Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام والمسلمین کریم جباری مدیرکل فرهنگی دانشگاه ارومیه عصر دیروز در این نشست بابیان اینکه پیام امام‌حسین(ع) در نهضت عاشورا، بخشی از دین محسوب می‌شود، گفت: مخاطب اسلام همواره تمام بشریت بوده و پیام امام‌حسین(ع) نیز که از زمان نبی‌مکرم اسلام آغاز شد و تا زمان ظهور منجی عالم بشریت ادامه خواهد داشت، به لحاظ ماهیت معنوی و دینی یک پیام منطقه‌ای نیست و درواقع بخشی از دین محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دبیر شورای مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های منطقه 3 کشور افزود: وقایع بسیاری از زمان خلقت رخ داده که برخی از آنها حتی به آن صورت بازگو نشده و یا انعکاس چندانی نداشته‌اند، ولی برخی وقایع همچون عاشورا، فرازمانی، فرامنطقه‌ای و فرامکانی است.
عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه با اشاره به اینکه دین در واقع تاریخ را در سینه خود دارد و بستری فراتر از وسعت منطقه‌ای را شامل می‌شود، ادامه داد: برخی ادیان به صورت منطقه‌ای بوده و هستند همچون ادیانی که امروزه در ژاپن مشاهده می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: عاشورا مجموعه ای از فضیلت‌ها را در خود جای داده و سبک امام‌حسین(ع) نیز مهدوی بوده و کتابها و پژوهش‌های متعددی در خصوص قیام و نهضت امام‌حسین(ع) در ادیان دیگر به نگارش درآمده‌است چرا که امام‌حسین(ع) و یاران ایشان، مرگ افتخارآمیزی داشتند که تاکنون تاثیرگذار بوده‌است.
مدیرکل فرهنگی دانشگاه ارومیه با اشاره به اینکه سبک تشیع، معیارگرا بوده و شخصیت گرا نیست، تصریح کرد: پیام امام‌حسین(ع) پیام شیعه و سنی نیست و منابع اصلی عاشورا نیز بیشتر توسط اهل سنت در تاریخ طبری نوشته شده و عزاداری و عشق به امام حسین(ع) تنها متعلق به مسلمانان نیست.
وی باتاکید بر اینکه امام‌حسین(ع) رعایت حرمت دیگران و حقوق بشر را به زیبایی به نمایش گذاشت، یادآور شد: امام‌حسین(ع) تا آخرین لحظه درصدد بود تا با گفت و گو و مذاکره مشکل را حل نموده و از زاویه منطقی تصمیم داشت تا از وقوع حادثه جلوگیری کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین جباری، دفاع از حریم خانواده را از دیگر اقدامات برجسته امام‌حسین(ع) در قیام و نهضت عاشورا عنوان کرد و افزود: امروزه متاسفانه عواطف خانوادگی از بین رفته و یا بسیار کمرنگ شده‌است و متاسفانه در بسیاری از نقاط دنیا برخی خانواده‌ها و حتی فرزندان از والدین خویش دور هستند.
وی بااشاره به وجود 4 خانواده متلاشی‌شده، متزلزل، روبه‌کمال و کمال‌یافته ادامه داد: امروز شاهد بسیاری از خانواده‌های متلاشی‌شده در دنیا هستیم که روابط عاطفی در آنها کاملا به‌هم‌خورده و در فرهنگ‌های مختلف و نسل جدید، فرزندان از لحاظ فکری و عاطفی از والدین خویش فاصله گرفته‌اند.
مدیرکل فرهنگی دانشگاه ارومیه گفت: امام‌حسین(ع) فراتر از تمام جریانات انحرافی فرمود که انسان باید آزاده‌بوده و دینی بی‌تزویر و ریا داشته‌باشد و یکی از اهداف قیام امام‌حسین(ع) نیز فقرزدایی بود و هیچ پیام شخصی در این قیام نهفته نیست.
وی خاطرنشان کرد: امروز در هرگوشه از جهان که انسان منصف و منطقی زندگی می‌کند، امام‌حسین(ع) برای او جذابیت دارد، چرا که ایشان فرمودند اگر دین و باورهای اعتقادی ندارید، لااقل آزادمنش باشید و این پیام، فراتر از پیام مکتب‌های فراماسونی است که درصدد ترویج برخی افکار انحرافی هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین جباری بااشاره به اینکه امروز برخی جوانان دچار بحران هویتی شده‌اند، یادآور شد: بحران هویتی به معنای این است که انسان به دنبال من گمشده خویش و شخصیت واقعی خود می‌گردد و امروز قشر خاصی از نسل جدید در واقع از هویت خود آگاه نبوده و در سرگردانی به‌سر می‌برد.
وی تصریح کرد: بازیابی هویت از مشکلات اساسی امروز جامعه به شمار می‌رود و امروز ما پس از چندین قرن اگر به گذشته خویش بنگریم می‌بینیم که یک هویت تاریخی عمیق در پشت سر ما قرار دارد و امام‌حسین(ع) و یاران او از شخصیت‌های برجسته‌ای بودند که می‌توان از آنان برای بازیابی هویت بهره جست.

شعور حسینی با شعار پدید نمی‌آید
در ادامه این نشست امین رستم‌زاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی، با تشریح ابعاد مختلف بصیرت عاشورایی و تاثیر آن در حوزه‌های اقتصادی، مدیریتی و علمی در بستر فرهنگی خاطرنشان کرد: شعور حسینی با شعار پدید نمی‌آید و تحقق این مهم نیازمند طراحی خلاقانه مدل‌های متناسب حوزه‌های مدنظر کشور با امکان نظر بر واقعیت‌های روز جامعه است.
وی گفت: تاثیرات عاشورا زمانی نمود ملی و فراملی خواهد داشت که به درک جوهری از فلسفه قیام امام‌حسین(ع) برسیم و صورت فرهنگ عاشورایی، ما را از سیرت آن غافل نگذارد.
رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت: پیام‌ها و المان‌های بصیرتی عاشورایی کدها و کلیدواژه‌های جهادی میانبری برای رسیدن به تعالی نفسانی و اجتماعی مردم یک کشور است.
رستم زاده در خاتمه بااشاره به اینکه عاشورا محدود و منحصربه‌زمان نشده‌است، پس نباید آن را در حصار یک بازه‌زمانی مورد تامل و عمل قرار دهیم، خاطرنشان کرد: مانایی، پایایی و اثرگذاری جهانی فرهنگ عاشورایی بهمراه منش و روش امام‌حسین(ع) در آزادگی، صداقت نیت و نفس و گذشتن از خود و خانواده و تمام هستی‌تش برای مردم و سعادت آنها است که امروز الهام‌بخش تمامی جوشش‌های جهادی و انقلابی و استقلال‌طلبانه مردم در عرصه‌های مختلف علمی، اقتصادی و سیاسی جهان شده است.
لازم به ذکر است، جلسه بصورت پرسش و پاسخ دانشجویان ادامه یافت.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا خبرگزاری بین المللی قرآن آذربایجان غربی عاشورا تاسوعا امام حسین ماه محرم جهاد دانشگاهی دانشگاه ارومیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۱۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر رئیسی به پاکستان حامل پیام وحدت برای منطقه و جهان اسلام است

میزگرد بررسی تحولات خاورمیانه پس از عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی اسرائیل و سفر آینده رئیس جمهور ایران به پاکستان به میزبانی اندیشکده سیاسی اسلام‌آباد (IPI) با حضور جمعی از نخبگان سیاسی و کارشناسان حوزه بین الملل برگزار شد.

سخنرانان ابعاد مختلف روابط ایران و پاکستان، بازدید مهم آیت‌الله رئیسی از اسلام‌آباد در برهه زمانی کنونی به ویژه تحولات پیرامون پاسخ تنبیهی نیرو‌های مسلح ایران علیه رژیم صهیونیستی، تداوم جنگ غزه، رویکرد جهان غرب نسبت به تنش‌های منطقه و تبعات منفی حمایت‌های آمریکا و متحدانش از رژیم اشغالگر قدس را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

آنان حمایت‌های کورکورانه جبهه غرب به سرکردگی آمریکا از جنایات صهیونیست‌ها را ریشه تنش‌های خاورمیانه دانسته و افزودند: کنترل نتانیاهو از دست بایدن و متحدانش خارج شده است، اما جهان بداند که با پایان یافتن جنگ غزه، توطئه نتانیاهو و دارودسته وی نیز آشکار خواهد شد.

شخصیت‌های پاکستانی با تاکید بر اهمیت سفر آتی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران از اسلام‌آباد، تقویت تلاش‌های دو کشور برای تامین منافع متقابل و همگرایی نزدیک برای رسیدگی به چالش‌های منطقه‌ای را خواستار شدند.

مشاهد حسین سید نماینده سابق مجلس سنای پاکستان اظهار داشت: مردم پاکستان نگاه رو به جلو به سفر دکتر رئیسی دارند. ما استقبال پرشور از مقام‌های بلندپایه ایرانی در جریان سفر آنان به پاکستان را فراموش نمی‌کنیم.

وی با اشاره به تحولات خاورمیانه گفت که پاسخ تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی در حقیقت اقدام مشروع یک ملت شجاع و خردمند علیه تجاوزات خارجی بود و این پیام را به حامیان رژیم اشغالگر اسرائیل رساند که تهران در مورد امنیت ملی و منافع خود در منطقه و جهان هرگز مماشات نخواهد کرد.

این سیاستمدار برجسته پاکستان گفت: پس از رسوایی نظامی، دفاعی، امنیتی و شکست دیپلماتیک اسرائیل پس از عملیات وعده صادق، بیم آن می‌رود که صهیونیست‌ها دست به اقدامات مخفی و غیرمستقیم علیه منافع ایران بزنند.

وی با سرزنش سکوت اروپا و آمریکا در قبال اقدامات تهاجمی نتانیاهو و همدستانش، اظهار داشت: مخالفان روابط ایران و پاکستان همواره درصدد دامن زن به ایجاد تنش در منطقه و روابط دوجانبه از طریق برافروختن آتش اختلافات فرقه‌ای، قومیتی و جغرافیایی هستند.

خانم شیرین مزاری وزیر سابق حقوق بشر پاکستان نیز گفت: هرچند پس از عملیات گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران ترمز اقدامات تهدید آمیز رژیم جعلی اسرائیل کشیده شده است، اما این رژیم برای کسب حمایت‌های بیشتر از غرب دست و پا می‌زند.

وی با تمجید از عدالتخواهی ملت‌های جهان به ویژه برخی از دولت‌های خارجی در حمایت از مردم فلسطین و برقراری آتش‌بس در غزه، افزود: آمریکا و انگلیس پس از عملیات طوفان الاقصی و به دلیل پشتیبانی شرم آور از صهیونیست‌ها رسوا شده‌اند.

این کارشناس امور بین الملل خواستار هوشیاری کشور‌های منطقه نسبت به توطئه‌های اسرائیل و حامیان آن برای ایجاد جنگ‌های جدید در خاورمیانه شد و گفت: پاسخ قوی تهران به تجاوزات رژیم جعلی اسرائیل، نتانیاهو را سرخورده‌تر کرده و این شخص شکست خورده ممکن است به ماجراجویی‌های بیشتری علیه ایران دست بزند.

وی سفر آیت‌الله رئیسی به پاکستان را به مثابه گشایش روزنه جدید برای تقویت روابط دو جانبه و فرصتی برای یکصدایی دو کشور همسایه برای فلسطین و رسیدگی به مسائل جهان اسلام عنوان کرد.

فرحت الله بابر از حزب مردم و نماینده سابق مجلس سنای پاکستان با استقبال از سفر برنامه ریزی شده رئیس جمهور ایران به اسلام‌آباد، اظهار داشت: نقشه رژیم صهیونیستی و آمریکا برای انزوای ایران پس از عملیات طوفان الاقصی بی نتیجه ماند و اکنون عملیات وعده صادق علیه تجاوز اخیر اسرائیل نیز بازدارندگی این رژیم را به کلی از بین برد.

وی تاکید کرد: با پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل ثابت شد که جمهوری اسلامی از قدرت و ظرفیت کافی برای نفوذ به عمق اسرائیل علیرغم امنیت بالا و تدابیر حفاظتی مدرن آن برخوردار است که البته این به یک چالش جدید برای حامیان تل آویو نیز تبدیل شده است.

بابر با اشاره به نقش مهم ایران و پاکستان برای کمک به حل مسائل جهان اسلام، گفت: سفر آقای رئیسی باید به یک صدای مشترک و رسا در حمایت از ملت فلسطین و تقویت وحدت جهان اسلام مبدل شود.

سخنگوی اسبق ریاست جمهوری پاکستان همچنین خواستار پیشبرد دیپلماسی انرژی دو کشور برای به سرانجام رساند خط لوله گاز شد و تاکید کرد: ایران و پاکستان پیام مشترک به مخالفان و سنگ اندازان بدهند و بگویند که پروژه مشترک گازی تکمیل خواهد شد.

افراسیاب ختک سیاستمدار پاکستانی و کارشناس مسائل منطقه‌ای اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران قدرت خود را برای مقابله با ماجراجویی‌های اسرائیل به جهان نشان داد و بار دیگر موجب شد تا غرب بابت توانمندی‌های نظامی و دفاعی تهران نگران شود.

وی تاکید کرد: معادلات منطقه و توازن قدرت تغییر کرده و اکنون جهان جنوب بیدار و متوجه است که قدرت‌های بزرگ چگونه از تروریسم به عنوان یک ابزار در دوره جدید جنگ سرد استفاده می‌کنند.

عضو ارشد حزب ملی عوام معتقد است که پیروز اصلی جنگ غزه رزمندگان حماس، نیرو‌های جبهه مقاومت و در راس آن جمهوری اسلامی ایران هستند و نباید فراموش کنیم که غرب چگونه پس از ناکامی در جنگ تحمیلی بر سوریه اکنون مجبور به عقب نشینی شده و ما شاهد تعامل جهان با دولت بشار اسد هستیم.

وی اظهار داشت که اهداف ظهور داعش در منطقه هدف قرار دادن منافع ایران، متوقف ساختن چین و جلوگیری از طرح‌های اقتصادی و منطقه‌ای مرتبط با چینی‌ها در پاکستان و افغانستان است.

شیرین مزاری از حزب جنبش عدالت و وزیر سابق حقوق بشر پاکستان نیز در پایان تاکید کرد: سیاست‌های دفاعی و پاسخ تنبیهی آن علیه اسرائیل قواعد بازی را در خاورمیانه تغییر داد و ثابت کرد که رژیم جعلی اسرائیل آسیب پذیر است و هرگز توانایی پاسخ به چالش‌های بزرگ را ندارد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • زلفی گل: بیشتر از این در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنیم؟/ شوخی وزیر علوم با بسیج دانشجویی + فیلم
  • هر کاری می‌کنیم با بسیج دانشجویی رفیق بشویم نمی‌شود! / بیشتر از این در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنیم؟+ فیلم
  • مبالغ وام شهریه دانشجویان پیام نور اعلام شد/ آخرین مهلت ثبت نام متقاضیان
  • گردهمایی دانشجویان اهل قلم پس از ۲ سال/ جشنواره «تیتر» دوباره جان می‌گیرد؟+فیلم
  • گردهمایی دانشجویان اهل قلم پس از ۲ سال/ جشنواره «تیتر» دوباره جان می‌گیرد؟
  • گردهمایی دانشجویان اهل قلم پس از ۲ سال/ جشنوراه «تیتر» دوباره جان می‌گیرد؟
  • سفر رئیسی به پاکستان حامل پیام وحدت برای منطقه و جهان اسلام است
  • اعلام مبلغ وام‌های شهریه نیمسال دوم دانشگاه پیام نور/ ثبت‌نام آغاز شد
  • مبلغ وام شهریه دانشجویان دانشگاه پیام نور اعلام شد
  • برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان