Web Analytics Made Easy - Statcounter

نهادهای ناظر بر انتخابات افغانستان معتقدند، کارمندان کمیسیون انتخابات آموزش ندیده و برای استفاده از فناوری بیومتریک ظرفیت سازی نشده است بنابراین استفاده از این فناوری به صورت نمادین و برای خاموشی احزاب صورت خواهد گرفت. ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳ بین الملل آسیا-اقیانوسیه افغانستان نظرات

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، پس از چند ماه کشمکش بین احزاب سیاسی و دولت افغانستان در نهایت کمیسیون انتخابات این کشور استفاده از فناوری بیومتریک در انتخابات موافقت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز گذشته مسئولان کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کردند که در حال مذاکره با یک شرکت آلمانی هستند تا زمینه استفاده از فناوری بیومتریک در انتخابات را فراهم کند.

این در حالی است که تنها 26 روز به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور باقی مانده است و 28 مهرماه سالجاری باید تمام مراکز رای دهی این کشور به سامانه بیومتریک تجهیز شوند.

«یوسف رشید» رئیس اجرایی موسسه انتخابات آزاد و عادلانه  افغانستان در واکنش به این موضوع اعلام کرد که استفاده از بیومتریک در انتخابات پارلمانی از سوی دولت افغانستان یک حرکت نمایشی است.

رئیس اجرایی فیفا اظهارداشت: دولت افغانستان و کمیسیون انتخابات، با راه اندازی بازی‌های سیاسی زمان را هدر دادند، حالا که کمتر از یک ماه به انتخابات باقی مانده است استفاده موثر از فناوری بیومتریک امکانپذیر نخواهد شد.

رشید به «رادیوآزادی» گفت: برای استفاده از بیومتریک در انتخابات باید مرحله آزمایشی داشته باشیم، نواقص آن را ارزیابی کنیم و سپس برای استفاده از آن باید ظرفیت سازی شود و کارمندان کمیسیون انتخابات آموزش ببینند.

وی افزود: با ظرفیت کنونی که کمیسیون انتخابات دارد، بعید به نظر می‌رسد که بتواند انتخابات پارلمانی را با استفاده از فناوری بیومتریک برگزار کند.

رئیس اجرایی موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان تصریح کرد که امکان استفاده موثر از بیومتریک وجود ندارد، دولت تنها برای خاموش کردن احزاب سیاسی به عنوان سیاهی لشکر سامانه های بیومتریک را در انتخابات رونمایی می‌کند.

کارشناسان بر این باورند که دولت افغانستان و کمیسیون انتخابات تلاش می‌کند تا بار دیگر احزاب سیاسی این کشور را فریب دهند و انتخابات را به نحو دلخواه برگزار کند. زیرا احزاب سیاسی مانع فعالیت کمیسیون انتخابات شدند و دولت تلاش می‌کند تا با هر ترفندی دفاتر این کمیسیون را بازگشایی و انتخابات را در 28 مهرماه سالجاری برگزار کند.

نهادهای ناظر بر روند انتخابات تصریح کردند که برای استفاده موثر از فناوری بیومتریک در انتخابات، باید تجهیزات این فناوری به دفاتر کمیسیون انتخابات منتقل شوند، مرحله آزمایشی راه اندازی شود، اطلاع رسانی صورت گیرد، کارمندان کمیسیون انتخابات آموزش ببینند و در نهایت پایگاه داده‌های مرکزی این سامانه به کمیسیون انتخابات منتقل شود.

اما از نظر نهادهای ناظر بر انتخابات، کمیسیون انتخابات برای استفاده موثر از این فناوری دست‌کم به دو ماه زمان نیاز دارد، بنابر این خریداری تجهیزات بیومتریک، جز انحراف اذهان مردم و هزینه‌های هنگفت، سودی برای تامین شفافیت انتخابات پارلمانی در این کشور ندارد.

«ذبیح‌الله سادات» معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که اگر شرکت آلمانی نتواند زمینه استفاده از فناوری بیومتریک را در اسرع وقت در مراکز رای دهی فراهم کند، انتخابات به شیوه غیر هوشمند برگزار خواهد شد.

پارلمان افغانستان نیز روز گذشته درباره استفاده غیر موثر و نمایشی از فناوری بیومتریک تنها برای خاموش کردن احزاب به کمیسیون انتخابات و دولت این کشور هشدار داد.

با این حال  کمیسیون انتخابات افغانستان انتظار دارد که با زمینه سازی برای استفاده از فناوری بیومتریک، احزاب سیاسی به اعتراض در خصوص نحوه برگزاری انتخابات پایان دهد.

اما احزاب سیاسی افغانستان تاکید کرده که اعتراض‌ها تا زمان پذیرفته شدن شروط آنها از سوی دولت افغانستان ادامه می‌یابد.

تغییر نظام رای واحد غیرقابل انتقال، نظارت بی قید و شرط احزاب از روند انتخابات و استفاده از فناوری بیومتریک در روند رای دهی از شروط اساسی احزاب سیاسی این کشور هستند.

انتهای پیام/.

R36461/P36446/S8,87,1413/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۳۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت فعالان سیاسی و فرهنگی مهاجرین از عملیات وعده صادق + فیلم

پس از گذشت دو روز از پاسخ موشکی سپاه پاسداران ایران واکنش ها در میان مهاجران همچنان ادامه دارد.

شخصیت های مختلف فرهنگی مذهبی و سیاسی از این پاسخ حمایت کردند.

فعالان سیاسی و فرهنگی افغانستانی‌ مقیم ایران از این اقدام جمهوری اسلامی ایران ابراز خوشنودی کرده و افزودند اسرائیل دشمن درجه ۱ جهان اسلام است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • پایان کار داعش در افغانستان
  • اوج گیری مبارزات انتخاباتی در هند
  • تغییرات دولت در بخش اول لایحه بودجه اصلاح شد/گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می شود
  • سرریز شدن سد خیرآباد نیکشهر
  • جنجال ایکس در هند
  • ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
  • ایکس در هندوستان دردسر درست کرد/ نافرمانی از دستور کمیسیون انتخاب
  • سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟
  • حمایت فعالان سیاسی و فرهنگی مهاجرین از عملیات وعده صادق + فیلم
  • ژاپن: حمله به اماکن دیپلماتیک غیرقابل‌پذیرش است