Web Analytics Made Easy - Statcounter

پنوم پن پایتخت کامبوج شهری شلوغ و پرشور، قلب تپنده کامبوج است. این شهر پراکنده، در بین دو رودخانه Tonl Sap و Mekong قرارگرفته است و شهر با بلوارهای عریض و کوچه پس کوچه های باریک، نشانه ای از تقابل مدرنیته و سبک قدیم می باشد. مجموعه کاخ سلطنتی (Royal Palace complex) جایی است که حتما باید در دیدنی های پنوم پن از آن دیدن کنید، از سوی دیگر پنوم پن کامبوج برای علاقه مندان به تاریخ قرن بیستم کامبوج، توقف گاهی ضروری است چراکه منشا دو مورد از خطرناک ترین بخش ها در بین تمام کشورهاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشتارگاه Choeung Ek و موزه Tuol Sleng (زندان سابق S-21) هردو نمایی از سلطنت خونبار کشور تحت حکومت Khmer Rouge برای بازدیدکنندگان به ارمغان می آورند. مسافرانی که به سمت برترین جاذبه های گردشگری پنوم پن کامبوج یعنی Angkor Wat می روند، به میزان زیادی بهره ی لازم از دیدن موزه شگفت انگیز ملی در Angkor را نصیب خود میکنند. پس در ادامه با ما در مجله گردشگری همگردی همراه باشید برای سفری هیجان انگیز به پایتخت کامبوج...

1) کاخ سلطنتی

نقطه درخشان پایتخت کامبوج کاخ زیبای سلطنتی است، که از سال 1860 میلادی تاکنون اقامت گاه خاندان سلطنتی بوده است. بام های نوک تیز عمارت های مجتمع نمونه ای بارز از معماری کلاسیک دوره Khmer می باشد. هر دو ناحیه Throne Hall و Silver Pagoda که در باغ هایی زیبا واقع شده اند، همه روزه برای بازدید عموم باز هستند. Throne Hall در سال 1917 ساخته و در سال های اخیر ساختار چوبی آن جایگزین شده است.
Silver Pagoda از دیدنی های پنوم پن به دلیل داشتن مجسمه Emerald Buddha و مجسمه ماموت 90 کیلوگرمی Gold Buddha که با هزاران الماس تزیین شده شهرت فراوانی دارد. خوشبختانه Silver Pagoda از دست سلطنت Khmer Rouge جان سالم به در برده و هنوز هم شامل حقایق هنری زیبایی است. سقف داخلی این مجموعه نشان دهنده اشعار حماسی کامبوجی از شاعر Reamker است که براساس داستان رامایانای هندی سروده شده است.
نشانی: بلوار Sothearos

2) موزه ملی کامبوج

ساختمان قدیمی Khmer که مجموعه ای از آثار ملی در آن قرار گرفته در سال 1920 ایجاد شده است. در داخل مجموعه آرایه ای خیره کننده از آثار باستانی و هنری Khmer به همراه بیش از 1800 شی ارزشمند، برای هرکس که علاقه مند به تاریخ کامبوج است، مکانی دیدنی است. بخش اصلی گالری های موزه حفاری Vishnu head میباشد که نزدیک معبد عظیم Angkor Wat قرار گرفته است. مجموعه بینظیر Angkorian با مجسمه هایی از معابد Koh Ker و Angkor Thom به همراه نمایشگاهی بزرگ از آثار هنری pre-Angkorian نمایانگر دوره های تاریخی Funan و Chenla در جاذبه های گردشگری پنوم پن کامبوج است.
نشانی: خیابان 13 هم

3) Choeung Ek

کشتارگاه های Choeung Ek یادآور خاطرات غم انگیز کشتار مردم توسط رژیم خونخواه Khmer Rouge است که در نظر داشت کامبوج را به ملتی زراعتی سوسیالیستی تبدیل کند. این دولت از سال 1975 تا 1979 بر مردم حکومت کرد و طی این چهار سال قریب به یک میلیون و 3 هزار نفر از مردم کامبوج تحت فرماندهی مستبدانه Pol Pot کشته شدند. بسیاری نیز بخاطر قحطی و بیماری از میان رفتند اما همچنان صدها هزار نفر از مردم کامبوج شامل روشنفکران، افراد تحصیل کرده مانند معلمان و پزشکان، مخالفان رژیم و هرکسی که به نحوی مظنون به مخالفت با حکومت بود کشته میشد.
اینجا در Choeung Ek تخمین زده شده که 17000 نفر شاهد مرگ خود بوده اند. قربانیان از زندان S-21، زندانی فوق امنیتی Khmer Rouge که اکنون به موزه Tuol Sleng تبدیل شده است، به این مکان منتقل میشدند. در این مکان حدود 129 توده ی قبر وجود دارد که 86 تا از آن ها حفاری و 8985 نفر یافت شده اند. در مرکز این ناحیه memorial stupa قرار دارد که دربردارنده بیش از 8000 جمجمه از قربانیان است. دیدن این مکان تجربه ای غم انگیز برای شما به همراه خواهد داشت و شما را در فهم این بازه ی پر سروصدا در تاریخ مدرن کامبوج یاری خواهد کرد. Choeung Ek در بلوار Boulevard گرفته است.

4) موزه Tuol Sleng

اینجا جایی است در زندان فوق امنیتی Khmer Rouge به نام S-21، جایی که بدترین و خشن ترین شکنجه ها در آن انجام میشد. بیش از 17000 نفر در بین سالهای 1975 تا 1978 متهم به خیانت بخاطر انقلاب کردن در این مکان شکنجه شده اند. اکثر افرادی که به اینجا آورده میشدند از خود اعضای Khmer Rouge بودند که به گروه پاک سازی داخلی علیه حکومت تبدیل شده بودند. تجربه دیدن این زندان با مشاهده تصاویر اعما و احشا افراد که بر دیوارهای زندان ها کنار تخت های خالی از زندانی آویزان است، تشدید میشود. زندان S-21 به شکلی فوق العاده توسط Comrade Duch، رییس زندان اداره میشد. بخاطر اینکه زندان به شکلی سریع و هجومی در سال 1979 به تسخیر ویتنامی ها درآمد باعث شد که بسیاری از مدارک و عکس ها از جزئیات شکنجه ها و فعالیت های زندان سالم باقی بماند.
نشانی: خیابان 113

5) قایق های تفریحی در رودخانه (River Boat Cruises)

پایتخت کامبوج شهری است رودخانه ای و یکی از بهترین و ریلکس ترین راه ها برای دیدن شهر شناور بودن روی سطح آب است. در هنگام غروب آفتاب قایق های توریستی در مقابل رودخانه از ساعت 5 بعد از ظهر تا 7 و نیم بعد از ظهر شروع به حرکت کرده و در طول رودخانه های Tonlé Sap و Mekong  به راه می افتند. علاوه براین شما میتوانید برای خود یک قایق خصوصی اجاره کرده و هر زمان در طول روز که خواستید به آب بزنید و از دیدنی های پنوم پن لذت ببرید. (اگر قصد کرایه کردن قایق خصوصی را دارید، باید بتوانید که هنر خود را در چانه زدن برای قیمت نشان دهید). این راه یکی از بهترین روش های برای خلاص شدن از خیابان های شلوغ و پر شده از موتور و در عوض به مدت یک ساعت داشتن آرامشی سوار بر آب با سرعتی ملایم برروی رودخانه است.
نشانی: بندر قایق های توریستی، اسکله Sisowath

6) Wat Phnom

پایتخت کامبوج شهری صاف و هموار میباشد. تنها قسمت مرتفع آن تپه ای 27 متری که معبد Wat Phnom درآن واقع شده است. تصور میشود اولین ساختمان مذهبی در این نقطه در قرن 14 ایجاد شده است و با وجود محراب مقدس معبد با قدمتی از سال 1926 بارها مورد مرمت و بازسازی قرارگرفته است. پایتخت کامبوج یکی از مهم ترین شهرهای معابد بودا میباشد و اغلب پر است از مردمانی که پیشکشی می آورند و در زیارتگاه های گوناگون که اطراف محراب اصلی را احاطه کرده اند به عبادت و نیایش می پردازند.
نشانی: بلوار Norodom

7) Wat Ounalom

مهم ترین معبد در دیدنی های پنوم پن کامبوج که مرکز بودیسم محسوب میشود، معبد Wat Ounalom است. گنبدی داخل این مجموعه قرار گرفته است که دربردارنده یکی از موهای ابروی بوداست (؟). Wat اولین بار در سال 1443 ایجاد و با وجود اینکه بارها در دوره حکومت Khmer Rouge تعداد زیادی از مجسمه ها، نمادها و آثار مذهبی مورد تخریب قرار گرفته اند، باز هم رونق خود را حفظ کرده است. نکته قابل توجه برای بازدیدکنندگان، دو مجسمه زیبای بودا در طبقه سوم ساختمان اصلی است که پس از تخریب توسط Khmer Rouge دوباره سرهم بندی شده است و مجسمه یادبود Huot Tat، ایلخان چهارم نیز در طبقه دوم قرار دارد که او هم به دست Pol Pot به قتل رسید.
نشانی: بلوار Sothearos

8) بازار روسی ها

هیاهوی پایتخت کامبوج و بازار روسی ها زمزمه های زندگی افراد بومی این منطقه را به گوش می رساند و فرصتی عالی را برای خرید در اختیارتان قرار میدهد. هر چه را که میخواهید از سوغاتی tacky (اکثرا در تایلند تولید میشود و نسبت به نوع محلی آن بیشتر است) گرفته تا زیباترین کارهای دستی چوبی و ابریشم های کامبوج و همچنین دسته ای از فروشگاه های عرضه لباس با قیمت هایی بسیار مناسب را پیدا خواهید کرد. بخاطر داشته باشید که این بازار در هنگام ظهر به دلیل افزایش دما مکان مناسبی نیست، بنابراین سعی کنید هنگام صبح برای خرید به آنجا بروید. بازارها از ساعت 6 صبح باز بوده و از طرفی بهترین مکان برای چانه زنی در معامله است. نام واقعی این بازار Psar Tuol Tom Pong است اما به دلیل روسی های زیادی که در بازار به فروش مشغولند به بازار روسی ها تغییر پیدا کرده است.
نشانی: خیابان 155

9) Psar Thmei

ساختمان گنبدی شکلی که بازار مرکزی Psar Thmei در آن واقع شده است در سال 1937 به سبک هنری Deco ایجاد و مرکز شهر پنوم پن کامبوج را در خود قبضه کرده است. این مکان فرصتی عالی برای لمس بخشی از زندگی بومی و آرایه ای عظیم از محصولات محلی را در میان شلوغی و هیاهوی مردم را ایجاد کرده است. هر آنچه که فکرش را بکنید در اینجا به فروش میرسد، از میوه ها و سبزیجات تازه گرفته تا جواهرات و لباس. بازار از اوایل صبح گرفته تا بعد از ظهر همچنان پرانرژی و شاداب به کار خود ادامه میدهد و همواره پر است از مردمانی که برای خرید به اینجا آمده اند. این محل مکانی است عالی برای افراد سرگردان و بی هدف و همچنین عکاسان تیز و باهوشی که صحنه هایی رنگارنگ را به تسخیر خود در بیاورند.
نشانی: خیابان 126

10) Independence Monument (بنای یادبود استقلال)

میدان چمن زاری که دو بلوار Sihanouk و Norodom را از یکدیگر جدا میکند، محل قرارگیری بنای یادبود استقلال در پایتخت کامبوج میباشد که در سال 1953 برای شادباش استقلال کامبوج بخاطر آزادی از سلطه مستعمره فرانسه ساخته شده است. ساختار ماسه ای-سنگی نشان دهنده معبد Angkorian از زیباترین دیدنی های پنوم پن است که به شکلی پیچیده با مارهایی به نام naga (مارهای چند سر) تزیین شده است. علاوه بر استقلال کامبوج، این بنا یادآور جنگ مرده کامبوج نیز هست. فقط با کمی قدم زدن اطراف بنا، محوطه چمن زار پارک Wat Botum را مشاهده خواهید کرد که بنای یادبود دیگری نیز به نام Cambodia-Vietnam Friendship در سال 1979 پس از شکست Khmer Rouge توسط نیروهای ویتنامی، نیز در این مکان ساخته شده است.
نشانی: بلوار Sihanouk
برای دیدن جاذبه های گردشگری پنوم پن کامبوج چه محلی برای اقامت مناسب است؟
این چهار مکان هتل ها و مهمان پذیر های عالی در پایتخت کامبوج هستند که در نزدیکی جاذبه های گردشگری قرار گرفته و پیشنهاد ما به شما میباشند:
La Rose Suites: یک هتل لاکچری، موقعیت عالی، تخت خواب های 4 ستاره، ماساژ رایگان و استخرهایی زیبا
iRoHa Garden Hotel & Resort: قیمت متوسط و استخرهایی دوست داشتنی
G Mekong Hotel: نرخ هایی مناسب، خدمه عالی، اتاق هایی راحت و استخرهایی سرپوشیده و ایستگاه نودل (noodle)
Angkor International Hotel: ارزان قیمت، قرار گرفته در موقعیت مرکزی شهر، اتاق هایی با کولر هایی بزرگ و تخت خواب هایی راحت

منبع: مجله همگردی

کلیدواژه: جهان گردی کامبوج جهانگردی تور اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hamgardi.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مجله همگردی» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۴۸۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماهنگی دیدنی از شهر سنندج + فیلم

در سال ۱۳۹۷ شورای فرهنگ عمومی استان کردستان، ۶ اردیبهشت‌ را به نام روز سنه (روز سنندج) تصویب کرد.   ششم ماه گولان(اردیبهشت)، سالروز دستور شاه صفی به حاکم کردستان سلیمان خان اردلان برای ساخت شهر سنندج است.   روز سنه یادآور پیشینه تاریخی، فرهنگ، تمدن و اصالت مردمی است که مردمانی قهرمان را پرورانده و آوازه جهانی پیدا کرده اند.   سنندج به شهر هزار تپه، شهر مسجد و مناره، پایتخت دف جهان، پایتخت نوروز، شهر خلاق موسیقی یونسکو، پایتخت کتاب ایران و عناوین و القابی خوانده می‌شود که همه اینها شاخصه‌های منحصربه‌فرد این شهر است.

برای گرامیداشت این روز  یک هفته (از ۶ تا ۱۳ اردیبهشت) برنامه‌های فرهنگی و هنری برای عمومی اجرا می شود و همه ی مردم تولد سنه را جشن می گیرند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • تغییر چهره بازیگر «پایتخت» بعد از ۵ سال/ عکس
  • آرامگاه فردوسی از جاذبه‌های پربازدید و دیدنی مشهد
  • خستگی و سرعت غیر مجاز دو عامل تصادفات پایتخت
  • نماهنگی دیدنی از شهر سنندج + فیلم
  • بازگشت «تهرانگرد» به شبکه تهران
  • بازگشت تهرانگرد به قاب شبکه تهران
  • نظارت بر حریم تهران هوشمند می شود
  • (تصاویر) گرد و غبار آفریقا آسمان پایتخت یونان را پوشاند
  • حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک پایتخت؟
  • حذف زوج و فرد در طرح جدید ترافیک پایتخت