Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:25:39 GMT

تهدیدهای ترامپ و آینده نظام بین الملل

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۴۴۷۶۴

تهدیدهای ترامپ و آینده نظام بین الملل

تهران- ایرنا- تحلیلگران و رسانه ها در غرب اعتقاد دارند اگرچه دونالد ترامپ تلاش دارد از نشست های سازمان ملل متحد علیه ایران استفاده کند اما سیاست های اخیر وی باعث می شود تا رهبران جهان برعلیه کاخ سفید و حفظ وضع موجود اجماعی را تشکیل دهند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، رئیس‌جمهور کشورمان امروز یکشنبه سفر خود به نیویورک را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«حسن روحانی» قرار است روز سه شنبه در هفتادو سومین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی داشته باشد. نکته ای که در بسیاری از رسانه های خارجی بازتاب گسترده ای داشت سخن روحانی در مورد انجام این سفر با هدف پشیمان ساختن ایالات متحده از سیاست هایش علیه ایران بوده است. به نظر می رسد مقام های کشورمان این ارزیابی را با توجه به فرایند حاکم بر افکار عمومی جهان و نوع نگاه ها به سیاست های ترامپ در پیش گرفته باشند.
رئیس جمهوری کشورمان پیش از پرواز به سوی نیویورک و در فرودگاه مهرآباد، رایزنی با کشورهای دوست برای ادامه کار برجام را از جمله برنامه های سفر خود در نیویورک بیان کرد و گفت: در این سفر با رهبران برخی کشورهای اروپایی نیز دیدار می کنم و موضوع مهم برجام را دنبال خواهیم کرد تا بتوانیم با کمترین هزینه از این تحریم عبور و آمریکا را برای تجاوزگری و مخالفت با کشورها از جمله ایران پشیمان کنیم.
همچنین گفته می شود روز دوشنبه نیز وزرای امور خارجه گروه کشورهای 1+5 (بدون آمریکا) نیز در نیویورک با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیداری را در زمینه تشدید تلاش ها برای حفظ برجام برگزار کنند.
این در حالی است که تهدیدهای ترامپ هنوز ادامه دارد. وی چند روز قبل در پیامی که از طریق توئیتر منتشر کرده بود با اشاره به برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، موضوع اصلی مورد نظر خود را مساله ایران مطرح کرد.

**در آرزوی دیدار با روحانی
تقریبا از مدتی قبل ادعاهای ترامپ و تحلیل رسانه های غربی بر موضوع چگونگی حضور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد متمرکز شده بود. «نیویورک تایمز» حدود دو هفته قبل در گزارشی مذاکره روسای جمهوری ایران و ایالات متحده را پیش بینی کرد و دلیل آن را نیز ناتوانی خاورمیانه برای تحمل تنش و درگیری دیگر در منطقه عنوان داشت.
این روزنامه آمریکایی از یک سو افزایش فشار تحریم های ترامپ بر ایران و نیاز ایالات متحده به دستیابی به توافقی با ایران پیش از انتخابات میاندوره ای مجلس نمایندگان را از مهمترین دلایلی ارزیابی کرد که می تواند محرک تهران و واشنگتن برای دیدار رو در رو باشد.
در این میان نیویورک تایمز مجمع عمومی سازمان ملل را فرصت مناسبی برای دیدار رهبران کشورهای جهان با یکدیگر بیان کرد و افزود اگرچه استفاده از این فرصت و مذاکره رو در روی ترامپ و روحانی خیلی محتمل نیست اما انجام آن در حقیقت یک اقدام برجسته و تعیین کننده خواهد بود.
خبرگزاری چینی «شینهوا» اما ضمن پرداختن به موضوع حضور روحانی در نیویورک دیدار با کشورهای باقی مانده در توافق هسته ای و دیدار با مقام های ارشد برخی کشورها را از جمله برنامه های رئیس جمهوری در این سفر عنوان کرد. به نوشته این رسانه چینی روحانی هیچ برنامه ای را حتی برای حضور در نشست شورای امنیت ندارد. بنا بر ادعای رئیس جمهوری ایالات متحده مقرر شد موضوع ایران نیز در شورا مطرح شود ضمن اینکه ترامپ اعلام کرده است شخصا ریاست این نشست را بر عهده می گیرد.
همچنین دفتر روحانی اعلام کرده است به رغم اعلام آمادگی کاخ سفید، ایران تصمیمی را برای دیدار مستقیم با دونالد ترامپ اتخاذ نکرده است.

** اجماع رهبران جهان در مقابل ترامپ
به نوشته بسیاری از رسانه های انگلیسی زبان اجلاس آتی مجمع عمومی به علت سیاست های دونالد ترامپ از اهمیت ویژه ای برای کشورهای جهان برخوردار شده است. علاوه بر این خروج واشنگتن از توافق هسته ای و بازگشت تدریجی تحریم ها در کنار افزایش تنش میان ایران و آمریکا نشست هفتادوسوم سازمان ملل را برای تهران خاص کرده است.
البته رئیس جمهوری کشورمان چند روز قبل خطوط اصلی سیاست های جمهوری اسلامی ایران در قبال رویکردهای ترامپ و کاخ سفید را در مقاله ای که در روزنامه «واشنگتن پست» منتشر شد به جهانیان عرضه کرد. مهمترین محور مقاله رئیس جمهوری کشورمان خطاب به افکار عمومی آمریکا و جهان این بود که پیشنهاد دونالد ترامپ برای مذاکره بدون پیش‌ شرط با ایران صادقانه نیست زیرا در تناقضی آشکار وزیر امور خارجه وی شرط های گوناگونی را برای ایران مطرح کرده است.
روحانی با اشاره به گزینه های گوناگون ایران در قبال سیاست های ایالات متحده آورده است تهران با همکاری دیگر امضاکنندگان برجام تلاش می کند تا ضمن تضمین منافع ایران از توافق هسته ای، واشنگتن را منزوی سازد. روحانی به صراحت اعلام کرد «توافق هسته ای یا باید منافع همه طرف ها را تامین کند یا اینکه هیچ کشوری از آن بهره مند نخواهد شد».
رویکرد بدون انعطاف ترامپ در مقابل ایران ممکن است باعث مخاطراتی در نشست سازمان ملل شود. با این حال نشریه «پلتیکو» اعتقاد دارد: در حالی که ترامپ سعی دارد از مجمع عمومی برای محکومیت ایران استفاده کند متحدان کاخ سفید می گویند مشکل اصلی خود رئیس جمهوری آمریکا است.
به نوشته این نشریه بسیاری از کشورها حتی در غرب می خواهند از این گردهمایی جهانی استفاده کنند و دونالد ترامپ را تهدید واقعی برای صلح جهانی معرفی کنند.
بر اساس این تحلیل نتیجه این نشست غیرمعمول و تقابلی می تواند افزایش هماهنگی رهبران جهان (در مقابل رئیس جمهوری آمریکا) باشد. بنا بر پیش بینی «یان برمن» مدیر شورای سیاست خارجی آمریکا به نظر می رسد که این نشست حاوی بحث و جدل هایی دلچسب برای کاخ سفید نباشد.
به اعتقاد تحلیلگران، رها کردن تعهدات بین الملی ازسوی ترامپ از وی چهره ای مسولیت ناپذیر ساخته است ازاینرو انتظار می رود ترامپ در سازمان ملل نسبت به ایران رویکرد تهاجمی را اختیار کند که امتیازها و ریسک هایی را برای وی دارد. چنین دیدگاهی باعث می شود جمهوریخواهان آمریکا و متحدان کاخ سفید همچون اسرائیل و برخی کشورهای عربی خشنود شوند.این رویکرد ترامپ ممکن است درکوتاه مدت منافعی برای وی و آمریکا داشته باشد. اما استمرار چنین رویکرد زور گویانه ای می تواند به پایان هژمونی درنظام بین الملل و پایان نظم آمریکایی منجرشده و چه بسا واکنش گسترده تر جهانی به ضرر ایالات متحده را پی داشته باشد و ممکن است باعث انزوای ترامپ در عرصه بین المللی شود؛ این هراس به ویژه با توجه به خروج یکجانبه واشنگتن از برجام بیشتر احساس می شود. به اعتقاد برمن «گروه های مخالف با رئیس جمهوری آمریکا به شدت خواهان آن هستند تا از این فرصت برای عقب راندن کاخ سفید و ایجاد یک اجماع برای حفظ موجود استفاده کنند».
پژوهش**9130 **

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي دونالد ترامپ مجمع عمومي ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۴۴۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ بار دیگر از جنایات اسرائیل در غزه حمایت کرد

 دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا بار دیگر حمایت خود را از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اعلام و تاکید کرد: برخی از سیاستمداران یهودی در ایالات متحده پشت (رژیم) اسرائیل را خالی کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، ترامپ در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز همچنین بار دیگر به شدت از تظاهرات‌های ضد صهیونیستی اخیر در دانشگاه‌های مختلف آمریکا در حمایت از مردم مظلوم فلسطین انتقاد کرد و مدعی شد که شرکت کنندگان در این تظاهرات‌ها، شست وشوی مغزی شده‌اند.

ترامپ در ادامه با حمله به چاک شومر رئیس اکثریت دموکرات در مجلس سنا و بلندپایه‌ترین مقام یهودی در آمریکا که پیشتر با انتقاد از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جنگ غزه خواستار استعفای او شده بود، گفت: من دارم می‌بینم سیاستمداران یهودی (در آمریکا) پشت اسرائیل را خالی کرده‌اند. من این را می‌بینم، شما هم می‌بینید.

وی با اعلام حمایت دوباره از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، از اقدامات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در حمایت از (رژیم) اسرائیل انتقاد کرد و مدعی شد که دولت بایدن به اندازه کافی از این رژیم حمایت نمی‌کند.

ترامپ افزود: الان هیچ‌کس نمی‌داند ایالات متحده در کجا ایستاده است و به نظر من بایدن در کنار (رژیم) اسرائیل نایستاده و با این کار اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین
  • تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا به چه معناست؟
  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • ایران قوی مدیون خون شهدا
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • ترامپ بار دیگر از جنایات اسرائیل در غزه حمایت کرد
  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین