Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- چين هوشيارتر از آن است که در جنگ تجاري با آمريکا ضربه جبران‌ناپذيري را متحمل شود و راهکارهاي اجتناب از عواقب ناخوشايند اين جنگ را خواهد يافت.
روزنامه هنگ‌کنگي انگليسي زبان «اس سي ام پي» در مطلبي نوشت؛ اکنون که «دونالد ترامپ» رئيس جمهور ايالات متحده، تعرفه 10 درصدي بر 200 ميليارد دلار باقي مانده واردات اين کشور از چين اعمال کرده، جنگ تجاري ايالات متحده و چين وارد مرحله جديد و پرهزينه‌اي شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از آنجا که چين در پي تعهد خود در جهت اقدامات تلافي‌جويانه است، تلفات ناشي از اين جنگ تجاري، شامل بيش از نيمي از تجارت دو جانبه بين اين دو کشور مي‌شود، در حاليکه چين ضرر بيشتري را متحمل خواهد شد.
در حالي که در سال 2017، چين 506 ميليارد دلار کالا به ايالات متحده صادر کرد، تنها 130 ميليارد دلار از اين کالاها به ايالات متحده وارد شد. اين بدان معناست که در يک رقابت دوطرفه و جنگ دلار براي دلار، ممکن است چين نتواند برنده باشد.
چين در حال حاضر، به علت کمبود اهرم‌هاي قدرتمند براي مقابله، برخي از خلاق‌ترين انديشمندان سياسي خود را به جست وجوي ابزارهاي جديد براي تلافي و انتقام گمارده است.
يک ايده و نظر خاص، توانسته است توجه زيادي را در مطبوعات به خود جلب کند، عمدتا به اين دليل که اين ايده، ايده «لو جيويي»، وزير دارايي پيشين چين است که اکنون رياست شوراي ملي صندوق‌هاي اجتماعي و صندوق بازنشستگي ملي اين کشور را به عهده دارد.
وي 16 سپتامبر در سخنراني شگفت‌آور خود در مجمع توسعه چين، پيشنهاد کرد شرکت‌هاي چيني صادرات کالاهاي مورد نياز شرکت‌هاي آمريکايي را متوقف کنند، که اين مساله منجر به آن خواهد شد زنجيره‌هاي عرضه کالا در ايالات متحده حداقل براي سه تا پنج سال به طور جدي قطع شود.
به عقيده «جيويي» چنين اقدامي، به اندازه کافي دردناک خواهد بود تا بر انتخابات ايالات متحده تاثير بگذارد.
حقيقت اين است که بسياري از محصولات توليد شده در ايالات متحده، به واردات کالاهاي مياني (واسطه) از چين بستگي دارد. اگر چين اين منابع را قطع کند، شرکت‌هاي آمريکايي حداقل در کوتاه مدت، با پنهان‌کاري‌هاي قانوني تحت عنوان «محدوديت صادرات»، قادر به يافتن منابع جايگزين نخواهند بود.
اختلال ناشي از اين مساله براي اقتصاد آمريکا شديد خواهد بود، اما آسيبي که به اقتصاد چين وارد مي‌شود، به مراتب بدتر خواهد بود، زيرا ايالات متحده حتي کالاهاي حياتي حد واسطي را توليد مي‌کند که چين نمي‌تواند آنها را در جاي ديگري بيابد و از کشور ديگري تامين کند.

البته، طرفداران رويکرد «جيويي» مي‌دانند که چين از اين موضوع ضربه خواهد خورد.
آنها اعتقاد دارند که بازدارنده «نابودي متقابل حتمي» اين اصل است که، اگر حمله به يک کشور به معني از بين رفتن هر دو (حمله کننده و مورد حمله واقع شده) باشد، کشور حمله کننده اولين حرکت را انجام نخواهد داد.
در طول جنگ سرد، مفهوم «نابودي متقابل حتمي» به حفظ صلح کمک کرد، زيرا هر دو کشور اتحاد جماهير شوروي و ايالات متحده مي‌دانستند که اگر هر يک کلاهک‌هاي هسته‌اي خود را مستقر کند، ديگري تلافي خواهد کرد.
اما تجارت، جنگ هسته‌اي نيست و در اين درگيري (جنگ تجاري)، ايالات متحده داراي زرادخانه بسيار بزرگتري است. اگر نابودي يک طرف چندان مورد اطمينان نباشد، منطق «نابودي متقابل حتمي» از بين خواهد رفت.
مهم‌ترين کالاهاي واسطي که ايالات متحده مي‌تواند از صادرات آنها به چين ممانعت کند، نيمه‌هادي‌هاي پيشرفته است.
در ماه آوريل، ايالات متحده به عنوان مجازات نقض قوانين صادرات خود، فروش اين تراشه‌ها را به يکي از غول‌هاي اين صنعت يعني شرکت «زد تي اي» چين ممنوع کرد.
روند کار در اين شرکت عملا تعطيل شد و دونالد ترامپ، معافيتي براي اين شرکت اعمال نکرد، در نتيجه «زد تي اي» نتوانست به حيات خود ادامه دهد.
ايالات متحده آمريکا همچنين مي‌تواند به شرکت‌هاي «بوئينگ» و «يونايتد تکنولوژي» دستور دهد از فروش قطعات هواپيما و موتورهاي جت که ناوگان بزرگ تجاري چين به آنها بستگي دارد، و بسياري از خطوط هواپيمايي چين، به آنها وابسته‌اند، به اين کشور خودداري کنند.
ايالات متحده آمريکا مي‌تواند «گوگل» را از ارائه پشتيباني براي نرم افزارهاي اندرويدي که در گوشي‌هاي هوشمند استفاده مي‌شود در چين ممنوع کند. همه اين‌ها هزينه‌هاي بالاتري را نسبت به آمريکا براي چين به همراه خواهد داشت.
علاوه بر اين؛ اقدامات تلافي‌جويانه چين از نوع اقدام پيشنهادي «جيويي»، باعث تسريع جداشدن اقتصادي اين دو کشور خواهد شد و هر دو کشور اقدام به کاهش وابستگي خود به طرف مقابل خواهند کرد.
اين امر باعث شادماني جنگجويان تجاري آمريکا و نيروهاي امنيت ملي خواهد شد؛ کساني براين باورند که اين مساله رشد قدرت چين را محدود خواهد کرد.
از سويي ديگر اما همين مساله باعث مي‌شود جهان به محل خطرناک‌تري تبديل شود، زيرا مناقشات استراتژيک بين ايالات متحده آمريکا و چين ديگر نمي‌تواند منافع اقتصادي مشترک را محدود کند.
خبر خوب اين است که رهبران چين، در اين خصوص واقع‌گرا هستند که در مواجهه با يک دشمن قوي‌تر، مشکلي در استفاده از استراتژي «نابودي متقابل حتمي» نيست.
درعوض، آنها بايد اقدامات اخير ترامپ را که باعث تسريع اين مساله شده است را به عنوان شروعي براي پايان دادن به جنگ تجاري تعبير کرده و آتش‌بسي را شروع کنند که مذاکرات صلح واقعي را آغاز خواهد کرد.
مترجم: الهام سليماني

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۴۱۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشه جهانی اعتراضات دانشجویی ضداسرائیلی (+عکس)

در حالی که اعتراضات جهانی دانشجویی علیه جنایات جنگی اسرائیل در غزه ادامه دارد، دامنه این اعتراضات که ابتدا از ایالات متحده آمریکا زبانه کشیده تاکنون به دانشگاه هایی در کانادا، ایتالیا، فرانسه، انگلستان و استرالیا نیز تسری یافته است.

به گزارش عصرایران به نقل از الجزیره، در جریان اعتراضات روزهای گذشته در ایالات متحده دستکم 900 دانشجو و برخی اساتید دانشگاه های مختلف این کشور بازداشت شده اند.

این اعتراضات ابتدا از دانشگاه کلمبیا آمریکا آغاز شد؛ جایی که دانشجویان و برخی از اعضای هیات علمی این دانشگاه با برپایی چادرهای تحصن از دانشگاه متبوع خود خواستند تا از سرمایه گذاری در شرکت هایی که از جنگ اسرائیل در غزه سود می برند صرف نظر کند.

این اعتراضات با مداخله پلیس و دستگیری برخی از دانشجویان و اساتید گسترش یافت و دامنه آن طی روزهای گذشته به بیش از 50 دانشگاه دیگر در سرتاسر ایالات متحده آمریکا و حتی برخی دیگر از کشورهای غربی کشیده شده است:

استرالیا: دانشگاه های ملبورن و سیدنی

کانادا: دانشگاه های مک گیل و کنکوردیا

فرانسه: موسسه مطالعات سیاسی پاریس و دانشگاه سوربن

ایتالیا: دانشگاه ساپینزا

انگلستان: دانشگاه های لیدز، کالج لندن و دانشگاه وارویک

ایالات متحده آمریکا در 49 دانشگاه: دانشگاه آمریکایی، دانشگاه ایالتی آریزونا، پلی تکنیک ایالتی کالیفرنیا، کالج کلمبیا شیکاگو، کلمبیا، کورنل، درکسل، کالج امرسون، اموری، موسسه فناوری مد، جورج تاون، هامبولت، ایندیانا بلومینگتون، موسسه فناوری ماساچوست (ام آی تی) ، پردیس لنسینگ شرقی دانشگاه ایالتی میشیگان، کالج مورهاوس، دانشگاه نیویورک، دانشگاه ایالتی اوهایو، رایس، روزولت، دانشکده موسسه هنر شیکاگو، استنفورد، کالج سوارثمور، تمپل، کالج مدرسه جدید شهر نیویورک، تافتس، کالیفرنیا برکلی، دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس، دانشگاه شیکاگو، کلرادو، کانکتیکات، دانشگاه مریلند بالتیمور، دانشگاه میشیگان آن آربور، دانشگاه مینه‌سوتا، دانشگاه نیو مکزیک، دانشگاه کارولینای شمالی شارلوت، پنسیلوانیا، پیتسبورگ، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس، دانشگاه تگزاس آرلینگتون، دانشگاه تگزاس آستین، دانشگاه تگزاس دالاس، دانشگاه تگزاس سن آنتونیو، دانشگاه واندربیلت، ویرجینیا تک، دانشگاه واشنگتن، دانشگاه ییل و دانشگاه جورج واشنگتن

تاکنون و طی اعتراضات 10 روز گذشته دستکم 900 دانشجو و استاد در دانشگاه های ایالات متحده دستگیر شده اند. این اعتراضات در بسیاری از دانشگاه ها به خشونت کشیده شده است چون ماموران پلیس و گارد ملی و ایالتی با مداخله خشونت بار به دنبال برچیدن پادرهای تحصن دانشجویان برآمده اند.

همچنین تعدادی ( نامعین) از دانشجویان دانشگاه های آمریکا نیز تعلیق، مشروط و در موارد نادری از دانشگاه اخراج شده اند.

"مومودو تال" یکی از 4 دانشجوی دانشگاه کورنل در ایالت نیویورک بود که روز شنبه به دلیل ایجاد یک کمپ در محوطه دانشگاه به طور موقت از تحصیل تعلیق شدند.

آمارهایی رسمی از تلفات انسانی جنگ 7 ماه گذشته در غزه، کرانه باختری و اسرائیل/ الجزیره

او به الجزیره گفت که دانشجویان معترض مورد تهدید قرار گرفتند و برای ایجاد فشار بر روی آنها، اطلاعات شخصی شان را بدون رضایت آنها در اینترنت منتشر کردند. او گفت که چنین دانشجویانی هیچ حمایتی از سوی دانشگاه خود دریافت نمی کنند.

برخی از دانشگاه‌ها نیز مجبور به لغو مراسم فارغ‌التحصیلی شده‌اند.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: استعفای رییس دانشگاه پنسیلوانیا/ خالص سازی دانشگاه های آمریکا به نفع اسراییل  بازداشت بیش از ۶۰۰ دانشجو آمریکایی معترض به نسل‌کشی در غزه سرکوب اعتراضات دانشجویی حامیان فلسطین در دانشگاه های آمریکا با گارد ایالتی  (+عکس)

دیگر خبرها

  • استدلال‌های مضحک نهادهای اطلاعاتی آمریکا از اوضاع جهان
  • (تصاویر) A-۱۰ Thunderbolt II؛ «گراز» ترسناک نیروی هوایی آمریکا
  • نقشه جهانی اعتراضات دانشجویی ضداسرائیلی (+عکس)
  • نظم جایگزین چین و آن چه آمریکا باید از آن بیاموزد
  • هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده دستگیر شدند
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می‌سازد
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می سازد