Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال تحصیلی جدید آغاز شده و والدین چندین روز قبل و بعد از رفتن دانش‌آموزان همچنان درگیر تامین سرویس ایاب و ذهاب مطمئن برای فرزندان خود هستند. ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳ استانها همدان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، سال تحصیلی 97-98 آغاز شده است و والدین دانش‌آموزان در همدان همچنان درگیر تامین سرویس مدرسه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خدماتی که افزون بر هزینه‌های تحصیل، هزینه‌ای دیگر را بر دوش والدین گذاشته است.

اولیا دانش‌آموزان برای بهره‌مندی از این خدمات باید در سامانه سپند ثبت‌نام کنند. شرکت‌های همکار تاکسیرانی و اتوبوسرانی شهرداری‌ها هم بعد از ثبت‌نام رانندگان در این سامانه کشوری اجازه دارند تا خدمات سرویس مدارس را به آموزش و پرورش و دانش‌آموزان ارایه دهند. در این بین نه والدین و نه رانندگان از این روش ارایه خدمات رضایت دارند برخی والدین هم در اعتراض به این موضوع خارج از سامانه سپند برای تامین سرویس فرزندان خود اقدام کرده‌اند.

استان همدان حدود 265هزار دانش‌آموز دارد که در سال تحصیلی 96-97 فقط 26 هزار و 828 نفر آنان از سرویس مدرسه استفاده کرده‌اند. یعنی سال قبل بقیه دانش‌آموزان یا همراه والدین راهی مدرسه شده‌اند یا از ناوگان شهری برای رسیدن به محل تحصیل بهره‌مند شده‌اند.

سرویس مدارس

معاون نظارت بر تاکسیرانی و حمل و نقل بار و کالای شهرداری همدان درباره نحوه تعیین و انتخاب رانندگان سرویس مدارس می‌گوید: قبل از بازگشایی مدارس ثبت‌نام از رانندگان متقاضی سرویس مدرسه را آغاز کرد‌ه‌ایم. تاکنون 750 نفر برای ارایه این خدمات و دریافت برچسب سرویس مدرسه ثبت‌نام کرده‌اند.از این تعداد متقاضی، 500 راننده برچسب هولو‌گرام‌دار دریافت کرده‌اند. برای دریافت این برچسب که به نوعی مجوزی برای ارایه سرویس مدرسه است، همه رانندگان باید در سامانه کشوری سپند ثبت‌نام و تعیین صلاحیت شوند(سو‌ءپیشنه و نداشتن اعتیاد و غیره). بعد از تایید صلاحیت‌ها رانندگان برچسب دریافت می‌کنند. امسال واحد نظارت و بازرسی تاکسیرانی شهرداری همدان، در قالب 20 گروه خودرویی و 60 نفر نیرو نظارت بر سرویس مدارس را برعهده دارد.

میلاد کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: هدف از اجرای طرح  سرویس مدرسه  و اجرای فرایند‌های آن تامین سرویسی ایمن برای دانش‌آموزان است. قبل از بازگشایی مدارس کلاس آموزشی و توجیهی برای رانندگان سرویس مدارس برگزار کرده‌ایم و همه موارد لازم که شامل رعایت کامل موارد قانونی و اخلاقی را  با حضور کارشناسان به آنان توضیح داده‌ایم، همه رانندگان موظف به رعایت این موارد هستند. امسال در سامانه سپند امکان رهگیری زمان حرکت، مسیر حرکت و زمان رسیدن به محل تحصیل دانش‌آموزان برای والدین هم فراهم شده است . والدین بر این اساس متوجه می‌شوند که کی فرزندشان سوار سرویس شده است، چه مسیری را طی کرده  و کی به مدرسه رسیده است. سامانه سپند تمام این اطلاعات را با ارسال پیامک به والدین اطلاع‌رسانی می‌کند  و باید والدین در سامانه سپند ثبت‌نام کنند.

وی با اشاره بر اینکه متولی ثبت نام و ساماندهی سرویس مدرسه مینی‌بوس سازمان اتوبوسرانی شهرداری همدان است، اظهار می‌کند:  تعرفه تعیین شده روال قانونی دارد که پس از تایید توسط شورای شهر و فرمانداری اعلام شده است نسبت به سال قبل هم از تعرفه 15 درصد افزایش دار که متناسب با نوع خودرو متفاوت است. نرخ‌‌ برچسب سرویس مدارس هم  110 هزار‌تومان برای سواری، 150 هزار تومان برای ون،80 هزار‌تومان برای تاکسی و ون شخصی هم 180 هزار‌تومان تعیین شده است. برچسب‌ هولو‌گرام‌دارو بارکد دارد و از سایر برچسب‌های تقلبی به راحتی قابلیت شناسایی است. همکاران ما در حوزه بازرسی و پلیس راهور هم با این روش هویت راننده سرویس مدارس را تایید و کنترل ‌می‌کنند. سال قبل  یک یا 2 مورد برچسب تقلبی سرویس مدارس را شناسایی و با رانندگان آن برخورد قانونی کردیم. هر راننده‌ای که تخلف کند از دریافت مجوز سرویس مدرسه محروم می‌شود و تاکسیرانی اجازه صدور چنین مجوزی را ندارد.

کریمی درپاسخ به این سئوال که آیا  کمبود تاکسی در ساعت‌های اولیه صبح و غروب هنگام تعطیلی مدارس  دلیلش اختصاص تاکسی‌ برای ارایه سرویس مدارس است بیان می‌کند:  هرسال به طور مداوم سعی کرده‌ایم تعداد تاکسی کمتری را برای سرویس مدرسه انتخاب کنیم تا اختلالی در خدمات تاکسی‌های شهر ایجاد نشود امسال هم کمتر از 5 درصد خودرو‌هایی تعیین شده برای سرویس مدرسه تاکسی است و بیشتر خودروی شخصی استفاده کرده‌ایم.

نظر مردم

صالحه راغب اولیا یکی از دانش‌آموزان هم به تنسیم اظهار می‌کند: هر سال هزینه‌های سرویس مدارس را افزایش می‌دهند اما خدمات مناسبی در سرویس مدارس به دانش‌آموزان ارایه نمی‌شود اکثر رانندگان سرویس مدارس هم 2 سرویس را با هم می‌گیرند و دایم عجله دارند و فرصت نمی‌دهند دانش‌آموز با صبر و حوصله سوار تاکسی شود آنهم دانش‌آموزی که صبح اول وقت خواب‌‌آلود و گیج و منگ است برخی رانندگان هم بیش از ظرفیت تعیین شده خودرو دانش آموز سوار می‌کنند. با این هزینه‌ای که در این شرایط اقتصادی از والدین دریافت می‌کنند انتظارم به عنوان ولی یک دانش‌آموز از مسئولان اینست که نظارت بیشتری بر این خدمات داشته باشند و اجازه ندهند راننده‌ای خارج از ظرفیت خودرو دانش‌آموزان را سوار کند. تا خدای ناکرده حادثه‌ای رخ ندهد. برخی والدین هم به دلیل زیاد بودن هزینه‌ها با شناخت قبلی که از رانندگان دارند. با توافق طرفینی برای کاهش هزینه‌ها خارج از این روش سرویس مدرسه می‌گیرند و راضی هم هستند. اما از عواقب آن بی‌اطلاع هستند چون نمی‌دانند اگر حادثه‌ای رخ بدهد کسی جوابگوی آنها نخواهد بود.

رعایت قانون

رییس پلیس راهور استان همدان درباره نظارت پلیس بر سرویس مدارس می‌گوید: ظرفیت‌های نظارتی پلیس راهور را با آماده باش قبلی برای روا‌ن‌سازی ترافیک مهیا کرده‌ایم. برخی والدین با وسیله شخصی خود فرزندانشان را به مدرسه می‌رسانند که این موضوع موجب ایجاد ترافیک معاب ردر سه نوبت آغاز و تعطیلی مدارس می‌شود. تاکید داریم والدین حتما از سرویس‌های ثبت‌نام شده در سامانه سپند استفاده کنند و تا از هر نوع سوء‌استفاده‌ای در این حوزه مبرا باشند و هزینه زیادی از آنان گرفت نشود و ترافیک معابر هم به نحو مناسب مدیریت شود.

محمد فکری با تاکید بر اینکه پلیس با همکاری تاکسیرانی گرو‌ه‌های کاری نظارتی و بازرسی مشترک دارد و بر نحوه خدمات رانندگان سرویس نظارت  دارد، اظهار داشت: سال گذشته با نظارتی که پلیس راهور در حوزه سرویس مدارس اعمال کرد،6264  مورد تخلف سرویس مدارس را در استان و اعمال قانون که  2855 مورد تخلف از سرویس مدارس مربوط به شهر همدان است. بیشترین تخلف‌های اعمال قانون و رصد شده هم داشتن سرنشین اضافه و نبستن کمربند ایمنی بوده است.

وی افزود: هیچ راننده‌ای اجازه ندارد بدون برچسب مدرسه و خارج از طرح ساماندهی سرویس مدارس خدمات به مدارس بدهد. همه رانندگان ساماندهی شده در مینی‌بوسرانی و تاکسیرانی همدان که برای سرویس مدرسه انتخاب می‌شوند باید از خودرو‌هایی که فرسوده نیستند استفاده کنند. باید گواهینامه مجاز آن خودرو را داشته باشند. به صرف داشتن گواهینامه پایه3 یا ب یک هیچ فردی اجازه ارایه خدمات با مینی‌بوس را ندارد. در صورتی که شهروندان تخلفی از سرویس مدارس مشاهده می‌کنند کافی است تا با سامانه 120 پلیس تماس بگیرند این سامانه مخصوص امور پلیس راهور طراحی شده است به مانند پلیس 110 اقدام فوری برای رسیدگی به امور شهروندان را در حوزه‌‌های ترافیکی انجام می‌دهد.

نبود پوشش بیمه

یک کارشناس رسمی بیمه هم می‌گوید: همه رانندگان موظفند به رعایت تعداد ظرفیت مشخص شده درکارت خودرو هستند در غیر صورت اگر حادثه‌ای برای خودرویی ایجاد شود که بیش از ظرفیت مسافر سوار کرده است شرکت بیمه خدمات بیمه‌ای بیش از ظرفیت را به راننده نخواهد داد و راننده باید همه هزینه‌ها را پرداخت کند این موضوع برای خودرو‌های سرویس مدارس هم مصداق دارد

کامران گردان اظهار داشت: در این حوادث راننده توسط پلیس به دلیل رعایت نکردن حد مجاز ظرفیت خودرو جریمه می‌شود. شرکت‌های بیمه فقط خسارت دیه و آسیبی را برای سرنشینان خودرو‌ها تامین می‌کنند که در کارت خودرو همان ظرفیت سرنشینان مشخص شده است.

در این بین باید دیدگاه رانندگان را هم شنید ح.م که تمایلی ندارد نامش را رسانه‌ای کنیم امسال هم سرویس‌گرفته است، می‌گوید: امسال هزینه نگهداری و تعمیر خودرو چند برابر شده است اما نرخ تعیین شده در حدی نیست که بتوان با یک یا دو سرویس هزینه‌های خودرو و زندگی را تامین کرد یا باید چند سرویس را بگیرم یا باید از گرفتن سرویس مدرسه منصرف شوم که راه اول انتخاب مناسب‌تری است چون در کنار سایر خدماتی که به جا‌هایی دیگر می‌دهم در‌آمد سرویس آب باریکه‌ای برای تامین هزینه‌های زندگی است مردم هم باید با توجه به افزایش هزینه‌ها انتظار خودشان را از دریافت خدمات سرویس تنظیم کنند در همه کشور‌ها دنیا مدارس اتوبوس یا مینی‌بوس مخصوص سرویس مدرسه دارند  و هزینه‌ها را هم آموزش و پرورش آن کشور می‌پردازد  اگر مردم انتظار خدمات استاندارد و مناسب دارند باید از آموزش‌ و پرورش بخواهند سرویس مدرسه را برای مدارس الزامی کند. یا با همین روش از این خدمات استفاده کنند. سال قبل هزینه خرید یکدست لنت ترمز 25 هزار‌تومان و یکدست صفحه کلاج 120 هزار‌تومان بود. امسال هزینه خرید همین قطعات یدکی خودرو دقیقا 4 برابر شده است در حالی که تعرفه سرویس مدرسه در مقایسه با سال قبل فقط حدود 15 درصد افزایش داشته است. وضعیت هزینه‌های زندگی هم که مشخص است لحظه‌ای قیمت‌ها تغییر می‌کند.

داشتن مدارک مثبته

معاون اتوبوسرانی و پایانه‌های مدیریت بار و مسافر شهرداری همدان می‌گوید: پارسال 90 دستگاه مینی‌بوس را برای سرویس مدرسه انتخاب کردیم و امسال پیش‌بینی‌ می‌کنیم به 120دستگاه افزایش یابد. تاکنون هم 60 دستگاه مینی‌بوس برای ارایه خدمات سرویس مدرسه ثبت‌نام کرده‌اند. داشتن کارت خودرو، بیمه متناسب با خودرو، معاینه فنی و نداشتن سوءپیشینه است.

بابک اسدی بدون اشاره به آمار شکایت‌های مردم از رانندگان سرویس مدارس در سال گذشته بیشترین شکایت‌های مطرح شده را در این حوزه سیگار کشیدن یا صحبت با تلفن همراه توسط رانندگان سرویس مدارس اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: به راننده تذکر داده‌ایم و اگر راننده‌ای رعایت نکرده در کمیته رسیدگی به شکایت‌های رسیدگی شده است. همچنین تعرفه تعیین شده برای سرویس مدارس هم بر مبنای کیلو‌متر برای دانش‌آموز تعیین شده است، که از صفر تا3 کیلو‌متر برای هر نفر در یکماه 60 هزار‌تومان، برای 3 تا 7 کیلو‌متر برای هر نفر در یکماه 70 هزار‌تومان و از 7 کیلو‌متر مسافت و بیش از آن 80 هزار‌تومان است. اکثر سرویس مدارس هم مینی بوس‌است و فقط 2 مورد اتوبوس ثبت‌نامی داشته‌ایم.

سامانه سپند

مسئول انجمن اولیا و مربیان اداره‌کل آموزش و پرورش استان همدان هم می‌گوید: اطلاع‌رسانی به اولیا دانش‌آموزان درباره نحوه استفاده از سرویس مدارس را هر سال توسط کارشناسان، بخشنامه و مدیران مدارس انجام می‌دهیم، از والدین هم تقاضا داریم که حتما از سرویس مدارس ثبت نام شده در سامانه سپند استفاده کنند. آموزش‌و پرورش در مقابل والدینی که خارج از این سامانه سرویس مدرسه برای فرزندانشان تامین می‌کنند مسئولیتی ندارد.

محسن محمدی اظهار داشت: سامانه سپند امسال برای نخستین بار به صورت کشوری اجرا می‌شود و سال‌‌های قبل هر یک از شهر‌ها سامانه‌ای مجزا برای تامین سرویس مدرسه در حوزه شهرداری‌ها داشتند. امسال برای بار نخست این سامانه بعد از اجرای طرح آزمایشی آن در شهر قزوین به صورت سراسری در کل کشور اجرا شده است. البته در دو سال گذشته این سامانه با نشانی اینترنتی دیگری در همدان اجرا می‌شد که آن سامانه‌ دیگری است و ارتباطی به این سامانه ندارد و نشانی آن هم متفاوت است. در این سامانه دسترسی به آمار سرویس مدارس به صورت سطح‌بندی شده برای کاربران فراهم شده است و والدین هم می‌توانند شکایت‌ها و گزارش‌های خود را در آن ثبت کنند. همچنین هر یک از والدین باید در این سامانه تعداد دانش‌آموزان خود را ثبت کنند.

وی ادامه می‌دهد: رسیدگی و نظارت بر شکایت‌ها و تخلف‌ها را تاکسیرانی، اتوبوسرانی و پلیس راهور بر عهده دارند، گزارش‌های دریافتی در این حوزه از والدین یا اولیا مدارس را به این ارگان‌ها ارایه می‌کنیم. در سال قبل هیچ حادثه‌ای در حوزه سرویس مدارس نداشته‌ایم و فقط سال 95 یک مورد حادثه در نهاوند توسط راننده سرویس مدرسه ثبت شده است که  هم به دلیل سهل‌انگاری راننده دانش‌آموزی بعد از پیاده شدن از سرویس با سرویس مدرسه برخورد  فوت می‌کند.

بر اساس آمار فعالیت سرویس مدارس در سال قبل 26 هزار و 828 نفر سرویس مدرسه به دانش‌آموزان استان همدان ارایه شده است که در این بین باید دیدگاه رانندگان را هم شنید ح.م که تمایلی ندارد نامش را رسانه‌ای کنیم امسال هم سرویس‌گرفته است، می‌گوید: امسال هزینه نگهداری و تعمیر خودرو چند برابر شده است اما نرخ تعیین شده در حدی نیست که بتوان با یک یا دو سرویس هزینه‌های خودرو و زندگی را تامین کرد یا باید چند سرویس را بگیرم یا باید از گرفتن سرویس مدرسه منصرف شوم که راه اول انتخاب مناسب‌تری است چون در کنار سایر خدماتی که به جا‌هایی دیگر می‌دهم در‌آمد سرویس آب باریکه‌ای برای تامین هزینه‌های زندگی است مردم هم باید با توجه به افزایش هزینه‌ها انتظار خودشان را از دریافت خدمات سرویس تنظیم کنند.

در همه کشور‌ها دنیا مدارس اتوبوس یا مینی‌بوس مخصوص سرویس مدرسه دارند  و هزینه‌ها را هم آموزش و پرورش آن کشور می‌پردازد  اگر مردم انتظار خدمات استاندارد و مناسب دارند باید از آموزش‌ و پرورش بخواهند سرویس مدرسه را برای مدارس الزامی کند. یا با همین روش از این خدمات استفاده کنند. سال قبل هزینه خرید یکدست لنت ترمز 25 هزار‌تومان و یکدست صفحه کلاج 120 هزار‌تومان بود. امسال هزینه خرید همین قطعات یدکی خودرو دقیقا 4 برابر شده است در حالی که تعرفه سرویس مدرسه در مقایسه با سال قبل فقط حدود 15 درصد افزایش داشته است. وضعیت هزینه‌های زندگی هم که مشخص است لحظه‌ای قیمت‌ها تغییر می‌کند.

وی افزود: رسیدگی و نظارت بر شکایت‌ها و تخلف‌ها را تاکسیرانی، اتوبوسرانی و پلیس راهور بر عهده دارند، گزارش‌های دریافتی در این حوزه از والدین یا اولیا مدارس را به این ارگان‌ها ارایه می‌کنیم. در سال قبل هیچ حادثه‌ای در حوزه سرویس مدارس نداشته‌ایم و فقط سال 95 یک مورد حادثه در نهاوند توسط راننده سرویس مدرسه ثبت شده است که  هم به دلیل سهل‌انگاری راننده دانش‌آموزی بعد از پیاده شدن از سرویس با سرویس مدرسه برخورد  فوت می‌کند. بر اساس آمار فعالیت سرویس مدارس در سال قبل 26 هزار و 828 نفر سرویس مدرسه به دانش‌آموزان استان همدان ارایه شده است که  3224 نفر سرویس آن مربوط به شهر همدان است. استان همدان حدود 265 هزار دانش‌آموز دارد.

اگر پذیرفته‌‌ایم که آینده سازان این کشور دانش‌آموزان امروز جامعه هستند پس باید برای رفت‌و آمد آنان به مراکز آموزشی هم  فرایندی استاندارد را تدوین و اجرا کنیم که اختصاص خودروی‌ استاندارد سرویس مدرسه به مانند سایر کشور‌‌ها یکی از این الزامات است تا والدین هزینه معقول و منطقی را بپردازند و به ازای آن هم انتظار خدمات مناسب داشته باشند. همچنین همیشه مدارس در مقطعی مشخص باز و در مقطع مشخص دیگری تعطیل می‌شود. چرا برنامه‌ریزی‌ها در حوزه آموزش و پرورش و سایر نهاد‌های متولی تامین سرویس مدرسه طوری نیست؟ که این همه دوندگی و استرس برای تامین سرویس به والدین تحمیل نشود.

با دقت در آمار فعالیت سرویس مدارس و تعداد دانش‌آموزان استان همدان در سال قبل به صورت تقریبی می‌توان دریافت که حدود یک دهم از دانش‌آموزان استان از سرویس مدرسه استفاده کرده‌اند که دلیل آن می‌تواند استفاده از ناوگان عمومی، خودروی شخصی و یا نبود هزینه لازم برای تامین سرویس مدرسه باشد. در حالی که می‌توان حرکت ناوگان عمومی را طوری طراحی کرد که هم به دانش‌آموزان شهر خدمات بدهد و هم ترافیک در زمان باز و بسته شدن مدارس ترافیک معابر شهر‌ها مدیریت شود و هم اینکه شاهد ترافیک خودرو‌های شخصی در مقابل مراکز آموزشی و ایجاد مزاحمت برای همسایگان مدارس و دیگران نباشیم.

گزارش از حمید نصرتی قانعی

انتهای پیام/ن

R41405/P1361/S6,75/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۱۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح ایمن سازی مدارس در شهر جورقان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ در این برنامه ۳۶۰ نفر از دانش آموزان مدرسه باهنر ۲ آموزش‌های راهنمایی و رانندگی آشنا شدند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان در این مراسم گفت: ایمنی مدارس حاشیه جاده‌ها بخشی از ایمنی راه‌های استان است. 

مهرداد آهکی افزود: دانش‌آموزان می‌توانند در پیشگیری از حوادث رانندگی نقش تاثیرگذاری داشته باشند و موجب کاهش تصادفات جاده‌ای شوند.

در پایان این برنامه به اولیاء دانش آموزانی که موتور سیکلت و گواهی نامه داشتند، کلاه ایمنی هدیه داده شد.

دیگر خبرها

  • اجرای طرح ایمن سازی مدارس در شهر جورقان
  • شکایت معلمان آلمانی از تشدید خشونت‌ها در بین دانش آموزان
  • ساخت ۶۰ درصد پروژ‌های مدرسه‌سازی با مشارکت مردم
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • ضرورت افزایش آگاهی والدین از هدایت تحصیلی دانش آموزان
  • آگاهی والدین از هدایت تحصیلی دانش آموزان اندک است
  • آشنایی دانش‌آموزان مدارس سما با ایده تحصیلی ـ شغلی
  • مدارس از راه دور چه مدارسی هستند؟ شهریه این مدارس چقدر است؟
  • لزوم تلاش برای افزایش معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان
  • ۲۶ فضای آموزشی توسط خیران مدرسه‌ساز در قم ساخته شد