Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، اغلب موجودات چند سلولی دارای یک مسیر پیام رسانی سلولی یک طرفه به نام پیام رسانیNotch هستند که برای تکوین کبدی ضروری است.

تثبیت و حفظ مسیر پیام رسانی Notch برای تضمین تعادل در تعداد سلول های بنیادی موجود در مغز نیز حیاتی است. فعالیت غیر طبیعی پیام رسانی Notch در پیش سازهای عصبی می تواند منجر به افزایش تعداد این سلول های بنیادی در مغز شود و این امر منجر به ایجاد تومورهای مغزی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکنون مکانیسم های مولکولی که مانع از فعالیت غیر طبیعی پیام رسانی Notch می شوند و تعیین سرنوشت سلول ها به سمت سرطانی شدن را مهار می کنند، مشخص نشده است.

به همین منظور محققان تست های ژنتیکی و بیوشیمیایی را روی سلول های بنیادی به نام نوروبلاست ها در ناحیه مرکزی مغز لارو مگس های سرکه انجام دادند. در این میان آن ها نگاه ویژه ای به کمپلکس پروتئینی به نام رترومرها داشتند که محصولات پروتئینی خاصی را از اندوزوم ها به سطح سلول منتقل می کنند.

آنالیزها نشان داد که کمپلکس رترومر، نقل و انتقال پروتئین Notch را در پیش سازهای عصبی تنظیم می کند. زمانی که این کمپلکس غیر فعال می شود، گیرنده های Notch به طور غیر صحیح فعال می شوند و پیش سازها را به شمار مازاد سلول های بنیادی عصبی تبدیل می کنند و خطر تشکیل تومور را در مغز افزایش می دهند. مقادیر کافی پروتئین Notch برای تخریب پیش سازهای عصبی و حفظ مسیر یک طرفه پیام رسانی Notch بین این پیش سازهای عصبی و سلول های بنیادی عصبی، ضروری است.

در صورتی که مقادیر اضافی پروتئین Notch در پیش سازهای عصبی تخریب نشود، این پروتئین بوسیله کمپلکس رترومر و به طور سریع از اندوزوم ها به درون سلول وارد می شوند و تجمع آن ها موجب بروز شرایط غیر طبیعی و در نتیجه تومورهای مغز می شود.

این مطالعه نشان می دهد که کمپلکس رترومر مانند یک خنثی کننده بمب عمل می کند و می تواند مانع از تجمع اضافی و پاتولوژیک پروتئین Notch در پیش سازهای عصبی شود و به همین دلیل از ایجاد تومورهای مغزی جلوگیری می کند.

کد خبر 4410783 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: تحقیقات علمی سرطان سلول بنیادی نوآوری تحقیقات علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری نانو فناوری فضایی امنیت اطلاعات هوشمندسازی هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی گوشی آیفون سازمان فضایی ایران صنعت خودروسازی ماهواره وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۱۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهاد دانشگاهی فارس آماده ارائه خدمات تحقیقاتی درمانی بازساختی است

به گزارش خبرگزاری مهر، امیرحسین استقلال، با اعلام این مطلب گفت: پزشکی بازساختی زمینه جدیدی از علوم نوین پزشکی است که با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته دانش سلول درمانی، ژن درمانی، تکنیک‌های پزشکی مولکولی و مهندسی بافت به ترمیم و بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده یا از بین رفته بدن می‌پردازد.

وی تصریح کرد: در این رشته از سلول‌های بنیادی و بالغ و فرآورده‌های آن‌ها برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استقلال گفت: کاربردهای پزشکی بازساختی شامل ترمیم غضروف و مفاصل و تاندون و لیگامنت آسیب‌دیده، درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، بازسازی اندام‌های حیاتی مانند کبد و کلیه، ترمیم آسیب‌های نخاعی و مغزی، درمان سرطان‌ها و بیماری‌های خود ایمن، بازسازی پوست و درمان ناباروری است که در بعضی موارد فوق درمان‌ها تاییدیه غذا و دارو گرفتند و استاندارد خدمات آن‌ها توسط وزارت بهداشت تعریف شده و برخی موارد در مراحل مختلف تحقیقات هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس بیان کرد: در حال حاضر سلول درمانی برای درمان بیماری پیسی، درمان استئو آرتریت، درمان آسیب عضلانی، درمان آسیب تاندون و لیگامنت، درمان زخم ناشی از سوختگی، دیابت سایر زخم‌ها، بازسازی پوست و ناباروری زنان در کشور انجام می‌شود.

وی یادآور شد: همچنین در دنیا داروهایی تأیید شده برای درمان سرطان‌های خونی و برخی بیماری‌های ژنتیکی مثل کم خونی داسی شکل وجود دارد.

کد خبر 6077983

دیگر خبرها

  • مواد شوینده‌ خانگی چه ضرری برای سلامت ما دارند؟
  • درمان با سلول‌های بنیادی برای آسیب نخاعی با نتایج مثبت فاز اول
  • عامل ساخت پیام‌های جعلی و هتک حرمت افراد در اینستاگرام دستگیر شد
  • عامل ساخت پیام‌ های جعلی در بروجرد دستگیر شد
  • یک ابزار جدید ویرایش RNA می‌تواند درمان سرطان را بهبود بخشد 
  • یک ابزار جديد ويرايش RNA می تواند درمان سرطان را بهبود بخشد 
  • آغاز آماده‌سازی سلول بنیادی درمان پیسی در جهاد دانشگاهی فارس
  • ۵ سپر مقاوم خوراکی در برابر سرطان
  • جهاد دانشگاهی فارس آماده ارائه خدمات تحقیقاتی درمانی بازساختی است
  • پیشرفت تحقیقات در درمان بیماری ویلسون