Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارومیه- ایرنا- کتاب گزیده اشعار 'سید محمد حسین بهجت تبریزی' متخلص به «شهریار» به کوشش وحید طلعت، شاعر ارومیه ای در آذربایجان غربی به زیور طبع آراسته شد.

مولف و ناشر کتاب «گزیده اشعار شهریار» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: انتشارات «آدالار» ارومیه این کتاب را با مقدمه علی اصغر شعردوست در 216 صفحه چاپ کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وحید طلعت افزود: این مجموعه شامل 100 شعر از استاد شهریار در موضوعاتی نظیر عاشقانه، مذهبی و اجتماعی و قالب های مختلف شعری است.
وی با اشاره به اینکه این شعرها با معیار ذوق شخصی انتخاب شده و گزینش آنها ادای دین به شهریار مُلک سخن است، اضافه کرد: شعرهای مورد علاقه شاعران منطقه از شهریار و شعرهای ماندگار این شاعر مردمی که در جامعه دهان به دهان می چرخد در این مجموعه گنجانده شده است.
وی با اشاره به اینکه گزینش این اشعار حاصل یک دهه انس با این شاعر جادوانه است، ادامه داد: چینش شعرها در این مجموعه خوانش آنها را آسان کرده و مطالعه آن برای افراد پرمشغله علاقه مند به شعر مناسب است.
به گزارش ایرنا وحید طلعت متولد 1360 در شاهین دژ بوده و از سال 1362 تا 1390 در میاندوآب زندگی کرده و از اوایل دهه 1390 تاکنون ساکن ارومیه است.
وی اولین مجموعه شعر خود را با عنوان «بعد از هزار سال» در سال 1382 و دومین کتاب خود را نیز در سال 1387 با عنوان «آب، باد، آتش، خاک» منتشر کرد.
گزیده شعرهای سروده شده درباره سردار شهید مهدی باکری با عنوان «به لهجه سردار بدر»، گزیده شعر فارسی شاعران ایران با عنوان «عرصه خیال» و گزیده تک بیت های فارسی با عنوان «آفتاب گرم رو» از جمله آثار وحید طلعت در حوزه ادبیات است.
سید محمدحسین بهجت تبریزی (1283 - 1367) در روستای خشکناب از توابع بخش تیکمه داش شهرستان بستان آباد واقع در 55 کیلومتری شرق تبریز به‌ دنیا آمد و بنا به وصیتش در مقبره الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.
سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار به زبان‌های فارسی و ترکی آذربایجانی شعر سروده‌ و مهم‌ترین اثر وی منظومه حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از معروف ترین آثار ادبیات ترکی آذربایجانی به‌ شمار می‌رود.
شهریار در سرودن انواع قالب‌های شعر فارسی مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی نیز تبحر داشت و بیشتر در غزل شهره بود و از جمله غزل‌های معروف او می‌توان به «علی ای همای رحمت» و «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد.
استاد شهریار به واسطه غنای شعری و مجموعه های پرنغز خود جغرافیای ایران را درنوردیده و در دل های مردم جهان جای گرفته است.
بیست و هفتم شهریور در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام «روز شعر و ادب فارسی» /روز بزرگداشت استاد سیدمحمد حسین شهریار/ نامگذاری شده است و همه ساله اهالی شعر و ادب در جای جای کشور در قالب برنام های فرهنگی و هنری مختلف یاد این شاعر بنام ایرانی را گرامی می دارند.
7129/3072

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ادبيات استاد شهريار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۱۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۷ میز خدمت در نماز جمعه ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، ستاد برگزاری نماز جمعه ارومیه اعلام کرد: میز های خدمت این هفته 07 اردیبهشت ماه 1403  با حضور مدیران کل کمیته امداد - جهاد کشاورزی و تأمین اجتماعی آذربایجان غربی،  مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ،  شهردار منطقه 2 ارومیه ،  معاون  درمان دانشگاه علوم پزشکی و مسئول بسیج کارگران استان تشکیل  می شود.

 

 

دیگر خبرها

  • افزایش تدریجی دمادر آذربایجان غربی
  • دعوت ۹ بازیکن از آذربایجان‌ غربی به تیم ملی والیبال
  • «پژمان» در راه شبکه آی‌فیلم فارسی
  • مجموعه بیانات شهید بهشتی دربارۀ نماز منتشر شد
  • برگزاری ۷ میز خدمت در نماز جمعه ارومیه
  • مجموعۀ ویدئوکتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد
  • مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد
  • مجموعه ویدئو کتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد
  • پربازدیدهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی
  • مجموعه شعر «گورکن» منتشر شد