Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: بیابان زایی بعد از دو چالش، تغییر اقلیم و کمبود آب شیرین، به عنوان سومین چالش مهم جامعه جهانی در قرن ۲۱ محسوب می شود این در حالی است که خراسان جنوبی با قرار گرفتن بر روی کمربند خشک و نیمه خشک نیمکره شمالی دارای ذخایر آبی بسیار ضعیف و نزولات جوی کم و میزان پوشش گیاهی اندک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر خراسان جنوبی به عنوان دومین استان بیابانی کشور شناخته شده و بیش از پنج میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از مساحت آن را بیابان ها تشکیل می دهند. این آمارها در حالی است که هر ساله با توجه به کاهش نزولات، این خشکسالی ها ادامه داشته و بنا به گفته کارشناسان با ادامه این روند، تا ۱۴ سال آینده مرتعی وجود نخواهد داشت.

با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی ۸۶ درصد از مساحت استان شامل بیابان است به گونه ای که از کل عرصه های منابع طبیعی استان، ۳۶ درصد را عرصه های بیابانی و ۵۰ درصد را مراتع کم تراکم بیابانی تشکیل می دهد.

بیابان به مناطق دارای اقلیم خشک و فراخشک که میزان متوسط بارندگی سالیانه آن کمتر از ۱۵۰ میلی متر و درصد پوشش گیاهی چند ساله آن کمتر از ده درصد است، اطلاق می شود. بارش کم، دامنه نوسان دمای شدید، دمای بالا و تبخیر زیاد و پوشش گیاهی بسیار فقیر و پراکنده از ویژگی های بیابان است.

گسترش بیابان ها یکی از مشکلات بزرگ جهان امروز بوده که بیش از ۱۱۰ کشور جهان را تحت تاثیر قرار داده است. برداشت بی رویه از سفره های آب زیر زمینی، آلودگی آب های زیر زمینی از طریق پساب های صنعتی، شهری و کشاورزی، تغییر کاربری اراضی، شخم بیش از حد مراتع برای اراضی دیم کم بازده و برداشت غیر اصولی معادن سطحی از مهم ترین عوامل بیابان زایی بوده که باید مد نظر قرار گیرد.

خراسان جنوبی وارد بیستمین سال خشکسالی شده و علی رغم داشتن حجم بالای عرصه های بیابانی، اعتبارات ملی از این استان پر گشوده و بحرانی را پیش روی اقدامات بیابان زدایی قرار داده است.

هنوز تخصیص اعتباری نداشته ایم

رئیس اداره بیابان منابع طبیعی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای طرح های بیابان زدایی در استان بیان کرد: در نیمه نخست سال جاری اقدامات حفاظتی و حمایتی از نهال کاری های سال گذشته را داشته ایم.

محمد یوسفی با بیان اینکه طی سال گذشته سه هزار و ۷۵۲ هکتار نهال کاری داشته ایم، افزود: آبیاری، مراقبت و حفاظت از این عرصه ها در دستور کار بوده است.

با اعتباراتی که پیش بینی شده تنها می توانیم مراقبت و آبیاری از هزار و ۱۰۰ هکتار عرصه نهال کاری را داشته باشیم وی با اشاره به اقدامات پیش رو بیان کرد: در سال جاری متاسفانه تاکنون موافقت نامه اعتبارات صندوق توسعه ملی به دستمان نرسیده است.

یوسفی افزود: از محل اعتبارات استانی تنها ۵۳۸ میلیون تومان موافقت نامه تبادل شده و هنوز تخصیصی نداشته ایم.

وی با بیان اینکه کنترل کانون های بحرانی در امر بیابان زدایی از اولویت برنامه ها است، گفت: مراقب و آبیاری سنواتی از عرصه های نهال کاری شده از دیگر اقدامات پیش بینی شده در بحث بیابان زدایی است.

یوسفی بیان کرد: با اعتباراتی که پیش بینی شده تنها می توانیم مراقبت و آبیاری از هزار و ۱۰۰ هکتار عرصه نهال کاری را داشته باشیم.

اعتبارات ملی صفر است

رئیس اداره بیابان منابع طبیعی خراسان جنوبی افزود: اگر اعتبار کافی تخصیص نداشته باشیم دو هزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه های نهال کاری شده را از دست می دهیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته قریب به شش میلیارد و ۹۱۱ میلیون تومان اعتبار ملی تنها در زمینه بیابان زدایی داشته ایم، افزود: در سال جاری تاکنون اعتبارات ملی صفر بوده است.

یوسفی اظهار کرد: علی رغم اینکه ۱۱ استان کشور با خشکسالی رو به رو هستند، بر اساس ابلاغ مجلس، اعتبارات ملی به خوزستان داده شده است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در حاشیه کویر مرکزی بیابان قرار دارد، گفت: همچتین این استان بیستمین سال خشکسالی را داشته و نیازمند توجه مسئولان است.

یوسفی با بیان اینکه سال گذشته میانگین بارندگی برخی از شهرستان ها به ۱۰۰ میلی متر هم نرسیده است، افزود: همچنین دمای هوا در برخی از شهرستان ها به ۵۰ درجه سانتی گراد می رسد که بر شدت خشکسالی می افزاید.

وی خواستار توجه مسئولان به خراسان جنوبی شد و اظهار کرد: اعتبارات سال گذشته ۱۰۰ درصد تخصیص یافته این در حالی است که در سال جاری هنوز اعتباری به دستمان نرسیده است.

کانون های بیابانی استان در حال افزایش است و این بدان معنا است که شدت بیابانی بودن عرصه ها بیشتر شده و باید نهضتی فراگیر برای احیا اراضی بیابانی و جلوگیری از بیابان زایی شکل گیرد که در گام اولیه باید دولت توجه ویژه به دومین استان بیابانی کشور داشته باشد.

کد خبر 4410672

منبع: مهر

کلیدواژه: بیابان زدایی بیرجند منابع طبیعی خراسان جنوبی ماه محرم بوشهر کرمانشاه خبرگزاری مهر عاشورا مشهد هفته دفاع مقدس مراسم عزاداری شهرکرد گرگان رژه نیروهای مسلح سانحه تصادف تاسوعا و عاشورا خطبه های نماز جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۲۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش اعتبارات محیط زیستی در راستای رفع چالش‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا انجم شعاع، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در کارگاه آموزشی توجیهی صندوق ملی محیط زیست کشور که با حضور مدیران کشوری و استانی در شیراز برگزار شد، افزود: محیط زیست در همه عرصه‌های طبیعی و انسانی بیش از هر زمان نیازمند ارزیابی و مدیریت عملکرد در حوزه‌های حفاظت و شناسایی نقاط قوت و ضعف‌ها است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط زیست در سال‌های اخیر با تأمین اعتبارات در جایگاه مناسب‌تری قرار گرفته است گفت: تأمین معیشت محیط‌بانان و نیروهای یگان حفاظت نیز با این بهبود روند در اولویت بیشتری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اعتبارات محیط زیست در سال‌های اخیر از ۱۲ صدم درصد به ۱۸ صدم درصد رسیده است و افق آینده هدف گذاری روی یک درصد است در حقیقت اعتبارات از ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ به حدود ۱,۹۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است. درآمدهای محیط زیست نیز در سال‌های اخیر افزایش داشته است و در این عرصه موفقیت‌های مناسبی به دست آمده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون کشورمان با چالش‌های مختلف زیست محیطی روبرو است، ادامه داد: همه اهداف مسؤولان و برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران در عرصه محیط زیست اولویت دادن به رفع تنگناها و مشکلات و ایجاد ترازمندی در زمینه چالش‌ها است.

این مقام مسؤول افزود: در حوزه محیط زیست با چالش‌هایی نظیر موضوع آب، آلودگی هوا، تغییر کاربری اراضی و فرسایش زمین، مصرف بی رویه انرژی و تخریب، انقراض و به خطر افتادن تنوع زیستی رو به رو هستیم. همچنین طی سال گذشته درگیر چالش‌های محیط زیستی با مشکلات ناشی از حوزه گرد و غبار، آلودگی هوا و انباشت آلاینده‌ها در کلانشهرها مواجه بودیم.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زمانی صنایع در مسیر توسعه پایدار حرکت می‌کنند که در کنار اقتصادی بودن پروژه‌ها، نظم اجتماعی را هم تقویت کنند و ضمن حفظ حقوق نسل‌های آینده، محیط زیست را هم تخریب نکنند.

وی خاطر نشان کرد: با تلاش‌هایی که از طریق دفاتر تخصصی مانند پایش فراگیر، مدیریت پسماند، مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، ارزیابی زیست محیطی، حفاظت از آب و خاک و دبیرخانه گرد و غبار کشور انجام می‌شود، در جهت کنترل این آلودگی‌ها و حفظ محیط زیستی سالم و عاری از هر گونه آلایندگی تلاش می‌شود.

کد خبر 6086087

دیگر خبرها

  • روند تخصیص اعتبارات باندهای دوم خراسان‌جنوبی شتاب می‌گیرد
  • علل عدم جذب تسهیلات طرح‌ها در بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی از این پس پایش می‌شود
  • ۴۹ درصد تسهیلات تبصره ۱۸ در خراسان جنوبی جذب شد
  • استفاده از ظرفیت رودخانه‌های خلخال برای توسعه گردشگری
  • ابلاغ سند توسعه دانش‌بنیان به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • افزایش اعتبارات محیط زیستی در راستای رفع چالش‌ها
  • خشکسالی در کمین این استان‌ها
  • فاصله‌ زیادی تا رسیدن به وضعیت مطلوب در عرصه تبلیغ داریم
  • اصفهک، روستایی کویری که در مسیر جهانی شدن است
  • اصفهک؛ سفری به عمق زیبایی در دل کویر/ روستایی مطرح در سطح جهانی