Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@14:28:46 GMT

ایستادگی در برابر امریکا

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۵۱۲۸۹

ایستادگی در برابر امریکا

بیانیه دهمین جلسه کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک» موسوم به «جی.ام.ام.سی» این است که مجموع اوپک و غیراوپک باید تا پایان سال 2018، حدود 450 هزار بشکه دیگر به تولیدشان اضافه کنند تا پایبندی صد درصدی به توافق سال 2016، حاصل شود.

این کمیته تنها به رساندن پایبندی کشورهای حاضر در «توافق جهانی کاهش تولید نفت» به 100 درصد تعهداتش اکتفا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایبندی مجموع اعضای اوپک، به تعهد کاهش یک میلیون و 200 هزار بشکه‌ای تولیدشان، 118 درصد بود و پایبندی غیر اوپکی‌ها به تعهد کاهش 600 هزار بشکه‌ای، 119 درصد. رساندن پایبندی کشورها به 100 درصد تعهدشان، تصمیم کنفرانس اوپک بود. مفهوم ساده شده بیانیه دهمین جلسه کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک» موسوم به «جی.ام.ام.سی» این است که مجموع اوپک و غیراوپک باید تا پایان سال 2018، حدود 450 هزار بشکه دیگر به تولیدشان اضافه کنند تا پایبندی صد درصدی به توافق سال 2016، حاصل شود. بیانیه «جی.ام.ام.سی» اما، درباره رعایت سهمیه‌های کشورها سکوت کرد. موفقیت ایران در جلسه‌ای که پیش‌بینی می‌شد دشوار باشد در چه بود؟ فعلا همه نمایش را ندیده‌اید.

**رییس هیات ایران: راضی هستیم
گروه موسیقی بزرگ الجزایری‌ها آماده می‌شد تا در جلسه‌ای که برای قدردانی اوپک از «عبدالعزیز بوتفلیقه»، رییس‌جمهور الجزایر، تشکیل شده بود سرود ملی این کشور را بنوازد. حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیات عامل اوپک، به عنوان رییس هیات ایرانی در جلسه حضور داشت. از او می‌پرسم:

**آقای کاظم‌پور، شما از نتیجه جلسه «جی.ام.ام.سی» راضی هستید؟
«ما از نتیجه کنفرانس راضی هستیم. چون فقط تاکیدی بر پایبندی صددرصدی اعضا بود. اوپکی‌ها 118 درصد و غیراوپکی‌ها 119 درصد به توافق پایبندی داشته‌اند. بنابراین کمبود مقدار زیادی نفت در بازار وجود ندارد. ضمن اینکه ظرفیت‌ها هم برای تولید نفت محدود است.»

کاظم‌پور اردبیلی هم تاکید می‌کند که هیچ عددی برای افزایش تولید نفت در بیانیه پایانی نشست نیامده است. اینجا، دقیقا همان جایی است که موفقیت ایران رقم خورده است. ترامپ، پیش از جلسه «جی.ام.ام.سی»، خواهان افزایش تولید نفت اوپک و کاهش قیمت نفت شده بود. از طرفی برای ایران شکست بزرگ بود که سازمانی که خود یکی از بنیانگذاران آن بوده و حق عضویت سالانه پرداخت می‌کند، بطور رسمی و با امضای ایران اعلام افزایش تولید کند، آن هم در شرایطی که ایران تحت تحریم قرار گرفته و تولید نفتش کاهش پیدا کرده است. اگر رقم افزایش تولید در بیانیه رسمی اوپک می‌آمد، یعنی اوپک روبروی ایران ایستاده بود. ترامپ با توییت‌هایش چنین تقاضایی را رسما مطرح کرده بود. عوامل بسیاری دست به دست هم داد تا این اتفاق رخ ندهد.

**پیام زنگنه از تهران؛ تحولات در الجزایر
صبح یکشنبه، دقایقی قبل از شروع جلسه «جی.ام.ام.سی»، زنگنه از تهران پیامی مخابره کرد تا ذره‌ای از زهر مصاحبه چند روز گذشته‌اش، علیه برخی اعضای اوپک را بگیرد. جایی که بدون اسم بردن از نام کشورها، به‌شدت به برخی از کشورهای اوپک تاخته بود. زنگنه در پیام دیروزش که در قالب مصاحبه‌ای با سایت وزارت نفت تنظیم شده، کلامش را نرم‌تر کرده بود: «طبق شنیده‎ها، کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه اوپک و غیراوپک خارج از حیطه وظایف محوله به آن، در پی آن است که به بهانه به اصطلاح «جبران کاهش تولید ایران» رقمی را برای افزایش تولید ارایه کند. اوپک سازمانی مستقل از امریکاست و امیدوارم همواره مستقل بماند. امیدوارم این تهدیدها، برخی همکاران اوپکی مرا وحشت‌زده و به اجرای دستورهای ترامپ ترغیب نکند.»

من همزمان تلاش می‌کردم تا با هیات ایرانی حاضر در الجزایر در تماس بمانم. قبل از شروع اجلاس از کاظم‌پور اردبیلی خواستم تا موضعش را شفاف بگوید: «ایران تا رسیدن به هدف پایبندی100 درصدی توافق اوپک و غیراوپک ممانعتی ندارد اما بیش از این مطلب را نخواهد پذیرفت.» از طریق منابعی مطلع شده بودم که سعودی‌ها و روس‌ها در حال مذاکره هستند تا به نحوی افزایش تولید 19 درصدی که باید افزایش یابد تا پایبندی همه کشورها به توافق به 100 درصد برسد را روس‌ها بر عهده بگیرند. در این صورت نه عربستان متهم به این می‌شود که سهم ایران یا ونزوئلا را گرفته و هم اینکه نفت بیشتری وارد بازار می‌شود. از طرفی توافق اوپک و غیر اوپک هم نقض نشده است. این اتفاق حداقل بطور رسمی رخ نداد و در بیانیه اجلاس نیامد. قضاوت درباره پشت صحنه فیلم هم هنوز زود است.

**همه مقابل توییت ترامپ!
دبیرکل اوپک، در سخنرانی افتتاحیه دهمین نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق جهانی کاهش تولید نفت به‌طور غیرمستقیم پاسخ توییت ترامپ را داد: «باید آشکار شود که اوپک نه یک انحصار و نه یک کارتل است و شفافیت به همه فعالیت‌های این سازمان تعمیم داده می‌شود.» بارکیندو که نقش تاثیرگذاری در ایجاد توافق اوپک و غیر اوپک داشت الجزایر را به مروارید آفریقا تشبیه کرد و ادامه داد: «بازگشت به این شهر خاطرات بسیاری از تلاش‌های گسترده ما در سال 2016 را برای بازگرداندن ثبات به بازار جهانی نفت که در حال فرو ریختن بود، زنده می‌کند. در واقع، این صنعت در دهه‌های متمادی، چنین فراز و نشیبی را تجربه نکرده بود.»

بارکیندو با تاکید بر اینکه همکاری اوپک و غیر اوپک برای تقویت گفت‌وگو و ایجاد همکاری در سراسر این صنعت ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: «اوپک از همان ابتدا تلاش کرد نیازهای مشتریان را به شکلی قابل اعتماد و ایمن برآورده کند. ما همچنان با همه ذی‌نفعان اصلی، از جمله مصرف‌کنندگان، به بحث و گفت‌وگوی آزاد برای در نظر گرفتن مسائل و نگرانی‌های مشترک درباره ثبات در بازار خواهیم پرداخت.»

در افتتاحیه جلسه‌ای که حدود 20 هیات حضور داشتند وزرای انرژی عربستان، روسیه، الجزایر و امارات سخنرانی کردند و هرکدام به نوعی کوشیدند وضعیت بازار نفت را متعادل توصیف کنند و مصرف‌کنندگان را به تامین انرژی مطمئن کرده و نقش توافق اوپک و غیر اوپک را در ثبات بازار نفت تشریح کنند. پیش از شروع جلسه وقتی از وزیر انرژی عربستان درخصوص موضعش درباره توییت ترامپ سوال شد، الفالح گفت: «من بر قیمت‌ها تأثیر نمی‌گذارم.» و بلافاصله تصریح کرد: «عربستان ظرفیت مازاد برای افزایش تولید نفت را دارد، اما اکنون این اقدام ضروری نیست. اطلاعاتی که دارم نشان می‌دهد که شرایط عرضه نفت در بازارها کافی است؛ هیچ پالایشگری را در جهان نمی‌شناسم که دنبال نفت بگردد و نتواند آن را بیابد.»

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، کنار الفالح نشسته بود که از او هم همین سوال پرسیده شد: «هیچ‌گونه افزایش فوری تولید ضروری نیست.» نوواک در عین حال، جنگ تجاری میان چین و امریکا و تحریم‌های امریکا ضد ایران را چالش جدید بازار نفت اعلام کرد.» این دو وزیر وقتی به پرسش خبرنگاران درباره توییت ترامپ پاسخ می‌دادند معلوم بود که سخت‌شان است صراحتا پاسخ‌های همسو با خواسته ترامپ بدهند. توییت‌های ترامپ عزت ملی آنها را نشانه رفته بود.

**موضع رییس اوپک درباره نامه‌های زنگنه چه بود؟
چند خبرنگار در روزهایی که در الجزایر بودم درباره نامه‌های متعدد زنگنه به وزرای اوپک صحبت می‌کردند. از سهیل المزروعی، رییس کنفرانس وزرای اوپک و وزیر انرژی امارات پیش از شروع کنفرانس خبری پایانی اجلاس می‌پرسم:

**آقای وزیر، به عنوان رییس کنفرانس اوپک، موضع شما درباره نامه‌های آقای زنگنه چیست؟
«من همیشه به نامه‌های ایشان پس از مشورت با دبیرخانه اوپک پاسخ می‌دهم. ایشان هم از تصمیم اخیری که در اوپک گرفتیم در ماه ژوئن حمایت کرده‌اند، تصمیمی که ما اعضای JMMC هم‌اکنون در حال دنبال کردن همان توافق هستیم. البته شما مطلع هستید که ما هنوز نتوانستیم ١٠٠ درصد به هدف برسیم. الان سعی می‌کنیم که بازار را بررسی کنیم و ببینیم ما کجا قرار داریم. البته نکته خوبی که وجود دارد این است که در حال حاضر در بازار ثبات دارد. در حال حاضر ذخایر انباشته نداریم و این نشانه خوبی است که یعنی به ثبات بازار نزدیک شده‌ایم.»

**لطفا بخشی از پشت صحنه را هم ببینیم
اگر خلاصه فیلم جلسه «جی.ام.ام.سی» را دیده‌اید، پس بخشی از پشت صحنه‌اش را هم شفاف بخوانید. موضع ایران با سماجت و تدابیر تیم وزارت نفت از زنگنه گرفته تا کاظم‌پور اردبیلی تاکنون در بیانیه‌های رسمی اوپک به کرسی نشسته است و اوپک رسما، بیانیه‌ای صادر نکرده است که چراغ سبز به تحریم ایران باشد. اما کیست که نداند در اوپک، هر کشوری توان تولید بیشتر داشته باشد، نفت بیشتری تولید می‌کند. فعلا هم که سیاست‌های سعودی و امارات و ایران علیه هم خصمانه است. پس، بدانید که اگر ایران تا زمانی می‌تواند منافع واقعی‌اش را حفظ کند که بتواند تولید نفت و صادراتش را بر اساس سهمیه‌های تعیین شده انجام دهد. وگرنه تاثیرگذاری‌اش در بازار نفت روز به روز کاهش می‌یابد و آنجاست که دیگر مصاحبه و نامه و بیانیه تاثیرگذار نخواهد بود.

تصمیم‌گیران باید بدانند که در اوپک، ایران فعلا از این ستون به آن ستون مواضعش را حفظ می‌کند. در ستون بعدی ممکن است دیگر آنچه ایران می‌خواهد محقق نشود. این اما باعث نمی‌شود که موفقیت تیم نفتی ایرانی را در تحقق خواسته‌های امروز کشور نبینیم. ولو در فیلم اصلی اوپک. همین مقدار را هم باید قدر شناخت. اینکه خواسته ترامپ برای اعلام رسمی افزایش تولید نفت در بیانیه اوپک و غیر اوپک، با اعلام عدد محقق نشد، موفقیت است. هر چند معلوم نیست ظرفیت تولید نشده زیادی هر در مجموع کشورها وجود داشته باشد. (اگر ذخایر تجاری و استراتژیک را در نظر نگیریم.)

منبع: روزنامه اعتماد؛ 1397،7،2
گروه اطلاع رسانی**2059**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اعتماد ديپلماسي سياسي تصميمات اوپك

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۱۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشترکان بد مصرف برق هزینه ۵ برابری تولید را باید بپردازند

مشترکان بد مصرف و پرمصرف برق در صورتی که مصرف خود را کاهش ندهند، باید هزینه بیشتری را پرداخت کنند، به طوری که اگر بیش از ۷۵۰ کیلووات‌ساعت مصرف ماهانه برق داشته باشند باید هزینه ۵ برابری تولید برق را پرداخت کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، کشورمان از جمله معدود کشورهایی است که مصرف برق بیش از حدی دارد. این مصرف به حدی است که برخی کارشناسان معتقدند اوج مصرف برق در ۶ کشور همسایه ایران با جمعیت ۳۵۰ میلیون‌نفری برابر با اوج مصرف برق در ایران ۸۵ میلیون‌نفری است که مصرف بسیار بالایی است.

تابستان سال گذشته میزان مصرف برق ۳۶ بار رکورد سال قبل از آن را شکست و اعداد بی‌سابقه‌ای در میزان تقاضای مصرف برق برجای نهاد، به‌گونه‌ای که رکورد تقاضای مصرف برق در ۲۵ مرداد سال گذشته به ۷۳ هزار و ۴۶۷ مگاوات رسید. وزارت نیرو در دولت سیزدهم باهدف پیشگیری از خاموشی‌ها در کشور تدابیر ویژه‌ای از توسعه ظرفیت نیروگاهی، توسعه خطوط انتقال و پست‌های توزیع گرفته تا افزایش بازدهی نیروگاه‌های موجود به انجام رساند.

به گفته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان شرکت مادرتخصصی برق حرارتی ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون در راستای کمک به کاهش ناترازی، اشتغال‌زایی و ایجاد برق پایدار در شبکه سراسری حدود ۹ هزار مگاوات افزایش یابد.

هادی مدقق افزود: این اقدام از طریق سنکرون ۴۶ واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت ۶ هزار و ۵۸۴ مگاوات، رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری و افزایش توان عملی نیروگاه‌های گازی موجود به ظرفیت دو هزار مگاوات و ۳۸۰ مگاوات واحدهای مقیاس کوچک محقق شده است.

علاوه بر توسعه ظرفیت نیروگاهی وزارت نیرو گام مهم دیگری در زمینه فرهنگ‌سازی مصرف بهینه برق برداشت و در این زمینه در دو سال گذشته با اختصاص پاداش‌هایی برای مشترکان آنان را برای رعایت مصرف بهینه تشویق کرد.

این تشویق و پاداش‌ها امسال به پویشی با عنوان پویش با انرژی مجهز شد تا دامنه آن همه مشترکان صنعت برق را بگیرد. امسال وزارت نیرو در قالب این پویش قرار است ۸۰ میلیون جایزه از جمله خودرو، وسایل الکترونیکی کم‌مصرف، اینترنت و پاداش‌های دیگر به مشترکان صرفه‌جو هدیه بدهد؛ از طرف دیگر اگر مشترکانی تمایل به کاهش مصرف نداشته باشند و بخواهند همچنان پر مصرف باشند، وزارت نیرو برای آنها تعرفه پلکانی در نظر گرفته است.

بر این اساس مشترکانی که تا ۳۰۰ کیلوات در مناطق عادی مثل تهران که دمای معتدل‌تری دارند برق مصرف کنند تعرفه برق آنها تغییری نخواهد داشت، اما اگر میزان مصرف از ۳۰۰ کیلووات تا ۴۵۰ کیلووات افزایش یابد مشترک باید ۱.۵ برابر هزینه تولید برق قبض پرداخت کند. هزینه تولید برق اکنون بدون احتساب هزینه سوخت ۵۵۰ تومان محاسبه می‌شود.

مشترکانی که از ۴۵۰ کیلوات ساعت برق بیشتر مصرف کرده و مصرف خود را تا ۷۵۰ کیلوات ادامه دهند ۲.۵ برابر هزینه تولید برق هزینه باید پرداخت کنند؛ همچنین مشترکانی که بد مصرف هستند و میزان مصرف آنها فراتر از ۷۵۰ کیلووات بشود هزینه قبضی که پرداخت خواهند کرد ۵ برابر هزینه تولید خواهد بود.

بر اساس این گزارش، در این شرایط منطقی است که همه مشترکان مصرف خود را مدیریت کنند تا هم امکان تأمین برق برای همگان فراهم شود و هم ناگزیر به پرداخت هزینه‌های گزاف نشوند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مدارس دولتی از پرداخت هزینه‌های برق، گاز و آب معاف شدند پاداش به بیش‌از 50 درصد مشترکان خانگی برق تهران کشف بزرگترین مزرعه رمز ارز در خراسان شمالی

دیگر خبرها

  • تصاویر | پژو ۲۰۶ و رنو ساندرو در برابر این شاسی‌بلندهای غول‌پیکر، مورچه‌اند
  • جمهوری اسلامی ایران نماد ایستادگی در برابر دولت‌های متکبر است
  • مشترکان بد مصرف برق هزینه ۵ برابری تولید را باید بپردازند
  • تجلیل امیرعبداللهیان از ایستادگی ملت ‌و گروه‌های مقاومت فلسطینی در برابر صهیونیست‌ها
  • ثبات نسبی بهای نفت در بازار جهانی
  • اتفاقات دانشگاه‌های امریکا نتیجه فعالیت‌های گسترده ایران و نهاد «جامعة‌المصطفی» است | اذغان به تأثیرپذیری دانشگاهیان امریکا از ایران
  • شروطی را که به معنای تسلیم‌شدن ما باشد، نمی‌پذیریم | تسلیم شدن در برابر حماس شکست فاجعه بار برای اسرائیل است
  • راه اندازی کارخانه تولید پهپاد در چین | تولید MQ-۹ آمریکایی ۳۰ برابر ارزانتر ! | تصاویر
  • موشک‌های ایرانی کشورهای عربی را بر سر عقل آورد؟ / اخراج محترمانه ارتش امریکا از خاک امارات +فیلم و تصاویر
  • احتمال تداوم کاهش تولید نفت خام اوپک‌پلاس