Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاندار اصفهان گفت:طرح بازچرخانی آب برای این طراحی شده که آب سد زاینده رود را به طور عادلانه به مناطق برسانیم و از دعوای شرق و غرب جلوگیری کنیم. با توجه به اینکه میزان آب به یک چهام رسیده، بنابراین باید سهم همه مردم و حتی کشاورزان هم به یک چهارم برسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن مهرعلیزاده شامگاه یکشنبه -۱ مهر- در برنامه زنده تلویزیونی «گفت وگوی هفته» با موضوع زاینده رود، چالش ها و طرح های جدید، اظهار کرد: مشکلات بسیاری وجود دارد که فشار های دشمن را به دنبال داشته و با تحریم ها همراه بوده، اما مردم همچنان با اقتدار ایستاده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به حادثه روز گذشته در رژه نیروهای مسلح اهواز گفت: این حادثه یک اقدام مشخص تروریستی و نشان دهنده زبونی و ضعف دشمن است و سردمداران کاخ سفید ناشی و بی رحم اند که به نحوی از این کار حمایت کرده اند. نمی دانیم ادعای حقوق بشر آنها را باور کنیم یا تهدید ها و تحریم های جدید را یا حرف های که در حمایت از مردم ایران می زنند؛ هر چند این اقدام مشت اینها را به عنوان کشوری جنایتکار و کودک کش باز کرد.

وی در رابطه با بحث زاینده رود گفت: در طی این یازده ماهی که در خدمت مردم اصفهان بوده ام، آب را در اولویت قرار داده ام؛ نمودارها نشان می دهد که تغییرات حجم آب زاینده رود در سال حدود  ۵۰ الی ۵۱ هزار میلی متر مکعب بوده که در سال های ۵۵ تا ۶۴  سال های پر آبی را داشته ایم، هر چند در طی سال های متمادی میزان آب بالا و پایین زیادی داشته است، اما امسال ۱۷۱ میلی متر مکعب ذخیره آب وجود دارد؛ با این وجود تمام تلاش ما این است که آب به پایین تر حد خود نرسد و پایدار باقی بماند.

وی گفت: در حال حاضر تنها مسئله شهر خشکسالی و کم آبی نیست؛ بلکه باید برنامه های سازگاری با کم آبی را در همه زمان ها داشته باشیم و این امر علاوه بر حمایت صنایع، محیط زیست و بارش باران، تمهید مردم را نیز طلب می کند.

مهرعلیزاده خاطر نشان کرد: در دهه ۵۰ هجم ورودی آب زاینده رود میانگین ۱ میلیارد و۴۰۰ هزار متر مکعب بود و امروز با فرض گرفتن موجودی تونل به میزان هزار و ۲۰ متر مکعب رسیده، البته امیدواریم از طریق ایجاد تونل سوم کوهرنگ و بهشت آباد، به وضعیت مطلوبی برسیم.

وی از دیگر طرح ها را ، طرح انتقال آب از خلیج فارس عنوان کرد که تفاهمات اولیه آن انجام شده و حدود ۱۰۰ کیلومتر مکعب است. همچنین در کنار طرح های عمده مدت دار برای کشاورزی و آب آشامیدنی، طرح لوله گذاری حدود ۵۴ هزار کیلومتر برای جاری شدن آب در زاینده رود در نظر گرفته شده است.

استاندار اصفهان گفت:برای اینکه آب سد زاینده رود را به طور عادلانه به مناطق برسانیم و از دعوای شرق و غرب جلوگیری کرده باشیم، این طرح برنامه ریزی شده است. با توجه به اینکه میزان آب به یک چهام رسیده، بنابراین باید سهم همه مردم و حتی کشاورزان هم یک چهارم برسد.

وی افزود: دو لوله در رودخانه با قطر ۱۴۰۰ تا ۱۲۰۰ تعبیه خواهد شد. ۵۰ نهر در زرین‌شهر و ۲۹ نهر در مبارکه وجود دارد، با این دو لوله می‌توان از آب محافظت کرد. با این شیوه حتی کشاورزان شرق نیز می‌توانند کشاورزی کنند و آب به تالاب نیز خواهد رسید. مهرعلیزاده گفت: با این لوله به هرکسی سهمی از آب دارد و دیگر برای هیچ کس برداشت بیش از سهم از لوله‌ها ممکن نخواهد بود. همه باغات به اندازه سهمیه خود آب برداشت خواهند کرد. فاصله ۱۲ کیلومتری در شهر اصفهان تا سد آبشار آب جاری خواهد بود .

وی تأکید کرد: برای اینکه حدود ۶۰ میلی متر آب در طول زینده رود جاری شود  و همچنین برای جلوگیری از هدر رفت و تقسیم آب بر اساس سهمیه، بندهای از سد چم آسمان تا سد نکوآباد  قرار داده ایم و در طول زاینده رود تا سد آبشار لوله کشی شده است؛ این تدابیر زمانی که با کم ابی مواجه شویم، کاربرد دارد.

استاندار اصفهان خاطز نشان کرد: در طرح بازچرخانی اصلا پسابی در کار نیست؛ آبی که در نظر گرفته می‌شود تا به اصفهان برسد، بعد از رسیدن به سد آبشار باز چرخانی خواهد شد و از بالا دست شهر اصفهان دوباره به رودخانه زاینده رود خواهد رسید و جاری خواهد شد. با این شیوه آب تازه زاینده رود چندبار در بستر شهر اصفهان خواهد چرخید. مهرعلیزاده گفت: این طرح دایمی نخواهد بود و به امید خدا تا چندسال آتی نیاز به این لوله‌گذاری نخواهد بود و این لوله‌ها تنها در زمانی انجام می‌شود که همچون امسال آب به شدت کم باشد و امیدواریم با اقدامات بلند مدتی که انجام می‌شود دیگر نیازی به این ۱۲ کیلومتر لوله برای بازچرخانی و ۴۲ کیلومتر لوله‌های قبلی نباشد.

مهرعلیزاده یادآور شد: از هم استانی های عزیز که سختی های کم آبی را چشیده اند و به ویژه از NGO ها، مدیران و نمایندگان تقاضا دارم کمک کنند و طوری نباشد که در این خشکسالی فرصت سو استفاده و درگیری برای عده ای ایجاد شود؛ هر چه کارشناسی تر و منطقی تر پیش برویم بهتر است.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: احیای زاینده رود استاندار اصفهان محسن مهرعلیزاده اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۴۷۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رنجش اهالی شهرک زاینده رود اصفهان از جاری شدن فاضلاب در سطح معابر + فیلم

شبکه فاضلاب شهری در کوچه مشتاق سوم واقع در شهرک زاینده رود شهرستان اصفهان مدتی است انجام شده است، اما این شبکه به ساختمان‌های مسکونی در این کوچه داده نشده و این موضوع موجب شده تا فاضلاب برخی از خانه‌ها در معابر جاری شود. بوی نامطبوع ناشی از آب فاضلاب ساکنان را رنج می‌دهد.

شهروند خبرنگار ما با ارسال فیلم از مسئولان درخواست رسیدگی کرد.

منبع: شهروند خبرنگار - اصفهان

بیشتر بخوانید:

گلایه ساکنان محله عباسی تبریز از وضعیت نامناسب جوی فاضلاب + فیلم و تصاویر

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • خروش رودخانه چشمه لنگان فریدونشهر
  • ضرورت توزیع عادلانه اعتبارات برای شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ
  • سهم اصفهان از حقابه زاینده‌رود؛ تقریباً صفر/ بارگذاری بیش از اندازه آب در سد زاینده‌رود مشکل‌ساز می‌شود
  • زون‌بندی شبکه آبرسانی شهرکرد در راستای توزیع عادلانه آب
  • تجهیز تاسیسات آب شهر اصفهان به تله‌متری
  • جهیز تاسیسات آب شهر اصفهان به تله‌متری
  • رنجش اهالی شهرک زاینده رود اصفهان از جاری شدن فاضلاب در سطح معابر + فیلم
  • تمامی تاسیسات آب شهر اصفهان به تله‌متری مجهز شده است
  • امسال وضعیت خیابان ها و بزرگراه های تهران مطلوب تر می شود | توزیع عادلانه آسفالت در مناطق ۲۲گانه
  • حقوق شهر اصفهان در بازگشایی‌های زاینده‌رود محقق نشده است