Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-03-29@09:30:10 GMT

بازگشت کشت پنبه به اراضی مازندران

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۵۱۴۵۸

بازگشت کشت پنبه به اراضی مازندران

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ پنبه کاری در سال های نه چندان دور یکی از مشغله های اصلی کشاورزی مازندران بود و به همین دلیل نیز صنعت نساجی در این استان چنان رونق داشت که گویی صنعت ویژه این است.
صنعت نساجی مازندران از قبیل کارخانه های نساجی قائمشهر و چیت سازی بهشهر و دیگر کارخانه ها و کارگاهها در اقصی نقاط استان سال هاست که به تاریخ پیوسته اند، ولی بازگشت دوباره کشت پنبه به مزارع استان امید احیای این صنایع را هم زنده خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران، در دهه 50 تا 45 هزار هکتار از زمین های استان هر ساله زیر کشت پنبه می رفت ولی سطح زیر کشت این محصول در سال 73 به حدود 16 هزار هکتار با تولید 27 هزار تن و در سال 93 به یکهزار و 600 هکتار با تولید به 2 هزار و 700 تن و سال گذشته هم به 400 هکتار کاهش یافت.
کاهش پنبه کاری به عنوان کشت دوم مزارع مازندران در همه این سال ها در حالی شتاب گرفت تا به صفر نزدیک شود که در مقابل کشت محصول آب دوست مانند برنج به دلیل قیمت مناسب و تعریف بسته های حمایتی ویژه و همچنین کشت دانه روغنی کلزا به عنوان کشت دوم مورد توجه قرار گرفت.
خشکسالی و کمبود بارش که در دو سال گذشته بیشتر رخ نشان داد سبب شد تا سدهای مهم استان از جمله سد شهید رجایی و سد گلورد تا 50 درصد کمتر نسبت به سال گذشته ذخیره آب داشته باشند و این امر سطح کشت برنج را در پائین دست این سدها طی دو سال گذشته تا 10 هزار هکتار کاهش داد.
افزایش بیش از 2 برابری قیمت وش پنبه در سال جاری سبب شد تا کارشناسان جهاد کشاورزی مازندران پیش بینی کنند که امسال سطح کشت پنبه با یکهزار هکتار افزایش نسبت به سال گذشته به یکهزار و 400هکتار افزایش بیابد.
زمان کشت پنبه به عنوان کشت دوم در مازندران اوایل خرداد و برداشت آن نیز اواخر شهریور و اوایل مهر است.
** افزایش 2.5 برابری قیمت، محرک اصلی
مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران  با بیان اینکه قیمت هر کیلو گرم وش پنبه در سال جاری از 2 هزار تومان به بیش از پنج هزار تومان افزایش یافته است، گفت: از سویی به دلیل کمبود آب و کاهش سطح کشت برنج در زمین های شرق استان پیش بینی می شود سطح زیر کشت پنبه امسال به یک هزارو 400هکتار افزایش بیابد.
حسن عنایتی با بیان اینکه کشت پنبه در زمین های کم بازده و لب شور شهرستان های بهشهر، گلوگاه و بخشی از زمین های ساری انجام می شود، افزود: از آنجایی که کشت برنج، کلزا و گندم به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر از پنبه بوده است، در چهار سال اخیر سطح کشت این محصول به کمتر از 400 هکتار رسید.
وی با تاکید بر این که جهاد کشاورزی همچنان ترغیب کشاورزان به کشت کلزا را نیز به عنوان کشت دوم مزارع استان در دستور کار دارد ، گفت: امسال برای کشت کلزا هم تا سطح 30 هزار هکتار هدف گذاری کردیم که نسبت به سال گذشته 10 هزار هکتار بیشتر است ولی کشت پنبه هم با توجه به قیمت مناسب مانند کلزا مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.
کشاورزان مازندرانی از هر هکتار زمین به طور میانگین حدود سه تن پنبه برداشت می کنند و میزان تولید این محصول در زمین های مرغوب تا پنج تن می رسد.
به اعتقاد کارشناسان تغییرات اقلیمی بازگشت کشت محصولات کم آب دوست مانند پنبه را در استان مازندران ناگزیر کرده است و چنانچه روند افزایشی کشت در سال های آینده هم ادامه یابد، لازمه آن برنامه ریزی برای خرید محصول از کشاورزان همانند کلزاست.
همچنین با روند افزایشی کشت پنبه که امسال آغاز شده ، این پرسش مطرح می شود که آیا صنایع نساجی مازندران هم به عنوان یک صنعت نوستالوژیک با بافته های ویژه ایش در استان دوباره پا خواهد گرفت؟

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کشت پنبه مازندران صنعت نساجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۱۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تثبیت ۱۰۰ درصدی مالکیت اراضی ملی و منابع طبیعی خراسان شمالی 

ایسنا/خراسان شمالی رئیس کل دادگستری خراسان شمالی از تثبیت مالکیت و حدنگاری ۱۰۰ درصدی اراضی ملی و منابع طبیعی استان طی سال گذشته خبر داد.

 حجت الاسلام والمسلمین براتی زاده، اظهار کرد: در نتیجه تلاش های انجام شده، طی سال ۱۴۰۲، مالکیت دو میلیون و ۶۶۲ هزار و ۱۹۳ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان، در بانک جامع کاداستر(حدنگار) تثبیت شد.

وی با اشاره به جایگاه ممتازِ کشوریِ استان خراسان شمالی در اجرای طرح جامع حدنگار (کاداستر) گفت: در این راستا برای دو میلیون و ۶۳۴ هزار و ۸۹۹ هکتار از اراضی یاد شده، یعنی معادل ۹۹ درصد  عرصه های ملی و منابع طبیعی خراسان شمالی، سند رسمی مالکیت به نام دولت جمهوری اسلامی ایران صادر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی این اداره کل، وی ادامه داد: این طرح در مساحت ۱۴۷ هزار و۲۵۵ هکتار از اراضی کشاورزی و باغات سطح استان (معادل ۴۷/۳۷ درصد از مجموع این  اراضی) اجرا شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۶۵۱ هکتار از اراضی استان چهارمحال و بختیاری رفع تصرف شد
  • رفع تصرف ۶۵۱ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری
  • پیشرفت ۷۲ درصدی تثبیت اراضی غبر ملی در چهارمحال و بختیاری
  • ۱۰ هزار هکتار از اراضی پارس آباد خسارت دیده اند
  • بیش از ۲ میلیون هکتار اراضی زراعی خراسان شمالی سنددار شدند
  • تثبیت ۱۰۰ درصدی مالکیت اراضی ملی و منابع طبیعی خراسان شمالی 
  • کشت گندم در ۵۹ هزار هکتار اراضی چهارمحال و بختیاری
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در ۱۸۹ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی
  • نزدیک به 576 هکتار اراضی ملی به بیت المال بازگشت
  • بازگشت ۵۷۶ هکتار اراضی ملی گلستان به بیت‌المال