Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- کارگردان نمایش "زنده یاد زندان قصر" گفت: تئاتر امروز ما هنر بی در و پیکر‌ی است که مهجور و درمانده مانده و عملا هر شخص میتواند کار کند و هیچ نهاد فرهنگی نیست که جویای این فعالیت‌ها باشند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، این روزها تئاتر بیش از گذشته شاهد حضور چهره های سینمایی، ورزشی و موسیقی در قامت بازیگر هنرهای نمایشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افرادی که شاید گیشه را برای خود و تهیه کننده اثر تضمین کنند اما به همین نسبت فضا و فرصت کافی برای ظهور و بروز جوانان را از آنها می گیرند.

سالانه تعداد زیادی از جوانان در رشته های مختلف هنرهای نمایشی از قبیل ادبیات نمایشی، بازیگری، طراحی صحنه، کارگردانی و سایر شاخه ها فارغ التحصیل می شوند اما نکته مهم آنجاست که زیرساخت های تئاتر به هیچ عنوان نتوانسته در قیاس با تعداد هنرمندان جوان بستر اجرایی فراهم آورد.

به همین مناسبت خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، با تنی چند از هنرجویان، فارغ التحصیلان و هنرمندان جوان عرصه تئاتر به گفت و گو نشسته و جویای دغدغه ها و مشکلات آنها برای حضور در عرصه هنرهای نمایشی شده است. مهران خوشبین نویسنده و کارگردان جوان تئاتر از جمله کارگردانانی است که آخرین بار نمایش "زنده یاد زندان قصر" را روی صحنه داشته است.

میزان: وضعیت کلی تئاتر را در سال‌های گذشته چطور می‌بینید؟

خوشبین: وضعیت فعلی با وجود روی کار آمدن اهالی خود تئاتر در حوزه مدیریتی نوید این را می‌دهد تا با عملکرد این دلسوزانِ خودی رو به بهبودی باشد، گرچه این راه هموار نیست و وضعیت از ریشه مشکل دار است اما امید است تا با همدلی و همکاری اهالی تئاتر و مسئولین فرهنگی وضعیت فعلی بهبود پیدا کند.

میزان: با تاسیس و ظهور تماشاخانه‌های خصوصی امید بها دادن به نسل جوان به شدت قوت گرفت، اما بعد از چند سال این تماشاخانه‌ها تغییر رویه دادند. به نظر شما تماشاخانه‌های خصوصی امروزه برای نسل جوان تاثیر گذار هستند؟

خوشبین: جریانات و اتفاق‌های هنری باید از همه جهت بررسی و بعد اقدام شود. در برهه‌ای تماشاخانه‌های خصوصی بدون اساسنامه‌ مشخص و تعریف شده به شکل اپیدمی شروع به رشد کردند که خود لطمه زدن به نسل جوان بوده است.

تماشاخانه‌های خصوصی با فراهم کردن زمینه‌ ارائه کارِ بدون کیفیت و نداشتن تجربه به مخاطب باعث ضربه به شاکله‌ ماهیت تئاتر شده اند. اما در حال حاضر تماشاخانه‌هایی با قدمت زیاد و تعریف شده همچنان فعالیت می‌کنند که دارای ملاک های کیفی برای انتخاب آثار هستند. این سالن ها بحران سالن در مقابل درخواست و تقاضا‌های فراوان برای قشر فعال تا حدودی رفع کرده اند که این جز اتفاق‌های خوب امروز است.

میزان: حضور چهره‌ها و سلبریتی‌ها در تئاتر دغدغه‌ای است که سالهاست مورد بحث بوده است. به نظر شما حضور این افراد قابل قبول بوده است یا نه؟

خوشبین: بن مایه تئاتر تاثیر گذاشتن در اندیشه‌ مخاطب است، حضور چهره‌های مدیوم سینما باعث تجاری شدن تئاتر شده است که از منظری درست است و تزریق پول به این هنر مهجور باعث پیدایش بیشتر و ادامه می‌شود، اما به چه قیمتی؟. این خیانت است که تماشاگر صِرفاً برای دیدن شخص بازیگر از نزدیک پا در سالن نمایش بگذارد.

میزان: متاسفانه در آمد اهالی تئاتر در آمد مناسبی نیست و به هیچ عنوان نمی توان از این هنر ارتزاق کرد. آیا خود شما تئاتر را به عنوان یک شغل برای تامین معاش نگاه کردید؟

خوشبین: خیر. نمی توان به تئاتر به چشم یک شغل نگاه کرد. اما همیشه نگاهم این بود که این ندار بودن تئاتر و فعالیت در آن جز عشق و دیوانگی چیزی را نمی‌طلبد و هیچ عایدی ندارد.

میزان: به نظر شما مهمترین مشکل امروز تئاتر چیست و چه راهی برای حل آن پیشنهاد می‌کنید؟

مشکلات زیاد است و همه مهم. اما بهترین راه حل رجوع به خود است و رفع مشکلی که می‌دانیم و واقف هستیم. با این رجوع قطعا به مرور توقع از دیگران و زمینه چینی حاشیه را از بین می‌برد و اتفاق‌های خوب جریان ساز می‌شود.

میزان: به عنوان یک کارگردان و یا بازیگر همواره با دغدغه‌ای به نام متن روبرو هستیم. چرا همچنان در بخش نمایشنامه و یا فیلمنامه با مشکل مواجه ایم. آیا نسل جوان خوبی در نمایشنامه نویسی وجود دارند؟

میان: دغدغه متن بوده و هست و خواهد بود. به دلیل نوشته نشدن متن درست با ساختمان و خمیرمایه‌ ادبی درست، این مشکل همواره ادامه دارد. بچه‌های عزیز ادبیات نمایشی به جای خلق، تاثیر اشتباه و تکرار از پیرامون را پیش قدم کار خود قرار می‌دهند که این تکرار اولین ضربه به نظام ادبیات نمایشی ما است. ضعف به وجود آمده هم باعث ترغیب به کار روی متون خارجی می‌شود و این باعث شده که ما حتی ادبیات خود را نشناسیم.

میزان: حضور چهره‌ها از طرفی باعث فروش بیشتر تئاتر شده است اما به گفته بسیاری از اهالی تئاتر این افزایش تعداد مخاطب کمکی به بالا بردن کیفیت نداشته و مخاطب این نوع تئاتر‌ها از تئاتر تجربی و دانشجویی حمایتی نمی‌کند. به نظر شما افزایش فروش تئاتر‌ها نشانی از اقبال عمومی به تئاتر است و یا این موجی گذراست؟

دقیقا اقبال عمومی به تئاتر است نه گذرا، چرا که تئاتر‌ها و سالن‌ها موضع و قشر مخاطب خاص خود را دارند، به عنوان مثال سالن مولوی که همه‌ نمایش‌ها در آن به صورت دانشجویی و تجربی بوده  همیشه مخاطب مختص خود را دارد. از منظری پرداخت به نوع مخاطب و حضور آن‌ها در تئاتر همیشه خوب بوده چرا که سرمایه‌های این هنر هستند اما به شرطی که این مخاطب مدیریت شود تا همیشه مخاطب خود تئاتر باشد نه مخاطب سلبریتی.

میزان: جشنواره تئاتر فجر در راه است. شما از برگزاری این جشنواره در سال‌های پیش راضی هستید و آیا به نظرتون آثار بر اساس کیفیت به این جشنواره می‌رسند؟

جشنواره تئاتر فجر همه ساله در نوسان بوده و منتقدان و موافقان خود را همیشه داشته است اما واقف به این هستیم که سیستم پیشبرد جشنواره در دوره‌های پیشین ضعف‌های فاحشی اعم از انتخاب کار‌ها و لابی و رابطه داشته است. اما امسال با روی کار آمدن برهانی مرند نوید سال خوبی را برای جشنواره می‌دهد که امیدواریم گروه‌های خود جوش حاشیه ساز که همیشه بوده اند این بار به کمک مدیریت بیایند تا خاطره خوش و درستی در اذهان و دوره بماند.

میزان: هر بازیگر و یا کارگردان و هنرمندی برای آینده خود تصویری را شکل می‌دهد که به نوعی آرمان، آرزو و یا هدف وی است. دغدغه شما از حضور در تئاتر چیست و چه آینده‌ای را برای خودتان متصور می‌شوید؟

در این بازه زمانی و شرایط موجود هنرمند نمی‌تواند فردای خود را پیش بینی بکند چه برسد به آینده‌ای که آرمان و آرزوی شخصی باشد. اما امید دارم حال همه خوب باشد، چون اعتقاد دارم هنر کار کردن فارغ از هر چیزی اول باید حال خوب داشت و بعد روند فعالیت در این عرصه روز به روز در اوج باشد.

میزان: بسیاری از بازیگران تئاتر از همان ابتدا تئاتر را پلی برای رسیدن به سینما می‌دانند. آیا سینما مدینه فاضله بازیگری است و اینکه چرا این هجمه علاقه به سینما به وجود آمده است؟‌

همه می‌دانیم که مدیوم بازی در سینما و تئاتر متفاوت است، اصلِ بازی روندِ شکل گیری کاراکتر حتی باهم تفاوت فاحش دارند. اما طبق گفته‌ شما همجمه علاقه به سینما صِرف دیده شدن است که در پی هم معروفیت دارد. اما بازیگر خوب چه در سینما چه در تئاتر همیشه بازیگر خوب است، چون اصول بازیگری خوب را می‌داند، بازیگرانی که از تئاتر وارد سینما شده اند کم نیستند اما آیا بازیگر سینما هم همان عملکرد خوب را در تئاتر دارد؟.

میزان: یکی از مشکلات مهم امروز تئاتر وجود رابطه، لابی و رانت در تمامی بخش‌ها است. امروزه انتخاب عوامل و به خصوص بازیگران بر اساس توانایی‌ها شکل می‌گیرد و یا معیار‌های دیگه‌ای در این عرصه وجود دارد؟

این مشکل مختص تئاتر نیست و در همه‌ هنر‌ها به مراتب هست. خروجی رانت و لابی در آینده‌ نه چندان دور مشخص می‌شود که تا الان هم ثابت شده هیچ بازده مفیدی نداشته بلکه ضربه به ساحت خود تئاتر و اجرا زده است. تصور این که گروهی بدون هیچ تخصصی با رانت و لابی نمایش را روی صحنه می‌برند و مخاطبی که اولین تجربه تئاتر دیدن دارد و این نمایش را می‌بیند، آیا ترغیب می‌شود همچنان مخاطب تئاتر بماند؟.

میزان: به طور معمول می‌بینیم که گروه‌های پر چهره در کمتر از یک ماه تمرین اثر را روی صحنه می‌برند، اما گروه‌های جوان بعد از ماه‌ها تمرین همچنان دغدغه سالن اجرا دارند. چگونه می توان این دغدغه‌ها را از بین برد و آیا تئاتر می‌تواند با یک ماه تمرین به رسالت خود برسد؟

این مشکلات ریشه در فقر فرهنگی تلاشگران در بدنه تئاتر دارد. تئاتر امروز ما هنر بی در و پیکر‌ی است که مهجور و درمانده مانده و عملا هر شخص میتواند کار کند و هیچ نهاد فرهنگی نیست که جویای این فعالیت‌ها باشند.

میزان: این روز‌ها مشغول چه کاری هستید و آیا تا پایان سال ۹۷ اجرایی را روی صحنه خواهید داشت؟

در حال حاضر تمرینات مستمر نمایش مروارید را دارم که به نویسندگی هومن بنائی است و انشاالله در آذرماه به روی صحنه می‌برم. نمایش مروارید نگاه شاعرانه به جنگ دارد و در فضای یک تیمارستان که گره‌هایی در این تیمارستان با کنش و واکنش‌هایی باز می‌شود رقم میخورد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: نمایش مروارید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۳۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیر از متخصص به الگوهایی که به درد انسان امروز بخورد نیاز داریم

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت حکمت الله ملاصالحی عصر دیروز (سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه) در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

ان‌شاءالله رحمتی، استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی و سردبیر مجله حکمت و معرفت گفت: من هیچ وقت شاگرد مستقیم آقای ملاصالحی نبوده ام اما در مراسم امروز تعاریفی که بقیه راجع به ایشان داشتند برایم بسیار جالب بود. به همین دلیل فکر می‌کنم خیلی صلاحیت صحبت درباره ایشان را ندارم.وجود آقای ملاصالحی غیر از همه مواردی که مطرح شد یک مورد مهم‌تر هم دارد و آن هم اینکه ایشان یک محقق واقعی هستند. البته منظور من از محقق در اینجا شخصی که تحقیق می‌کند نیست بلکه منظورم متحقق به حقیقت شدن است.

وی افزود: سهروردی در یکی از رساله‌هایش می‌گوید کسانی که به آسمان نگاه می‌کنند سه دسته هستند. دسته اول افراد عوام هستند که با سر به آسمان نگاه می‌کنند. دسته دوم کسانی هستند که با دیده تخصص به آسمان می‌نگرند، مثل منجمان. دسته سوم هم کسانی هستند که آسمان را به چشم محقق (متحقق به حقیقت شدن) می‌بینند.آقای ملاصالحی از این منظر جزو دسته سوم است. محققانی امثال آقای ملاصالحی در دنیای امروز ما کبریت احمر و کیمیا هستند که به راحتی هم قابل دیده شدن نیستند.

رحمتی ادامه داد: وقتی در قرآن نگاه می‌کنیم می‌بینیم که درباره عبرت از گذشتگان بسیار صحبت شده است. ممکن است برخی عبرت را به معنای پند گرفتن بدانند اما برخی هم عبرت را به معنی عبور از وجه مجهول به معلوم می‌دانند که به نظر می‌رسد سلوک آقای ملاصالحی هم از این جنس است.

این استاد فلسفه اضافه کرد: متأسفانه در فضای دانشگاهی امروز ما فقط متخصص تربیت کردیم نه محقق به معنایی که گفتم. این در حالی است که ما به غیر از متخصص به الگوهایی نیاز داریم که از آنها یاد بگیریم و داشته‌هایشان به درد انسان امروز بخورد.

وی در پایان گفت: زمانی که آقای ملاصالحی بیمار بودند بنده هر از گاهی سراغ ایشان را می‌گرفتم و این اولین بار بود که یک بیمار خیلی پرشور درباره بیماری اش حرف می‌زد و مثل همه بیمارها شکایت از درد و بیماری نمی‌کرد. انگار ایشان همان عبوریی که پیش از این اشاره کردم را نسبت به بیماری هم داشتند.

زبان و بیان شیوا و قوی ملاصالحی

مهرداد ملک زاده، باستان شناس و پژوهشگر کشورمان سخنران دیگر این مراسم گفت: سخن گفتن فی البداهه درباره آقای ملاصالحی بسیار سخت است چون نمی‌شود حق مطلب را به خوبی ادا کرد. نزدیک ۱۰ سال پیش وقتی نشان دکتر نگهبان را به ایشان تقدیم کردیم در آن جلسه گفتم که ایشان چه مقامی نزد اندیشه و صاحبان تفکر دارند.

وی افزود: ویتگنشتاین در یکی از کتاب‌هایش گفته فلسفه بحث الفاظ است و آقای ملاصالحی و شیوه سخن گفتنشان هم مظهری از همین گفته ویتگنشتاین است. البته من هیچ وقت افتخار شاگردی رسمی آقای ملاصالحی را نداشتم اما زمانی که در فرهنگستان نزد ایشان بودم بسیار از شیوه اندیشه شأن آموختم. حکمت ملاصالحی زبان و بیان بسیار قوی دارد. درست مثل چیزی که ویتگنشتاین درباره فلسفه گفته است.

ملک زاده در پایان خاطره جالبی از اولین مواجه اش با ملاصالحی بیان کرد.

حمیدرضا ولی پور، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه این مراسم گفت: به عقیده من مهمترین کاری که ایشان کردند ایجاد پیوند فلسفه و باستان شناسی است. خیلی از مردم درباره باستان شناسی یک نوع نگاه ایندیانا جونزی دارند. ما هم وقتی در دهه شصت وارد دانشگاه و شاگرد ایشان شدیم با چنین تصویری درس خواندن را آغاز کردیم ولی با استادی مواجه شدیم که از جنس و سنخ دیگری صحبت می‌کرد.او ما را به اندیشه و فکر کردن وا داشت.

کد خبر 6087728 سارا فرجی

دیگر خبرها

  • «تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما
  • بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور
  • صهیونیست‌ها امروز منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند
  • آیت‌الله رئیسی: صهیونیست‌ها امروز منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند
  • غیر از متخصص به الگوهایی که به درد انسان امروز بخورد نیاز داریم
  • اعلام میزان بارش‌های کهگیلویه و بویراحمد امروز تا ساعت ۲۱:۳۰
  • با نگاه منصفانه می‌توان جمله به‌قله نزدیک می‌شویم رهبر انقلاب را بهتر درک کرد
  • بودجه کاشان به اندازه میزان خدمات ارائه‌ شده نیست
  • میزان بارندگی امروز در چهارمحال‌و بختیاری اعلام شد
  • جنگیدن برای ذائقه‌سازی مخاطب موسیقی بسیار سخت شده است