Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@03:37:24 GMT

نگاهی جامعه شناختی به حملات تروریستی در اهواز

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۴۳۷۳۰

نگاهی جامعه شناختی به حملات تروریستی در اهواز

تهران-ایرنا- پدیده تروریسم از جمله معضلات امروز جامعه جهانی است که محصور در مرزها یا زمان هایی مشخص نبوده و هر لحظه در کمین جامعه بشری است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، شنبه 31 شهریور 1397 و در یک حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز 24 نفر جان باختند. 24 نفر که مردم عادی بودند و در این میان یک کودک 4 ساله نیز جان باخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تروریسم چهره زشت مقابله و بازی قدرت در عصر ماست. چهره ای که همه معادلات سابق را به هم زده و به عنوان موضوعی داغ، چالش های امنیتی بسیاری را در کشورهای مختلف برانگیخته است.
امروز و پس از شکل گیری داعش، حتی اروپاییانی که همواره در حاشیه امنی نسبت به خاورمیانه و حتی امریکا قرار داشتند نیز از آماج حملات تروریستی دور نمانده و سال های اخیر شاهد حملات تروریستی در کشورهایی چون انگلستان، آلمان و فرانسه بودیم که به نوعی داعیه دار مبارزه با تروریسم و امنیت داخلی هستند.

**تروریسم از منظر جامعه شناسی
جامعه شناسی به عنوان علم بررسی جامعه، تروریسم را از سه سطح و منظر مورد بررسی قرار می دهد که عبارتند از؛
سطح خرد: در این منظر افراد، ویژگی ها و انگیزه های شخصی و شخصیتی تروریست ها مورد بررسی و واکاوی روانشناسی –جامعه شناختی قرا می گیرند. طرد و محرومیت های اجتماعی از منظر متخصصان این منظر از مهمترین انگیزه ها در ابراز خشونت و همراهی افراد با چنین جریاناتی است. ضمن این که مطابق با نظریه روانشناسی توده ها شخصیت های رادیکال و افراطی که با تحریک پذیری بالا از مافوق خود تبعیت می کنند، بهترین طعمه برای چنین جریان هایی هستند.
سطح میانی: در مدل کلاسیک از این سطح سازمان های تروریستی با سلسله مراتبی خشک و سخت قرار دارند که از سلول های کوچک و مجزا تشکیل شده اند و اعضای آنها هیچ اطلاعی از آنان ندارند در حالی که امروزه این تصور منسوخ شده است. یعنی تروریسم سازمانی جدید تروریسمی شبکه ای است که نه تنها درون مرز یک کشور محدود نیست، بلکه دیگر حتی سلسله مراتبی هم نیست. مانند تور ماهیگیری که هسته ها، گروه ها و جریان ها، گره های آن را تشکیل می دهند. و این گره ها عمدتا در تعامل با یکدیگر حداکثر استقلال را برای ابراز خلاقیت و هویت خود دارند.
سطح کلان: در این سطح ساختارهای کلی و کلان یک جامعه که می توانند تروریسم را ایجاد و تقویت کنند بررسی می شوند و سطح توسعه جامعه، شکاف طبقاتی و میزان تفاوت های اجتماعی و فرهنگی که در بروز خشونت مؤثرند مورد بررسی قرار می گیرند. اکثر خشونت های رادیکال سیاسی به عواملی چون فرایند نوسازی، ناکارآمدی نیروی اجبار دولت و دگرگونی سریع نظام ارزش ها نسبت داده شده اند.

**یازده سپتامبر نقطه عطف مطالعات تروریسم
شروع تجزیه و تحلیل ها و بررسی های علمی جامعه شناسان درمورد تروریسم را می توان به نوعی بعد از حوادث یازده سپتامبر در نظر گرفت که جامعه جهانی و به ویژه آمریکا را که همواره مدعی امنیت ملی در بالاترین سطح بود به این نتیجه رساندکه تروریسم مرز جغرافیایی نمی شناسد. یعنی این اتفاق آغاز این تفکر بود که تروریسم محدود و محصور به مرز جغرافیایی مشخصی نبوده و هیچ کشوری نیست که از تهدیدات و چالش های امنیت ملی که توسط تروریست ها ایجاد می شوند در امان باشند.

**چرا تروریسم پایانی ندارد
بیانیه ها قطعنامه ها و تلاش های بین المللی زیادی در ادوار مختلف توسط سازمان ملل متحد و انواع و اقسام سازمان های حقیقی و حقوقی در تقبیح و مذمت تروریسم و اقدامات تروریستی انجام شده، اما هرگز به نتیجه نرسیده اند چرا که ناشی از ایدئولوژی های گوناگون و در برخی موارد متعارض و متناقض ملت ها در دستیابی به مفهومی از صلح وآزادی بوده اند.
تروریسم اساسأ پدیده ای سیاسی است اما مانند سایر پدیده های سیاسی همواره در این حیطه باقی نمانده و بسیاری از جنبه های دیگر زندگی اجتماعی را درگیر وگاهی فلج می سازد. نمونۀ اتفاق دیروز در اهواز همانند سایر اتفاقات تروریستی اخیر در مجلس شورای اسلامی در تهران، در سیستان و بلوچستان، در کردستان و ... منجر به کشته شدن غیرنظامیان شد.
اقدامات تروریستی همواره آدمهایی را در خود فرو می برند و می بلعند که کاری با آنها ندارند .هرگز نمی توان پایانی بر این قربانی گرفتن های تلخ در چنین فجایعی در نظر گرفت.
پژوهشم**س-ب**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي تروريسم رژه اهواز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۴۳۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه کنیم آلزایمر نگیریم؟

به گزارش خبرآنلاین، ورزش منظم و فعالیت بدنی اثرات مثبتی بر عملکرد شناختی در همه افراد، به‌ویژه سالمندان، دارد. به نظر می‌رسد ورزش هوازی، مفیدترین گزینه باشد، زیرا عملکرد اجرایی را بهبود می‌بخشد، باعث تقویت اعصاب می‌شود و می‌تواند روند پیشگیری از بیماری آلزایمر و عملکردهای مغز را به طور چشمگیری تقویت کند.

فعالیت بدنی، توانایی‌های شناختی را بهبود می‌بخشد

با توجه به این واقعیت که درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، یافتن راهی برای به تأخیر انداختن پیشرفت این بیماری عصبی بسیار مهم است. افزایش سطح ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند در دستیابی به این هدف به طور پایدار، مفید باشد. مطالعات نشان می‌دهد که ورزش هوازی می‌تواند فعالیت نوسانی مغز را تعدیل کند و بر پویایی عصبی تأثیر بگذارد.

افراد مسنی که سابقه طولانی ورزش، بین ۲ تا ۱۰ سال، دارند، افت عملکرد شناختی کمتری را تجربه می‌کنند. همچنین داشتن فعالیت بیشتر باعث بهبود عملکرد اجرایی، بهبود حرکات، افزایش تمرکز و تقویت سرعت پردازش و حافظه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

چه کنیم تا حافظه سالمی داشته باشیم؟/ ۱۰ نکته کلیدی برای جلوگیری از زوال عقل

منبع: psychologytoday

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897482

دیگر خبرها

  • ضرورت مبارزه ایران و افغانستان با داعش به عنوان تهدید مشترک
  • حمایت از طراحی و ساخت ابزار‌های شناختی توسط ستاد علوم شناختی
  • انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در «حمص» سوریه توسط روسیه
  • اتهام مرتبط با تامین مالی تروریسم به عناوین مجرمانه اضافه شد
  • عنوان اتهامی مرتبط با تامین مالی تروریسم به عناوین مجرمانه اضافه شد
  • چه کنیم آلزایمر نگیریم؟
  • ترور برای بقا
  • تروریسم یک تهدید مشترک برای کشورهای منطقه است
  • بررسی ۱۰ هزار پرونده شکایت کارگران در کردستان
  • واکنش علی ربیعی به حملات دولت به مرکز پژوهش های مجلس /نتایج سنجش‌ها را نه کتمان و نه با آن بازی کنید!