Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@10:22:48 GMT

در بازچرخانی آب اصلا پسابی در کار نیست

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۵۴۵۰۸

در بازچرخانی آب اصلا پسابی در کار نیست

استاندار اصفهان گفت:‌ در طرح بازچرخانی آب زاینده رود اصلا پسابی در کار نیست و آب تازه و سالم زاینده رود بازچرخانی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محسن مهرعلیزاده در برنامه "گفتگوی هفته" در شبکه استانی اصفهان اظهار کرد: در11 ماهی که در استان اصفهان بودم آب را اولویت خود قرار داده‌ام. باید با مردم گفتگویی صمیمی داشته باشم و پیمان نانوشته خود را عمل کرده ام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از این به همکاری مردم و دیگر مسئولان نیاز دارم.

وی ادامه داد: تلاش این است که مسأله زاینده رود برای همیشه برطرف شود. بر اساس نمودارها، تغییرات از سال ١٣۵١ تاکنون نشان می‌دهد حجم آب ورودی به سد زاینده رود به شدت کاهش داشته است. برخی نادانسته عنوان می‌کنند امسال خشکسالی است و سال آتی بارش بهبود خواهد داشت.

استاندار اصفهان افزود: میانگین بارش‌ها نشان می دهد باید برنامه‌ای برای کم‌آبی داشته باشیم. در روند طبیعی به طرف خشک شدن می‌رویم، اما این به معنای رها کردن نیست. باید به وضعیت پایداری برسیم. صنعت، شرب، محیط زیست و کشاورزی یا باغداری بتوانند روند عادی داشته باشند. باید مصرف دقیقی برای آب در این حوضه داشته باشیم و به سمت کشت گلخانه‌ای برویم.

مهرعلیزاده با اشاره به ۵۴ کیلومتر لوله‌گذاری در زاینده رود، گفت: با طرح‌های کوهرنگ ۳ و بهشت‌آباد، علاوه بر ۲۰۰ میلیون متر مکعب که به آب مصرفی اصفهان از خلیج فارس اضافه می‌شود، خیالمان برای ۵۰ سال آتی زاینده رود راحت خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات عمده این است که در صورت جاری بودن آب، وقتی همچون امسال یک چهارم میانگین بلندمدت آب وجود دارد، تخصیص‌ها نیز باید به یک چهارم کاهش پیدا کند. برای مثال امسال اگر آب کافی به باغ‌های استان نرسیده بود درخت‌های چندین ساله خشک می‌شد.

استاندار اصفهان گفت: وقتی ۳۰ میلیون مترمکعب برای باغ‌ها رها شد، در مسیر برخی از این آب برداشت می‌کردند. وقتی میزان آب موجود کاهش پیدا می‌کند باید این آب نیز به اندازه موجود تخصیص یابد.

مهرعلیزاده ادامه داد: یکی از مسئولین می‌گفت مگر خون شرقی‌ها از غربی‌ها رنگین‌تر است. این حرف‌ها در این شرایط سخیف و غلط است. از سد زاینده رود تا چم آسمان حدود ۱۰۲ کیلومتر است. در این مسیر از نظر کنترل برداشت‌ها، وزارت نیرو از بهمن تا خرداد ماه این مسیر را به کنتورهای هوشمند مجهز کرده است که از تهران قابل کنترل است، بنابرین در این مسیر تنها بخش کمی از آب جذب زمین می‌شود.

وی گفت: از سد چم آسمان تا نکوآباد بندهایی ایجاد شده است که در دو طرف رودخانه مزارع و باغات را آبیاری می‌کند. اگر هرکس سهمیه خود را بردارد مشکلی وجود ندارد. در ادامه مسیر حدود ۲۷ هزار هکتار باغ وجود دارد که متاسفانه آب به این باغات نمی‌رسید. ما به سختی این باغات را در سال آبی گذشته نجات دادیم، اما ادامه این فرایند ممکن نیست. 

استاندار اصفهان ادامه داد: دو لوله در رودخانه با قطر ۱۴۰۰ تا ۱۲۰۰ تعبیه خواهد شد. ۵۰ نهر در زرین‌شهر و ۲۹ نهر در مبارکه وجود دارد. با این دو لوله می‌توان از آب محافظت کرد. با این شیوه حتی کشاورزان شرق نیز می‌توانند کشاورزی کنند و آب به تالاب نیز خواهد رسید.

مهرعلیزاده گفت: با این لوله به هرکسی که سهمی از آب دارد به اندازه آب تعلق خواهد گرفت و دیگر برداشت بیش از سهم برای کسی از لوله‌ها ممکن نخواهد بود. همه باغات به اندازه سهمیه خود آب برداشت خواهند کرد. فاصله ۱۲ کیلومتری در شهر اصفهان تا سد آبشار آب جاری خواهد بود و هرساله به اندازه‌ای که آب موجود بود به شرق نیز آب خواهد رسید.

وی با اشاره به طرفداران محیط زیست ادامه داد: فرونشست در شهر، از میان رفتن درختان و فضای سبز باید در نظر گرفته شود. اگر بخواهیم در طول سال ۲متر مکعب در ثانیه آب در بستر وجود داشته باشد باید راهکار دیگری داشته باشیم.

استاندار اصفهان گفت: اصلا پسابی در کار نیست. آبی که در نظر گرفته می‌شود تا به اصفهان برسد، بعد از رسیدن به سد آبشار باز چرخانی خواهد شد و از بالا دست شهر اصفهان دوباره به رودخانه زاینده رود خواهد رسید و جاری خواهد شد. با این شیوه چندبار آب تازه زاینده رود در بستر شهر اصفهان خواهد چرخید.

مهرعلیزاده گفت: این طرح دایمی نخواهد بود و به امید خدا تا چندسال آتی نیاز به این لوله‌گذاری نخواهد بود و این لوله‌ها تنها در زمانی انجام می‌شود که همچون امسال آب به شدت کم باشد و امیدواریم با اقدامات بلندمدت دیگر نیازی به این ۱۲ کیلومتر لوله برای بازچرخانی و ۴۲ کیلومتر لوله‌های قبل از اصفهان نخواهد بود.

وی ادامه داد: برای شمال و جنوب استان نیز برنامه‌های خوبی داریم. مردم با این طرح در شهر آب خواهند دید. مشکلات ریزگرد از تالاب گاوخونی برطرف خواهد شد و نگرانی‌ها از فرونشست زمین نیز کاهش خواهد داشت. از طرفی میراث اصفهان و پل‌ها حفظ خواهد شد. گردشگری نیز در شهر رونق خواهد گرفت و گردشگران زاینده رود را زنده احساس خواهند کرد. 

استاندار اصفهان گفت: در جلسه‌ای صحبت‌هایی کردیم که یکی از مسئولان نمی خواست صحبت‌های من را متوجه شود. فریاد می‌کشید. این هیجانات و صحبت‌های نامعقول به نفع استان نخواهد بود. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام استاندار اصفهان بازچرخانی آب زاينده رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۴۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازچرخانی آب در شهرک صنعتی امیریه

این آب برای مصارفی همچون آبیاری درختان و احداث ساختمان‌های جدید استفاده می شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بازچرخانی آب در شهرک صنعتی امیریه
  • نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  • پاکستان: پروژه گاز ایران نیاز امروز ماست
  • روند افزایشیِ ورورد گردشگر به اصفهان ادامه دارد
  • آمریکا: از ادامه خط لوله گاز پاکستان و ایران حمایت نمی‌کنیم
  • اصفهان تخلیه می‌شود؛ تنها ۸ سال فرصت داریم
  • طغیانی: برای فرونشست چاره ای نشود، باید اصفهان را ترک کنیم!
  • مدت بازگشایی آب در زاینده‌رود ۱۲ روز است/ قرار نیست توسعه صنایع آب‌بر را داشته باشیم
  • «چهارباغ عباسی» رویای شیرین مهمانان نوروزی در اصفهان
  • افزایش ترافیک در هسته مرکزی اصفهان