Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@07:52:02 GMT

پوپولیسم؛ سبب تضعیف پارلمان

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۵۰۷۳۱

پوپولیسم؛ سبب تضعیف پارلمان

موضوع داغ روزها و هفته‎های اخیر در مجلس، بحث FATF بود که به عنوان خبر داغ محافل خبری مطرح شد. کارگروه اقدام مالی یا همان FATF شامل کنوانسیون‎هایی می‎شود که پیوستن ایران به آنچه از نظر مزایا و چه از نظر معایب پیوستن به آنها، مورد بحث و بررسی‎های بسیاری قرار گرفته است.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی آن را فرصتی می‎دانند تا ایران از طریق آن بتواند مراودات بانکی خود را با سایر کشورها در شرایطی که کشور در تحریم است، گسترش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین بسیاری از نمایندگان مجلس پیوستن به کنوانسیون مبارزه با پولشویی و کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم را دارای مزایایی می‎دانند. دولت که پس از برجام همواره بر ضرورت برقراری روابط ساختارمند با نهادهای موثر بین‌المللی تاکید کرده است، یکی از قفل‌های باز نشده ورود سرمایه به کشور را همین حضور نام ایران در لیست سیاه FATF می‌دانست و معتقد بود همکاری و تعامل با گروه اقدام مالی از آن رو ضرورت دارد که امروزه کلیه بانک‌ها، موسسات مالی، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در سراسر جهان موظف هستند که استانداردهای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را اجرا کنند.

کلیه کشورها تلاش می‌کنند در فهرست یادشده قرار نگیرند. نکته‎ای که باید در نظر گرفت این است که گروه اقدام مالی هیچ تعریفی از تروریسم ارائه نداده و به معرفی مشاغل و ابزارهایی که ممکن است مورد سوء استفاده تامین کنندگان مالی تروریسم قرار گیرند پرداخته و توصیه‌های لازم را در این خصوص ارائه کرده است. تعریف تروریسم امری است که مورد اختلاف کشورهای مختلف قرار دارد. با این حال، در کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم(1999)، تعریفی از تروریسم پذیرفته شده است که در قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم مصوب 1394 درجمهوری اسلامی ایران نیز با اندکی تغییر در عبارات، مورد قبول قرار گرفته است.

به موجب قانون مزبور، ایران نیز مانند اکثر کشورها اعمال خشونت‌باری را که از طریق ارعاب مردم، قصد تاثیرگذاری بر سیاست‎ها و رویه‌های دولت‌ها را دارند اعمال تروریستی محسوب کرده است و به بخش قابل توجهی از کنوانسیون‌های سازمان ملل متحد که برای مقابله با تروریسم تدوین شده‌اند پیوسته است. بنابراین از جهت مفهومی، ایران در تعریف تروریسم با جامعه بین‌المللی همسو است. در رابطه با مصادیق سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی، ایران مانند هرکشور دیگری حق دارد که در قوانین خود، نهادهای ذی‌صلاح برای تعیین مصادیق سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی را مشخص کند و این مصادیق را به اشخاص حقیقی و حقوقی ابلاغ کند.

هیچ چیز در توصیه‌های گروه اقدام مالی وجود ندارد که ایران را ملزم نماید از فهرست آمریکا یا هر کشور دیگری در خصوص سازمان‌ها و نهادهای تروریستی تبعیت کند. ایران مانند بسیاری از کشورها می‌تواند در هنگام پیوستن به هر کنوانسیونی، اعمال حق شرط کند. مطرح شدن کنوانسیون‎های کارگروه اقدام مالی از جمله پالرمو، مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی با تروریسم در مجلس نیز با اعمال حق شرط‎هایی از سوی ایران همراه خواهد شد.

به ویژه که ایران به نوعی طی دهه‎های اخیر تاکنون از تروریسم و گروه‎های تروریستی ضربه‎های بسیاری دیده است. طرح شفافیت آرای نمایندگان تا تصویب کنوانسیون‎های کارگروه اقدام مالی و همچنین مزایا و معایب پیوستن به کنوانسیون‎های پالرمو، کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم و کنوانسیون مبارزه با پولشویی، پیوستن به این طرح و ارتباط آن با برجام و همچنین بررسی حملات تروریستی به ویژه حمله تروریستی در اهواز از موضوعاتی است که «آرمان» در گفت‌وگو با حشمت‌ا... فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به آنها پرداخته است که می‎خوانید.

**در مورد طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس ارزیابی شما چیست؟ با توجه به اینکه موافقان و مخالفانی در مورد این طرح وجود داشته است.
اعتقاد بنده بر این است که طرح شفافیت آرای نمایندگان در حال لوث شدن است یعنی جای تاسف دارد که برخی نمایندگان به جای برنامه‌ریزی، دستور کارهایی را تعیین می‎کنند که خودشان به این دستور کارها اعتقادی ندارند. حتی باعث می‌شوند که اتهامات جدی به مجلس وارد شود. بنده به شخصه نماینده‎ای هستم که از دوره مجلس هفتم تاکنون آرا و نظرات بنده مشخص است به این دلیل که در مورد هر موضوعی که رأی‌گیری می‌شود، بلافاصله مصاحبه می‎کنم.

بنابراین در مصاحبه‎های خود، نظر شخصی خود را اعلام می‎کنم. حتی این طرح را امضا نکردم و جزو امضاکنندگان این طرح نبودم. به نظر بنده مطرح شدن این طرح و رأی‎گیری برای آن به عنوان یک‌ آسیب جدی برای مجلس بود. اکنون با وجود سایر طرح‌ها، مطرح شدن این طرح در مجلس به نوعی به انحراف بردن مجلس است. در مجلس دهم اقدامات بسیاری صورت گرفت که تمام کارها به نحوی تحت الشعاع یکسری اقدامات شکلی از این نوع قرار می‎گیرد. مجلس دهم، مجلسی بود که مستمری افراد محروم در این کشور از جمله بهزیستی و کمیته امداد را تا 7 الی 8 برابر افزایش داد. مجلسی که، به حضور بازنشستگانی که نمی‎توانند در روز دو ساعت کار کنند اما بیش از 30 شغل دارند.

مجلس دهم مجلسی بود که در ترمیم حقوق کارکنان رده پایه یعنی کسانی که زیر دو میلیون حقوق دریافت می‎کنند و همچنین بازنشستگانی که حقوق پایه می‎گیرند، اقدامات اساسی صورت داد. همین مجلس، مجلسی بود که در تحریم سال گذشته، مانع از تحمیل گرانی‎های سنگین و دردسرساز به جامعه شد. ضمن اینکه به رغم کمبود بودجه در این مجلس، تلاش شد که اقدامات بودجه‎ای منضبطی صورت گیرد. متاسفانه همگان شاهد هستند مجلس در موضوعات نظارتی، سعی کرده است که صدای ملت باشد ولی آن چیزی که بسیار مطرح شده است، بحث شفافیت آرای نمایندگان است و کسانی هم که این طرح را امضا می‎کنند به آن پایبند نیستند و در نهایت اتهامات و توهین‎‎هایی را متوجه مجلس می‎کنند.

اعتقاد بنده بر این است که تنها راه خبرنگاران هستند. یعنی بعد از تصویب هر طرح در مجلس یا قبل از آن، می‎توان نظر نمایندگان مجلس را در مورد آن موضوع پرسید و در قالب مصاحبه می‎توانند نظر مثبت، منفی یا ممتنع خود را مشخص کنند. طرح شدن بحث شفافیت آرای نمایندگان کاری عبث و بیهوده است. اعتقاد بنده بر این است که اگر صدای مجلس از رادیو پخش نمی‎شد، مجلس ایران بسیار کاربردی‌تر عمل می‌کرد. علت شعاری شدن برخی مسائل مطرح در مجلس، پخش شدن آن از رادیو است. این دلیل مهمی است که برخی برای در اختیار گرفتن تریبون، دست به هر اقدامی می‎زنند و مواردی را مطرح کنند که باعث افزایش انتظارات در جامعه می‎شود در حالی که هیچ اثر عملی ندارد.

اگر کسی سخنی در مجلس داشته باشد نمی‎تواند در مجلس مطرح کند زیرا بیشتر نمایندگان در صف نطق سرایی با تریبون مجلس هستند. ضعف در نظام پارلمانی کشور به نوعی ضعف تحزب است. کسانی که با طرح موضوع شفافیت، باعث انحراف در حوزه خبری هستند، اگر در حقیقت به دنبال یک مجلس کارآمد و شفاف هستند باید نظام حزبی را در کشور به قانون تبدیل کنند. در زمینه ضعیف ماندن نظام حزبی در ایران سوال کنند چون در نظام‎های حزبی، این حزب است که بی‌پروا بر آمد و شد نمایندگان و غیره نظارت می‎کند. برای مثال برخی نمایندگان هستند که جزو غایب‎ترین نمایندگان در کمیسیون‎ها هستند و حضور پیدا نمی‎کنند.

به این دلیل که صدای کمیسیون‎ها از رادیو پخش نمی‎شود یا تلویزیون، جلسات کمیسیون‎ها را پخش نمی‎کند، برخی از نمایندگانی که ادعای طرح شفافیت دارند جزو غایب‌ترین‌ها هستند زیرا در کمیسیون‎ها، فضایی برای تبلیغ ندارند. کمیسیون‎های مجلس جای بحث‌های کارشناسی و تخصصی است. حتی مقام معظم رهبری تذکر دادند که چرا در کمیسیون‎ها، غیبت وجود دارد. لذا بنده بدون تعارف می‎گویم که نباید با طرح چنین مسائلی، پوپولیسم در مجلس حاکم شود. در نظام حزبی بر حضور و غیاب نمایندگان و همچنین نوع سخن گفتن آنها نظارت وجود دارد. در مجلس برخی نمایندگان بدون اینکه در حوزه‎ای تخصص داشته باشند، شروع به نطق گفتن در مجلس می‎کنند. برخی نمایندگان مدارک و تحصیلات غیرمرتبط با بحث‌های مطرح شده در مجلس دارند. تلاش برخی نمایندگان این است که هر دوربین یا تریبونی به دست آوردند، سخن بگویند. پوپولیسم آفت سیاست در ایران است. موضوع طرح شفافیت آرای نمایندگان نیز گرفتار بازی پوپولیستی شده است.

**با توجه به همزمان شدن طرح کارگروه اقدام مالی FATF در مجلس با طرح شفافیت آرای نمایندگان، این موضوع را چگونه ارزیابی می‎کنید؟
اعتقاد بنده بر این است که نمایندگان در مورد بحث طرح FATF، باید به صورت شفاف نظرات خود را بیان کنند تا به دنبال رأی باشند. نظر شخصی بنده این است که باید در بحث FATF نه به سرنوشت کره شمالی گرفتار شویم و نه به سرنوشت پاکستان گرفتار شویم. کره شمالی با سیاست درهای بسته خود، عملا هر طرح مبتنی بر شکست را می‎پذیرد حتی مذاکرات تحقیرآمیز آمریکا را پذیرفت. همچنین نباید راه پاکستان را رفت زیرا پاکستانی‎ها با حداقل حق‎شرط‎ها و تحول‎ها، به این طرح پیوستند اما همگان شاهدند که پاکستانی‎ها هنوز در گیرودار نجات از لیست سیاه هستند زیرا همواره سه اتهام را به پاکستانی‎ها در FATF مطرح می‎کنند.

یکی اقدامات پولی و بانکی که مرتبط با برنامه‎های هسته‎ای پاکستان است چون پاکستان جزو NPT نیست و گزارشات منفی در مورد برنامه‎های هسته‎ای آن وجود دارد. دوم، رفتارهای تروریستی که مطرح است، یعنی اتهامات تروریستی که در مورد پاکستان وجود دارد زیرا 2500 مدرسه تربیت تروریست عقیدتی و مسلح در مرزهای پاکستان و افغانستان وجود دارد. سوم، نقش سازمان اطلاعات محرمانه ارتش پاکستان در پولشویی است. اینها مواردی است که در مورد پاکستانی‎ها مطرح می‎شود و همواره زیر سوال می‎روند. البته این سه مورد، هیچکدام شامل جمهوری اسلامی ایران نیست زیرا در ایران هم قانون ضدتروریسم وجود دارد. ضمن اینکه رفتار ما نیز در قبال NPT شفاف است و گزارشات ایران نیز مستند است. گزارشات مستند نشان‎دهنده پایبندی جمهوری اسلامی ایران است. در موضوع دخالت و نظارت نظامی در پولشویی، ادعایی مطرح شده است که این ادعا قابل پذیرش نیست.

اعتقاد بنده این است که نباید به سرنوشت پاکستان نیز نباید گرفتار شد. اعتقاد بنده بر این است که در مورد کنوانسیون‎های باقی مانده در مجلس مثل پالرمو، پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم باید حق شرط‎ها را تقویت کرد. باید به گونه‎ای حق شرط‎ها را مطرح کردکه مانعی برای عضویت ایران نباشد ولی در عین حال بهانه‎ای به دست دشمنان ندهیم تا به سرنوشت کره شمالی گرفتار نشویم. همواره منافع ملی کشور مهم بوده است و به عنوان نماینده مردم تلاش بر این است که باید به بهانه‎زدایی از دشمنان ایران پرداخت تا با پیوستن به کنوانسیون‎های بین‎المللی، آسیبی به منافع ملی کشور نرسد.

**برخی تصویب طرح FATF را در تعارض با اقتصاد مقاومتی دانسته‎اند، علت واهمه برخی از تصویب این طرح در مجلس را چه می‎دانید؟
دو مورد از کنوانسیون‎هایی که در حال مطرح شدن است یکی لایحه اصلاح قانون پولشویی در ایران، این موارد، کنوانسیون‎ها، قوانین و لوایح مربوط به FATF هستند زیرا FATF در 49 توصیه‎ای که به ایران داشته است، بخشی از توصیه‎های آن، تصویب چنین قوانین و لوایحی است. FATF گروه اقدام مالی است. اغلب افرادی که در تصویب کنوانسیون‎های مرتبط با FATF ، ادعاهایی را مطرح می‎کنند، افراد دلسوز هستند. اعتقاد بنده بر این است که نمی‎توان کشور را در وضعیت بی‎تصمیمی رها کرد. باید موضوعات بررسی شود، رد شود، تایید یا تصویب شود. بنابراین همگان باید شجاعت داشته باشند و مسائل خود را در مجلس مطرح کنند تا این کار به سرانجام برسد.

رد این لوایح نیز بدین معنا نیست که ایران در لیست سیاه قرار گیرد. 49 توصیه شده است که دو مورد آن کنوانسیونی است. تایید آنها نیز بدین معنا نیست که بازی سیاسی آمریکایی‎ها به پایان برسد. بنابراین بدین‎گونه نیست که اگر این کنوانسیون‎ها تایید شود، اروپایی‎ها در تحریم‎ها با ایران همراهی می‎کنند. همگان شاهد هستند که اروپایی‎ها همراهی لازم را با ایران نکردند. بنابراین باید به منافع ایران توجه کرد و از حالت بی‎تصمیمی خارج شد و نظرات بیان شود.

**با توجه به مشکلات ارزی و همچنین مشکلاتی که در سیستم بانکی به ویژه مراودات با بانک‎های خارجی پیش آمد، برخی نمایندگان از مزایای این طرح برای ارتباط بانکی با سایر کشورها سخن گفته‎اند، نظر شما در این مورد چیست؟
واقعیتی که وجود دارد این است که طرح‎های کنوانسیون‎های بین‎المللی مثل داروهایی است که اثر درمانی دارند ولی بی‎ضرر هم نیستند. بنابراین باید مجموعه اقدامات صیانتی را در قالب حق شرط به کار ببریم. تنها اثری که تصویب این طرح‎های کنوانسیون‎های بین‎المللی می‎تواند داشته باشد این است که می‎تواند از برخی کشورهای اروپایی بهانه‎زدایی کند که به نوعی در مقابل آمریکا ایستاده‎اند که در نشست اخیر FATF همگان شاهد بودند که سه کشور اروپایی بودند که در مقابل آمریکا ایستادگی کردند تا مانع ورود پرونده ایران به لیست سیاه آمریکا شوند.

**حق شرط‎ها را مطرح کردید، حق شرط‎ها چه چیزهایی می‎تواند باشد؟
حداقل حق شرط‎ها در کنوانسیون‎ها متفاوت است. یکی از حق شرط‎ها مربوط به گروه تروریستی است. ایران شرط گذاشت مبنی بر اینکه مرجع معرفی گروه‎های تروریستی، شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است. طبق این حق شرط، هر گروهی که شورای امنیت ملی آن را تروریست بداند، تامین مالی نمی‎شود. یک حق شرط دیگر در مورد حقوق مقابله به مثل است یعنی ایران اطلاعات را به کشورهایی ارائه می‎کند که آن کشورها نیز متقابلا، اطلاعات خود را در اختیار ایران قرار دهند. یک حق شرط دیگر، صیانتی است. یعنی ایران، اطلاعات را در شرایطی ارائه می‎دهد که خلاف قانون اساسی ایران نباشد یا اطلاعات حساسی که به کشور، صدمه و آسیب امنیتی وارد نشود. به طور کلی در حقوق شرط، در زمان تعارض قوانین، گفته شده است که قوانین جمهوری اسلامی در اولویت قرار دارد.

**برخی عدم تصویب این طرح را بهانه‎ آمریکا و کشورهای متخاصم علیه ایران دانسته‎اند که به نوعی باعث افزایش تحریم‎ها می‎شود، به ویژه اینکه اکنون نیز در شرایط تحریم قرار داریم، برداشت شما از این موضوع چیست؟
به هرحال آمریکایی‎ها تمام تلاش خود را در زمینه تحریم ایران انجام داده و وضعیت جدیدی ایجاد کرده‎اند. اصل این است که کشورهای اروپایی، بانک‎ها و شرکت‎های اروپایی و همچنین برخی کشورها از جمله چین و روسیه به ایران اعلام کردند که عضویت ایران در FATF باعث می‎شود که این کشورها بتوانند مراودات خود را با ایران ادامه دهند.

**برخی تصویب طرح‎های مرتبط با کنوانسیون بین‎المللی را به برجام ربط داده‎اند ولی در عین حال برخی آن را بی ربط به برجام دانسته‎اند، نظر شما در این مورد چیست؟
کنوانسیون‎های FATF به یکدیگر بی‎ربط نیستند. جمهوری اسلامی ایران پس از اینکه عضو برجام شد، نوعی گشایش در مناسبات خارجی‎اش صورت گرفت. در همان زمان نیز در زمینه کنوانسیون‎هایی که در دولت قبل پاراف شده بود یا کنوانسیون‎هایی که بعدا پاراف شد، تسریع صورت گرفت. بنابراین نوعی رویکرد مشارکت‎جویانه با جهان شکل گرفت. ضربه‎ای که با خروج از برجام توسط ترامپ به ایران وارد شد، باعث تعلل، تاخیر و تردید به حق ایرانیان شد که این مسائل شکل گرفت. به هرحال در این شرایط بین‎المللی نمی‎توان اذعان کرد که این طرح بی‌ارتباط به برجام است. اروپایی‌ها برای ادامه همکاری‎، نیازمند این موضوع هستند که به گونه‎ای این موضوع یعنی عدم تصویب کنوانسیون‎های FATFباعث خودتحریمی ایرانی‎ها نشود.

**به نظر شما این طرح در مجلس تصویب می‎شود یا خیر؟
اعتقاد بنده بر این است که با حق شرط‎ها و حق تحول‎های قوی، کنوانسیون‎های مرتبط با FATF به احتمال زیاد رأی می‎آورند. FATF گروه اقدام مالی است که شامل کنوانسیون‎های پالرمو(مقابله با جرائم سازمان‌یافته)، CFT(مقابله با تامین مالی تروریسم)، این دو، دو معاهده بین‎المللی هستند. دو قانون FATF بود که ایرادات یا ابهاماتی داشته است یکی قانون مبارزه با تروریسم در ایران است که اصلاحاتی در آن صورت گرفته و در شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفت. دیگری در واقع مبارزه با قانون پولشویی بود که دولت اصلاحیه آن را ارائه داده است که اصلاحیه آن را، شورای نگهبان مغایر اعلام کرده است و در فرایند تصمیم‎گیری است.

**تحلیل شما از اقدامات ایران در مقابله با تروریسم چیست؟ به ویژه حمله گروهک‎ تروریستی به اهواز را در چه راستایی ارزیابی می‎کنید؟ حامی تروریسم و گروه‌های تروریستی چه کسانی و چه کشورهایی هستند؟
همواره دشمنان منطقه‎ای و فرامنطقه‎ای تهدیدات خود را علیه ایران ادامه می‎دهند که طی این مدت ایرانیان به فراخور این تهدیدات، توان دفاعی خود را شکل دادند که به نوعی توان بازدارندگی پشیمان‎کننده را از خود نشان دادند به عبارت دیگر کشور ایران از نوعی توان دفاعی برخوردار است که کشورهای عربی منطقه فاقد چنین توانی هستند. بنابراین در مورد این حملات تروریستی فقط یک تروریسم کور، پشت این حملات وجود ندارد بلکه برخی بازیگران که دارای تفکرات ارتجاعی هستند و همچنین قدرت و اقتصاد آنها در جهان و به ویژه منطقه غرب آسیا دچار نزول و افت شده است، عامل پشت پرده علیه ایران محسوب می‎شوند.

گروه‎های تروریستی با توجه به شکستی که ایران برای مقابله با تروریسم به آنها وارد کرده است، اکنون به سیاست‎های ضد ایرانی روی آورده‎اند. به طور طبیعی نتیجه این حملات، باعث آمادگی بیشتر ایرانی‎هاست. یکسری جریانات ارتجاعی با هزینه و پول برخی کشورهای مرتجع شکل گرفته‎اند. این گروه‎ها به نوعی تفکرات تجزیه‎طلبانه دارند. چه گروه‎های تروریستی و چه کشورها و قدرت‎های بزرگتر از آنها، آرزوی تجزیه ایران را به گور بردند و اکنون نیز خواهند برد.

در گذشته همگان شاهد بودند که دشمنان ایران، موضوع اهواز یا طرح جداسازی بخشی از خاک کشور را در دستور قرار دادند، این گرو‎ه‎های تروریستی، گروه‎هایی هستند که با موج‎های تروریستی روز همراه می‎شوند. زمانی با موج‎های سلفی و اکنون نیز با موج‎‎های داعشی و غیره همراه می‎شوند. بنابراین کشورهای حامی تروریست در منطقه که برخی کشورهای مشخص نیز هستند را باید در نظر داشت که این گروه‎های تروریستی نیز بازیچه دست این کشورها می‎شوند که در نهایت هیچگاه نتوانستند به اهداف خود نائل شوند و نخواهند شد.

منبع: روزنامه آرمان؛ 1397،7،2
گروه اطلاع رسانی**2059**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آرمان چالش هاي سياسي عملكرد مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۰۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش فاصله ایران با اقتصاد جهانی با تعطیلی پنج‌ شنبه و جمعه

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران امروز در چهاردهمین نشست این دور از هیأت نمایندگان به موضوع بحث ساماندهی تعطیلات آخر هفته و مصوبه اخیر کمیسیون اجتماعی مجلس درباره تعطیل شدن روز پنج‌شنبه اشاره کرد و گفت: با وجود همه تلاش‌هایی که فعالان اقتصادی بخش خصوصی، اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌ها درباره تغییر قانون تعطیلات انجام دادند و خواستار تعطیلی روز شنبه در تقویم به جای پنج‌شنبه شدند؛ متأسفانه آنچه کمیسیون اجتماعی مجلس تدوین و تصویب کرده تعطیلی پنجشنبه و جمعه است.

وی افزود: اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس استدلال کرده‌اند که نظر دولت هم تعطیلی پنجشنبه و جمعه است و این احتمال وجود دارد که در چند روز آینده این موضوع به صحن علنی مجلس برای رأی‌گیری و تصویب نهایی برود.

رئیس اتاق تهران تصریح کرد: از همه اعضای هیأت نمایندگان می‌خواهم به هر شکلی که با مجلس و نمایندگان ارتباط دارند این موضوع را پیگیر شوند که روزهای تعطیل پایان هفته به جمعه و شنبه تغییر کند. اتاق تهران هم از تمامی مسیرهای موجود پیگیر این مساله است.

وی خاطرنشان کرد: تعطیلی روز پنجشنبه و فاصله بیشتر ایران با اقتصاد جهانی، مبانی اقتصادی کشور را در این شرایط بحرانی و آن هم در سالی که جهش تولید مدنظر قرار گرفته بر هم خواهد زد.

کد خبر 6080046 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • رأی‌گیری مجلس نمایندگان آمریکا در مورد کمک‌های جدید به اوکراین و رژیم صهیونیستی
  • تلاش نمایندگان مجلس آمریکا برای لغو معافیت 10 میلیارد دلاری ایران
  • مشت نماینده مجلس گرجستان بر صورت رهبر حزب حاکم: ای آشغال روس پرست! (فیلم)
  • تصویب چند لایحه ضد ایرانی در مجلس نمایندگان آمریکا
  • قطعنامه‌ ضد ایرانی مجلس نمایندگان آمریکا
  • اقدام ضدایرانی مجلس نمایندگان آمریکا
  • تصویب چند لایحه علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا
  • تصویر متفاوت از صحن مجلس؛ مهمانان ویژه پارلمان را ببینید
  • یک تصویر متفاوت از صحن مجلس /مهمانان ویژه پارلمان چه کسانی بودند؟
  • افزایش فاصله ایران با اقتصاد جهانی با تعطیلی پنج‌ شنبه و جمعه