنبه کار قرار داد.
مديرعامل سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران گفت: براي تنوع بخشي به بذور پنبه مورد کشت در کشور با عملکردهاي بالا، سازمان امسال نسبت به واردات 60 تن بذر پنبه از دو رقم به نام هاي ماکسا و ليدر از کشور يونان اقدام و کشت کرد.
وي اضافه کرد: اکنون به دنبال ثبت اين بذور به منظور تکثير و توليد در کشور از طريق مؤسسه تحقيقات ثبت و گواهي بذر و نهال هستيم که بزودي در صورت ثبت آن توليد و تکثير اين بذور با مشارکت شرکت(Golden West) يونان، در ايران انجام خواهد شد.
**برنامه خريد تضميني وش پنبه توسط سازمان مرکزي تعاون روستايي
وي افزود: يکي از حمايت هاي سازمان مرکزي تعاون روستايي، تعيين قيمت خريد تضميني است که بواسطه آن، کشاورزان اطمينان خاطر داشته باشند محصول توليدي آنها خريدار دارد و همچنين سياستهاي حمايتي تأمين نقدينگي و ارائه تسهيلات به کشاورزان پنبه کار جهت تأمين قسمتي از هزينه هاي کاشت و داشت و برداشت امسال نيز همانند پنج سال گذشته، روندي افزايشي خواهد داشت.
براساس اين گزارش، مسائلي همچون واگذاري کارخانه هاي کرک زدايي بذر پنبه در استان هاي خراسان رضوي و اردبيل، بهره مندي بيشتر از ارقام پرپتانسيل و واردات بذر پنبه از يونان و ترکيه، مذاکره مستمر با نمايندگي شرکت سينجنتا (syngenta argo ag ) سوئيس در خصوص واردات علف کش و سم ضد عفوني بذر، ميزان نيازمندي به دستگاه کمباين برداشت و ماشين کاشت شامل رديف کارها و نشاء کارها از جمله مباحث مورد بررسي بود.
همچنين واردات ارقام پرپتانسيل باويژگيهاي مقاوم به آفات و بيماريها، کيفيت بالاي الياف از شرکت هاي معتبر خارجي برابر مقررات موسسه تحقيقات ثبت وگواهي بذر و نهال و سازمان حفظ نباتات، واردات سموم و علف کش، برگ ريزها با همکاري شرکت هاي داخلي و هماهنگي با سازمان حفظ نباتات در خصوص واردات و مصرف، هماهنگي در جابجايي بذر بين استان ها و نقش اتحاديه و سازمان مرکزي تعاون روستايي در آموزش به کشاورزان به لحاظ استفاده از علف کش ها، هورمون ها، تنظيم کننده هاي رشد، برگ ريز، کشت نشايي و استفاده از ارقام مناسب و مقاوم به آفات و بيماري ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران در سال 1348 با ماهيت شرکت سهامي دولتي و با هدف توسعه بخش روستايي و کشاورزي از طريق تعاوني ها و تشکل هاي بخش کشاورزي تشکيل شد.
اقتصام**9186 **1559
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۴۰۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودکفایی کشور در تامین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حمزه کازرونی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فعال در صنعت پتروشیمی در خصوص فعالیت های این شرکت گفت: این شرکت در تولید کاتالیست ها و مواد نانوساختار فعالیت دارد و توانستیم کاتالیست رفرمینگ نفتا را تولید و تجاری سازی کنیم.

کازرونی اضافه کرد: عمده محصولات تولیدی و فناوری های توسعه یافته در این شرکت دانش بنیان منحصر به تعداد معدودی از شرکت‌های دنیا است و با بومی‌سازی این محصولات توانستیم در مسیر رفع نیاز کشور به واردات آن‌ها گام برداریم. به عنوان نمونه در حوزه کاتالیست ها، این شرکت بر روی کاتالیست های ریفرمینگ نفتا فعالیت دارد که در زمینه تولید بنزین استفاده می‌شود و جزو محصولات تحریمی است.

این فعال فناور با اشاره به این‌که تولید بنزین که جزو فرآورده‌های حیاتی محسوب می‌شود وابسته به حضور کاتالیست‌ ریفرمینگ نفتا نانوساختار است، عنوان کرد: برای تولید بنزین و مواد آروماتیک در پالایشگاه‌ها از این کاتالیست استفاده می‌شود که نمونه ایران‌ساخت آن با کیفیتی مشابه نمونه خارجی عرضه می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به تولید سایر فرآورده‌های پتروشیمی نانوساختار در این مجموعه فناور گفت: از دیگر محصولات جدید این شرکت می توان به نانوافزودنی سوخت دیزل اشاره کرد که جزو آخرین فناوری های افزودنی سوخت به شمار می‌رود و در اختیار یک شرکت آمریکایی بوده است که در داخل بومی سازی شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۴۰ درصد شرکت‌های خلاق مرتبط به کودک و نوجوان است
  • دیگر چیزی از بخش کشاورزی و شیلات غزه باقی نمانده است
  • خودکفایی کشور در تامین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است
  • کود‌های یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان قمی به‌موقع تامین می‌شود
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • تامین ۷۰ درصدی لوله و اتصالات کشاورزی از تولیدکنندگان داخلی
  • ایرنا : دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • جلوگیری از واردات واکسن‌های دامی دارای مشابه داخلی