Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه با روزنامه «کامرسانت» روسیه حضور معارضان سوری که از آنها به اپوزیسیون یاد کرد را در روند حل سیاسی بحران سوریه و پیشبرد مذاکرات آستانه و ژنو ضروری دانست.

وی در این باره گفت: اپوزیسیون میانه‌رو باید بخشی از راه‌حل سیاسی ادلب باشد.

اردوغان همچنین حفظ مناطق کاهش تنش و حفاظت از این معارضان به‌اصطلاح میانه‌رو را از اولویت‌های ترکیه از زمان آغاز بحران ادلب عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این باره مدعی شد: ممکن است رویکرد کشورهای مختلف به اپوزیسیون میانه‌رو متفاوت باشد اما به عقیده ما آنها باید در روند سیاسی باقی بمانند.

 رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین توافق آنکارا-مسکو درخصوص ادلب را که درجریان سفر وی به «سوچی» روسیه در خصوص مناطق کاهش تنش حاصل شد، ارزشمند دانست.

اردوغان در بخش دیگری از اظهارات خود پاکسازی مناطق تحت کنترل یگان‌های کردی ویژه خلق را نیز مهم برشمرد و از لزوم توقف حمایت آمریکا از این گروه‌ها سخن گفت و عنوان داشت: چنین اقداماتی توازن منطقه‌ای و صلح حاکم میان مردم را به مخاطره می‌اندازد.

کد خبر 4410781 مریم خرمایی

منبع: مهر

کلیدواژه: ادلب ترکیه رجب طیب اردوغان سوریه معارضان سوری ایالات متحده آمریکا روسیه سوریه ایران رژیم صهیونیستی عراق فلسطین دونالد ترامپ ترکیه عربستان سعودی آلمان افغانستان جنگ 2015 یمن انگلیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۱۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحلیلگر ترکیه‌ای: با ناعادلانه‌ترین انتخابات روبرو هستیم

تحلیلگر مشهور ترکیه بر این باور است که اعزام همه وزرای کابینه اردوغان به شهرهای مختلف، برای تضعیف مخالفین، مصداق بی عدالتی، رقابت نابرابر و مداخله دولت در دموکراسی است. - اخبار بین الملل -

به گزاارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مردم ترکیه روز یکشنبه هفته آتی پای صندوق‌های رای می‌روند تا شهرداران کشور را انتخاب کنند. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه دستور داده همه امکانات دولت و حزب حاکم برای برنده شدن نامزدهای مورد حمایت او به کار گرفته شوند.

در این میان، نتایج نظرسنجی‌ها نیز باعث نگرانی تیم اردوغان شده و شواهد نشان می‌دهد که در استان‌های حساسی همچون استانبول و آنکارا، شانس پیروزی مخالفین در سطح بالایی است.

مراد یتکین از روزنامه نگاران و تحلیلگران مشهور ترکیه، در یادداشت جدید خود، به این موضوع پرداخته که چرا انتخابات روز یکشنبه تا این اندازه برای رئیس جمهور ترکیه مهم است.

او می‌گوید: اعزام همه وزرای کابینه اردوغان به شهرهای مختلف، برای تضعیف مخالفین، مصداق بی عدالتی، رقابت نابرابر و مداخله دولت در دموکراسی است.

اگر امام اوغلو دوباره پیروز شود

بگذارید شفاف بگویم، ما در روز یکشنبه و در 31 مارس، شاهد برگزاری ناعادلانه‌ترین و نابرابرترین انتخابات ترکیه خواهیم بود. دولت و حزب حاکم، عملاً یک رقابت نابرابر و خارج از انصاف را صورت داده‌اند، به خصوص در استانبول. چرا که آشکارا می‌بینیم، رئیس جمهور طیب اردوغان تمام دولت و استان را بسیج کرده تا از انتخاب مجدد اکرم امام اوغلو، شهردار کلانشهر استانبول جلوگیری کنند.

کل دولت، در استانبول به میدان آمده تا امام اوغلو را شکست دهند. از نعمان کورتولموش رئیس مجلس ملی گرفته تا هاکان فیدان وزیر امور خارجه، علی یرلی کایا وزیر کشور و یلماز تونچ وزیر دادگستری، همه در حال بازدید و سخنرانی هستند تا هر جوری شده، مراد کوروم شهردار استانبول شود. همه آنها به انحای مختلف به امام اوغلو حمله می‌کنند و بدون شک، این تابلو هیچ شباهتی با یک مسابقه منصفانه و عادلانه ندارد. 


شرایط سختی برای امام اوغلو به وجود آمده است. چرا که علاوه بر حزب حاکم و سیاستمدارانی همچون اردوغان و باغچلی، بخشی از مخالفین هم در کنار او نیستند.

حتی می‌توانم بگویم بخشی از حزب جمهوری خلق نیز، به شکل جدی از امام اوغلو حمایت نمی‌کند. کار به جایی رسید که برخی از هواداران حزب مزبور، پلاکاردهای بزرگی با این مضمون نصب کردند که امام اوغلو، از پشت به کلیچدار اوغلو رهبر قبلی حزب، خنجر زده است.

یکی از دلایل این وضعیت، این است که همه فهمیده‌اند که اگر امام اوغلو برای بار دوم، نامزد مورد حمایت حزب عدالت و توسعه را شکست دهد و شهردار شود، به احتمال قوی، در آینده رئیس جمهور خواهد شد. 

نتایج بسیاری از نظرسنجی‌های میدانی از جمله نظرسنجی موسسه معتبر متروپول، نشان دهنده این است که امام اوغلو با فاصله معنی‌دایر، بازی را می‌برد و مراد کوروم را شکست می‌دهد.

حتی بسیاری از تحلیلگران می‌گویند، امام اوغلو آن قدر محبوب است که اگر حزبش هم از او حمایت نکند، باز هم پیروز خواهد شد. ولی من شخصاً ترجیح می‌دهم اعلام کنم که حتی تا لحظات آخر هم امکان پیروزی نامزد مورد حمایت اردوغان دور از ذهن نیست. چرا که بخشی از رویدادهای احتمالی را نمی‌توانیم پیش بینی کنیم و من هنوز احتمال پیروزی کوروم با حملات لحظه آخری را رد نمی‌کنم.

این فقط استانبول نیست که تمام امکانات دولت برای پیروزی نامزد مورد حمایت اردوغان، در آنجا به کار گرفته شده است. تاکنون در شهر بالیک اسیر نیز چند وزیر اردوغان به میان مردم رفته و از آنها خواسته‌اند که حتماً به نامزد مورد حمایت حزب حاکم رای دهند.

خبر دارم که ده‌ها هیات حزب حاکم به ریاست وزرای مختلف دولت، به بورسا، آنتالیا، هاتای، آدانا و اسکی شهیر رفته و به مردم گفته‌اند: کاری کنید مخالفین اردوغان شکست بخورند. وزرا حتی تا استان‌های دور مرزی به شانلی اورفا و دوزجه رفته‌اند و همه آنان به دستور اردوغان، کار دولتی و وزارتخانه را رها کرده و سرگرم امور انتخاباتی هستند!

پیروزی در هر استان، برای حزب حاکم آن قدر مهم است که حمزه داغ معاون اردوغان را از ازمیر نامزد کرده‌اند و اولین فضانورد ترکیه را برای حمایت از او به ازمیر فرستادند! بله درست متوجه شدید خلبان نیروی هوایی ترکیه و اولین فضانورد ما، آلپر گزر آوجی را با لباس رسمی آژانس فضانوردی ترکیه به ازمیر فرستادند تا از مردم بخواهد به حمزه داغ رای دهند!

وزرای اردوغان از پیروزی امام اوغلو می‌ترسند

همه اعضای کابینه اردوغان، می‌دانند که پیروزی در استانبول تا چه اندازه برای او مهم است. ترس و هراس آنها این است که اگر امام اوغلو پیروز شود، اردوغان در نشست هیات دولت، داد و بیداد به راه می‌اندازد و به آنها خواهد گفت: شما به اندازه کافی حمایت نکردید!

پروفسور اوزر سنجار مدیر موسسه نظرسنجی متروپول معتقد است که اردوغان، در حمایت از مراد کوروم در استانبول، به طرز اغراق آمیزی فعالیت می‌کند و این فشار بیش از حد، نتیجه معکوس خواهد داشت و به نفع امام اوغلو خواهد بود. 


تاثیرات سیاسی پیروزی امام اوغلو 

اگر امام اوغلو با وجود همه این موانع و فضای نابرابر انتخاباتی پیروز شود، می‌توان در چند مورد خلاصه کرد که این دستاورد بزرگ، چه تاثیرات و پیامدهایی برای فضای سیاسی ترکیه خواهد داشت:
الف) قبل از هر چیز، این واقعیت اثبات خواهد شد که کردهای مخالف اردوغان و هواداران حزب خوب، با وجود عدم ائتلاف حزبی، به امام اوغلو رای داده‌اند و بنابراین ائتلاف زیر سقف حزبی اهمیتی ندارد.

ب) پیروزی امام اوغلو با وجود همه این این موانع، تضمین می‌‌کند که توده‌‌ها امام اوغلو را به عنوان رهبر قدرتمندی قبول دارند که می‌‌تواند اردوغان را از صحنه قدرت بیرون براند. 

ج) رهبران حزب جمهوری خلق، ناچار خواهند شد قدرت اثرگذاری امام اوغلو را بپذیرند.

د) شرایط برای حزب عدالت و توسعه دشوار خواهد شد.

ه)یک دوره سیاسی فرسایشی برای اردوغان آغاز خواهد شد و با توجه به ویژگی‌های شخصیتی‌اش، احتمالاً دچار خطا می‌شود و مقدمات تغییر قانون اساسی را فراهم خواهد کرد تا انتخابات زودرس برگزار‌ کند و باز هم رئیس جمهور شود! 

در پایان باید گفت، شواهد نشان می‌دهد که در آنکارا، مانعی جدی برای پیروزی منصور یواش وجود ندارد و او می‌تواند نامزد مورد حمایت اردوغان را با فاصله‌ای جدی شکست دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحلیلگر ترکیه‌ای: با ناعادلانه‌ترین انتخابات روبرو هستیم
  • کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟
  • اردوغان با بایدن دیدار می‌کند
  • تلاش دوباره مخالفان ترکیه برای شکست اردوغان
  • روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
  • اردوغان: به فرزند بی قانون غرب باید فشار بیاوریم | قطعنامه اجرایی خواهد شد
  • اردوغان: باید به فرزند بی‌قانون غرب فشار بیشتری وارد کنیم
  • دفع حملات تروریست‌ها توسط ارتش سوریه
  • هلاکت شماری از افراد تحریر الشام در کمین ارتش سوریه در جنوب ادلب
  • انتخابات شهرداری استانبول / رای کردها، تعیین کننده رقابت اصلی