Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند افرادی که به خوردن مواد غذایی فرآوری شده، انواع فست فود، همبرگر، نوشابه‌های گازدار شیرین، پیتزا، چیپس، پفک و خوراکی‌هایی از این دست علاقه شدید دارند و به نوعی اعتیاد پیدا کرده‌اند درصورت متوقف کردن مصرف این گونه خوراکی‌ها دچار مشکل‌هایی چون ناراحتی، غم، اندوه، افسردگی، احساس بد و خستگی می‌شوند که مشابه ترک اعتیاد به مواد مخدر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اثر‌های ترک مصرف فست فود در ۵ روز اول به شدت در فرد نمایان می‌شود و به تدریج این علامت‌ها کاهش می‌یابند.

کارشناسان به والدین توصیه می‌کنند از سنین خردسالی توجه ویژه‌ای به رژیم غذایی فرزندان خود داشته باشند تا آن‌ها علاقه و کشش کمتری به فست فود‌ها پیدا کنند.

برای اصلاح رژیم غذایی و قطع مصرف فست فود‌ها هیچ وقت دیر نیست و با مثبت اندیشی، اراده محکم، مصرف مواد غذایی سالم و تحمل ۵ روز اختلال‌های خلقی می‌توان سلامت جسم و روح را به بدن هدیه داد.

پژوهش درباره اثرگذاری مصرف مواد غذایی فست فود و چرب بر خلق و خوی افراد حاصل تحقیق‌های دانشمندان دانشگاه میشیگان برروی ۲۳۱ فرد بزرگسال و بررسی عادت‌های خوراکی آنهاست.


به گفته محققان مصرف شکر ونمک بیش از اندازه استاندارد خاصیت اعتیاد آوری دارد و می‌تواند سبب وابستگی شدید افراد به خود شود.
پژوهش‌ها نشان می‌دهند مواد خوراکی فرآوری شده اثری خاص برمرکز پاداش دهی مغز می‌گذارند که مشابه اثردارو‌های اعتیاد آور برمغز است.

درعوض خوراکی‌های فرآوری شده، مواد غذایی سالم مانند ماهی یا برنج قهوه‌ای اثر اعتیاد آور برمغز ندارند و مصرف آن‌ها سبب سلامت بدن می‌شود.

مصرف فست فود و نوشیدنی‌های شیرین گاز دار سبب افزایش وزن، چاقی، ابتلا به دیابت نوع دو، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی کلیوی و افت توان ذهنی می‌شود.


آمار‌ها نشان می‌دهند میلیون‌ها نفر در دنیا به دلیل رژیم خوراکی ناسالم دچار اضافه وزن هستند و پیش بینی‌ها حاکی از اضافه وزن یک چهارم جمعیت کره زمین تا سال ۲۰۴۵ است.
یافته‌های این مطالعه درمجله اشتها (the journal Appetite.) به چاپ رسیده است.
منبع:Dailymail
انتهای پیام/

علائم مشابه ترک اعتیاد و ترک مصرف فست فود

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: چاقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۴۸۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای خلاص شدن از چربی شکم از این مواد غذایی دوری کنید

به گزارش خبرآنلاین ،مرینال پاندیت، متخصص تغذیه در هند، می‌گوید: «برای اینکه از شر چربی شکم خلاص شوید، از این چهار ماده غذایی، شامل محصولات غذایی آماده فراوری‌شده، گوشت‌های فراوری‌شده، غذاهای سرخ‌شده و نوشیدنی‌های شیرین اجتناب کنید.

سلامت نیوز در خبری نوشت:به گفته او، نوشیدنی‌های شیرین موجب انباشته‌شدن چربی در شکم می‌شوند. مصرف زیاد قند با افزایش چربی احشایی (شکمی) و در پی آن، با اختلالات سوخت‌وسازی (متابولیک) مرتبط است.

به گزارش نیویورک‌پست،‌ بیش از نیمی از آمریکایی‌ها، یعنی حدود ۵۳ درصد، چاقی شکمی دارند. چربی‌ای که به صورت عمیق در شکم ذخیره می‌شود و به چربی احشایی معروف است، از سایر چربی‌های (انباشته‌شده در بدن) خطرناک‌تر است.

به گفته متخصصان، انجام دست‌کم ۳۰ دقیقه ورزش متوسط در اغلب روزها، خوابیدن بین پنج تا هشت ساعت در شب، سیگار نکشیدن، و پیروی از رژیم غذایی متعادل می‌تواند به از بین رفتن دائمی چربی شکم کمک کند.

پژوهش دانشگاه مینه‌سوتا در ۲۰۲۰ میلادی نشان داد که مصرف زیاد نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر و شکر افزودنی، به ذخیره چربی بیشتر در اطراف اندام‌ها تبدیل می‌شود.

کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند نان سفید، برنج سفید، ماکارونی سفید، بیسکویت‌های ترد، پیتزا، شیرینی و تنقلات فوق‌فراوری‌شده مانند چیپس و آبنبات هم جزو همین مواد به شمار می‌روند.

به گفته لیزا یانگ، متخصص تغذیه، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده نه‌تنها قند خون را افزایش می‌دهند، بلکه خود نیز به قند تبدیل و به‌راحتی ذخیره می‌شوند. کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده اثرات منفی زیادی بر سلامتی دارند، زیرا در روند فراوری‌شدن، فیبر و سایر مواد مغذی‌شان از بین می‌روند.

یانگ خاطرنشان می‌کند: «غذاهای سرخ‌شده به دلیل روغنی که برای تهیه آن‌ها به کار می‌رود، کالری زیادی دارند و بر همین اساس، به قند تبدیل و به شکل چربی احشایی ذخیره می‌شوند.»

گوشت‌های فراوری‌شده، مانند هات‌داگ، سوسیس، بیکن، ژامبون و سالامی هم جزو خوراکی‌های نامناسب محسوب می‌شوند. این مواد غذایی به دلیل چربی و سدیم بالا و نگهدارنده‌های افزوده از قبیل نیترات و نیتریت، مضرند. این مواد برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قرمز نگه‌دشتن گوشت و افزایش طعم شوری، در این محصولات به‌کار می‌روند.

پندیت می‌گوید: «‌نیتریت‌ها و نیترات‌های مصرف‌شده در روند فراوری، موجب التهاب می‌شوند که محرک اصلی ذخیره چربی و بیماری‌های مزمن است.»

لوسی جونز، متخصص تغذیه در بریتانیا، توصیه می‌کند: «سبد خریدتان را با غلات کامل پر کنید.»

نتایج پژوهشی در این زمینه نشان می‌دهد: «حجم بافت چربی احشایی در بزرگسالان میانسالی که تقریبا سه وعده یا بیشتر غلات کامل مصرف می‌کردند، ۱۰.۱ درصد کمتر از کسانی بود که اصلا آن را مصرف نمی‌کردند.»

مواد غذایی حاوی غلات کامل در این پژوهش شامل برنج قهوه‌ای، غلات سبوس‌دار صبحانه سرد، بلغور جو دوسر، نان تیره، برنج قهوه‌ای، ذرت بوداده، بلغور، کاشا، کوزکوز، سبوس و جوانه گندم بود.

۴۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898338

دیگر خبرها

  • اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید
  • عاقبت فرار از خانه به‌عشق خواستگار شیشه‌ای
  •  انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی در آرمانی 724
  • کدام موادغذایی حاوی سطح خطرناک‌تری از مواد شیمیایی ماندگار هستند؟ چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • ویتامین‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شوند
  • ارجاع ۲۳ معتاد متجاهر به مراکز ترک اعتیاد در شوش
  • برای خلاص شدن از چربی شکم از این مواد غذایی دوری کنید
  • دستگیری ۲۷ معتاد و خرده‌فروش مواد مخدر در لاهیجان
  • مصرف این مواد غذایی به جلوگیری و متوقف کردن ریزش مو کمک می‌کند
  • 4 خوراکی خوشمزه و خنک برای فصل گرم