Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@04:37:21 GMT

ترامپ؛ از میز قمار تا ریاست جلسه شورای امنیت

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۵۱۸۰۷

ترامپ؛ از میز قمار تا ریاست جلسه شورای امنیت

تهران- ایرنا- سازمان ملل متحد دو نشست دارد. یکی مجمع عمومی که رهبران اعضای سازمان ملل هر سال در جلسه ماه سپتامبر این مجمع شرکت می‌کنند و در آن مسائل جهانی مطرح و رهبران می‌توانند دیدگاه‌های خود را ارائه دهند. دومین نشست یا جلسه به نشست شورای امنیت سازمان ملل معروف است.

نعمت احمدی حقوقدان در یادداشتی در روزنامه ستاره صبح آورده است: مجمع عمومی متشکل از همه اعضاست و امسال نزدیک به دو سوم رهبران در آن شرکت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شورای امنیت 15 عضو دارد که پنج عضو آن دائمی است. 10 عضو آن به مدت دو سال فعالیت دارند و در موعد 31 دسامبر هر سال 5 عضو آن انتخاب می‌شوند. ایران در سال 1955 و 1956 برای یک نوبت دو ساله عضو شورای امنیت بود. اهمیت نشست امسال این شورا، ریاست ادواری آمریکاست. ریاست شورای امنیت هر یک ماه بر عهده یکی از 15 عضو شورای امنیت است. امسال همزمان با جلسه مجمع عمومی سازمان ملل، ریاست جلسه شورای امنیت با آمریکا خواهد بود. ترامپ اعلام کرده جلسه با حضور و ریاست او تشکیل خواهد شد. از سویی برابر فصل ششم منشور ملل و ماده 37 هرگاه موضوع یک کشور در شورای امنیت مطرح شود، آن کشور می‌تواند در جلسه شورای امنیت شرکت و از خود دفاع کند. به همین خاطر ظریف و روحانی از این حق برخوردارند که برابر قانون منشور ملل در جلسه شورای امنیت به ریاست ترامپ شرکت کنند. روحانی وظیفه‌ای سنگین به عهده دارد. چهار عضو دائم شورای امنیت، یعنی انگلستان، فرانسه، روسیه و چین از برجام خارج نشده و مخالف خروج آمریکا از توافق هسته‌ای هستند. این فرصتی طلایی برای روحانی است که در مجمع عمومی یا شورای امنیت از حقوق ایران دفاع کند. در شورای امنیت موضوع متفاوت است و آمریکا می‌خواهد این جلسه را به دادگاهی علیه ایران تبدیل کند. وظیفه روحانی و ظریف در این مرحله سنگین است و باید با تکیه بر گزارش سازمان جهانی انرژی اتمی حقانیت ایران را در آن جلسه فریاد بزنند. به گونه‌ای حقوقی و منطقی ترامپ در جلسه‌ای که به ریاست او برپا شده محکوم شود. رئیس‌جمهور آمریکا که تمام زندگیش در کازینوداری، هتلداری و ارتباط با زنان سپری شده از طنز روزگار حالا پشت میز شورای امنیت قرار گرفته و می‌خواهد به سرنوشت یکی از پایه‌گذاران سازمان ملل رسیدگی کند. سازمان ملل در سال 1946 تشکیل شد که در آن زمان در دنیا 53 کشور وجود داشت. ایران یکی از آن 53 کشور است. بالای 2000 قطعنامه در سازمان ملل وجود دارد. اولین قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل به نفع ایران صادر شد. زمانی که جنگ جهانی دوم آغاز شد و ایران توسط اتحاد جماهیر شوروی، انگلیس و آمریکا اشغال شد، محمد علی فروغی به عنوان نخست‌وزیر ایران قراردادی با آن‌ها نوشت مبنی بر آنکه شش ماه بعد از خاتمه جنگ از ایران خارج شوند. دولت آمریکا و انگلیس بعد از جنگ نیروهای خود را از ایران فراخواندند، اما دولت شوروی که ریاست آن با استالین بود نیروهای خود را از ایران خارج نکرد تا اینکه ایران به شورای امنیت سازمان ملل شکایت برد و اولین قطعنامه برای دفاع از حق ایران و علیه شوروی در این شورا که امروز ریاست آن با ترامپ است تصویب و صادر شد.

*منبع: روزنامه ستاره صبح، 1397.7.2
**گروه اطلاع رسانی**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي روزنامه ستاره صبح ترامپ شوراي امنيت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۱۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توهین جدید ترامپ به بایدن؛ او بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است

ترامپ، بار دیگر بایدن را «بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا» خواند و گفت که جیمی کارتر در مقایسه با بایدن ریاست جمهوری «درخشانی» داشته است.

به گزارش ایسنا به نقل از به نیوزویک، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به خبرنگاران گفت: بایدن بدترین رئیس‌جمهور تاریخ کشور ما است. از جیمی کارتر هم بدتر است.»

نامزد ۷۷ ساله احتمالی جمهوری‌خواهان برای ریاست جمهوری گفت: بایدن کشور ما را ویران کرد؛ جیمی کارتر اکنون خوشحال است، زیرا دوره ریاست جمهوری او در مقایسه با بایدن فوق‌العاده شده است.

او افزود: جنگ‌ها در سراسر جهان در حال وقوع هستند. در نظرسنجی‌ها خیلی جلوتر از بایدن هستیم.

کارتر ۹۹ ساله دموکرات از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ یک دوره در کاخ سفید رئیس‌جمهور بود. مانند دوران بایدن، ریاست جمهوری کارتر با افزایش قیمت‌ها، تنش‌های دیپلماتیک با ایران، تهاجم روسیه و ناآرامی در افغانستان همراه بود. متوسط نرخ تورم سالانه در دوران کارتر حدود ۱۰ درصد بود - که ناشی از قیمت‌های بالای انرژی بود - که دولت او با افزایش نرخ بهره به بیش از ۱۷ درصد منجر به رکود اقتصادی شد.

در دوران بایدن، در حالی که تورم در سال ۲۰۲۲ به بالاترین میزان در ۴۱ سال گذشته یعنی ۹.۱ درصد رسید، کمتر از اوج ۱۳.۵ درصدی در آخرین سال ریاست جمهوری کارتر بود.

کارتر پس از تهاجم اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان، به المپیکی‌های آمریکا اجازه شرکت در بازی‌های ۱۹۸۰ مسکو را نداد. در پاسخ به تهاجم، دولت کارتر به طور مخفیانه مبارزان را در افغانستان مسلح کرد تا با شوروی مقابله کنند. اسامه بن لادن، بنیانگذار القاعده و خالد شیخ محمد، مغز متفکر ۱۱ سپتامبر، از جمله اعضای رادیکال این مبارزان مورد حمایت کارتر بودند.

دیگر خبرها

  • تشکیل جلسه فوری شورای عالی امنیت ملی ایران؟
  • صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد
  • شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟
  • فوری| صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد
  • توهین جدید ترامپ به بایدن؛ او بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است
  • پیام‌هایی که ایران برای آمریکا ارسال کرد
  • تلاش نماینده رژیم صهیونیستی در جلسه شورای امنیت برای فتنه انگیزی بین کشور‌های اسلامی
  • حضور در انتخابات از پشت میله‌های زندان؟
  • به نظر آمریکایی‌ها دوره ریاست ترامپ از زمان بایدن بهتر بوده است
  • ترامپ در دادگاه: آمریکا توسط یک مرد ناتوان اداره می‌شود