Web Analytics Made Easy - Statcounter

اراک-ایرناپلاس-محمدعلی ایازی، قرآن‌پژوه در سخنانی در شهرستان اراک، با عنوان ضلالت و حیرت در عاشورا، ضمن تحلیل نحوه همراه شدن بخشی از مردم کوفه با امویان، فضای یأس در شرایط امروز کشور، در میان مردم و جوانان را بستری مهیا برای هرگونه فاجعه‌ای برشمرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فقره‌ای از زیارت اربعین امام حسین (ع) که: « بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ» گفت: استنقاذ به معنای بیرون کشیدن یا رهایی و نجات چیزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این فقره زیارتی، مقصود، نجات از جهل است. جهل برخلاف تصور شایع، نقطه مقابلش، علم نیست. بلکه متضاد جهل، بنابر برداشت از قرآن و سایر معارف دینی، عقل است. عقل، همان‌طور که عِقال را نیز لگام و افسار استعمال می‌کنند، به معنای قوه‌ عاقله‌ مهارکننده انسان در برابر موج شهوات و هوس‌ها و اغراض جاهلانه است. جاهل کسی است که عقل مهارکننده و بردباری‌بخش ندارد. به این معناست که تصمیم و جانبازی امام حسین (ع) برای رهایی مردم از بند جهالت و سرگردانی در وادی گمراهی، تعبیر و تصویر می‌شود.

**تلقی مشهور درباره مردم کوفه درست نیست
وی در ادامه بیان کرد: همچون قرآن که به تعبیر برخی ازجمله علامه طباطبایی لازم است که هر دو سال یک‌بار بازتفسیر شود، واقعه عاشورا نیز به‌مثابه یک متن عینیِ تاریخی، نیازمند تفسیر مداوم و عصری است.
ایازی در تفسیر خود از عاشورا، صحنه این رویداد تلخ را متشکل از سه جبهه و شبیه یک مثلث تصویر می‌کند؛ مثلثی که یک ضلعش، خود حسین بن علی و ضلع دیگر مخالفان و یزیدیان و ضلع سوم، همراهان و یاران آن حضرت است. به گفته او از این منظر، تلقی شایع از بی‌وفایی مردم کوفه، مطابق واقعیت تاریخی نبوده است و نسبت به مردم کوفه سال 61 هجری، تا حدودی در تاریخ جفا و کلیشه‌سازی صورت گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به نظامی بودن شهر کوفه ادامه داد: در زمان خلیفه دوم، این شهر به‌مثابه یک پایگاه نظامی نزدیک مرز، تأسیس می‌شود. از همین‌رو، ساکنین بخش قابل‌توجهی از مردم شهر کوفه، سپاهیان شامی‌ای هستند که در آن زمان به کوفه مهاجرت کرده‌اند. در زمان عثمان، خلیفه اصلی به تعبیری مروان حکم اموی، داماد اوست و بیشتر سیاست‌های اموی است که در جای‌جای خلافت اسلامی ترویج و تثبیت می‌شود.

**نسل جدید کوفه، تحت تربیت امویان
ایازی با بیان اینکه امام علی(ع) برای کنترل شهر و سپاهیان ساکن در آن، آنجا را به عنوان مرکز خلافت خود انتخاب کرد، افزود: اصلاحات و عدالت حکمرانی امام در دوران خلافتش در کوفه، آرایش گرایشهای سیاسی و دینی این شهر را به دو دسته شامی و علوی تقسیم‌بندی می‌کند. علویانی شیفته و دلباخته مرام امام علی (ع) می‌شوند. امام علی (ع) در سال 40 هجری به شهادت می‌رسند و تا زمان رخداد غمناک کربلا در سال 61 هجری، بیست و یک سال می‌گذرد. با توجه به حکمرانی و زمامداری امویان از زمان عثمان، در طول این بیست و یک سال، نسل جدید بالیده در کوفه، تربیت‌یافته‌ خلافت اموی و معاویه است. این نسل از حقیقت گذشته‌ رویداده در کوفه، صرفاً از طریق شنیده‌های تحریف شده باخبر است و مناسب سیاست‌های وسیع تبلیغی و تزویری و سیاسی و دینی موردنظر اموی، شست و شوی مغزی شده و تربیت یافته است.
این پژوهشگر دینی کوفه را در سال 61 متشکل از سه جبهه دانست که عبارتند از: کوفیان شامی، کوفیان علوی و کوفیان نسل جدید تربیت‌یافته‌ دستگاه اموی که افراد حاضر شده برای پیکار با امام حسین (ع) در کربلا، از دو دسته شامی و نسل جدید کوفیان هستند، نه کوفیان علوی.
ایازی با بیان این که فهم درست و دقیق از وضعیت مردمی کوفه در تحلیل‌های تاریخی حق مطلب ادا نشده و همه‌ مردم کوفه به یک چوب رانده شده‌اند، توضیح داد: این در حالی است که در میان سپاهیان ابن زیاد و عمر سعد، به‌ندرت از کوفیان علوی نامی می‌توان یافت و این دسته از علی دوستان، به‌نوعی در شهر کوفه و در زمان رخ دادن فاجعه کربلا، در شهر محاصره شده بودند و به‌سختی می‌توانستند به سپاه امام در نینوا بپیوندند.

**سه شیوه برخورد معاویه با مخالفان
این قرآن‌پژوه با دسته‌بندی سیاست‌های معاویه به سه دسته کلی ادامه داد: معاویه یا مخالفان را تهدید می‌کرد؛ همچون نامه‌ای که در توبیخ ابن عباس، در برپایی جلسات تفسیر در کوفه می‌نویسد. یا آنان را تطمیع می‌کرد و می‌خرید؛ همچون نامه‌ای که به طلحه و زبیر نوشت و به آنان تلویحاً پیشنهاد ولایت‌عهدی خود را عرضه کرد. یا مخالفان و مقاومان را می‌کشت. تبلیغ و فریب عمومی‌اش هم این بود که آنان را قتیل‌الجن‌ها کشته‌اند! همچون حجر بن عُدی‌ها و رشید هجری‌ها و میثم تمار‌ها و عمرو بن حمق خزاعی‌ها. حتی وقتی کسی چون حجر را گردن می‌زند، خود بر او نماز می‌خواند! به پایه‌گذاری ناصواب او، امویان تا زمان عمربن عبدالعزیز سبّ امام علی را از شروط قبولی عبادت جا انداخته و ترویج کرده بودند.
وی ضمن اشاره به دسته‌بندی روش‌های حکمرانی معاویه اظهار داشت: معاویه برای حکمرانی خود، با همدستی سه گروه، امور را پیش می‌برد. یک: خاندان اموی، دوم: کارگزاران و نمایندگان و سوم: گروهی به نام قُصاص که وظیفه‌شان قصه‌گویی در تمامی بلاد اسلامی است. اهمیت این دسته سوم در تبلیغ و تحمیق عمومی و تثبیت قدرت، آن قدر برای معاویه اساسی است که او با کارگزاران اجرایی روزی یک مرتبه و با آنان، روزی دو مرتبه دیدار می‌کند و از آنان گزارش کار می‌طلبد! با مجموعه این تبلیغ‌ها و ترویج‌ها و تربیت‌هاست که نسل جدید بالیده در کوفه، عموماً بابِ طبع قرائت اموی از اسلام است و طبیعی است که کشاندن و تهییج آنان برای سرکوب یک صف‌شکن وحدت امت و یک طاغی و باغی بر امیر مؤمنان! یعنی امام حسین (ع)! کار دشواری نیست.
وی توضیح داد: سال‌ها در کوفه، این دسته از کوفیان جوان، در کنار شامیانی که از ابتدا اسلام را با تبار امویان شناخته‌اند و حالا ساکن کوفه شده‌اند، با سبّ علی رشد یافته و او را جنگ‌افروزی می‌شناسند که در پنج سال خلافتش نیز، مدام در میان مسلمانان جنگ برافروخت، زندگی می‌کردند. حال این حسین بیعت‌شکن و تفرقه‌برانگیز نیز فرزند هموست. در حالی که حقیقتِ ارزش‌های علوی در حکمرانی به اعتبار جای‌جای نهج‌البلاغه، از قبیل نامه به مالک اشتر و نیز خطابه‌ پس از روی کار آمدن در کوفه و بسیار موارد دیگر، محبت و لطف و رعایت حقوق مردم، چه هم‌دینان و چه هم‌نوعان است.
ایازی با تاکید بر اینکه با این اوصاف تبلیغی و سیاسی، می‌شود به‌آسانی 30 هزار نفر، منفعت‌جو یا ترسیده یا شست‌شوی مغزی شده را در کربلا گرد آورد و کار حسین را یکسره کرد ادامه داد: اما این حقیقت همه کوفه نیست و علویان کوفی نیز به‌نوعی در شهر، در حصرند و نمی‌توانند به سپاه امام بپیوندند. پس نباید بی‌وفایی را به نام همه کوفیان نوشت.
وی به همین اعتبار معتقد است: مناسبتِ خطاب امام حسین (ع) در زیارت اربعین، به منجی از جهالت و سرگردانی در وادی گمراهی را، همین نقش سیدالشهدا در تلنگر به جاهلان (به معنای ناعاقلانِ اسیر شهوت و هوس) و گمراهان مقابله‌گر فریب‌خورده تبلیغات اموی است. او در نسبت با ضلعِ مخالفان آن مثلث تحلیلی، چنین نقش هدایت‌گر و بیدارگری را ایفا می‌کند که در آن زیارت، مندرج است.

** چهار پیامد نامطلوب فضای یاس
ایازی در پایان، از همه‌گیر شدن فضای یأس در شرایط امروز کشور، در میان مردم و خصوصاً جوانان، انتقاد کرده و این سم مهلک را بستری مهیا برای هرگونه فاجعه‌ای برشمرد و ا فزود: روحیه یأس‌آلود، دست‌کم فراهم‌کننده‌ چهار پیامد نامطلوب است. اول: یأس، قدرت تصمیم‌گیری و تحلیل را می‌ستاند. دوم: قدرت و تمایل به آینده‌اندیشی و آینده‌گرایی را نیز زایل می‌کند. سوم: در شرایط یأس ملی، مردم آن کشور تسلیم دشمن می‌شوند. در حالی که در بدترین شرایط نیز، خیری در تسلیم به دشمن شدن متصور نیست. چهارم نیز، یک شخص یا یک ملت مأیوس، در جبران اشتباهات گذشته خود ناتوان و بی‌میل است. از همین‌رو، با توجه به شرایط فعلی سخت و مبهم کشور، حفظ امید و تثبیت روحیه و توان جمعی از مهم‌ترین وظایف مردم، خصوصاً قشر نخبه جامعه است.

**اداره کل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دين مردم كوفه فضاي ياس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۴۳۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان اقتصاد نفتی جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست

ایسنا/کرمان رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور با اشاره به نامگذاری امسال به «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: مشکلات و معضلات اقتصادی، همه حوزه‌ها را تحت تاثیر قرار داده و باید این اقتصاد نفتی و آفت‌زده را درمان کرد که این جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین موسی پور بعد از ظهر امروز پنجم اردیبهشت ماه در جلسه شورای اداری استان کرمان اظهار کرد: راهبرد امام راحل در مبارزه علیه رژیم پهلوی و در پیروزی انقلاب تا زمان حیاتشان آگاهی‌بخشی، بصیرت‌دهی و بسیج توده‌ها بود و امام این عنصر یعنی مردم را قدرت نرم در سیاست جلوه داد و از این قدرت بهره گرفت.

وی افزود: امام خمینی(ره) هیچ گاه با جنگ مسلحانه و چریکی موافقت نکرد و باید این راهبرد (حضور مردم) انقلاب را به پیروزی رساند و موجب تکوین، اثبات و استمرار انقلاب همین عامل مردم و حضور آنها در صحنه‌های مختلف بود.

موسی پور بیان کرد: امام برای اینکه این قدرت نرم را سامان بدهد، از چهره‌های برجسته انقلاب (شهیدان مطهری، بهشتی، حقانی و ...) برای اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و ساماندهی حرکت‌های مردم علیه رژیم پهلوی استفاده کرد و بعد از انقلاب این گروه کارش را ادامه داد تا سال ۵۹ که امام نهاد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را برای همین کار تشکیل داد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور با اشاره به اینکه برهه خطرناک ابتدای انقلاب بر اثر ساماندهی مردمی همین مجموعه به سلامت عبور داده شد، افزود: سیاست‌گذاری، ساماندهی، برنامه‌ریزی، نظارت و راهبری مناسبت‌ها، فراخوان و مراسم ملی، سیاسی مذهبی و انقلابی به دوش شورای هماهنگی نهاده شده و تاکنون به خوبی این ماموریت انجام شده است.

وی تصریح کرد: شورای هماهنگی با کمک مردم و هم‌افزایی کمک‌های دولتی و مردم توانسته انقلاب را از گردنه‌های سخت عبور داده و توطئه‌های دشمن را خنثی کند.

موسی پور گفت: کارنامه شورا در جنگ قابل مطالعه است. در فتنه ۷۸ و توطئه سنگینی که علیه نظام بود، با حضور به موقع شورا و هماهنگی بین نهادهای مردمی و حاکمیت خنثی شد و بعد از آن همه مسائل سال‌های ۸۸، ۹۶ و ... با قدرت و حضور مردم خنثی شد و مردم حرف اول و اخر را زدند.

وی بیان کرد: در فتنه پیچیده و سهمگین سال ۱۴۰۱ که دشمن با تمام ظرفیت و ابزارها آمده و مطمئن بود نظام اسلامی را سرنگون خواهد کرد؛ حضور مردم خنثی سازی کرد و از زمانی که فتنه اوج گرفت، میلیون‌ها نفر از مردم در قالب تظاهرات، راهپیمایی‌ها، محکومیت‌ها و ... به میدان آمدند و استکبار دید قدرت مردمی نظام هنوز سر جایش است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور اظهار کرد: علی رغم همه مشکلات، گرفتاری و ضعف‌ها، مردم پای نظام ایستاده‌اند و در راهپیمایی روز قدس امسال شاهد بودیم که مردم چگونه به صحنه آمدند و رهبری عبارت بی‌نظیری درباره این حضور بیان کردند و این حضور خنثی ساز توطئه‌ها و نقطه قوت نظام اسلامی است.

وی بیان کرد: هر آنچه که این سرمایه اجتماعی و حضور مردم را افزایش بدهد، یک عبادت، وظیفه و فضیلت است و هر چه موجب بی‌اعتمادی و کاهش حضور مردم بشود، گناه بزرگ و نابخشودنی است.

موسی پور با تاکید بر اینکه وظیفه ما و شما در افزایش این سرمایه اجتماعی بسیار سنگین است، گفت: در تبیین و ایجاد اعتماد و خدمت به مردم هر کاری که می‌توانیم انجام بدهیم، نباید کوتاهی کنیم زیرا حضور مردم در همه صحنه‌ها گره‌گشا و راهگشاست.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار کرد: مشکلات و معضلات اقتصادی، همه حوزه‌ها را تحت تاثیر قرار داده و باید این اقتصاد نفتی و آفت زده را درمان کرد که این جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل رشد اقتصادی و تولید که مداوم و مستمر باید باشد، زمانی امکان‌پذیر است که مردم به صحنه بیایند و وظیفه تک تک مسئولان است برای این مسئله راهکار اندیشیده و پروژه‌های رغبت انگیز تعریف کنند تا مردم سرمایه‌های خود را وارد چرخه کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم عرصه تولید، صرفه‌جویی است، اظهار کرد: ۱۰۰ میلیارد دلار اتلاف انرژی در کشور داریم که باید به سمت حل این مسئله برویم؛ بهره‌وری در کشور ما کاهشی است و تا نقطه مطلوب فاصله داریم در حالی که یک سوم رشد اقتصادی را بهره‌وری تشکیل می‌دهد.

موسی‌پور اظهار کرد: ۹۲ درصد منابع آبی ما صرف کشاورزی می‌شود و اگر ۱۰ درصد در این حوزه صرفه‌جویی صورت بگیرد، مشکل آب در کشور حل می‌شود و این هم با آگاه‌سازی و مشارکت مردم ممکن است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • ائمه جمعه عامل اتحاد و همدلی در شهرها باشند
  • درمان اقتصاد نفتی جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست
  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
  • غرفه‌سازی برای ناشران در فضای شبستان مراحل پایانی خود را طی می‌کند
  • صدور سند برای ۵۶ هزار هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها در خوزستان
  • روایت متخصص مصری از اوضاع فاجعه بار غزه
  • جلوگیری از حفر چاه غیر مجاز در کهگیلویه
  • جلوگیری از حفر چاه غیر مجاز در کهگیلویه/ لزوم صیانت از منابع آب