Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوسانات اخیر ارز در ایران باعث شده بسیاری از دانشجویان افغانستانی در ایران دچار مشکل شوند و این موضوع تا حدی پیش رفته که بسیاری تصمیم به انصراف از تحصیل گرفته‌اند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، امید ملائی؛ نوسانات اخیر ارز در ایران روی خیلی از معادلات اثر گذاشته، اما آن چیز که مورد غفلت واقع شده، داستان ادامه تحصیل دانشجویان افغانستانی در ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع به  حدی جدی است که بسیاری از دانشجویان تصمیم به انصراف از دانشگاه گرفته‌اند؛ و در این بین برخی از این دانشجویان، جزو ممتازین و دانشجویان برتر نیز هستند.

 

عبید افضلی یکی از دانشجویان افغانستانی رشته روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد است. او می گوید: دانشجویان افغانستانی در دانشگاه های ایران یورو پرداز هستند و به دلیل افزایش نرخ ارز در ایران و همچنین افزایش مقداری هزینه های دانشگاه اکثر دانشجویان افغانستانی در دانشگاه های ایران دچار مشکل شده اند.

 

او این مشکل را شامل حال دانشجویانی می داند که درآمدشان در ایران با واحد پول ریال است،اما هزینه های پرداختیشان به یورو.

 

دانشجوی روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد می افزاید: برخی از دانشجویان افغانستانی حتی قبل از افزایش نرخ ارز در کشور ایران هم دچار مشکل بودند و ما با ارتباط گیری که با برخی از تجار افغانستان داشتیم، می توانستیم هزینه های این دانشجویان را تامین کنیم.

 

افضلی به دانشجویان با رتبه های برتر نیز اشاره کرده که با این شرایط، مجبور به ترک تحصیل هستند.

 

او می افزاید: در بین دانشجویان دانشگاه فردوسی، دانشجویی داشتیم که از کودکی در ایران زندگی می کرد و رشته کامپیوتر می خواند ولی حالا مجبور به ترک تحصیل شد.

 

دانشجوی روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد می گوید: اغلب دانشجویان افغانستانی که در ایران تحصیل می کنند، ساکن ایران هستند.

  زینب مودودی، دانشجوی دکتری ریاضی محض و نماینده دانشجویان افغانستان در دانشگاه فردوسی مشهد است. او در گفتگو با خبرنگار ما از عدم شفاف سازی قوانین برای دانشجویان گلایه کرده و می گوید: متاسفانه قوانین برای دانشجویان افغانستانی به صورت کامل شفاف سازی نمی‌شود.

مودودی می افزاید: مثلا به دانشجویان ورودی ۹۶ در زمان ثبت نام گفته شده که هزینه‌ شما با یوروی ثابت محاسبه می‌شود، اما امروز شاهد تغییر قیمت یورو هستیم و این در صورتی است که طبق قانون، در بحث یورو پرداز‌ها موضوع ثابت بودن یورو لحاظ نشده و با تغییر قیمت ارز، قیمت شهریه هم بالا و پایین می شود.

نماینده دانشجویان افغانستان در دانشگاه فردوسی مشهد ادامه می دهد: در برخی از دانشگاه‌ها در ایران میزان یورو هر ترم بر اساس استعلام از بانک مرکزی به دانشجویان اعلام می‌شود و دانشجویان هر ترم بر مبنای قیمت یورو در ایران پول پرداخت می‌کنند، اما در برخی دیگر از دانشگاه‌ها هم، شهریه بر اساس سال ورود و میزان قیمت یورو در همان سال برای دانشجویان محاسبه می‌شود. 
او اضافه می کند: امسال شاهد هستیم که دانشجویان ورودی‌های مختلف باید با معیار قیمت روز نرخ ارز شهریه پرداخت کنند که همین مسئله باعث شده که خیلی از دانشجویان توان پرداخت شهریه را نداشته باشند و مجبور به انصراف شوند.

مودودی با انتقاد از برخی از مسئولین دانشگاهی کشور افغانستان می گوید: متاسفانه عدم اطلاع دقیق برخی از مسئولین از شرایط دانشجویان افغانی در ایران، باعث شده است که مذاکرات برای ادامه تحصیل این دانشجویان، راه به جایی نبرد.

نماینده دانشجویان افغانستان در دانشگاه فردوسی مشهد با انتقاد از برخی از رسانه‌های وابسته به غرب می افزاید: متاسفانه این رسانه‌ها فقط نیمه‌ی خالی لیوان را می‌بینند و سعی دارند به دانشگاه‌های ایران حمله کنند،  در صورتی که حداقل در سال گذشته تصویب بسیاری از قوانین به نفع دانشجویان افغانستانی در ایران بود و به نوعی یک انقلاب برای دانشجویان افغانی در ایران نام گذاری شد.

او از مسئولان خواست طبق قانون، شهریه‌ دانشجویان بر اساس سال ورودی به دانشگاه و قیمت یورو همان سال محاسبه شود. این موضوع هم منصفانه است و هم دانشجویان شبانه‌ در دانشگاه‌ها بر  اساس ورودی خودشان شهریه پرداخت می‌کنند.

مودودی می گوید: دانشگاه فردوسی برای دانشجویان ممتاز از لحاظ درسی و همچنین خانواده‌هایی که چند فرزند دانشجو دارند ،تخفیف‌های خوبی قائل شده است و این دانشجو‌ها می‌توانند از این شرایط استفاده کنند.

نماینده دانشجویان افغانستان در دانشگاه فردوسی مشهد در پایان با تشکر از رئیس جمهور افغانستان، به رایگان شدن پاسپورت الکترونیک برای دانشجویان افغانستانی اشاره کرده و می گوید: این مسئله باری را از دوش دانشجویان برداشت.

  اما گویا این دغدغه بزرگ دانشجویان و بعضا نخبگان افغانستانی، بلاخره به گوش مسئولان رسید و وزارت علومی‌ها برای حل این مشکل آستین بالا زدند.
نصیراحمد نور، سفیر افغانستان در ایران می گوید: در این روز‌ها که مسئله‌ی بالا رفتن قیمت ارز در برابر پول ملی ایران مطرح بود، دانشجویان ما دچار مشکل شدند و در حال انصراف از تحصیل بودند؛ چون زندگی وعایدات مهاجراتی و ریالی دارند و حتی پول‌دارترین‌شان توان این را نداشتند این هزینه‌ها را به ارز بپردازند.
 
احمد نور ادامه می دهد: این موضوع به گوش مسئولین جمهوری اسلامی ایران رسید و به سرعت به آن ترتیب اثر دارند. اخیرا از  دکتر ستاری، معاونت علمی و فن‌آوری رییس جمهوری تلفنی دریافت کردم که اطمینان دادند در تماس با دکتر غلامی، وزیر علوم، این موضوع را مطرح کردند و آن‌ها اطمینان دادند که بخش‌نامه‌ تبدیل شهریه دانشجویان مهاجر از ارز خارجی به ریال در حال صدور است.
 
او تاکید می کند: بر اساس این بخش‌نامه، شهریه‌های دانشجویان مهاجر افغانستانی و متولد در ایران از یک‌سو به ریال پرداخت شود و از سوی دیگر، میزان شهریه هم به اندازه شهریه شبانه باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشجویان خارجی دانشگاه فردوسی افزایش نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۴۶۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری میزگرد پوشش دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد، روح الله صیادیان خواه مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج در این مراسم با اشاره به مشکلات جوانان در امر ازدواج، توجه به حل همه جانبه این مشکلات را پایه اصلی فرهنگ‌سازی در راستای اجرای حجاب و دور نگه داشتن جوانان از ابتذال در جامعه و مبارزه با آسیب‌های ناشی از بی‌حجابی عنوان و تاکید کرد: متاسفانه هرچه مشکلات جوانان در امر ازدواج بیشتر می‌شود عرصه بر آنها تنگ‌تر شده و معضلاتی تحت عنوان بدحجابی و نابهنجاری‌ها در جامعه نمود بیشتری پیدا می‌کند و این مسئله جامعه را زیر سوال برده و ارزش‌های آن را مختل می‌کند.

وی افزود: پوشش دانشجویان در محیط‌های آموزشی و پژوهشی باید کامل و بر اساس شئونات اسلامی و دانشجویی باشد. با توجه به اینکه پوشش آراسته توام با وقار یکی از مهم‌ترین شئون شخصیت و لازمه احترام به دانش و آن مکان مقدسی است که افراد از نعمت کسب دانش بهره‌مند می‌شوند، انتظار می‌رود مطابق قانون کلیه اساتید، کارکنان، دانشجویان و ارباب رجوع دانشگاه از پوشش ظاهری متناسب با محیط علمی برخوردار باشند.

همچنین در این میزگرد هر کدام از مسئولین تشکل‌ها به بیان دیدگاه خود نیز پرداختند.

خبرنگار: سعیده صداقت نژاد

انتهای خبر/

کد خبر: 1228234 برچسب‌ها حجاب

دیگر خبرها

  • کمک ۱۷ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به مهاجرین افغانستانی
  • فعال‌سازی بند فسخ قرارداد، تنها راه خرید مارکوس تورام از اینتر
  • فیلم| عاقبت آزادی‌بیان درآمریکا؛ قرار دادن دانشجویان و اساتید اخراجی دانشگاه کلمبیا در لیست سیا و منع آنها از تحصیل و اشتغال
  • میلان و اینتر چگونه برای خرید یاشوا زیرکزی رقابت می‌کنند؟
  • جزئیاتی از پرداخت وام‌های دانشجویان علوم پزشکی / برگزاری ۷ طرح ملی دانشجویی
  • انتقاد از رایگان نشدن هزینه سمپاد دهک اول تا چهارم
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویانی که مخالف (نسل‌کشی) اسرائیل در غزه هستند را به شدت سرکوب کند
  • بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند
  • جنون در پاریس: 200 میلیون یورو برای ستاره بارسا
  • برگزاری میزگرد پوشش دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج