Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصلاحیه جدید مصر در سند آشتی ملی فلسطین را می توان یک طرح جدید برشمرد که در آن تنها چیزی که وجود دارد حذف مقاومت و تمامی وجوه آن از فلسطین است. ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷ بین الملل آسیای غربی بیداری اسلامی نظرات

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پس از شکست تلاش های مصر برای ایجاد توافق آتش بس در نوار غزه، این کشور- که همواره پرونده فلسطین را در اختیار داشته است- تلاش کرد به سراغ پرونده آشتی ملی فلسطین برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی روزهای گذشته هیئتی از دستگاه امنیتی مصر ابتدا به نوار غزه و پس از آن به رام الله سفر کرد. این هیئت مصری پیشنهادات جدیدی را در راستای اجرای توافقنامه آشتی ملی فلسطین به همراه خود به فلسطین آورده است. پیشنهادات جدید مصر همسو با سیاست های جناح سازش و جنبش فتح و مخالف با مشی گروه های مقاومت فلسطین است.

تغییر مبنای سند آشتی ملی

براساس اعلام منابع فلسطینی، مصر سند پیشین آشتی ملی فلسطین را کنار گذاشته و پیشنویس جدیدی را پس از دیدارهایی که با مسئولان گروه های فلسطینی داشته ارائه کرده است. پیشنویس جدید بر این دیدگاه مرکزی استوار است که دولت وفاق ملی فلسطین به ریاست رامی حمدالله باید اداره نهادهای دولتی غزه را بدون استثنا در اختیار بگیرد. به گونه ای که تمامی وزیران و مسئولان دولت وفاق ملی مأموریت های خود را در نوار غزه دنبال کنند بدون آنکه هیچ یک از گروه های فلسطینی دخالتی در امور جاری آنها کنند. این فعالیت همه جانبه دولت وفاق ملی فلسطین شامل دستگاه های امنیتی، پلیس، سازمان زمین ها، دستگاه قضایی و وزارت دارایی نیز می شود. در مقابل دولت وفاق ملی ضامن پرداخت 50درصد دستمزد کارمندانی می شود که حماس در زمان پایان دادن به کار کمیته ویژه اداری-حقوقی تعیین کرده بود.

دو خواسته اضافی جنبش فتح در آشتی ملی فلسطین

براساس اعلام منابع فلسطینی علاوه بر تغییر بنیادین در زیربنای اولیه آشتی ملی فلسطین، جنبش فتح دو خواسته جدید داشته است که مصر آنها را در پیشنویس جدید آشتی ملی فلسطین لحاظ کرده است. این دو خواسته یکی سیاسی و دیگری امنیتی است.

خواسته سیاسی فتح

نخستین درخواست فتح، اصرار این جنبش بر تضمین تفکر برپایی کشور فلسطین بر مبنای مرزهای سال 1967 است. بر این اساس جنبش فتح خواستار این شده است که این اندیشه به عنوان بنیاد و مبنای آشتی ملی فلسطین- که در اصلاحیه جدید مصر نیز وجود دارد- تضمین شود و خدشه ای بر آن وارد نشود.

خواسته امنیتی فتح

دومین خواسته جنبش فتح این است که پس از حضور دولت وفاق ملی در نوار غزه و به دست گرفتن تمامی مسئولیت ها در این منطقه، توافقی صورت گیرد که براساس آن هرگونه سلاح موجود در نوار غزه غیر از دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان جمع آوری شود.تا هزاران نیروی مسلحی که در نوار غزه بدون ضوابط هماهنگ فعال هستند غیر فعال شوند و تنها دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان فعالیت امنیتی و نظامی را در دستور کار قرار دهد.

تحلیل تغییرات آشتی ملی

براساس آنچه در فوق به آن اشاره کردیم در تغییراتی که در آشتی ملی فلسطین به وجود آمده است نخست بنیاد و مبنای آن دچار تحول شده است. تحول به وجود آمده در راستای اهداف جناح سازش است. طبق این تغییر، نوار غزه که مأمن و محل حضور گروه های مقاومت فلسطین است باید به طور کامل در اختیار دولت وفاق ملی فلسطین قرار گیرد. دولتی که قرار بود طی 6 ماه نخست فعالیتش در سال 2013، بستر برگزاری انتخابات را فراهم کند و در این مدت فعالیت های جاری یک دولت را نیز ادامه دهد. اما از همان زمان از ارائه خدمات به نوار غزه خودداری کرده است و امروز به جایی رسیده است که نوار غزه را به تحریم خدمات اساسی مثل غذا و بهداشت تهدید می کند.

حال اگر این دولت کنترل تمام نوار غزه و نهادهای حاکمیتی آن را در دست داشته باشد چیزی از مقاومت باقی خواهد گذاشت؟

خواسته نخست فتح که به عنوان یک خواسته سیاسی مطرح شده، برای این است که شعار همیشگی مقاومت را- که آزادی فلسطین از نهر تا بحر بوده- برای همیشه کنار بگذارد. اگر این اتفاق بیفتد مقاومت فلسطین از ماهیت خود عدول کرده است و همچون جنبش فتح با تغییر هویت به ابزاری در دست آمریکا و صهیونیست ها تبدیل خواهد شد.

خواسته دوم جنبش فتح در حقیقت درخواست خلع سلاح مقاوم است. مقاومت متشکل از دو رکن فکری و میدانی است. فتح با خواسته نخست خود رکن فکری مقاومت را هدف گرفت و با خواسته دوم رکن میدانی و عملیاتی مقاومت را که همان ابزار قدرتمند مقاومت است.

جمع بندی

براساس مفاد منتشر شده از اصلاحیه کشور مصر بر آشتی ملی فلسطین، هدف این طرح جدید حذف کامل مقاومت است. مبنای اولیه خواستار خارج کردن عناصر مقاومت از میدان عمل در غزه است. خواسته نخست جنبش فتح به دنبال تخریب پایه فکری مقاومت و خواسته دوم این جنبش نیز تخریبگر پایه میدانی و ابزار قدرتمند مقاومت یعنی سلاح اوست.

به طور خلاصه باید گفت مصر به ریاست السیسی به دنبال تأمین امنیت رژیم صهیونیستی و پیاده کردن سیاست های آمریکا است و با کمک جنبش فتح به عنوان دو عضو جریان غربی- صهیونیستیِ سازش، می خواهد مقاومت را در فلسطین از بین ببرد. این در حال است که هیئت مصری در سفر خود به نوار غزه پیام رژیم صهیونیستی را مبنی بر پایان دادن به راهپیمایی های بازگشت و ارسال بادبادک های آتش زا به حماس منتقل کرده است. 

آنچه امروز در فلسطین تلاش می شود بر مقاومت تحمیل شود بخشی از یک پروژه بزرگتر است که آمریکایی ها آن را با تحریم ایران، استمرار جنگ در سوریه، تلاش برای ایجاد تفرقه در عراق، ادامه حمله یک جانبه عربستان به یمن و فشارهای بین المللی برای تروریست معرفی کردن جریان های مقاومتی دنبال می کنند.

انتهای پیام/

R1403/P36442/S8,90,1115/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۴۹۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد | ما از حقوق اصلی ملت خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد

به گزارش همشهری آنلاین، «ابوعبیده» سخنگوی نظامی گردانهای عزالدین القسام (شاخه نظامی جنبش حماس) امروز سه‌شنبه به مناسبت گذشت ۲۰۰ روز از آغاز عملیات طوفان الاقصی، پیام ویدئویی منتشر کرد.

ابوعبیده با اشاره به اینکه اسرائیل پس از عملیات طوفان الاقصی به جز رسوایی و ننگ، چیزی عایدش نشده است، گفت: ۲۰۰ روز گذشت و ارتش اسرائیل همچنان در باتلاق غزه گرفتار مانده و فقط مشغول کشتار و تخریب بیشتر است.

وی با بیان اینکه هیچ افقی پیش روی اسرائیل وجود ندارد تا بتواند اسرای خود را آزاد کند، ادامه داد: مقاومت همچنان در غزه پابرجاست. حملات ما به دشمن نیز ادامه خواهد داشت و نوع جدیدی به خود خواهد گرفت.

سخنگوی القسام، ادعای اسرائیل درباره نابودی مقاومت فلسطین را دروغ خواند و گفت: دشمن در تلاش است این توهم را برای جهان ایجاد کند که همه گروههای مقاومت را از بین برده، ولی این، یک دروغ بزرگ است.

ابوعبیده تنها دستاورد اسرائیل را کشتارهای جمعی و تخریب عنوان و تصریح کرد: ارتش اسرائیل فقط بر کشتار کودکان و غیر نظامیان و نبش قبور متمرکز شده است. به هر حال، ما از حقوق اصلی ملت خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد که در صدر آن، خروج ارتش اسرائیل، شکست محاصره [غزه] و بازگشت آوارگان قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه مقاومت فلسطین، ابهت اسرائیل را در طی ۶۰ دقیقه در عملیات طوفان الاقصی در هم شکست، خاطر نشان کرد: دشمن اسرائیلی طی ۲۰۰ روز نتوانسته است هیچ دستاوردی داشته باشد.

سخنگوی القسام ضمن قدردانی از حملات نیروهای مقاومت لبنان، عراق و یمن به مواضع رژیم صهیونیستی، گفت: حجم و ماهیت پاسخ جمهوری اسلامی ایران [به اسرائیل] قواعد جدیدی وضع کرد و محاسبات دشمن را به هم ریخت.

کد خبر 846755 منبع: فارس برچسب‌ها ایران و اسرائیل اسرائیل خبر ویژه فلسطین - حماس

دیگر خبرها

  • سردبیرالاخبار: عملیات «وعده صادق» قدرت ایران را ثابت کرد
  • اتصال سرویس کارت‌های اعتباری ایران و روسیه/ مسکو از تجربه دهه‌ها مقاومت ایران در برابر تحریم بهره می گیرد
  • القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد | ما از حقوق اصلی ملت خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد
  • هنیه: یمن اقتصاد اسرائیل را فروپاشید/حمایت قدرتمندانه ایران
  • نگاهی به توافق‌های جدید بین ترکیه و عراق
  • گروه‌های فلسطینی: نبرد آینده با دشمن صهیونیستی متفاوت است
  • گروه‌های فلسطینی: نبرد آینده با دشمن صهونیستی متفاوت است
  • امضای یادداشت تفاهم چهارجانبه بین عراق، ترکیه، قطر و امارات
  • صفی الدین: عملیات «وعده صادق» ایران اتفاق بزرگی است
  • حزب الله: آماده نبرد تمام عیار با اسرائیل هستیم/ ایران مقتدر حمایت گسترده‌ای از مقاومت دارد