Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-25@13:14:07 GMT

مسجد عامری اهواز مرمت می شود

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۴۷۹۹۷

مسجد عامری اهواز مرمت می شود

به گزارش ایسکانیوز مسجد عامری که مربوط به دوره قاجار است و در اهواز قدیم مرکزی برای عزاداری حسینی بوده است، در ۱۷ بهمن‎ماه 1389 به شماره ۳۰۲۶۸ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسید و از سوی کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی عمر آن بیش از ۳۰۰ سال تخمین زده می‎شود.

این مسجد طی دو مرحله در سال های ١٣٣٠ و ١٣٤٧ به دلیل مجاورت با رودخانه کارون و رطوبت بیش از حد مرمت و بازسازی و در همان زمان حسینیه‎ای نیز در کنار آن بنا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باوجود این، طی سه سال اخیر با همکاری اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان عملیاتی در راستای مرمت بخش قدیمی و تاریخی مسجد و بازگرداندن الگوی سنتی آن صورت گرفته است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در این‎باره با بیان این‎که فصل اول مرمت این بنا در سال 1394 انجام شد اظهار داشت: در این فصل از مرمت برداشت الحاقات دیوارهای داخلی، آجرچینی آن‎ها و سنگ‎فرش کردن کف بنا انجام شد.

محمدحسین ارسطوزاده بیان کرد: در شروع پروژه در فصل اول با رطوبت بسیار در جبهه‎های مختلف بنا رو برو شدیم و این در حالی بود که آجرهای پشتی بنا نیز به دلیل رطوبت‎زدگی آسیب دیده بودند.

او افزود: از این‎رو، در گام اول سنگ‎پلاک‎هایی که تا ارتفاع یک‎ونیم متر روی آجرها و ستون‎ها نصب شده بودند برداشته شد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان گفت: همچنین در بخش‎هایی از درون بنا الحاقاتی از جنس آجر روی دیوار وجود داشت که این الحاقات را برداشتیم و دیوارها را به شکل اولیه و سنتی خود بازگرداندیم.

وی ساماندهی کف بنا و سنگ‎فرش نمودن آن را از دیگر اقدامات مرمت فصل نخست عنوان کرد و افزود: در فصل دوم مرمت نیز سبک‎سازی سقف‎ها انجام و دو ستون موجود در وسط بنا به دلیل وضع نامناسب ناشی از قدمت زیاد، با آجر چینی کاملا ترمیم، تعویض و احیا شدند.

ارسطوزاده با بیان این‎که در فاز دوم همچنین دیوار جنوبی مسجد را در کوچه مجاور کاملا مرمت کردیم گفت: طی این عملیات، دیوار پشت بنا با سنگ‎های پاک‎تراش جایگزین شد.

او با اشاره به این‎که درحال حاضر مرمت این مسجد تاریخی در فاز سوم قرار دارد، از ساماندهی و مرمت نمای اصلی بنا دراین فاز خبر داد و افزود: باتوجه این‎که احتمال نشست دیواره بنا را می‎دادیم، پیِ آن را جمع کردیم و به صورت کامل تقویت کردیم و هم‎اکنون در صدد هستیم تا با هماهنگی با دفتر فنی اداره‎کل میراث فرهنگی، درصورت نیاز آجرهای آن را نیز تعویض کنیم.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان در ادامه پیش‎بینی کرد: با اتمام کار نمای بیرونی بنا، فصل سوم مرمت طی یک ماه آینده به پایان رسد.

وی گفت: مرمت مسجد عامری طی سه فصل با اعتباری بالغ بر 170 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و استانی انجام گرفته است.

ارسطوزاده درخصوص احتمال وجود فصل‎های آینده مرمتی برای این مسجد نیز تأکید کرد: با پایان یافتن فصل سوم بیشتر کار مرمت این بنا تکمیل خواهد شد، باوجود این، درصورت تأمین اعتبار در فصل چهارم روی مرمت سقف مسجد کار خواهیم کرد.

انتهای پیام/

20 / 20 مسجد عامری عملیات مرمت مسجد تاریخی عامری بنای مربوط به دوران قاجار میراث فرهنگی محمدحسین ارسطوزاده سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۴۷۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون گردشگری وزارت میراث وارد خوزستان شد

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صبح امروز چهارشنبه وارد استان خوزستان شد.

هدف از سفر شالبافیان، شرکت در ششمین نشست تخصصی گردشگری مقاومت ایران با محوریت خوزستان است.

نقش جوامع محلی در گردشگری مقاومت، صنعت نفت و هویت فرهنگی و همچنین نقش اقوام خوزستان در دفاع ملی و حفاظت از سنت و فرهنگی بومی، بخشی از موضوعات این نشست است.

شالبافیان در شهرهای آبادان و خرمشهر نیز حضور خواهد یافت و فعالان گردشگری خواستار توجه وی به مطالبات خود هستند.

تفویض اختیار صدور مجوز سمن به سازمان منطقه آزاد اروند، بهبود وضعیت ادارات میراث شهرهای آبادان و خرمشهر، پیگیری حذف پلکانی عوارض خروج از کشور در اروند، اجرای طرح جامع گردشگری اروند و تشکیل دبیرخانه دائمی گردشگری سلامت ایران در منطقه آزاد اروند بخشی از مطالبات فعالان گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر است.

کد خبر 6087449

دیگر خبرها

  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • یکی از ۴ سنگرِ اهواز در زمان جنگ از بین رفت
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • معاون گردشگری وزارت میراث وارد خوزستان شد
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • رسیدگی به مشکلات پلیسی شهروندان در مسجد زین العابدین منطقه حصیرآباد اهواز+فیلم
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • مشکلات بازاریان زنجانی به رئیس دادگستری چه بود؟
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی