Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-01@21:52:38 GMT

فارغ‌التحصیلان کدام رشته‌ها بیکارترند؟

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۴۹۴۳۹

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در گزارشی اعلام کرده که نرخ بیکاری در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال قبل ۰.۶ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در گزارشی به بررسی وضع فعالیت اقتصادی جمعیت فارغ‌التحصیل یا درحال تحصیل دوره‌های آموزش عالی در سال گذشته و تعیین نرخ بیکاری با استفاده از داده‌های آمارگیری نیروی کار سال ۱۳۹۶ پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال قبل به میزان ۰.۶ درصد کاهش داشته است و در بین گروه‌های عمده رشته تحصیلی، بیش‌ترین نرخ بیکاری مربوط به گروه "حفاظت محـیط زیسـت" با ۳۷.۵ درصد، علوم حیاتی و زیستی‌ با ۲۸.۴ درصد، معماری و ساختمان‌سازی با ۲۶.۲ درصد و علوم طبیعی و فیزیکی با ۲۵.۷ درصد است. همچنین گروه بهداشت با ۸.۷ درصد کمترین نرخ بیکاری را دارد.

موضوع بیکاری فارغ‌التحصیلان در سال‌های اخیر از اهمیت خاصی برخوردار شده و با توجه به رشد روزافزون جمعیت تحصیلکرده که نتیجه افزایش بیش از حد ظرفیت دانشگاه‌ها بوده، به یک چالش اساسی تبدیل شده است.

درحال حاضر نزدیک به ۵.۶ میلیون دانشجوی در حال تحصیل آماده ورود به بازار کار و ۴.۷ میلیون فارغ‌التحصیل بیکار در کشور وجود دارد و سالانه بیش از ۱.۵ میلیون متقاضی کار نیز وارد بازار کار می‌شوند و خسارتی که از محل تحصیل‌کردگان بیکار به کشور وارد می‌شود، قابل محاسبه نیست.

سالهاست که دانشگاه‌ها با ایجاد و آموزش رشته‌های مختلف در حال تشویق جوانان برای ورود به عرصه‌های تحصیلی هستند، بی‌آنکه پژوهشی کاربردی در این باره صورت گرفته باشد که آیا تحصیلات آکادمیک و تئوریک توان حل نیازهای بازار کار را دارند؟

سلیمان پاک سرشت ـ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید بیش از ۴۰ درصد مهارت آموزان کشور را دانش آموختگان دانشگاهی در مقاطع مختلف تشکیل می‌دهند.

او تاکید دارد که ۴۰ تا ۵۰ درصد افرادی که با هدف اشتغال در دوره‌های مهارتی سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور شرکت می‌کنند، جذب بازار کار می‌شوند.

پاک‌سرشت از آماده‌سازی پلت‌فرمی برای اتصال بنگاه‌ها،‌ کاریابی‌ها و مؤسسات آموزش فنی و حرفه‌ای خبر داده و می‌افزاید: با طراحی این پلت‌فرم، فرصت‌های شغلی برای افراد بیکار و جویای کار فراهم شده تا بتوانند آموزش‌های متناسب با بازار کار را فرا گیرند.

این در حالی است که معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ۴۲ درصد بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌داند که با وجود هزینه‌های زیادی که برای آموزش‌ آن‌ها صرف شده اقدامی برای حل معضل بیکاری آن‌ها صورت نگرفته است.

به اعتقاد سعید نمکی، امروز ۴۲ درصد از بیکاران در مقطع لیسانس یا فراتر از آن هستند، درصورتی که منابع مالی زیادی برای آموزش آن‌ها اختصاص یافته است، از این رو باید برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان و فراهم کردن فرصت اشتغال آن‌ها فکری اساسی اندیشید.

بر اساس گزارش مرکز آمار و مطالعات راهبردی وزارت کار، نرخ بیکاری جمعیت فارغ‌التحصیل یا در حال تحصیل دوره‌های عالی در سال ۱۳۹۶ برای گروه "مردان و زنان" در کل کشور ۱۹.۴ درصد، برای گروه "مردان" ۱۳.۵ درصد و برای گروه "زنان" ۳۰.۴ درصد بوده است.

۱۲.۵ میلیون نفر جمعیت فارغ التحصیل دانشگاهی

از حدود ۱۲.۵ میلیون نفر جمعیت فـارغ‌التحصـیل یـا در حـال تحصـیل دوره‌هـای عـالی حدود ۷.۱ میلیون نفر معادل ۵۶.۹ درصد، فعال اقتصادی هستند که از این تعداد ۵.۷ میلیون نفر معادل ۸۰.۶ درصد شاغل و ۱.۴ میلیون نفر معادل ۱۹.۴ درصد بیکارند. هم‌چنین ۵.۴ میلیون نفر معادل ۴۲.۱ نفر غیرفعال اقتصادی هستند.

در سال ۱۳۹۶ درمقایسه با سال ۱۳۹۵ بیش از ۴۲۴ هزار نفر به جمعیت فعال این گروه اضافه شده است. هم‌چنین حدود ۳۸۵ هزار نفر به جامعه شاغلان و بیش از ۳۹ هزار نفر به جامعه بیکاران افزوده شده است. نرخ بیکاری در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال قبل به میزان ۶.۰ درصد کاهش داشته است.

اما در بین گروه‌های عمده رشته تحصیلی، بیش‌ترین نرخ بیکاری به ترتیب مربوط به گروه‌های"حفاظت محـیط زیسـت" با ۳۷.۵ درصد، علوم حیاتی(زیستی‌) با ۲۸.۴ درصد، معماری و ساختمان‌سازی با ۲۶.۲ درصد و علوم فیزیکی (طبیعی) با ۲۵.۷ درصد است. هم‌چنین کم‌ترین نرخ بیکاری به گروه بهداشت با ۸.۷ درصد تعلق دارد.

علی اصلانی ـ فعال حوزه کار، بیکاری دانش‌آموختگان را اصلی‌ترین مشکل حال کشور می‌داند و به ایسنا می‌گوید: بخش اعظمی از فارغ‌التحصیلان به دلیل آنکه آموزش‌های لازم برای ورود به بازار کار را ندیده‌اند، نتوانسته‌اند متناسب با نیاز بازار برای خود شغلی پیدا کنند.

او می‌گوید در بسیاری از رشته‌های دانشگاهی که جوانان از آن‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند، بازار کاری وجود ندارد و منطبق نبودن رشته‌های تحصیلی با نیاز بازار کار مشکلی است که گریبان بسیاری از دانش‌آموختگان را گرفته‌ است.

به گفته رییس کانون شورای اسلامی کار البرز، ذائقه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به دلایل مختلفی از قبیل تحصیلات بالا، مدرک و دستمزد بیش‌تر تغییر کرده و به سادگی هر شغلی را قبول نمی‌کنند، به همان نسبت واقعیت‌های بازار کار هم تغییر یافته و نظام عرضه و تقاضا در تعادل با همدیگر پیش نمی‌رود.

طبق گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از کل جمعیت دارای تحصیلات عالی و یا درحال تحصـیل دوره‌هـای عـالی کشـور، ۵۲.۶ درصـد را مـردان تشـکیل داده‌اند که از این میزان، ۷۰.۷ درصـد فعـال و ۲۹.۳ درصد غیرفعال اقتصادی هستند. همچنین ازکل جمعیت دارای تحصیلات عـالی و یـا در حـال تحصـیل دوره‌هـای عـالی کشـور، ۴۷.۴ درصـد را زنـان تشـکیل داده‌اند که از این میزان ۴۱.۶ درصد فعال و ۵۸.۴ درصد غیرفعال اقتصادی هستند.

استان‌های دارای بیش‌ترین بیکار

براساس مطالعات به دست آمده، بالاترین نرخ بیکاری جمعیت فارغ‌التحصیل یا درحـال تحصـیل دوره‌هـای عـالی بـه ترتیـب بـه استان‌های کرمانشاه با ۳۶.۲ درصد، چهارمحـال و بختیـاری با ۲۷.۱ درصد و کرمان با ۲۵.۷ درصد اختصاص دارد. کم‌ترین نرخ بیکاری نیز مربوط به استان قم با ۱۱.۳ درصد است.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: بیکاری فارغ التحصیل رشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۴۹۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سال گذشته شاهد روند کاهشی نرخ بیکاری در کرمانشاه بودیم

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه از روند کاهشی نرخ بیکاری کرمانشاه در سال گذشته یاد کرد و گفت: برای امسال ایجاد بیش از ۲۶ هزار فرصت شغلی را هدفگذاری کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، مختار احمدی، امروز (دوازدهم اردیبهشت) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: خوشبختانه سال گذشته روند کاهشی بیکاری در استان را شاهد بودیم، بگونه‌ای که در فصل بهار کاهش ۵.۲ درصدی، در فصل تابستان کاهش ۳.۳ درصدی و در فصل پاییز کاهش ۱.۷ درصدی نرخ بیکاری را نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن شاهد بودیم، اما در فصل زمستان نرخ بیکاری استان حدود ۲.۳ درصد افزایش داشت.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری استان کرمانشاه در فصل بهار سال گذشته ۱۰.۲ درصد، در فصل تابستان ۱۰.۳ درصد، در فصل پاییز ۱۱.۲ درصد و در فصل زمستان ۱۷.۴ درصد بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه از معدود استان‌هایی است که کاهش نرخ بیکاری را برنامه محور دنبال می‌کند و سند اشتغال تدوین شده دارد، اظهار کرد: بر اساس این سند در سال گذشته ایجاد ۳۴ هزار و ۵۱۷ شغل ناخالص را هدفگذاری کردیم که بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه رصد این میزان هدفگذاری تحقق ۱۱۸ درصدی داشته و در مجموع سال گذشته ۴۰ هزار و ۵۶۰ شغل برای استان کرمانشاه در سامانه رصد به ثبت رسیده است.

احمدی از راستی‌آزمایی اشتغال ثبت شده در این سامانه با هدف جلوگیری از ثبت افراد تکراری و... نیز خبر داد و تاکید کرد: ۹۶ درصد اشتغال ثبت شده کرمانشاه در سامانه رصد صحت داشته و تنها چهار درصد انحراف داشتیم.

به گفته این مسئول، سال گذشته و بر اساس آمار تامین اجتماعی حدود ۹۰۰۰ نفر افزایش بیمه شده اجباری حاصل از ایجاد اشتغال داشتیم که باعث شد پوشش بیمه تامین اجتماعی استان کرمانشاه از ۳۸ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۳۹.۳ درصد در پایان سال گذشته افزایش یابد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه درباره تفاوت آمار بیمه شدگان اجباری و آمار ثبت شده در سامانه رصد نیز یادآور شد: تعدادی از افرادی که مشغول به کار می‌شوند در حوزه اصناف و یا مشاغل خانگی هستند که الزام بیمه ندارند. از سوی دیگر تعدادی از شاغلین نیز از بیمه روستاییان و عشایر برخوردار می‌شوند.

احمدی در پاسخ به اینکه چرا تاثیر این میزان اشتغالزایی در نرخ بیکاری استان چندان مشهود نیست نیز خاطرنشان کرد: برای هر یک درصد کاهش نرخ بیکاری به ایجاد هشت هزار شغل خالص نیاز داریم، در حالی که مشاغل ثبت شده در سال گذشته ناخالص بوده و در کنار آن احتمال ریزش مشاغل قبلی نیز وجود دارد.

وی سپس از هدفگذاری برای ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری استان در سال جاری نیز یاد کرد و گفت: طبق اطلاعاتی که از دستگاه‌ها اخذ شده برای امسال ایجاد ۲۶ هزار و ۲۴۷ شغل را هدفگذاری کرده ایم که امیدواریم محقق شود.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه، امسال تمرکز ویژه‌ای بر اشتغال فارغ‌التحصیلان است، بگونه‌ای که مقرر شده بیش از ۱۴ درصد اشتغالی که دستگاه‌ها به ثبت می‌رسانند، از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باشد.

پرداخت ۷۰۰۰ میلیارد تسهیلات اشتغالزایی در کرمانشاه

احمدی در ادامه از آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در استان یاد و عنوان کرد: سال گذشته بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در استان پرداخت شده که شامل تسهیلات تبصره ۱۶، تبصره ۱۸، مشاغل خانگی و تسهیلات سفر رئیس جمهور بوده است.

وی از تسهیلات یازده هزار میلیارد تومانی سفر رئیس جمهور برای استان یاد کرد که تاکنون بالغ بر ۴۴۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده و افزود: با توجه به دو ساله بودن فرصت پرداخت این تسهیلات، امیدواریم تا پایان این موعد شاهد جذب تسهیلات در نظر گرفته شده برای استان باشیم.

سهم کمتر از پنج درصدی تعاونی‌ها از اقتصاد کرمانشاه

احمدی به وضعیت تعاونی‌های کرمانشاه نیز اشاره کرد و از وجود ۳۲۰۰ تعاونی فعال در استان خبر داد که بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت استان را تحت پوشش دارند و اشتغالزایی آنها نیز بالغ بر ۵۰ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه این تعاونی‌ها در حوزه تولید، توزیع، مصرف، مسکن، بهداشت، عمران و ... هستند، یادآور شد: تنها حدود ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت استان تحت پوشش تعاونی‌های مرزنشین هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه تاکید کرد: برخی تعاونی‌های استان در زمینه صادرات نیز فعالیت دارند که صادرات تعاونی‌های کرمانشاه سال گذشته به حدود ۶۳ میلیون دلار رسید.

احمدی همچنین از ایجاد ۵۶ تعاونی جدید در استان در سال گذشته با اشتغالزایی ۱۸۵۰ نفر نیز خبر داد.

وی یکی از اقداماتی که امسال با جدیت پیگیری می‌شود را تلاش برای افزایش سهم تعاونی‌ها از اقتصاد استان اعلام و اظهار کرد: سهم بخش تعاون از اقتصاد باید نزدیک به ۲۵ درصد باشد، این سهم در کرمانشاه و در کل کشور کمتر از پنج درصد است.

بلاتکلیفی پروژه‌های «شستا» وجهه خوبی ندارد

به گزارش ایسنا، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه از آخرین وضعیت پروژه‌های شستا که از زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است یاد کرد و ادامه داد: شستا چهار پروژه اصلی در استان دارد که یکی از آنها سیمان غرب بوده و از واحدهای بسیار فعال و خوب به شمار می‌رود.

وی یکی دیگر از این پروژه‌ها را کاغذ غرب اعلام کرد که مقرر شده در صورت عدم اجرا به سرمایه‌گذار واگذار شود و اکنون نیز یک سرمایه‌گذار برای این پروژه اعلام آمادگی کرده است.

احمدی با بیان اینکه برای پروژه بیستون تامین نیز مقرر شده بانک رفاه منابعی را پرداخت کند که البته تاکنون پرداخت نشده، گفت: طبق پیگیری که انجام داده‌ایم بانک رفاه مشکلی برای پرداخت این منابع ندارد.

وی ادامه داد: کارخانه اسیدسیتریک نیز اکنون تولید آزمایشی را انجام می‌دهد و نزدیک به ۷۰ نفر نیز در آن مشغول به کار هستند و پیگیری برای تولید صنعتی آن نیز در دست اقدام است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه با بیان اینکه ما نیز پیگیر پروژه‌های شستا در استان هستیم، گفت: عدم اجرای این طرح‌ها وجهه خوبی ندارد.

تکمیل ورزشگاه کارگران تا شش ماه آینده

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه با اشاره به سه ورزشگاهی که برای رفاه کارگران در سطح استان وجود دارد، افزود: دو ورزشگاه اکنون فعال است. اگرچه بخش استخر مجموعه ورزشی کارگران واقع در سه راه حافظیه نیز فعال بوده و در حال استفاده است، اما  بخش‌های دیگری از آن هنوز تکمیل نشده است.

احمدی با بیان اینکه وزیر کار در سفر اخیر خود به استان بازدیدی از این پروژه داشت، تاکید کرد: در آن زمان پیشرفت این پروژه حدود ۷۵ درصد بود که اکنون بیشتر شده است.

وی از تصویب ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه خبر داد که ۱۵ میلیارد تومان آن ملی و مابقی استانی است و گفت: امیدواریم با تخصیص به موقع منابع، این پروژه ظرف شش ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امسال برای اشتغال فارغ‌التحصیلان برنامه ریزی شده است
  • نرخ بیکاری جامعه ایثارگری به زیر ۹ درصد رسید
  • آغاز به کار بیست و چهارمین کنگره مغز و اعصاب کودکان
  • سال گذشته شاهد روند کاهشی نرخ بیکاری در کرمانشاه بودیم
  • وزارت کار بخشی از سهم اشتغال کشور را به فارغ‌التحصیلان اختصاص داده است
  • همه فارغ‌التحصیلان دانشگاه بخوانند؛ بزرگترین استخدام تاریخ ایران برگزار می‌شود +جزئیات
  • نرخ بیکاری بزرگترین اقتصاد اروپا چه میزان است؟
  • اشتغال فارغ التحصیلان، افزایش بهره‌وری و جهش تولید
  • نرخ بیکاری ژاپن منحرف شد
  • کاهش ۸ درصدی نرخ بیکاری در استان مرکزی طی سال گذشته