Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، صلح و عدالت مفاهیمی دیرپا در جامعه بشری هستند که از دغدغه های جدی انسان در طول تاریخ بوده اند و از این رو،ساختن جهانی سرشار از صلح،عدالت و احترام به کرامت انسانی ، آرمانی بزرگ برای بشریت به شمار می آمده است.از این رو مجمع جهانی صلح اسلامی به مناسبت ۲۱ سپتامبر(مصادف با ۳۰ شهریور ماه) «روز جهانی صلح» مصاحبه ای با لاله افتخاری از اعضای شورای راهبری مجمع و نماینده اسبق مردم  تهران در مجلس را ترتیب داده است که در ادامه متن این مصاحبه را می خوانید؛

*با توجه به شعار امسال سازمان ملل «حق بر صلح» به مناسبت هفتادمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشربه نظر شما تا چه حدی این شعار در زمینه برقراری صلح در جهان محقق خواهد شد؟

عملکرد سازمان ملل نشان دهنده ی این است که نتوانسته در برقراری صلح بخاطر نگاه دوگانه‌ای که دارد موفق باشد و در حقیقت اگر آنها به خوبی عمل می کردند ما امروز شاهد این همه ناامنی و جنگ در کشورهایی مثل یمن در منطقه خود ما و بسیاری از نقاط دنیا نبودیم و بنابراین فکر میکنم که در حقیقت باید یک بازنگری بکند و عملکرد خودش شعار خوبی است ولی عملکرد خودش را با شعار باید تنظیم کنند و در حقیقت اسم و مسمی باید با هم همخوانی پیدا کند در غیر اینصورت مثل سالهای گذشته خروجی خوبی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*به نظر شما با توجه به تحولات اخیر در منطقه و جهان از جمله داعش، سوریه، حمله عربستان سعودی در یمن، جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و مسلمانان میانمار برای ایجاد جهانی مملو از صلح و امنیت در سطح بین المللی چه الزاماتی وجود دارد؟

احترام به حقوق دیگران و رعایت عدالت در مورد کشورهای مختلف و شناسایی و به رسمیت شناختن حقوق بشری و تمامیت ارضی و دیگر مسائلی که کشورهای مختلف دارند این الزام دارد و باید از طرف همه کشورها این مسئله مورد نظر قرار بگیرد و بعد هم اینکه نیروهای بیگانه باید از منطقه بیرون بروند چه به عنوان دموکراسی باشد و چه برای ایجاد امنیت در منطقه و یا به هر عنوان دیگری یا اقدامات پیشگیرانه که اسم آن را می گذراند به هر عنوان که آمده باشند باید اینها از منطقه خارج شوند و مسئولیت کشورها و حفظ امنیت و آرامش و صلح در کشورها را به خود آنها واگذار کنند.

*به نظر شما سازمان ها و نهادهای بین المللی و مدافع حقوق بشر و مسول در برقراری صلح در جهان چرا تاکنون نتوانسته اند به مسوولیت حقیقی خود در تامین و برقراری صلح در جهان عمل کنند؟

علت عدم موفقیت سازمانها و نهادهای بین‌المللی حقوق بشری و یا مدعی صلح این است که این ها همچنان که گاهی اوقات خودشان شاید ناآگاهانه به این اعتراف می کنند برای حفظ منافع و دستاوردهای تعداد اندکی که خودشان را ابرقدرت و کدخدای جهان میدانند تاسیس شده‌اند. چون از اول بنیان حسنه‌ای نداشته اند و با نیت خیر تاسیس نشدند اساس آنها مشکل دارد وهمچنین مدیریت کننده آن کسانی است که جنگ افروزان دنیا هستند مثل آمریکا و .. هم خود آنها از سلسله جنبانهای اصلی هستند و هم حق وتوهایی که برای این ها در نظر گرفته می‌شود با آن نگرشی که آنها دارند این باعث می‌شود که بجای اینکه این ها صلح و امنیت را تامین کنند خود اینها ابزاری شده اند برای توجیه اقدامات جنگ افروزان که به بهانه صلح و امنیت لشکر کشی کنند و مجالس شادی و مجالس خانوادگی مردم بیگناه افغانستان، عراق و یمن و همه این ها را به خاک و خون بکشند.

*با توجه به اهداف و اقدامات مجمع جهانی صلح اسلامی در زمینه برقراری صلح، عدالت در جهان پیشنهاد شما برای ترویج گفتمان صلح عادلانه در جهان چیست؟

برای ترویج گفتمان صلح عادلانه باید به مبنای الهی آن برگشت یعنی همان که در آموزه های دینی آمده که متناسب با فطرت است که فطره الله التی فطر ناس علیها و این همان طور که قرآن می فرمایند: لاتبدیل لخلق الله. به هر حال این ثابت است اصول آن در همه زمان ها و مکان ها برای همه ملت ها با هر رنگ و نژاد و آیین و عقیده ای که باشند یکسان است و در حقیقت این می تواند حلقه وصل آنها باشد و باید از این طریق اقدام بشود و چیزی که با ندای فطرت همسو است بر دلها می نشیند و مردم آزاده و بیدار دنیا را می تواند حول محور خودش جمع کند و این جا صف بندی بین منفعت طلبان و مال باختگان نیست آن طوری که الان در دنیا مطرح است.  اینجا منافع همه بشر منافع انسان ها موردنظر است و از این جهت است که همه می توانند دور هم جمع شوند و می توانند منافع خودشان را در آنجا ببینند و باید از نخبگان با توجه به پژوهش های عمیق، گسترده با عنایت به مشترکات ادیان، مذاهب و ملل باید شروع کرد و بعد به توده مردم آن را توسعه داد تا بتوانیم این گفتمان را گفتمان جهانی قرار بدهیم. همچنان که پیام امام حسین علیه السلام پیامی در عین حال که به ظاهر عاشورا شیعی است ولی ما می بینیم که بر دل رهبران هند و مردمی بعد از ۱۴قرن در دنیای امروز ما با این انفجار اطلاعات می نشیند و در اربعین بعضی از مردم را دور هم و بعضی از بت پرستان، مسیحیان و ایزدیان و بقیه این ها و یک زمانی هم الگو می شود برای در حقیقت مردم هند و خیلی از کشورهای دیگر.

کد خبر 4410327 سارا فرجی

منبع: مهر

کلیدواژه: روز جهانی صلح لاله افتخاری مجمع جهانی صلح اسلامی عاشورا امام حسین ع ماه محرم معرفی کتاب پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی فلسفه فعالیت های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه رادیو گفتگو نقد کتاب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قیام عاشورا تازه های نشر مراسم عزاداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۴۳۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)

 پس از اولین حمله نظامی مستقیم جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل از سال ۱۹۷۹، نگرانی‌ها از درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه و حتی در سطح جهانی افزایش یافته است. بسیاری از مردم نگران شروع جنگ جهانی سوم هستند و مایلند بدانند در صورت وقوع جنگ، امن‌ترین کشورهای جهان کدام خواهند بود.

به گزارش روزیاتو، در ادامه فهرستی از امن‌ترین کشورها در صورت وقوع یک جنگ دیگر آمده است.

  قطب جنوب

این فهرست با مکانی آغاز می‌شود که نه یک کشور، بلکه یک قاره بزرگ است.

بسیار بعید به نظر می‌رسد که قطب جنوب یا جنوبگان که به مناظر زیبا و زمین‌های یخی خود معروف است تحت تاثیر جنگ جهانی سوم قرار بگیرد.

آرژانتین

با آنکه این کشور آمریکای جنوبی سابقه درگیری در جنگ را داشته، می‌توان گفت محتمل‌ترین مکان برای زنده ماندن از قحطی پس از جنگ هسته‌ای است.

مطالعات نشان داده‌اند که انتشار ۱۰۰ بمب هسته‌ای می‌تواند آنقدر دود ایجاد کند که نور خورشید مسدود شود که درنهایت منجر به قحطی خواهد شد. درنتیجه آرژانتین به دلیل فراوانی محصولات کشاورزی مقاوم مانند گندم، مکان امنی خواهد بود.

بوتان

بوتان پس از پیوستن به سازمان ملل متحد در ۲۱ سپتامبر ۱۹۷۱، خود را در قبال هرگونه درگیری بی‌طرف اعلام کرد. این موضع به این معنی است که این کشور اغلب در شاخص صلح جهانی رتبه بالایی دارد.

ترکیب این واقعیت که این کشور محصور در خشکی است و مناطق کوهستانی فراوان دارد به این معنی است که اگر جنگ جهانی سوم آغاز شود، بوتان از امنیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

شیلی

مورد بعدی در این فهرست کشوری با طولانی‌ترین خط ساحلی جهان است که در مجموع ۶۴۳۵ کیلومتر امتداد دارد، به این معنی که فاصله بین مسکو تا مادرید را در بر می‌گیرد.

شیلی نیز مانند همسایه خود، آرژانتین، دارای تنوع محصولات مختلف و منابع طبیعی است.

از نظر سطح توسعه، شیلی پیشرفته‌ترین کشور در آمریکای جنوبی است. بنابراین، اگرچه ممکن است در آن احساس انزوا کنید، اما سطح زیرساخت و دسترسی آن به فناوری مدرن به این معنی است که در صورت وقوع جنگ جهانی سوم می‌تواند نقطه ایده‌آلی باشد.

فیجی

اگر می‌خواهید در زمان وقوع جنگ در کشوری دورافتاده باشید، احتمالاً فیجی برایتان مناسب است. این کشورِ جزیره‌ای واقع در جنوب‌غربی اقیانوس آرام حدود ۴۳۵۰ کیلومتر از نزدیکترین کشور خود که استرالیاست فاصله دارد.

این موضوع، همراه با فقدان استراتژی نظامی، (ارتش آن تنها ۶ هزار سرباز دارد) به این معنی است که فیجی در شاخص صلح جهانی نیز رتبه بالایی دارد.

با توجه به اینکه بخش عمده این کشور از جنگل‌های انبوه تشکیل شده و همچنین منابع فراوانی از مواد معدنی و ماهی دارد، می‌تواند یکی از بهترین مکان‌ها برای حضور در جنگ جهانی سوم باشد.

گرینلند

گرینلند که متعلق به دانمارک است، بزرگترین جزیره جهان است.

این جزیره بسیار دورافتاده، کوهستانی و از نظر سیاسی بی‌طرف است که آن را به پناهگاهی ایده‌آل در مواقع اضطراری تبدیل می‌کند.

همچنین جمعیت ۵۶ هزار نفری آن به این معنی است که بعید به نظر می‌رسد مورد هدف ابرقدرت‌های جهان قرار گیرد.

ایسلند

ایسلند به طور مداوم در صدر شاخص صلح جهانی قرار دارد و به عنوان یکی از صلح‌آمیزترین کشورهای جهان شناخته می‌شود.

این کشور علاوه بر دورافتاده بودن، به دلیل وجود ذخایر آب شیرین، منابع دریایی و منابع انرژی تجدیدپذیر، نیازی به نگرانی از وابستگی به سایر کشورها برای تامین منابع در صورت وقوع جنگ ندارد.

اندونزی

مانند بسیاری از موارد این فهرست، اندونزی نیز در مورد مسائل سیاسی در سراسر جهان موضع بی‌طرفی دارد.

در سال ۱۹۴۸، اولین رئیس جمهور این کشور، احمد سوکارنو، اصطلاح «آزاد و فعال» را برای اشاره به سیاست خارجی‌شان ابداع کرد. این موضوع به این واقعیت اشاره دارد که آنها در امور بین‌المللی مستقل عمل می‌کنند و بیشترین دغدغه را برای ایجاد صلح جهانی دارند.

نیوزیلند

نیوزیلند در رتبه دوم شاخص صلح جهانی قرار دارد و مدت‌هاست که به دلیل موضع غیر‌حزبی خود در مورد درگیری‌ها موجب شگفتی بوده است.

اگر قرار باشد به آن حمله شود، مناطق کوهستانی این کشور حفاظت کاملی را برای شهروندانش فراهم می‌کند.

آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی به دلیل برخورداری از منابع متعدد غذا، همراه با مقادیر فراوان زمین حاصلخیز و آب شیرین، به این فهرست راه یافته است.

در صورت وقوع جنگ جهانی سوم، زیرساخت‌های مدرن این کشور نیز می‌توانند شانس بقای شما را افزایش دهند.

سوئیس

در بین تمام کشورهای جهان، سوئیس احتمالاً طولانی‌ترین سابقه بی‌طرفی در مناسبات جهانی را دارد به‌طوری که از سال ۱۸۱۵ تاکنون وارد هیچ جنگی نشده است.

این کشور نزدیک به ۲۰۰ سال است که به دلیل موقعیت قاطع خود در مورد مسائل مربوط به سیاست بین‌الملل مشهور بوده است و به وسیله مناطق کوهستانی، جغرافیای محصور در خشکی و پناهگاه‌های هسته‌ای متعدد از آن محافظت می‌شود.

تووالو

تووالو که قبلا جزایر الیس نامیده می‌شد، در اقیانوس آرام، تقریباً در نیمه راه بین هاوایی و استرالیا واقع شده است.

جمعیت بسیار کم و ۱۱ هزاری نفر آن به این معنی است که زیرساخت‌هایش در مقایسه با کشورهای پیشرو غربی در سطح پایینی قرار دارند.

با توجه به اینکه منابع طبیعی در تووالو نیز کم است، به نظر می‌رسد که در صورت وقوع جنگ جهانی سوم هدف نامطلوبی باشد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • گفتمان سازی برای محوری شدن مدارس در جامعه
  • زمینه زندگی خوب را برای شهروندان فراهم کنیم
  • خواستار وعده صادق مدیران میانی استان هستیم
  • اسطوره تیم ملی برزیل به مستطیل سبز برگشت!
  • ۲۵ فروردین، جهان شاهد رویش یک قدرت الهی بود
  • علما نقش‌آفرینان کلیدی در تمدن نوین اسلامی و تحقق عدالت اجتماعی
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • جذب و توزیع هدفمند اعتبارات، مبنای عمل سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان باشد
  • شکرگزاری مردم از بارشهای رحمت الهی در 19 شهرستان کرمان
  • ایجاد خوف در دل دشمنان نظام، وعده الهی است