Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- کارشناس حقوق بین الملل گفت: با توجه به برتری موقعیت حقوقی، اخلاقی و سیاسی ایران نسبت به دولت ترامپ، کیفیت حضور و موضع‌گیری‌های دکتر روحانی و ظریف در سازمان ملل مستعد جلب توجه و حمایت افکار عمومی کشورهای غربی از جمله آمریکا است.

«رضا نصری» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره فرصت های سفر رییس جمهوری به نیویورک برای عرصه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: این سفر از ویژه‌ای برخوردار است چرا که بعد از خروج آمریکا از برجام و قبل از آغاز تحریم‌های نفتی انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضور دکتر روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل فرصتی برای رسیدگی به هر دو موضوع است.
وی خاطرنشان کرد: رییس جمهوری می‌تواند از سرمایه سیاسی و دیپلماتیکی که بابت خروج آمریکا از برجام بدست می‌آورد، برای تسریع روند مذاکرات با سایر اعضای برجام (به ویژه اروپا) و مهار تاثیر تحریم‌‌های نفتی استفاده کند.

** تبدیل کردن تریبون سازمان ملل به تریبون شعار سیاست چندان موثری نیست
حقوقدان بین‌المللی موسسه عالی مطالعات بین‌المللی ژنو در پاسخ به این سوال که ایران چگونه می تواند از تریبون هایی که در اختیارش قرار می گیرد سیاست ها و استانداردهای دوگانه آمریکا و متحدانش را به چالش بکشد، گفت: تبدیل کردن تریبون سازمان ملل به تریبون شعار سیاست چندان موثری نیست. ایران باید هوشمندانه از دل نظام سیاسی و افکار عمومی آمریکا، کشورهای غربی و منطقه یارگیری کند. حال، چه موضوع برجام باشد یا منطقه یا سلاح‌های کشتار جمعی و تروریسم که ایران خود قربانی آن است.
نصری تصریح کرد: این به آن معنی است که ایران باید فضای حاکم را بشناسد، متحدان تاکتیکی خود را در این کشورها شناسایی کند و از آنها برای به حاشیه راندن جریان‌های ایران‌ستیز و تروریست‌پرور استفاده نماید.
وی یادآور شد: امروز بخش قابل ملاحظه ای از افکار عمومی آمریکا از جناح‌های سیاسی و بخش بزرگی از تکنوکرات‌های دستگاه دیپلماسی و بوروکراسی این کشور از دستِ بی تدبیری‌ها، قانون‌شکنی‌ها، ندانم‌کاری‌ها و یک جانبه‌گرایی کورکورانه ترامپ عاصی شده‌اند.
این تحلیلگر مسایل بین المللی ادامه داد: براساس گزارشی بخش مهمی از کارشناسان وزارت امور خارجه آمریکا با حمایت دولت ترامپ از عربستان سعودی در جنگ یمن به شدت مخالف هستند. در نتیجه ایران می‌تواند از این فضا استفاده و مواضعی اتخاذ کند که در میان این مخالفان حامی و خریدار داشته باشد.
نصری تصریح کرد: رییس جمهوری و وزیر امور خارجه می‌توانند در نیویورک با زبان حقوقی، منطقی و مستدل بخش زیادی از افکار عمومی اروپا را با مواضع ایران همسو کنند و در عمل آنچه دولت‌های اروپایی در بیان‌ آن ناتوان هستند را بدون شعار و دعوا با مردم مطرح کنند.یعنی در عمل - در کسوت دولتی حامی قانون - دادخواستی از جانب همه کشورهای زخم‌خورده از ترامپ قرائت کنند.
وی تاکید کرد در واقع می توان به نحوی از این تریبون‌ها استفاده کرد که تاثیر آن مانا باشد.
وی در پاسخ به سوالی درباره تغییرات موضوع نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ و این که در صورت طرح موضوع ایران آیا ایران امکان پاسخ دادن به ادعاهای ترامپ را خواهد داشت؟،گفت: ایجاد امکان حضور ایران در جلسه منوط به تصمیم شورای امنیت است به این معنا که یا خود شورای امنیت از این کشور برای شرکت در جلسه دعوت می‌کند یا ایران برای شرکت در جلسه به شورای امنیت تقاضا می‌دهد.

** مطابق تفسیر مواد 31 و 32 منشور امکان حضور ایران در نشست شورای امینت وجود دارد
این تحلیلگر مسایل بین المللی خاطرنشان کرد: از نظر آیین‌نامه‌ای روال این است که اگر میان 15 عضو شورای امنیت «اجماع» برقرار نبود، رییس‌ دوره‌ای شورا حضور دولت مورد نظر را به رای می‌گذارد. با در نظر گرفتن مواضع آمریکا و تاکید آقای ترامپ بر محوری بودن موضوع «ایران»، معتقدم می‌شود هم مطابق تفسیری از ماده 31 و هم مطابق تفسیری از ماده 32 منشور، امکان حضور ایران فراهم شود.
نصری یادآور شد: قاعده کُلی این است که اگر مطابق ماده 31 اقدام شود، شورای امنیت در صورتی با حضور دولت مورد نظر (در اینجا ایران) موافقت خواهد کرد که «منافع» آن دولت را «مشخصاً» درگیر بحث تلقی کند. یعنی معیار تصمیم‌گیری شورا این است که آیا منافع دولت مورد نظر «مشخصاً» تحت تاثیر (sepcifically affected) خروجی جلسه هست یا خیر.
وی ادامه داد: چنانچه ماده 32 مبنای کار قرار گیرد، شورای امنیت موظف به دعوت دولت است اما باید ابتدا وجود «اختلاف» را احراز کند که دولت مورد نظر (ایران) در یک طرف آن قرار دارد، که احراز وجود اختلاف نیز خود تاثیرات حقوقی متعاقب خود را دارد اما در هر حال، رویه این است که اگر یک دولت تقاضای حضور کند، معمولاً سخت‌گیری چندانی انجام نشود.

** واکنش ها به یک جانبه گرایی آمریکا در حال شکل گیری است
این کارشناس حقوق بین الملل همچنین در پاسخ به این سوال که گذشته از نتایج عملی مورد انتظار ایران- بویژه در حوزه جبران ضررهای ناشی از تحریم آمریکا- آیا می توان واکنش قاطعی از سوی جامعه جهانی و قدرت های بزرگ در مقابل یک جانبه گرایی آمریکا پیش بینی کرد؟، گفت: واکنش جامعهٔ جهانی از هم‌اکنون در حال شکل‌گیری است.این واکنش یک واکنش یگانه و آنی نخواهد بود بلکه واکنشی است که در طی یک روند سیاسی، حقوقی و دیپلماتیک چند وجهی - هم در درون کشورها و هم در سطح بین‌المللی - به تدریج شکل گرفته و به مرور نظامی مستقل‌تر از نظام بین‌المللی «آمریکا- محور» کنونی تشکیل شود.
وی خاطرنشان کرد: امروز نشانه‌های زیادی از آغاز این روند و شکل‌گیری تدریجی آن می‌بینیم که در میان‌مدت و بلند‌مدت نویدبخش یک مصونیت بهتر نسبت به تحریم‌های آمریکا و یک ثبات پایدارتر برای ایران است.
این تحلیلگر مسایل حقوق بین الملل یادآور شد: نقض یک جانبه برجام توسط آمریکا نقطه عطفی در آغاز این روند بود و مادام که واشنگتن اصرار بر تداوم رویکرد هنجارشکنانه خود داشته باشد، این روند تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.

**مواضع متناقض دولت ترامپ مربوط به بی انضباطی و آشفتگی در دولت فعلی آمریکاست
نصری همچنین در پاسخ به سوالی درباره رویکرد دوگانه آمریکایی ها مبنی بر تشدید فشارها علیه ایران از سویی و اعلام آمادگی برای گفت و گو با ایران از سوی دیگر اظهارداشت: دولت ترامپ در مواجهه با موضوع ایران تناقضات زیادی از خود به نمایش گذاشته است. در موضوع «مذاکره با ایران»، ترامپ از مذاکره «بدون پیش‌شرط» صحبت می‌کند و بلافاصله پمپئو پیش‌شرط‌هایش را تکرار می‌کند؛ یا در چند روز گذشته دیدیم که حتی در تعیین موضوع بحث جلسه شورای امنیت هماهنگی درستی میان کاخ سفید، وزارت امور خارجه و شخص نیکی هیلی وجود نداشت.
وی خاطرنشان کرد: اگر از سطوح عالی سیاسی بگذریم، گزارشات متعدد نشان می‌دهد در سطح کارشناسان و تکنوکرات‌های درون دستگاه سیاست خارجه آمریکا نیز شکاف و نارضایتی مشهودی از تصمیمات ترامپ در حوزه سیاست خارجه شکل گرفته است.
حقوقدان بین‌المللی موسسه عالی مطالعات بین‌المللی ژنو افزود: برخی از آکادمیسین‌های معروف آمریکا حتی در قالب کتاب مدعی شده‌اند که یک مقاومت سازمانی جدی در لایه‌های عمیق نظام سیاسی آمریکا تشکیل شده است، به نحوی که راه برای بازگشت دولت بعدی به پیمان پاریس، پیمان‌های تجاری لغو شده یا برجام و بازسازی روابط آسیب‌خورده آمریکا و جهان باز بماند.
نصری یادآورشد: برخلاف برخی تحلیل‌هایی که همه اقدامات ترامپ را در چهارچوب یک برنامه مدون و دقیق ارزیابی می‌کنند، معتقدم این مواضع متناقض دولت ترامپ مربوط به بی انضباطی و آشفتگی خاصی است که در دولت فعلی وجود دارد.
وی در عین حال گفت: البته این گفته ناقض این حقیقت نیست که جریانی منضبط در درون دولت ترامپ قصد تشدید تنش و حتی منازعه نظامی با ایران را دارد اما به طور کلی، دولت ترامپ را دولت آشفتگی و تناقض می‌دانم.
این تحلیلگر مسایل بین المللی همچنین در پاسخ به سوالی درباره رویکرد دوگانه آمریکایی ها مبنی بر تشدید فشارها علیه ایران از سویی و اعلام آمادگی برای گفت و گو با ایران از سوی دیگر اظهارداشت: دولت ترامپ در مواجهه با موضوع ایران تناقضات زیادی از خود به نمایش گذاشته است. در موضوع «مذاکره با ایران»، ترامپ از مذاکره «بدون پیش‌شرط» صحبت می‌کند و بلافاصله وزیر امور خارجه‌اش پیش‌شرط‌هایش را تکرار می‌کند؛ یا در چند روز گذشته دیدیم که حتی در تعیین موضوع بحث جلسه شورای امنیت هماهنگی درستی میان کاخ سفید، وزارت امور خارجه و شخص نیکی هیلی وجود نداشت.
وی خاطرنشان کرد: اگر از سطوح عالی سیاسی بگذریم، گزارش های متعدد نشان می‌دهد در سطح کارشناسان و تکنوکرات‌های درون دستگاه سیاست خارجه آمریکا نیز شکاف و نارضایتی مشهودی از تصمیمات ترامپ در حوزه سیاست خارجه شکل گرفته است.
این حقوقدان بین‌المللی موسسه عالی مطالعات بین‌المللی ژنو یادآور شد: برخی از آکادمیسین‌های معروف آمریکا حتی در قالب کتاب مدعی شده‌اند که یک مقاومت سازمانی جدی در لایه‌های عمیق نظام سیاسی آمریکا تشکیل شده است، به نحوی که راه برای بازگشت دولت بعدی به پیمان پاریس، پیمان‌های تجاری لغو شده یا برجام و بازسازی روابط آسیب‌خورده آمریکا و جهان باز بماند.
نصری افزود: برخلاف برخی تحلیل‌هایی که همه اقدامات ترامپ را در چهارچوب یک برنامه مدون و دقیق ارزیابی می‌کنند، معتقدم این مواضع متناقض دولت ترامپ مربوط به بی انضباطی و آشفتگی خاصی است که در دولت فعلی وجود دارد.
وی در عین حال گفت: البته، این گفته ناقض این حقیقت نیست که جریانی منضبط در درون دولت ترامپ قصد تشدید تنش و حتی منازعه نظامی با ایران را دارد. اما به طور کلی، دولت ترامپ را دولت آشفتگی و تناقض می‌دانم.
سیام**2021**1336

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي روابط خارجي روحاني نيويورك

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۳۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت بیش از ۱۵۰۰ دانشجوی آمریکایی در ۲ هفته/ حمایت‌ها از طرف جامعه دانشگاهی ایران ادامه دارد +تصاویر

شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا اعلام کرد بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر در کمتر از ۱۵ روز از آغاز اعتراض های دانشجویان حامی فلسطین بازداشت شده اند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فشار‌ها و جنایت‌های رژیم اشغالگر قدس در ۲۰۰ روز گذشته شدیدتر و دیوانه‌وارتر اعمال شده است به طوری که عمق شرارت این رژیم در این ۷ ماه بر همگان در سراسر جهان آشکار گردید. به دنبال همین مسئله جمعیت زیادی از دانشجویان آزادی‌خواه آمریکا و اروپا در حمایت از مردم مظلوم فلسطین به صحنه آمدند.

 

بر اساس بررسی‌های سی‌ان‌ان از دانشگاه‌ها و بیانیه‌های پلیس، بیش از ۴۰۰ معترض روز سه شنبه این هفته دستگیر شدند. از این تعداد، حدود ۳۰۰ نفر در دانشگاه کلمبیا و دانشکده سیتی کالج نیویورک دستگیر شدند.

سی ان ان همچنین برآورد کرد که به طور گسترده‌تر، بیش از ۱۵۰۰ نفر از ۱۸ آوریل در محوطه‌های دانشکده‌ها و دانشگاه‌های آمریکا بازداشت شده‌اند.

رئیس گشت پلیس نیویورک در پی یورش شب گذشته به دانشجویان در دانشگاه‌های نیویورک به ویژه دانشگاه کلمبیا و برخورد خشونت آمیز با دانشجویان حامی فلسطین و مخالف اسرائیل اعلام کرد: حدود ۳۰۰ نفر در دانشگاه کلمبیا و سیتی کالج نیویورک دستگیر شده‌اند.

 

دونالد ترامپ هدف اعتراضات را «انحراف توجه‌ها از مسئله مهاجرت در مرز مکزیک!» خوانده و شهردار نیویورک هم گفته که «این وضعیت باید همین حالا تمام شود» و آن را محصول «دخالت فتنه‌گران بیرونی!» خوانده است.

 

غزه مسئله‌ی اوّل دنیا است

رهبر انقلاب در دیدار روز گذشته خود با معلمان کشور درباره مسئله فلسطین و خیزش دانشجویان بیان کردند: فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد. عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

رهبری اشاره به اعتراضات ضدصهیونیستی دانشجویان دانشگاه‌ها در دنیا، از جمله در آمریکا و اروپا که به ضرب‌وشتم و دستگیری شماری از آنها منجر گردید، گفتند: نگاه کنید به این دانشگاه‌های آمریکا؛ امروز باز در خبر‌ها میخواندم که چند دانشگاه دیگر اضافه شدند؛ در استرالیا، در کشور‌های مختلف اروپایی. یعنی ملت‌ها نسبت به مسئله‌ی غزه حساسند؛ این مسئله، مسئله‌ی اوّل دنیا است. نباید بگذاریم این مسئله از نگاه عمومیِ بین‌المللیِ مردم دنیا و از این مسئله‌ی اوّل بودن، خارج بشود؛ باید فشار روی رژیم صهیونیستی روزبه‌روز افزایش پیدا کند.

 

دانشجویان دانشگاه منچستر انگلیس هم به جنبش دانشگاه‌های آمریکایی پیوستند کد ویدیو دانلود فیلم اصلی تصاویر هوایی از دانشجویان تحصن کرده در حیاط دانشگاه کالیفرنیا کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

در ایران نیز تجمعات دانشجویی و حمایت اساتید دانشگاه از خیزش دانشجویان اروپایی و آمریکایی هم در صحن دانشگاه و هم در فضای هنر و رسانه ادامه دارد.

در برخی از دانشگاه‌ها دانشجویان همان روش‌های اعتراضی دانشجویان آمریکایی را در صحن دانشگاه اجرا کرده‌اند. مانند برپایی چادر به نشانه تحصن در دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

 

اثری تازه از سوی بسیج دانشجویی با موضوع «نامه‌ای برای تو» در قالب نماهنگ منتشر شده است که به نامه رهبر انقلاب خطاب به جوانان اروپا و آمریکا اشاره دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

 

 جامعه اسلامی دانشجویان دانشکدگان هنر‌های زیبا نیز در دانشگاه تهران با برپایی نمایشگاه هنری نسبت به زنده نگهداشتن مسئله غزه اقدامی متفاوت انجام دادند.

دیگر خبرها

  • بازداشت بیش از ۱۵۰۰ دانشجوی آمریکایی در ۲ هفته/ حمایت‌ها از طرف جامعه دانشگاهی ایران ادامه دارد +تصاویر
  • سخنگوی وزارت امور خارجه: بیانیه‌ های تکراری، هیچ حقی برای دولت کویت در مورد میدان آرش ایجاد نخواهد کرد
  • واکنش ایران به ادعای مجدد کویت درباره میدان آرش
  • بیانیه‌های تکراری، هیچ حقی برای دولت کویت در مورد «آرش» ایجاد نخواهد کرد
  • بیانیه‌های تکراری، حقی برای دولت کویت در مورد «آرش» ایجاد نمی‌کند
  • کنعانی: صدور بیانیه تکراری هیچ حقی برای کویت ایجاد نمی‌کند
  • ترامپ: حامیان فلسطین در دانشگاه کلمبیا پول گرفته‌اند
  • دادگاه نیویورک ترامپ را ۹۰۰۰ دلار جریمه کرد
  • فعالان حقوقی آمریکا خواستار قطع کمک‌های نظامی به اسرائیل شدند
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟