Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-28@08:08:38 GMT

حجم آب سدهای کردستان بیش از سه درصد افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۵۱۹۱۳

حجم آب سدهای کردستان بیش از سه درصد افزایش یافت

کامران خرم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حجم آب سدهای استان در سال آبی گذشته بیش از یک میلیارد و 357 میلیون مترمکعب بود.
وی با بیان اینکه 84 درصد حجم سد قشلاق سنندج از آب پر است، افزود: حجم آب این سد در سال جاری 180،9 میلیون مترمکعب است در حالیکه حجم آب ذخیره شده این سد سال گذشته 178 میلیون مترمکعب بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سرپرست شرکت آب منطقه ای کردستان با اشاره به اینکه حجم آب ذخیره شده سد آزاد سنندج هم در سال آبی جاری 133،2 میلیون مترمکعب است، یادآور شد: این مقدار آب در سال گذشته 134 میلیون مترمکعب بود.
خرم تاکید کرد: مقدار آب ذخیره شده سد سورال هم در حال حاضر 11،2 میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته حدود 500 هزار مترمکعب بیشتر است.
وی با بیان اینکه کردستان 18 محدوده مطالعاتی دارد که 9 مورد آن با استان های آذربایجان غربی، زنجان، همدان و کرمانشاه مشترک است، گفت: 54 درصد پتانسیل سالانه آب های سطحی استان جزو حوضه های آبریز مرزی و 46 درصد مربوط به حوزه‌های آبریز داخلی است.
خرم اضافه کرد: با احتساب 300 میلیون مترمکعب آب های ورودی به استان، مجموعه آب های سطحی 5،2 میلیارد متر مکعب است و پتانسیل آب های زیر زمینی استان نیز حدود 1،49 میلیارد متر مکعب است که بخش عمده آن در نیمه شرقی و در آبخوان دشت های قروه ـ دهگلان و چهاردولی ذخیره است.
سرپرست شرکت آب منطقه ای کردستان اظهار داشت: حجم فعلی مخزن سدهای سنگ سیاه 4،6 میلیون مترمکعب، بانه 3،2، چراغ ویس 34،8، گاران 79،3، زریوار 49، زیویه 14، گاوشان 504 و تلوار 78 میلیون مترمکعب است.
به گزارش ایرنا، استان کردستان با مساحت 29 هزار کیلومترمربع در غرب ایران قرار دارد که 1،8 درصد از مساحت کل کشور را شامل می‌ شود.
کردستان، استانی کوهستانی است و اقلیم آن متأثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه ‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان ها می شود، میزان بارندگی سالانه این استان در شرایط عادی اقلیمی معادل 455 میلی متر است.
بیشترین میزان بارندگی مربوط به شهرهای مریوان و بانه حدود 800 میلی‌متر در سال و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 400 میلی متر و در قسمت مرکزی استان یعنی سنندج نزدیک به 500 میلی متر در سال است.
از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.
تعداد دشت های استان 9 مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، 2 دشت در غرب و 2 دشت دیگر درجنوب استان واقع شده است. دشت های قروه ـ دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت های ممنوعه هستند.
از مجموع 33 سد استان، 12 سد در حال بهره برداری،10 سد در دست اجرا و 12 مورد نیز مطالعاتی است.
7355/9102
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر لایحه شفافیت استان کردستان استان های آذربایجان غربی خلیج فارس دریای خزر عمان رفع حصر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۱۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجم ذخیره آبی در سدهای خوزستان به بیش از ۱.۸ میلیارد مترمکعب رسید

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس صدریان فر بیان کرد: پس از بارش‌های ۲۹ آبان که در پاییز گذشته اتفاق افتاد بارندگی مؤثری در حوضه‌های آبریز خوزستان نداشتیم که این امر نگرانی‌هایی را برای مردم و کشاورزان ایجاد کرده بود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اعلام اینکه حدود ۹۷ درصد مخازن خوزستان آبگیری شده بود، اضافه کرد: در هفته نخست فروردین ماه شاهد ورود ۲ سامانه قدرتمند بارشی در حوضه‌های آبریز منتهی به استان بودیم.

وی افزود: مجموع حجم سدهای خوزستان در بارش‌های اخیر تا ساعت ۱۸ روز گذشته به یک میلیارد و ۸۲۳ میلیون مترمکعب رسید که ترتیب آن در زنجیره باران ۸۸۹ میلیون مترمکعب، در حوضه آبریز دز ۴۸۰ میلیون مترمکعب، در حوضه آبریز کرخه ۲۶۵ میلیون مترمکعب، در حوضه آبریز مارون ۱۶۳ میلیون مترمکعب و در حوضه آبریز جره ۲۶ میلیون مترمکعب است.

صدریان فر، حجم خالی مخازن سدهای خوزستان را هفت میلیارد و ۷۶۶ میلیون مترمکعب اعلام و بیان کرد: رودخانه‌های میانی خوزستان در پایین‌دست فعال شدند به طوری که در دشت بزرگ به ۷۵۰ مترمکعب بر ثانیه رسیده و در ۲ روز آینده به اهواز خواهند رسید.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: دبی سد دز به پیک سه هزار مترمکعب بر ثانیه رسیده که احتمال می‌رود در روزهای آینده خروجی آن در راستای مدیریت سیلاب افزایش یابد.

کد خبر 6062979

دیگر خبرها

  • سدهای آذربایجان‌غربی ۱۱۳۸ میلیون مترمکعب آب دارد
  • ذخیره آب سدهای کردستان به ۶۵ درصد رسید
  • حجم ذخیره آبی در سدهای خوزستان به بیش از ۱.۸ میلیارد مترمکعب رسید
  • حجم ذخیره آب سدهای کردستان ۶۵ درصد است/ سرریز شدن چهار سد
  • ۴.۰۳ میلیون مترمکعب به حجم آب پشت سدهای لرستان اضافه شده است
  • چهار سد در کردستان سرریز شدند
  • چهار سد در کردستان طی دو ماه اخیر سرریز شدند
  • میزان ذخیره آب سدهای کردستان به ۶۵ درصد رسید
  • ۶۴ درصد مخازن سدهای خوزستان پر شده است
  • ۳۶ درصد از حجم مخازن سدهای لرستان پُر است