Web Analytics Made Easy - Statcounter

به کسی داده نمی‌شود جز کسی که خدای رحمان به او اجازه شفاعت داده باشد. از طرفی شفاعت بی حساب و کتاب سبب ایجاد جرأت در خطاکاران و خلاف عدالت الهی است. خداوند در قرآن کریم درباره موضوع شفاعت نکات مختلفی را بیان کرده از جمله اینکه کسی که شفاعت می‌کند بای ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷ رسانه ها خواندنی نظرات

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، خداوند در قرآن کریم درباره موضوع شفاعت نکات مختلفی را بیان کرده از جمله اینکه کسی که شفاعت می‌کند باید چه شرایطی داشته باشد و چگونه یک انسان خطا‌کار می‌تواند مورد شفاعت قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیرا قبول شفاعتِ بى‏‌قید و شرط نیز سبب جرأت خلافکاران و خلاف عدالت الهى است.

به این آیه توجه کنید

یَوْمَئِذٍ لَّا تَنفَعُ الشَّفَاعَةُ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَنُ وَرَضِىَ لَهُ قَوْلًا(طه 109)

ترجمه

در آن روز، شفاعت (هیچ کس) سودى ندارد، مگر کسى که خداى رحمان به او اجازه دهد و از گفتار او (شفاعت کننده یا شفاعت شونده) راضى باشد.

تفسیر آیه

مقام شفاعت به کسی داده نمی‌شود جز کسی که خدای رحمان به او اجازه شفاعت داده باشد و گفتار او را بپسندد، یعنی در آنروز سخن گفتن و شفاعت منوط به اجازه پروردگار است و چنین کسی قولش آمیخته با امری که باعث ناخشنودی و سخط الهی باشد نیست.

یعنی در گفتار او خطا و اشتباه راه ندارد و چون مطلق بودن جمله اقتضا دارد که به عموم حمل شود، چنین کلامی جز، از اهل عصمت صادر نمی‌شود، یعنی کسانی که خدا دلهایشان را از پلیدی شرک و جهل پاک کرده است (انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت ویطهرکم تطهیرا(61) همانا خداوند اراده کرده است که پلیدی را از شما خاندان دور کند و شما را پاکیزه نماید، پاکیزه کردنی )

نظیر این گفتار را در تفسیر آیه 105 سوره هود نیز آمده است. پس شفاعت منحصراً از آن اهل عصمت یا نهایتاً ملحقین به آنها خواهد بود.

از آنجا که انکار شفاعت، خلاف قرآن و روایات و مایه‏ یأس مؤمنانِ گناهکار است و قبول شفاعتِ بى‏‌قید و شرط نیز سبب جرأت خلافکاران و خلاف عدالت الهى است، لذا قرآن کریم براى شفاعت، حساب و کتاب و مقرّراتى در نظر گرفته است.

از نظر قرآن، شفاعت، روزنه‏ امید گناهکاران و وسیله‏‌اى براى ارتباط آنان با اولیاى خدا و پیروى از آنان است.

شفاعت اذن خداست و برخورداران از شفاعت، تنها کسانى هستند که در مدار توحید و داراى منطقِ صحیح و اعتقادات حقّ باشند و گفتارشان مورد قبول خداوند قرار گرفته باشد، یعنى شهادتین آنان موضعى، موسمى، اکراهى، سطحى و بر اساس مسخره و نفاق نباشد، در این صورت اگر در عمل کمبود داشته باشند، با شفاعت مورد عنایت قرار مى‏‌گیرند.

از این روى قرآن، شفاعت بت‏ها را براى بت‏‌پرستان باطل دانسته و شفاعت به معناى فدا شدن حضرت عیسى علیه‌السلام براى پاک شدن گناهان پیروانش و یا شهادت امام حسین علیه السلام به خاطر شفاعت از شیعیان قابل پذیرش نیست، هر چند امام حسین علیه‌السلام از شافعان بزرگ قیامت است، امّا باید دانست که هدف او از شهادت، شفاعت کردن طرفدارانش نبود.

امام باقرعلیه‌السلام درباره این آیه فرمودند: شفاعت پیامبرصلى الله علیه وآله تنها براى کسانى است که از نظر عمل و گفتار مورد رضایت باشند و بر مودّت آل‏‌ پیامبر علیهم‌السلام زندگى کرده و بر آن مرده‏‌اند. (تأویل الایات، 304)

پیام‌ها

شفاعت، مقام والایى است که افراد خاصى از آن برخوردارند. «مَن أذن له الرّحمن و رضى له قولا»

شفاعت، تصرّف در اراده‏ خدا و یا تخلّف از حکمت و عدل و محاسبات و سنّت‌‏هاى الهى نیست، بلکه بر اساس خواست خداوند است. «أذن... رضى»

 

منبع: تفاسیر المیزان و نور

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R41383/P41383/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۴۲۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی از افتخارات سپاه است

عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کاری کرد که هیمنه دروغین همه استکبار در هم شکست و روند اضمحلال آنها را سرعت ببخشد؛ این نهاد مقدس احساس خودباوری ملی را در میان مردم ایران تقویت کرد و حماسه عظیمی آفرید.

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) اظهار کرد: امام خمینی (ره) بالاترین تعبیر را برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به کار برد که تعبیری بالاتر از آن نیست و آن تعبیر این بود که اگر سپاه نبود کشور هم نبود؛ این عبارت نشان دهنده عظمت این نهاد مقدس است و هر چه جلوتر می‌رویم به صدق گفتار امام پی خواهیم برد.

وی با بیان اینکه سپاه پاسداران در هر دوره‌ای از ادوار مختلف تاریخ انقلاب اسلامی در برابر هجمه‌های مختلف ایستادگی و جان فشانی کرده است، افزود: اتفاقاتی که اخیراً رخ داد نشان می‌دهد که سپاه انقلاب اسلامی ایران توانست یک تنه در برابر امکانات نظامی و الکترونیکی همه قدرت‌های جهان بایستد و گنبد پوشالی رژیم صهیونیستی را به سخره بگیرد.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کاری کرد که هیمنه دروغین همه استکبار در هم شکست و روند اضمحلال آنها را سرعت ببخشد؛ این نهاد مقدس احساس خودباوری ملی را در میان مردم ایران تقویت کرد و حماسه عظیمی آفرید و به حق ثابت کرد که گفتار امام با خدمتی که سپاه کرد مطابقت دارد.

وی با اشاره به فعالیت‌های مختلف سپاه در زمینه‌های عمرانی، اجتماعی، بهداشت و درمان و خدمات رسانی به ویژه در زمان‌هایی مانند بحران کرونا، سیل و زلزله و کمک رسانی به محرومین خاطرنشان کرد: سپاه در هر زمان که نیازی در کشور احساس شود پای کار است و وارد میدان می‌شود و بسیج را نیز در کنار خود آورده است که همه اینها جلوه‌هایی از خدمات این نهاد مقدس است که صدق گفتار امام را ثابت کرد.

کد خبر 746494

دیگر خبرها

  • نوزدهمین دوره آزمون ملی حفظ قرآن برگزار می‌شود
  • فرشتگان کاتب؛ حافظ انسان در زمان حیات
  • دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
  • انسان به ذکر، یادآوری و توجه نیازمند است
  • درس‌گفتار‌های سعدی‌خوانی، به مناسبت بزرگداشت سعدی برگزار شد
  • ببینید | از کجا بفهمیم نماز هایی که میخوانیم بدرد قیامت می خورد؟
  • خصلتی که کافران یهود را به خونخواری و جنگ‌افروزی کشاند
  • استقامت مردم غزه دشمن را به زانو درآورده است
  • لشکریان غیبی خدا در مبارزه با دشمنان
  • شکست هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی از افتخارات سپاه است