مسئولان خراسان رضوی در ساخت باغ موزه دفاع مقدس ضعیف عمل کرده اند
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۵۴۰۰۲
به گزارش خبرنگارمهر، حجت الاسلام نصرالله پژمان فر صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیش از دو سوم استانهای کشور باغ موزههای دفاع مقدس راهاندازی شده اما در استان خراسان رضوی با وجود اینکه یکی از پرچمداران عرصه دفاع از میهن بوده و هزاران شهید را تقدیم کرده، تاکنون تاسیس این موزه به سرانجام نرسیده و در بدترین وضعیت از نظر تخصیص اعتبار و بلاتکلیفی قرار دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: نگهداری و مراقبت از آثار تاریخی به ویژه آثار مرتبط با ایثار و رشادتهای یک ملت در دفاع از آب و خاک خود یکی از اموری است که در همه کشورها مورد توجه و پیگیری قرار میگیرد و حتی اگر این اتفاقات مربوط به صدها سال قبل باشد باز هم آن را بخشی از تاریخ خود میدانند و در مراقبت از آنها میکوشند.
پژمانفر گفت: در ۸ سال دفاع مقدس، مردم شدیدترین مشکلات را متحمل شدند و رشادتهای بینظیر را به ارمغان آوردند که به عنوان یک میراث فرهنگی ارزشمند برای کشور به شمار میآید و بخشی از آن در قالب موزههای دفاع مقدس قابل نمایش است.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شورای اسلامی شهر مشهد در دوره قبلی در مورد مکان باغ موزه و اعتبارات، مصوباتی داشتند اما شورای پنجم گرهگشایی مشخصی در این زمینه انجام ندادند و مصوبات شورای قبلی نیز عملیاتی نشده است.
وی گفت:متاسفانه همتی از جانب مسئولان دولتی بهویژه استاندار نسبت به فعال کردن موزه دفاع مقدس در خراسان رضوی انجام نشده و این امری نگرانکننده است که اعتراض عمومی ایثارگران و خانوادههای معظم شهدای استان را به همراه داشته است.چرا استان خراسان رضوی باید در زمینه راهاندازی موزه دفاع مقدس اینقدر ضعیف عمل کند و درحالی که بالاترین رتبهها را در عرصه دفاع مقدس داشته اما زمینهای برای به نمایش گذاشتن این ظرفیتها در استان فراهم نشده است؟
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهارکرد:چنین موزهای میتواند مرکزی باشد برای میلیونها زائری که به مشهد سفر میکنند تا در کنار بهرهمندی از ظرفیت معنوی حرم رضوی با رشادتهای مردم خراسان رضوی نیز آشنا شوند و وقت خود را در بازدید از این موزه بگذرانند.
پژمانفر اظهارکرد: تاکنون پیگیریهای فراوانی در تهران و استان در این زمینه انجام شده است و در جلسهای که با مدیرکل مسکن و شهرسازی داشتیم قرار بود طبق دستور وزیر، مساعدتهایی انجام شود.
وی خاطرنشان کرد:این موضوع در کمیسیون فرهنگی مجلس پیگیری شده اماضعف شدید اراده و اینکه انجام این مهم در اولویت کاری مسئولا استان نیست، سبب شده است که کار تاکنون به نتیجه نرسیده است.
کد خبر 4410937منبع: مهر
کلیدواژه: باغ موزه دفاع مقدس خراسان رضوی مشهد هفته دفاع مقدس ماه محرم بوشهر کرمانشاه خبرگزاری مهر عاشورا هفته دفاع مقدس مشهد مراسم عزاداری شهرکرد گرگان رژه نیروهای مسلح سانحه تصادف تاسوعا و عاشورا خطبه های نماز جمعه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۴۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موزه آستان قدس رضوی نفائسی مرتبط با امام صادق(ع) در خود دارد /به جامانده از صادق آل محمد(ع)
حدیثی بر کاشی زرین فام
یک کاشی هشت پر است. کاشی که از چند صد سال پیش یک قطعه از تزئینات بقعه مبارکه حضرت رضا(ع) بوده است. دور تا دور آن نیز مانند بسیاری از کاشیهای زرینفام روضه منوره، آیات قرآن و احادیث و روایاتی از ائمه اطهار(ع) کتابت شده است. احادیثی که از مستندترین مجموعه حدیثهای شیعی است و هنرمندان بزرگ ایرانی در قرن هفتم و هشتم قمری آنها را بر کاشیهای زرینفام نشانده تا به زیبایی هرچه تمامتر برای تزیین دیوارهای اطراف مضجع شریف امام رضا(علیه السلام) به کاربرند. روی این نمونه کاشی نیز احادیثی از «امام جعفر صادق (ع)» نقش بسته بسته که مضمون آنها اهمیت زهد و ایمان از نگاه امام است:
"قال الصادق علیهالسلم جعل [الخیر کلـ]ـه فی بیت و جعل مفتـ[ـاحه الزهد فی] الدنیا و جعل الشر کله فی بیت [و جعل مفتاحه حب الدنیا عنه علیه السلم حَرَامٌ عَلَی قُلُوبِکُمْ أَنْ[تَعْرِفَ] حَلَاوَةَ الْإِیمَانِ حَتَّی تَزْهَدَ فِی الدُّنْیَا عنه علیهالسلم حَسْبُ الْمُؤْمِنِ مِنَ اللَّهِ نُصْرَةً أَنْ یَرَی عَدُوَّهُ یَعْمَلُ بِمَعَاصِی اللَّهِ"
برای تزیین این کاشی که قسمت کمی از آن هم ازبین رفته، به غیر از لعاب زرینفام، از لعاب لاجوردی استفاده شده است. این کاشی هشتپر در اندازه ۱۸×۱۸ سانتیچندرسانه شده است.
قرآن وقفی شاه عباس
دو شی دیگری که در موزه آستان قدس رضوی وجود دارند، نسخههایی از قرآن کریم است که کتابت آن به امام جعفر صادق(ع) نسبت داده شده است.
اولین نسخهای که در گنجینه قرآن و نفائس موزه آستان قدس رضوی نگهداری میشود، توسط شاه عباس صفوی در سال ۱0۰۸ وقف بارگاه منور رضوی شده است. این مصحف کامل از جمله مواردی است که وقفنامه آن را شیخ بهایی بر روی کاغذ کتابت کرده است.
سید محمدرضا فاضلهاشمی، کارشناس نسخ خطی و قرآن کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اطلاع بیشتری درباره این نسخه اطلاعات بیشتری به ما میدهد: «بخشی از این قرآن، به خط ابراهیم سلطان، برادر بایسنقرمیرزا و پسر شاهرخ تیموری است. این شاهزاده تیموری از هنرمندان مطرح و خوشنویسان طراز اول عهد خود بهویژه در خط ثلث و محقق محسوب میشود.»
به گفته فاضل هاشمی قدمت جلد این مصحف، به قرن ۹ قمری بازمیگردد؛ «این جلد که جز شاهکارهای نفایس آستان قدس رضوی به شمار میآید، در زمان ابراهیم سلطان بن شاهرخ تیموری در سال ۸۳۱ قمری ساخته شده است.»
او در ادامه درباره مشخصات ظاهری و تزئینات این اثر اضافه میکند: «این مصحف در قطع وزیری و در اوراقی به اندازه ۲۰.۵ در ۳۰.۵ سانتیمتر کتابت شده است. یک ترنج کنگرهای مذهّب و مرصّع مزیّن به گلهای اسلیمی و زمینۀ لاجورد در پشت صفحه اول این مصحف قرار دارد. صفحه اول و دوم آن هم دارای سه لوح مذهّب و مرصّع با نقوش و گل و برگ اسلیمی است. گلهای ختایی هشت پر زرّین، فواصل آیات را مشخص کرده و سرسورهها در کتیبه مستطیلی پیوسته به یک نشان بادامی مذهّب مرصّع نوشته شده و کتیبه به صورت قلمدانی است.»
قرآن وقفی شاه طهماسب
این کارشناس نسخ خطی و قرآن کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی درباره دومین نسخه منسوب به امام جعفر صادق(ع) میگوید: «این قرآن به خط کوفی بر پوست آهو کتابت شده و از شاهکارهای هنر اسلامی است. این نسخه که توسط شاه طهماسب صفوی وقف شده، شامل جزء ۹ تا ۱۱ قرآن است.»
«مُهر واقف مربوط به پیش از سال ۹۷۲ قمری در پشت صفحه اول حک شده است.» فاضل هاشمی با بیان این نکته، اضافه میکند: «این اثر که در قطع بیاضی و بر اوراقی به اندازه ۱۶ در ۲۳ سانتیمتر کتابت شده است. در این مصحف که ۵۸ ورق از آن به جا مانده، سرسورهها به خط کوفی زرّین و تحریر مشکی نوشته شده است. دو صفحه نخست آن دارای ترنج ستارهای شکل مذهّب و مرصّع و تمام صفحاتش دارای جداول زر و الوان است. فواصل آیات نیز با نقاط شنگرف و زنگار مشخص شده است.»
لازم به ذکر است مانند سایر نسخ منسوب به ائمه اطهار که در موزه آستان قدس رضوی وجود دارند، کتابت دو مصحف نام برده شده نیز تنها به امام صادق(ع) نسبت داده شده است و هنوز قطعیتی در این باره وجود ندارد.
زهرا زنگنه