Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-03-28@20:01:35 GMT

نامه اعضای شورایعالی کاربه محسنی بندپی

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۴۳۰۸۲

نامه اعضای شورایعالی کاربه محسنی بندپی

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، آخرین نشست شورای عالی کار، سوم مرداد ماه با حضور شرکای اجتماعی با دستور کار بررسی «راهکارهای افزایش معیشت کارگران در سال ۹۷» به دلیل شرایط ویژه اقتصادی، برگزار و در آن نشست مقرر شد نمایندگان هر دو گروه کارگری و کارفرمایی پیشنهادات اجرایی خود را در چارچوب قانون، حداکثر تا یکماه آینده به شورای عالی کار ارائه دهند تا در نهایت، تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما با گذشت حدود ۲ ماه از آخرین نشست شورای عالی کار و به رغم بررسی و توافق شرکای اجتماعی در خصوص راهکارهای افزایش قدرت خرید جامعه کارگری در کمیته دستمزد شورای عالی کار، با وجود درخواست نمایندگان کارگری مبنی بر تشکیل «نشست قوق العاده»، هنوز نشستی در این خصوص برگزار نشده است.

در همین خصوص، نمایندگان کارگری شورای عالی کار طی نامه ای به محسنی بندپی سرپرست وزارت کار، تاکید کردند:«یادآور می شویم جلسه این شورا برای آخرین بار در تاریخ ۹۷.۵.۳ قریب به ۲ ماه قبل تشکیل شد و در خواست ۳ نفر عضو کارگری این شورا برای برگزاری جلسه فوق العاده نیز بلااثر بوده است.»

نمایندگان کارگری شورای عالی کار در نامه خود همچنین اعلام کردند با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده و فشار مضاعف کاهش قدرت خرید کارگران پیگیری های لازم برای تشکیل نشست فوق العاده شورای عالی کار در اسرع وقت به عمل آید.

نمایندگان کارگری شورای عالی کار پیش از آن و در تاریخ ۲۷ تیرماه به دلیل شرایط پیش آمده اقتصادی که منجر به تورم در اقلام ضروری خانوار و به تبع آن کاهش قدرت خرید شد، درخواست کتبی خود را برای بررسی راهکارهای جبران قدرت خرید در شورای عالی کار، به احمد مشیریان معاون روابط کار وزیر کار ارسال کردند.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: معیشت خانوار مشکلات معیشتی قدرت خرید شورای عالی کار دستمزد حقوق و دستمزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۴۳۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمول تعیین دستمزد ۱۴۰۳ اعلام شد/ میزان دقیق افزایش حقوق کارگران چقدر است؟

دبیر شورای عالی کار و معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: معیار و نحوه تعیین ۳۵ درصد حقوق کارگران به این صورت بود که کارفرما‌ها عدد ۲۷ درصد را با توجه مسائلی که خودشان ارائه کردند، پیشنهاد دادند و پیش بینی آنها این بود که می‌توانند این مقدار را به حداقل دستمزد اضافه کنند، در مقابل دوستان کارگری هم سبدی را که چارچوب و معیار‌های آن را خودشان تعیین کرده بودند ارائه کرده و تأکید می‌کردند که باید معیشتشان تأمین شود که نهایتا پس از بحث‌های گوناگون عدد ۳۵ درصد به حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ اضافه و به تصویب شورای عالی کار رسید.

 علی حسین رعیتی فرد- درباره نحوه تعیین دستمزد سال ۱۴۰۳ کارگران و آنچه که در جلسه شورای عالی کار گذشت، اظهار کرد: جلسه ۳۲۹ شورای عالی کار ۲۸ اسفند با حضور شرکای اجتماعی، نماینده کارگری، کارفرما و اعضای حقوقی و به ریاست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شد که مباحث کارشناسی و نحوه تعیین حداقل مزد در این جلسه ارائه کردند.

وی افزود: معیار و نحوه تعیین ۳۵ درصد هم به این صورت بود که کارفرما‌ها عدد ۲۷ درصد را با توجه مسائلی که خودشان ارائه کردند، پیشنهاد دادند و پیش بینی آنها این بود که می‌توانند این مقدار به حداقل دستمزد اضافه کنند. دوستان کارگری هم سبدی را که چارچوب و معیار‌های آن را خودشان تعیین کرده بودند ارائه کردند و تأکید می‌کردند که باید معیشتشان تأمین شود که نهایتا پس از بحث‌های گوناگون عدد ۳۵ درصد به حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ اضافه و به تصویب شورای عالی کار رسید.

دبیر شورای عالی کار و معاون روابط کار همچنین گفت: جلسه شورای عالی کار با حضور دو سوم اعضا رسمیت پیدا می‌کند و مصوبات آن با اکثریت که در جلسه هستند وجاهت قانونی پیدا می‌کنند. دوستان کارگری و کارفرما بر سر درصد گفته شده (۳۵ درصد) خیلی به توافق نرسیدند و ماهم تلاش می‌کردیم که به یک اجماعی برسند، متأسفانه قبول نکردند و نهایتا صورتجلسه را اگرچه حضور داشتند امضا نکردند.

رعیتی فرد در پاسخ به این سوال که دولت در جلسه مذکور چه عددی را پیشنهاد کرد، تشریح کرد: دولت عمدتا خود عددی را پیشنهاد نمی‌دهد و، چون نماینده کارفرما و کارگری در این زمینه پیشنهاد می‌دهند و ما به نوعی اعداد را به هم نزدیک و اجماع می‌رسانیم. دوستان کارفرما ۲۷ درصد و کارگری سبدی پیشنهاد دادند که معیار آن با شاخص‌هایی که مرکز آمار و وزارت اقتصاد اعلام می‌کرد تطبیق نداشت. در واقع سبد نسبت به سال‌های گذشته که تعیین میشد شاخص‌های آن را تغییر داده بودند و عدد بزرگی می‌شد و کارفرمایان هم سبد پیشنهاد شده را قبول نداشتند و به همین دلیل نماینده کارگری بر روی سبد تأکید داشتند.

وی همچنین به حضور مسئولان در این جلسه اشاره کرد و گفت: مسئولانی که در جلسه شورای عالی کار حضور داشتند مانند وزیر صمت و رئیس سازمان ملی استاندارد توضیحاتی پیرامون وضعیت صنایع کشور و روند رشد تولید مطالبی ارائه کردند.

دبیر شورای عالی کار و معاون روابط کار در ادامه تصریح کرد: گروه کارفرمایی ۳۵ درصد تعیین شده را پذیرفتند اگرچه عدد پیشهادی آنها ۲۷ درصد بود، اما در نهایت به ۳۵ درصد راضی شدند.

رعیتی فرد در پایان صحبت‌های خود تأکید کرد: یک اشکالی که وجود داشت این است که اگر ما قانون (ماده ۴۱) را برای تعیین حداقل دستمزد ملاک قرار دهیم و آنجا مراجع رسمی آماری هم مطرح شده به نظر من همه باید از آن تمکین کنند. همه کسانی که در گفتگو‌های اجتماعی شرکت می‌کنند به نوع باید به چارچوب توافقاتی که بوده پایبند باشند. چون گروه کارگری ما یک تشکل خاص کارگری است و نماینده کل جامعه کارگری را برعهده ندارند؛ باید در شورای عالی کار با اصلاح قانون نمایندگان همه تشکل‌ها حضور یابند و مطالبه همه جامعه کارگری مطرح شود. چون اگر چانه زنی و اقدامات خود را ادامه می‌دادند شاید می‌توانستند به اعداد بهتری هم برای کارگران و حداقل بگیران از شورای عالی کار دست پیدا کنند، اما اصرارشان بر روی معیار‌های غیر متعارف سبب شد که نتوانند به خوبی نماینده جامعه کارگری را بر عهده داشته باشند.

منبع: ایسنا

tags # حقوق کارگران سایر اخبار (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ آیا حیوانات هم از آمیزش جنسی لذت می‌برند؟ اگر ماه به زمین برخورد کند چه می‌شود؟ (عکس) انسان‌های امروز چقدر شبیه نئاندرتال‌‌ها هستند؛ از دماغ بزرگ تا کشیدن سیگار!

دیگر خبرها

  • بالاخره دولت تسلیم شد؛ آپشن طلایی به حقوق کارگران اضافه شد / متناسب‌سازی حقوق‌ها با تورم ۴۵ درصد
  • اعتراض کاربران فضای مجازی به عملکرد نمایندگان کارگران در شورای عالی کار
  • کارزارهایی برای ابطال دستمزد ۱۴۰۳ و استیضاح وزیر کار
  • اولویت‌های جامعه کارگری در سال ۱۴۰۳
  • فرمول تعیین دستمزد ۱۴۰۳ اعلام شد/ میزان دقیق افزایش حقوق کارگران چقدر است؟
  • احتمال تغییر در رقم دستمزد ۱۴۰۳ قوت گرفت؟
  • روایتی تازه از میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳
  • ارائه لایحه پیشنهادی جدید در خصوص قانون کار | قول وزیر اقتصاد به کارگران صحت دارد؟
  • ارائه لایحه پیشنهادی اصلاح ​مواد ۴١ و ۱۶۷ قانون کار/ دولت وکیل مدافع کارگران است
  • روایتی تازه از تصویب میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳