Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاوررزی چهارمحال و بختیاری گفت: با ممنوعیت کاشت برنج و کاهش 60 درصدی کشت این محصول در سال جاری نسبت به سال گذشته، 60 درصد در مصرف آب صرفه جویی شد.

سیدطاهر نوربخش در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: با ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی کشت برنج با توجه به شرایط خشکسالی موجود در تمام استان‌ها به جز سه استان شمالی کشور ممنوع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در چهارمحال و بختیاری نیز کشت برنج در حوزه زاینده‌رود بسیار محدود و در حدود چهار هکتار برنج‌کاری انجام شده است و در حوزه کارون نیز کشت برنج در منطقه لردگان و اردل است که با توجه به روند خشکسالی به شدت کاهش یافته است.

نوربخش با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی از برنج کاری حمایت نمی‌کند، ادامه داد: در برنج کاری هیچ نهاده کشاورزی و کمک فنی اعتباری داده نمی‌شود و امروز با شرایط کم‌آبی این امر عقلانی نیست و باید کشت برنج حذف شود.

وی تصریح کرد: به جای برنج، کشت جایگزین داشتیم و سعی شد تا الگوی کشت دیگری همانند ذرت علوفه‌ای کم‌آب‌بر و گیاهان دارویی تعریف شود.

نوربخش با اشاره به اینکه برای یک هکتار کشت برنج حدود 12 هزار مترمکعب آب نیاز است، اضافه کرد: کشت برنج در خشکسالی موجود، نباید صورت گیرد.

وی گفت: متاسفانه در برخی استان‌ها همانند اصفهان علاوه بر تاکیدات وزارت جهاد کشاورزی هنوز هم برنج‌کاری در سطح بسیار وسیع در حوزه زاینده‌رود انجام می‌شود که این امر برای کشاورزان چهارمحال و بختیاری یک دوگانگی ایجاد می‌کند که چرا با وجود اینکه منبع آبی یکی است، یک استان کشت برنج دارد و یکی نباید کشت کند که این مهم در اجرا و پیاده کردن سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی مشکل ایجاد می‌کند در صورتی که همه باید به شکل یکسان سیاست‌های وزارتخانه را اجرا کنند.

نوربخش تاکید کرد: مصوبات وزارت جهاد کشاورزی، شورای امنیت وزارت کشور، کارگروه سازگاری با کم‌آبی، شورای حفاظت منابع آب استان‌های جهارمحال و بختیاری و اصفهان، شورای هماهنگی زاینده‌رود را مکلف کردند که در حوزه زاینده‌رود کشت برنج ممنوع شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جهاد کشاورزی استان در صورت مشاهده برنج کاری با متخلفان برخورد می‌کند؟ گفت: این برخورد صورت می‌گیرد و اکنون هیچ برنج‌کاری پیدا نمی‌کنید که کود شیمیایی، نهاد و کمک فنی اعتباری از جهاد کشاورزی استان دریافت کرده باشد.

نوربخش خاطرنشان کرد: با ممنوعیت کاشت برنج و کاهش 60 درصدی کشت این محصول در سال جاری نسبت به سال گذشته در استان، 60 درصد در مصرف آب صرفه جویی شد.

مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاوررزی استان بیان کرد: برای لای روبی و مرمت جوی آب، احداث و بهسازی کانال نیز به برنج‌کاری کمکی نمی‌کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام ممنوعیت کشت برنج منطقه چهارمحال و بختیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۰۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای ۱۶ واحد صنعتی و معدنی در چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان صمت استان چهارمحال و بختیاری از احیای ۱۶ واحد صنعتی و معدنی در سال گذشته خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، فضل‌الله رحمتی در نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری و کمیته هماهنگی اشتغال استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: امسال در راستای تحقق شعار سال تأمین مواد اولیه و تسهیلات مورد نیاز تولید از اولویت‌های اجرایی صمت است.

وی با تأکید بر افزایش 12 درصدی تولید محصولات صنعتی مهم در مجموع گفت: چهارمحال و بختیاری در یک سال اخیر با تولید 134 هزار و 656 تن انواع محصولات فولادی شاهد رشد 6 درصدی این کالا و در زمینه لوازم خانگی 25 درصد رشد داشته است. این استان با تولید نزدیک به 10 میلیون مترمربع چادر مشکی 19 درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان صمت استان  چهارمحال و بختیاری همچنین با اشاره به رشد 10 درصدی تولید نخ پلی استر و 8 درصدی روغن نباتی گفت: رشد در حوزه صنعت بیانگر رونق تولید است. با افزایش 27 درصدی استخراج مواد معدنی، وصول حقوقی دولتی معادن هم 92 درصد رشد داشته است.

وی همچنین به تولد دوباره 16 واحد صنعتی و معدنی راکد در یکسال اخیر اشاره کرد و گفت: با احیا این واحدهای صنعتی 375 شغل ایجاد شده است. این طرح‌های احیاء شده در زمینه انواع پارچه پلی‌استر و پنبه، سیم و کابل مسی، ژنراتور، کنستانتره پروتئینی سویا، انواع کمد و قفسه فلزی، سوله و اسکلت، انواع شمش فولادی، ادوات کشاورزی، خمیر مایه، سنگ لاشه، تیرچه بلوک، بسته بندی خشکبار و خمیرمایه است.

انتهای پیام/7540

دیگر خبرها

  • احیای ۱۶ واحد صنعتی و معدنی در چهارمحال و بختیاری
  • اصلاح الگوی کشت برنج در کهگیلویه و بویراحمد
  • گوشت، شکر و برنج دولتی افزایش قیمت نداشته است
  • کشت برنج با آبیاری آب زیرزمینی به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی حذف می‌شود
  • کشت برنج با آبیاری آب زیرزمینی به دلیل نبود توجیه اقتصادی حذف می‌شود
  • جدیدترین قیمت شکر و برنج خارجی در بازار | برنج هندی و پاکستانی کیلویی چند شد؟
  • صرفه جویی ۱۴ میلیون مترمکعبی آب با انسداد چاه‌های غیرمجاز در آذربایجان‌غربی
  • ممنوعیت کوچ زودهنگام عشایر به چهارمحال و بختیاری
  • ۸۰۵ هکتار از شالیزارهای مازندران بیمه شدند
  • ۲۲ میلیون مترمکعب آب در تایباد و باخرز خراسان رضوی صرفه‌جویی شد