Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل منطقه گفت: غربی ها می دانند که ایران و عراق به دلیل دارا بودن بزرگترین ذخائر نفت غرب آسیا دو ملت بسیار ثروتمند هستند؛ این دو کشور نیاز مالی به یکدیگر ندارند بلکه تمام دنیا به آنها نیازمند هستند و آنچه که این دو کشور را به یکدیگر نزدیک می کند اشتراکات تاریخی، مذهبی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید جعفر قنادباشی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با راه آرمان؛ در خصوص علل و دلایل تهاجم رژیم بعث عراق به ایران و وقوع جنگ تحمیلی گفت: مسلم شده است که یکی از علل اصلی تشویق صدام به تهاجم علیه ایران به منظور کوشش برای جدایی بین دو کشور ایران و عراق بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: استعمار غرب مطالعاتی که در خصوص دو کشور ایران و عراق داشته اند به این نتیجه رسیده اند که با توجه به اینکه این دو ملت دارای اعتقادات و تاریخ مشترک در زمینه انواع مناسبت های اجتماعی، تعالیم شیعی و مذهبی دارند؛ می توانند با همکاری، تعامل و توافق با یکدیگر قدرت منطقه ای را تشکیل دهند.

کارشناس مسائل منطقه افزود: بنابراین غربی ها با فرو پاشی رژیم شاهنشاهی و با تأکید بر باستان گرایی افراطی تلاش داشتند که ما را از ملت همسایه مان جدا کنند؛ لذا با فروپاشی چنین نظامی احساس خطر در دنیای غرب به وجود آمد.

قنادباشی با اشاره به مطالب فوق عنوان کرد: غربی از اینکه ملت های ایران و عراق به تفاهم برسند و بتوانند زمینه مقابله با غرب را فراهم آوردند هراس داشتند؛ بر همین اساس صدام را تشویق به جنگ کردند.

وی با بیان اینکه غربی ها از نظر دلاری و تسلیحاتی نظامی صدام و رژیم بعثی عراق را حمایت کردند تا شکاف بین ایران و عراق را حفظ کنند، ابراز کرد: جنگ تحمیلی در ایران تنها به زیر ساخت پنج استان کشور خسارت وارد نکرد و تنها موجب خالی شدن ذخائر تسلیحاتی ما نشد؛ بلکه مهمتر از آن بدبینی را بین ملت های دو کشور و جهان عرب که مسلمان هستند ایجاد کرد.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: جنگ صدام علیه ایران جنگ عرب علیه فارس بود؛ در این جنگ با تکیه بر تفاوت زبان ها کوشش می کردند که یگانگی، وحدت مذهبی و اشتراکات دیگر تاریخی را نادیده بگیرند؛ بر همین اساس  زبان را عامل جدایی ایران و عراق قرار دادند.

قناد باشی بیان کرد: در جنگ هشت ساله دفاع مقدس صدام برای علیه به ایران از سربازان کشورهای مختلف عربی نیز استفاده کرد و با استفاده از دلارها کشورهای عربی را به خدمت گرفت تا جدایی فرهنگی را رقم بزند.

وی با بیان اینکه پس از شکست صدام در جنگ تحمیلی زمینه های وحدت ایران و عراق به وجود آمد، عنوان کرد: استعمار که سالیان سال در تلاش ایجاد جدایی بین دو ملت ایران و عراق بود تا قدرت در منطقه شکل نگیرد؛ بعد از آن نیز استعمار از طریق رادیو فارسی و عربی مأموریت خود را ادامه داد.

این کارشناس مسائل منطقه تأکید کرد: آنچه که ما را کمک می کند این است که با هوشیاری و خردمندی دو ملت نباید تحت تأثیر این مسائل قرار بگیریم و آگاه باشیم که دشمن همواره علاقمند است که بین دو کشور ایران و عراق جدایی ایجاد کند.

قناد باشی ابراز کرد: غربی ها می دانند که ایران و عراق به دلیل دارا بودن بزرگترین ذخائر نفت غرب آسیا دو ملت بسیار ثروتمند هستند و استعمار به منظور استفاده از ثروت این دو کشور خواستار جدایی بین آنها است.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطر نشان کرد: کشورهای ایران و عراق نیاز مالی به یکدیگر ندارند بلکه تمام دنیا به آنها نیازمند هستند و آنچه که این دو کشور را به یکدیگر نزدیک می کند اشتراکات تاریخی، مذهبی است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۰۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است

«دلشاد شهاب» سخنگوی دفتر ریاست منطقه کردستان عراق گفت که سفر نیچروان بارزانی به تهران با هدف تأکید بر عمق روابط دو طرف صورت گرفته است.

به گزارش مشرق، در حالی که «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق از روز گذشته در تهران به سر می‌برد؛ «دلشاد شهاب» سخنگوی دفتر او در مصاحبه‌ای گفت که جمهوری اسلامی ایران یک قدرت منطقه‌ای تأثیرگذار است.

او به شبکه روداو گفت: «رئیس اقلیم در این سفر می‌خواهد تاکید کند که اقلیم کردستان تهدیدی برای منافع همسایگان نخواهد بود و راهبرد اقلیم کردستان تعامل سازنده است».

سخنگوی ریاست کردستان عراق افزود: «اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران روابطی تاریخی دارند و در دوران مبارزه با دیکتاتوری، ایران پناهگاه هزاران پناهنده عراقی بود و تا زمان سقوط رژیم دیکتاتوری، پایگاه مخالفان عراقی و اقلیم کردستان بود».

دلشاد شهاب همچنین گفت که از زمان تشکیل دولت در اقلیم کردستان، روابط اربیل و تهران بر پایه احترام به ایران بوده و طی این روابط، دو طرف منافع یکدیگر را حفظ کرده‌اند.

سخنگوی ریاست منطقه کردستان عراق، تأکید کرد: « جمهوری اسلامی ایران برای ما کشور مهمی است و مرزهای طولانی ما را به یکدیگر مرتبط می‌کند و همچنین روابط اقتصادی و تجاری قوی در کنار روابط دیپلماتیک دائمی و ادامه‌دار با یکدیگر داریم».

دلشاد شهاب افزود: «در تمامی شرایط سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک همسایه نزدیک است».

او با بیان اینکه از حدود دو سال پیش روابط ایران و منطقه کردستان عراق به سردی گراییده است؛ تأکید کرد: «همسایگی و روابط در منطقه ما با فراز و نشیب همراه است و در این مدت اخیر این روابط مقداری به سردی گرایید و از طریق این سفر می‌خواهیم این پیام را بدهیم که منافع مشترک میان ما بزرگ‌تر از این است که سردی بر آن چیره شود».

سخنگوی منطقه کردستان عراق در ادامه گفت که «همه نیروهای عراقی که در حال حاضر در قدرت هستند، پیشینه روابط مستحکم با جمهوری اسلامی ایران دارند و روزگاری ساز و کار تشکیل حکومت فعلی در تهران انجام می‌شد و امروز هم شکی نیست که ایران قادر به کمک در بهبود روابط اربیل و بغداد است».

«نیچروان بارزانی» روز گذشته در رأس هیأتی وارد تهران شد و امروز نیز با ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. او همچنین قرار است با مقام معظم رهبری و همچنین محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیدار کند.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • اقلیم در پی ترمیم روابط‌ با ایران/اهداف سفر بارزانی به تهران چیست
  • تأکید بارزانی بر اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است
  • سردار رشید: در عملیات وعده صادق، 240 جنگنده آمریکا و ناتو به اسرائیل کمک کردند/ اسرائیل جرأت نکرد تصاویر دو پایگاه نظامی اش را به دنیا نشان دهد/ آمریکا و اروپا رایگان هر امکانی را که رژیم صهیونیستی نیاز داشته باشد، در اختیارش قرار می‌دهند حتی بمب اتم!
  • اسرائیل جرأت نکرد تصاویر آثار حمله ایران را به دنیا نشان دهد | این رژیم بمب اتم هم بخواهد...| بلینکن درباره ارتش اسرائیل به نخست وزیر عراق چه گفت؟
  • جز قدرت‌های برتر منطقه و جهان هستیم/ باید امیدآفرینی کنیم
  • حمله گازانبری امارت به تعهدات آبی با ایران ؛ همسایه‌آزاری تمامی ندارد
  • علی مطهری: نوه‌ها، نتیجه‌ها و نبیره‌های آیت الله مطهری دچار بن بست فکری یا پوچی در زندگی نشده‌اند
  • منطقه مکران می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ استفاده از ظرفیت این منطقه کشور را از نفت بی‌نیاز می‌کند
  • مرور یک تجاوز شیمیایی