Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-03-29@15:13:04 GMT

چه کسانی کاندیدای جایگزینی افشانی هستند؟

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۵۰۶۳۰

تصویب اصلاحیه قانون منع به کارگیری بازنشستگان در تیرماه سال جاری اولین زنگ خطر را برای شهردار تهران به صدا درآورد. لابی ها و رفت و آمدهای مدیران شهرداری و شورا و شخصیت های سیاسی اصلاح طلب به مجلس برای قرار دادن نام شهردار تهران در بخش استثناء های قانون کفایت نکرد و اصلاحیه تصویب شد و بعد از تایید شورای نگهیان  رئیس جمهور این قانون را ابلاغ کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

6 مردادماه امسال بود که شهردار تهران در اولین کنفرانس خبری خود به صورت کاملا صریح  پیرامون قانون منع به کارگیری بازنشستگان اعلام کرد:« این قانون شامل حال من نمی شود بنابراین می توانید سوالات خود را از من پرسید.»

در این میان اعضای شورای شهر نیز که مسئولیت سنگین انتخاب شهردار برعهده آنهاست در اظهارنظرهای متناقض اعلام کردند که قانون شامل حال افشانی نمی شود. حسن رسولی؛ خزانه دار شورای شهر در همین زمینه گفته بود:«برداشت ما درشورای شهراین است که این مصوبه شامل حال شهردارتهران نمی شود، درعین حال ما مفسرقانون نیستیم. شهردار تهران براساس قانون به اتفاق سه نفر دیگر از مسئولان نسبتا ارشد مدیریتی کشور همتراز وزرا تعریف شدند. این ۴ نفر رئیس دفتر رئیس جمهور، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر شورای عالی امنیت ملی و شهردار تهران هستند.»

محمود میرلوحی یکی دیگر از اعضای شورای شهر پنجم نیز اظهار کرده بود:« افشانی از زمان استان‌داری، بازگشت به کار کردند و مشمول این قانون نمی‌شوند. طبق مصوبه دولتی، شهردارتهران در سطح وزیر و معاونین‌شان در سطح معاونین وزیر قلمداد شده‌اند.»

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران که در انتخاب ۲ شهردار قبلی اصلاح طلبان اسمش جزءگزینه های شهرداری بود ولی انتخاب نشد تاکید می کند که افشانی ماندنی است و ما نیز رایزنی های خود را انجام می دهیم.

اما جالبترین اظهارنظر درباره ماندن یا رفتن افشانی به خاطر بازنشستگی از سوی جوانترین عضو شورای شهر صورت گرفت. حجت نظری درباره اینکه گفته می شود محمدعلی افشانی نیز نمی تواند در شهرداری تهران فعالیتش را ادامه دهد چراکه به سن بازنشستگی رسیده است: «چنین چیزی صحیح نیست و این شایعات عمدتا از سوی افرادی که قصد ناکارآمد نشان داده مدیریت شهری را دارند مطرح می شود. البته برخی نیز به دنبال جایگزین کردن افراد مدنظر خود با شهردار تهران هستند که البته این آرزو محقق نخواهد شد. بنابراین نباید چندان به آن اهمیت داد. اما به طورکلی باید بگویم اصلاحیه‌ای که در مجلس رای آورد، استثنائات قانون قبل را به شکل چشمگیری کاهش داده است.آقای افشانی قبل از رسیدن سن بازنشستگی، خود را بازخرید کرده بود و علاوه بر آن، سوابق ایثارگری  نیز به ایشان کمک خواهد کرد به همین دلیل مشمول این قانون نمی‌شوند و می‌توانند درخواست اعاده به کار بدهند. لذا هیچ منع قانونی برای ادامه کار ایشان وجود نخواهد داشت و در مورد شهردار تهران هیچ دغدغه‌ای وجود ندارد.»

اما در این بین امینی نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران به یکی از رسانه ها گفته است که آخوندی و ربیعی گزینه های جایگزین افشانی هستند. این در حالی است که این دو فرد هم جزء بازنشسته ها محسوب می شوند.

اما سیدفرید موسوی؛ عضو اصلاح طلب مجلس و از طراحان اصلاحیه قانون منع به کارگیری بازنشستگان در اظهارنظری اعلام کرد که شهردار تهران فقط با مجوز رهبری می تواند به کار خودش ادامه دهد:« از آنجا که نهادهای عمومی غیر دولتی و کلیه شرکت های دولتی مشمول این قانون هستند، شهرداری تهران هم از این قاعده مستثنا نیست اما افرادی با اجازه خاص رهبری می توانند فعالیت داشته باشند و در صورتی که شهردار تهران مجوز از رهبری بگیرد، می تواند شهردار بماند

داریوش قنبری؛ معاون پارلمانی شهردار نیز در این زمینه گفته بود:« دو بحث در مورد آقای افشانی وجود دارد؛ یکی این که ایشان حدود ۲ یا ۳ سال پیش با ۲۷ سال سابقه خدمت خودشان را بازخرید کرده اند و مجدداً به کار بازگشته اند؛ باید دید با توجه به این که بازخرید بوده اند و مجدداً تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند بازنشسته محسوب می شوند یا تا ۳۵ سال می توانند خدمت کنند. بنابراین یکی از نظرات این است که ایشان فعلاً مشمول این قانون منع بکارگیری بازنشستگان نیست و همچنان می تواند به کار خودشان ادامه دهند اما ما فعلاً منتظر هستیم تا مشخص شود که آیا بازخریدی ها جزو بازنشسته ها هستند یا خیر، اگر ایشان مشمول باشند یعنی بازخرید ها هم جزو بازنشسته ها قرار بگیرند در آن صورت ما استفساریه را تقدیم مجلس می کنیم.»

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه 226 مجلس و در جریان بررسی پیشنهاد اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در پاسخ به این ابهام که آیا شهرداری شامل ماده 5 قانون خدمات کشوری که در ماده واحده این مصوبه به آن اشاره شده می‌شود یا خیر پاسخ داد.

وی دراین‌باره اظهار کرد: «شهرداری شامل این ماده است و قابل مستثنی شدن نیست.» بهروز نعمتی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص ادامه کار افشانی؛ شهردار تهران با توجه به اصلاحات جدید قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان ابراز داشته:« این قانون هیچ استثنایی ندارد و مسئولان در برابر این قانون یکسان هستند. طبق این قانون به‌جز مسئولانی که مشخص شده‌اند دیگران باید بازنشست شوند. قانون در این باره مشخص است بنابراین بنده فکر می‌کنم که در صورت ارسال استفساریه شهرداری یا شورای شهر تهران جواب مجلس این خواهد بود که آقای افشانی باید بازنشست شود.»

با این اوصاف تقریبا هیچ شبهه ای درباره رفتن افشانی از شهرداری تهران باقی نمی ماند و افشانی باید تا ۲ ماه دیگر بهشت را ترک کند.

اگر محمدعلی نجفی به بهانه بیماری سرطان پروستات و بهانه جویی به خاطر رقص چند دختر در برج میلاد از مسئولیت شهرداری و بار سنگین آن شانه خالی کرد؛ محمدعلی افشانی به دلیل بازنشستگی می بایست شهرداری را ترک کند.

در زمان انتخاب افشانی برخی از اعضای شورای شهر و کاربران شبکه های اجتماعی به کنایه اعلام کردند که با توجه به بیماری نجفی و استعفای وی بهتر است از نامزدهای شهرداری تست بیماری و چکاپ کامل گرفته شود! حال به نظر می رسد اعضای شورای شهر تهران در انتخاب شهردار جدید علاوه بر آزمایش های پزشکی می بایست سوابق کاری نامزدها را در سازمان بازنشستگی نیز جویا شوند تا بار دیگر دام بازنشستگی نیافتند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: قانون شهرداری شهردار تهران رئیس جمهور اعضای شورای شورای شهر شورای عالی انقلاب دبیر شورای عالی امنیت ملی رئیس شورای شهر تهران اصلاح طلبان بازنشستگی شهرداری تهران رئیس شورای اسلامی رسانه معاون پوشش رئیس مجلس شورای قانون خدمات کشوری عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران سرطان پروستات برج میلاد شبکه های اجتماعی شهر تهران پوشش دبیر شورای عالی امنیت ملی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی قانون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۰۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنجال ساخت مسجد در پارک قیطریه؛ مخالفان و موافقان چه می‌گویند؟

زی‌سان- ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران به جنجال تازه در شهرداری تحت مدیریت علیرضا زاکانی تبدیل شده است. زاکانی تاکید کرده که این مسجد ساخته خواهد شد اما منتقدان به دلایلی همچون احتمال قطع برخی درختان یا اینکه اصلاً ساخت مسجد توسط شهرداری قانونی نیست به مخالفت با آن پرداخته‌اند. 

به گزارش زی‌سان، در واکنش به جنجال ایجاد شده علیرضا زاکانی، شهردار تهران درباره ابهامات ماجرای ساخت مسجد در پارک قیطریه گفت: «حتماً در پارک‌ها مسجد می‌سازیم و درختی هم قطع نمی‌شود.»

او با اشاره به ساخت مسجد در بوستان قیطریه بیان داشت: «فقط ۱۵ - ۱۰ نهال آنجاست که قرار شد بردارند و آن طرف تر بکارند.»

بوستان قیطریه یکی از بوستان‌های شمال شهر تهران است که در محلهٔ قیطریه و در ناحیه هفت منطقه ۱ شهرداری تهران واقع شده و این بوستان در شمال بزرگراه صدر و انتهای خیابان قیطریه واقع است و از شمال به فرمانیه، از جنوب به میدان پیروز و بزرگراه صدر، از شرق به چیذر و از غرب به قیطریه و خیابان شریعتی محدود می‌شود.

مخالفان چه می‌گویند؟

اجرای این طرح مخالفان زیادی دارد. 

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران مدعی است: خیّری، مبلغی را وقف ساخت مسجد کرده است و فرزندان این خیّر برای اجرای وصیت پدر مرحوم خود با رایزنی و تعامل با مسؤولان شهرداری، قسمتی از بوستان قیطریه را برای این منظور انتخاب کرده‌اند ولی انتخاب فضای بوستان برای ساخت مسجد، خلاف قانون و مصوبات شورای شهر است و ساخت‌وساز در بوستان‌ها به جز خدمات ضروری مثل سرویس بهداشتی و نمازخانه ممنوع است.

به گفته امانی بوستان‌ها پهنه «جی» محسوب می‌شوند و تغییر کاربری پهنه‌ها هم بدون مصوبه مراجع قانونی ممنوع است.

البته امانی با تاکید بر اینکه نه درختی قطع شده، نه درختی جابجا شده است، گفت: در آستانه روز درختکاری خبری منتشر شد که قسمتی از بوستان قیطریه حصارکشی شده است و قصد جابجایی درختان و ساخت‌وساز را در بوستان دارند و مجدد، در پی تماس‌های مردمی باخبر شدیم که گودبرداری انجام شده است. از این محل بازدید کردم و دیدم که ۱۵۰۰ متر از ضلع شمالی پارک حصارکشی شده اما نه درختی قطع شده، نه درختی جابجا شده است.

امانی افزود: با توجه به وجود دو مسجد بزرگ دیگر در فاصله ۳۰۰ تا ۵۰۰ متری این مکان، آن‌ها را برای ادای فریضه نماز مناسب دانست.

او همچنین تصریح کرد: ۱۵ درخت ارزشمند قدیمی با قطر چند ده سانتی‌متری در محوطه حصارکشی‌شده وجود دارد که امکان جابجایی آن‌ها حتی در فصل مناسب هم نیست. علاوه بر آن، از ده‌ها اصله درخت و گونه‌های گیاهی نیز باید محافظت شود.

همچنین امانی، عضو شورای شهر تهران در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) گفت: «ساخت مسجد در بخشی از بوستان قیطریه نه تنها تعظیم شعائر اسلامی نیست بلکه موجب تخریب شعائر و بدبینی بخش وسیعی از شهروندان خواهد شد، تا کِی قرار است خودزنی کنیم. شهرداری تهران به تذکری که در آخرین جلسه علنی شورای شهر دادم توجه نماید و توجیه نکند.»

حتی برخی چهره‌های مذهبی نیز به آن انتقاد کرده‌اند. زاویه نگاه این دسته آن است که اساسا مساجد باید خود جوش و زیر نظر مردم ساخته شوند. این دسته نگراننند با این اقدامات مردم از دین روی گردان شوند. 

 سید سعید لواسانی امام جمعه سابق لواسان با انتقاد از تصمیم زاکانی شهردار تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ساخت ‎مسجد کار شهرداری نیست، ساخت مسجد مردمی‌ترین عمل مومنانه جمعی است. شهرداری به وظیفه خود بپردازد و مسجد را به مؤمنان بسپارد. ساخت پارک، احداث بزرگراه، توسعه سامانه‌های شهری، بهینه کردن مسیرها و… وظایف شهرداری است که الحمدلله درباره آن‌ها بغایت کم‌کاری می‌کند.»

عباس عبدی روزنامه نگار هم از این زاویه به ماجرا نگاه کرده است که اساسا آیا پارک قبطریه آنقدر مراجعه کننده برای نماز دارد که نیاز به مسجد داشته باشد؟‌ عبدی نوشت:‌ «برخی‌ها در پی اثبات این هستند که برای ساخت مسجد قیطریه مثلا چند ده درخت را می‌خواهند قطع کنند. شهرداری هم میگه اینها نهال هستند! ولی ماجرا این است که به علت نبود نمازگزار کافی نیازی به این مسجد نیست هدف دیگری در کار است که اگر صدها «نهال صدساله» هم آنجا باشد از ریشه در می‌آوردند.»

وحید اشتری فعال رسانه‌ای عدالتخواه نیز در این رابطه نوشت:‌«کافه ما با پارک قیطریه ۵۰ متر فاصله ندارد. تجمعات مردم، کاشتن نهال نمادین در جایی که برای مسجد نشانه‌گذاری شده، فحش دادن‌ زیر لب و مقاومت مدنی که شکل گرفته را هر روز از نزدیک می‌بینم. همینجوری مساجد خالی‌اند، در محله‌ای که اینجوری مسجد می‌سازید نمازگذار از کجا می‌خواهید بیاورید؟»

او افزود:‌«ظهر و غروب در کافه ما بنشینید حداقل صدای اذان ۲ سه تا مسجد با هم تلاقی دارد. همان روبرو مسجد صاحب الامر است ۲۰۰ متر جلوتر مسجد مفتخر است. پشت پارک در کوچه مفید مسجد نور است. نمی‌فهمم وسط اینهمه مسجد قدیمی در شعاع چندصد متری تبدیل کردن بخشی از پارک به یک مسجد جدید چه کارکردی دارد؟»

برخی کاربران نیز با بدبینی نگرانند ساخت مسجد در پارک‌ها می تواند از مسیر درست خود خارج شود و به محلی برای سوداگری تبدیل شود. 

موافقان ساخت مسجد چه استدلالی دارند؟

اما مجید غفوری، دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهر تهران در خصوص احداث مسجد در قسمتی از پارک قیطریه گفت: «قیطریه یکی از محلاتی است که از نظر سرانه امکان مذهبی از جمله مسجد با کمبود مواجه بوده و درخواست‌های مکتوب متعددی از سوی اهالی متدین این محله برای احداث مسجد دریافت کرده‌ایم.»

به گفته وی، چندی پیش یکی از خیرین اهل قیطریه، مراجعه کرد و خواستار تخصیص زمین برای احداث مسجد در این محله شد، این موضوع در شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد مطرح و پس از انجام بررسی‌های کارشناسانه، زمینی با موقعیت مناسب در ضلع شمال شرقی پارک قیطریه برای احداث مسجد تخصیص داده شد.

دستیار شهردار تهران اظهار کرد: «این زمین، محل بسیار مناسبی برای ساخت مسجد است چرا که این مکان با سایر اماکن مذهبی و مساجد حداقل یک کیلومتر فاصله زمینی دارد و هم مردم حاضر در پارک و هم اهالی محله می‌توانند از خدمات مذهبی و فرهنگی آن بهره‌مند شوند بنابراین، این مسجد کارکردی نه صرفاً محلی بلکه منطقه‌ای خواهد داشت.»

غفوری با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ درختی به هیچ عنوان در پارک قیطریه قطع یا جابجا نشده است، گفت: «مساحت این پارک ۱۲۲ هزار مترمربع است و حدود ۸۰۰ مترمربع آن به ساخت مسجد اختصاص داده شده، یعنی سطح اشغال مسجد، کمتر از یکصدم پارک خواهد بود.»

او یادآور شد: «در طرح اولیه این مسجد، پیش بینی جابجایی حدود چهار درخت در نظر گرفته شده بود که با دستور شهردار تهران، قرار شد این طرح مجدد مورد بازنگری قرار گیرد که در طرح جدید هیچ درختی جابجا نخواهد شد.»

عمچنین عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران هم درباره ماجرای ساخت مسجد در بوستان قیطریه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی واکنش نشان داد که این واکنش را می‌توان رسمی‌ترین واکنش به موضوع ساخت مسجد در بوستان قیطریه قلمداد کرد.

او نوشت: «چند روزی است موضوع ساخت مسجد در پارک قیطریه به سوژه برخی از فعالان شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده و گاهی ادعاهای عجیب و غریبی در این‌باره مطرح می‌شود.»

ساخت مسجد در بوستان‌های فرامنطقه‌ای (پارک‌های بزرگ غیر محله‌ای) مصوبه شورای عالی مساجد تهران را دارد. در ٣دهه گذشته ۴٣ مسجد در آن‌ها ساخته شده و برای ٣۴ بوستان فرامنطقه‌ای دیگر از جمله پارک قیطریه مصوبه دارد. گرچه از سال‌ها پیش مطالبه مردمی برای احداث مسجد در این پارک وجود داشت.

محمدخانی بیان داشت: «سرانه ساخت مسجد در تهران در مقایسه با دیگر شهرهای ایران و از آن بدتر پایتخت‌های کشورهای اسلامی بسیار پایین‌تر است. اینکه برخی از مساجد موجود نمازگزار کمی دارند یا بازه سنی خاص نمازگزاران در آن‌ها به دلایل متعددی باز می‌گردد و دلیل خوبی برای عدم توسعه مساجد نیست.»

او افزود: «از طرفی استدلال ساخت مسجد در پارک‌های فرامنطقه‌ای به رغم وجود مساجد دیگر منطقه هم این است که بخش عمده‌ای از مراجعان به این پارک‌ها اساساً اهل آن منطقه نیستند که محیط پیرامون پارک را بشناسند و به دلیل وسعت پارک و جمعیت زیاد حاضران نیاز به مسجد برای نمازگزاران ضروری است.»

محمدخانی گفت: «مسجد پارک قیطریه علاوه بر درخواست مکتوب مردمی، خیرین نیکوکار از اهالی همان محل هم دارد که کلیه هزینه‌های ساخت مسجد را متقبل شده‌اند و شهرداری تهران در واقع تسهیل‌گر مشارکت مردم در این امر خیر است.»

tags # شهرداری تهران ، علیرضا زاکانی سایر اخبار (تصاویر) لئوپون، پادشاهِ پادشاهان؛ حیوان عجیب و غول‌پیکری که حاصل جفت‌گیری پلنگ و شیر است! چرا نئاندرتال‌ها منقرض شدند و ما ماندیم؟ (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ اسرار تکامل آلت‌ جنسی مردان؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟

دیگر خبرها

  • جنجال ساخت مسجد در پارک قیطریه؛ مخالفان و موافقان چه می‌گویند؟
  • ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران اجرا خواهد شد
  • امام جمعه سابق لواسان: ساخت مسجد کار شهرداری نیست؛ شهرداری به وظایف اصلی خود بپردازد که درباره آن‌ها به غایت کم کاری می‌کند
  • زاکانی مشکلات تهران را حل کرد و فقط مانده مسجدسازی در پارک ها / اگر در بوستان قیطریه فضای خالی دارید درخت بکارید
  • قم امروز با چند سال قبل تفاوت‌های محسوسی پیدا کرده است
  • اختلاف سلیقه‌ها نباید منجر به از بین رفتن انگیزه‌ها شود
  • توصیه امام جمعه قم خطاب به مسئولان برای ایجاد وحدت
  • ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران اجرا می‌شود
  • امانی، عضو شورای شهر تهران: ساخت این مسجد وقفی در پارک قیطریه، خلاف قانون است
  • جزئیات همکاری شهرداری تهران با چینی‌ها از زبان شهردار تهران + فیلم