Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@01:53:48 GMT

زندان هارون الرشید شهرری مرمت شد

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۴۵۹۲۶

زندان هارون الرشید شهرری مرمت شد

شهرری- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری گفت: زندان هارون الرشید یکی از آثار تاریخی قرن چهارم هجری در شهرری با اعتبار 500 میلیون ریال مرمت شد.

امیر مصیب رحیم زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در بخش مطالعاتی این اثر تاریخی 170 میلیون ریال و در بخش مرمت 330 میلیون ریال هزینه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: مرمت، تهیه طرح سازه پوششی و سازه فضاکار، تزئینات معماری بنا، قسمت‌ های آسیب دیده زندان، مسیر دسترسی و در ورودی از اقدامات مرمت شده است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ری با بیان اینکه مرمت ها به صورت جزئی انجام شده است، عنوان کرد: بند کشی و کف‌ سازی این بنای تاریخی از کارهای دیگری بود که بر روی این بنا انجام شد.
زندان هارون الرشید در 13 کیلومتری شرق تهران واقع شده و در سال 1334 در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده و یکی از آثار تاریخی پس از اسلام در شهرری است.
بنای زندان به شکل مکعب مستطیل به ارتفاع 9 متر و به صورت 2 طبقه ساخته شده، این زندان دارای ساختاری متشکل از لاشه سنگ و گچ و از نظر قدمت متعلق به دوره آل بویه حدود یکهزار و 100 سال قبل است.
در گذشته نام زندان به این بنا اطلاق شده و امروز هم به همین نام خوانده می‌شود.
به عقیده 'آندره گدار' بنای مزبور از زمان سلجوقی بوده و یکی از استحکامات نظامی آن عصر به شمار می‌آید.
شهرستان ری (به مرکزیت شهرری) با جمعیتی بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر در جنوب استان تهران واقع شده که دارای پنج شهر شهرری، باقرشهر، کهریزک، قیامدشت و حسن آباد است.
1970/6003

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي ميراث فرهنگي شهرستان ري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۴۵۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ عالی‌قاپوی اصفهان ۳۰ فروردین تعطیل است

به گزارش خبرگزاری مهر، ساغر حمیدی اظهار داشت: مرمت راه‌پله‌های شاهی این مجموعه تاریخی از دی‌ماه سال گذشته آغاز و هم‌زمان با فعالیت‌های ستاد نوروزی عملیات مرمت این مجموعه به‌صورت موقت تعطیل شد.

مدیر امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان ادامه داد: با توجه به نصب حفاظ‌های شیشه‌ای راه‌پله شاهی در راستای حفاظت از دیوارنگاره‌های مجموعه، این عملیات از عصر امروز بیست و نهم فروردین آغاز و تا عصر فردا سی‌ام فرودین به طول می‌انجامد.

وی اضافه کرد: با توجه به حساسیت موضوع، این مجموعه تاریخی در روز سی‌ام فروردین تعطیل بوده و گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی می‌توانند از سایر بناهای مجموعه جهانی میدان نقش‌جهان همچون بازار عظیم قیصریه، مسجد شیخ لطف‌الله و مسجد جامع عباسی بازدید کنند.

کد خبر 6081129

دیگر خبرها

  • تعیین ردیف بودجه برای حفظ و مرمت آثار تاریخی اراک
  • کسب رتبه سوم چهارمحال و بختیاری در مرمت بنا‌های تاریخی
  • هزینه۱۳ میلیارد ریالی مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه
  • ۴۲ دستور کار برای حفاظت و مرمت از میراث فرهنگی خراسان رضوی
  • ۴۲ دستورکار برای حفاظت و مرمت از میراث خراسان رضوی
  • ۱۵ میلیارد ریال برای مرمت کاروانسرای تاریخی آوه ساوه تخصیص یافت
  • حرم شاه عبدالعظیم مرمت می‌شود
  • کاخ عالی‌قاپوی اصفهان ۳۰ فروردین تعطیل است
  • مرمت حرم شاه عبدالعظیم طی ۶ ماه آینده
  • ۹۰ میلیارد ریال اعتبار مرمت پل تاریخی خاتون کرج تامین شد