Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@04:20:46 GMT

قطع صادرات نفت ايران امکانپذير نيست

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۵۴۵۳۷

قطع صادرات نفت ايران امکانپذير نيست

خبرگزاري آريا - الجزيره - ايرنا - نماينده ايران در هيات عامل «سازمان کشورهاي توليد کننده نفت» (اوپک) گفت: با توجه به شرايط بازار و ميزان توليد کشورهاي عضو و غير عضو «اوپک»، تهديدها براي صفر و قطع کردن صادرات نفت ايران عملي نيست.

«حسين کاظم پور اردبيلي» نماينده ايران در هيات عامل اوپک روز دوشنبه در گفت و گوي اختصاصي با ايرنا در الجزيره افزود: شرايط بازار و توليد کشورها به گونه اي نيست که بتوان جايگزيني براي نفت ايران پيدا کرد و آن را از بازار نفت حذف نمود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کاظم پور اردبيلي اضافه کرد: تقاضاي جهاني براي نفت در صورت اصرار براي کاهش صادرات نفت ايران در اثر تحريم آمريکا، همچنان ادامه خواهد داشت، اما سوال اينجاست که چه کساني مي توانند وارد بازار شوند و اين کمبود عرضه احتمالي را جبران کنند.
وي تاکيد کرد: برخي طرف ها مانند عربستان ادعا مي کنند، ظرفيت مازاد دارند، اما ما تاکنون شاهد عرضه از محل افزايش توليد و ظرفيت مازاد آن نبوده ايم. عربستان ممکن است ميزاني از ظرفيت مازاد و مقداري از ذخاير قبلي را وارد بازار کند و ممکن است در ماه هاي آينده در فصل زمستان به دليل کاهش مصرف داخلي تا حدودي اين امکان را داشته باشند، اما به هر حال به تنهايي نمي تواند جايگزين نفت ايران شود و در نتيجه براي همراهي با رئيس جمهوري آمريکا بايد طرف هاي ديگري هم که امکان استفاده از ظرفيت مازاد را دارند، به ميدان بيايند .
وي افزود: روسيه اکنون ذخاير مازاد دارد، قبلا 300 هزار بشکه از توليد خود کم کرده بود و اکنون حدود 265هزار بشکه در روز آن را به بازار بازگردانده است ، تصور مي کنم مقادير زيادي نفت در روسيه نمانده باشد تا به عنوان ظرفيت مازاد عرضه شود. مي دانيم در برخي مناطق شمال مانند سيبري در زمستان بخشي از توليد کم مي شود و روسيه نمي تواند آن را ادامه دهد، همه اين ها در واقع در يک تست قرار دارد.
نماينده ايران در هيات عامل اوپک گفت: ما فکر مي کنيم مجموع توليد کنندگان هم نمي توانند اين مقدار توليد را که «دونالد ترامپ» ادعا مي کند، جايگزين کنند. به همين دليل ترامپ ناچار است در خصوص خريداران نفت ايران مقداري انعطاف به خرج دهد. مثلا تا سقف حدود يک و نيم ميليون يا يک و دو دهم ميليون بشکه، با توجه به شرايط موجود او ناچار است از برنامه صد درصدي توقف صادرات نفت ايران کوتاه بيايد . البته ممکن است طي مدت کوتاهي مثلا دو ماه به شدت از ذخاير استراتژيک خودشان برداشت کنند و به بازار عرضه کنند تا جايگزين توليد ايران شوند، اما اين هم در طولاني مدت امکانپذير نيست.
وي افزود: مجموعه توليد کنندگان اوپک توان اينکه تا نوامبر بتوانند دو ميليون و 300 هزار بشکه نفت ايران را در بازار اين فرآورده جبران کنند، ندارند، مگر اينکه بخواهند از ذخايرخود بردارند ، اين هم پاسخگوي بازار نخواهد بود، زيرا کوتاه مدت است و موجب افزايش قيمت مي شود .
** ايران سقف توليدش را همچنان حفظ کرده است
نماينده ايران در هيات عامل اوپک در ادامه گفت: آنچه مسلم است مقاومت تهران در مقابل شرايطي که هنوز رخ نداده، خوب بوده است. ايران توليدش را حفظ کرده و حدود سه ميليون و 805 هزار بشکه توليد به بازار عرضه کرده ، ما توليد خود را انجام داده ايم و در حال ادامه دادن به توليد هستيم، يعني توليد نفت ايران حدود هفت يا هشت هزار بشکه از مقدار سهميه تعيين شده اش در اوپک هم بيشتر است.
وي افزود: از سوي ديگر پالايشگاه هاي داخلي ما خود را براي توليد فرآورده، به سقف توليد رسانده است و اين کار همچنان ادامه دارد و سعي مي کند اين عدد را با مرحله ديگر پالايشگاه خليج فارس افزايش دهد که اين به صادرات فرآورده به همسايگاني که به آن نياز دارند، کمک مي کند. از سوي ديگر راهکارهايي براي کنترل مصرف داخلي داريم تا سطح صادرات را حفظ کنيم و بتوانيم نيازهاي کشور را تامين کنيم.
** تحريم ها باعث افزايش قيمت نفت خواهد شد
کاظم پور اردبيلي در خصوص تلاش هاي آمريکا عليه ايران گفت: ادامه طولاني شدن تحريم هاي آمريکا عليه ايران باعث افزايش شديد قيمت ها مي شود و اين امر جامعه جهاني را نسبت به آمريکا تحريک مي کند و آن را سرزنش خواهد کرد، ولي بايد ديد که چه مي شود.
** ترامپ ناچار است انعطاف نشان دهد
کاظم پور اردبيلي درباره تلاش هاي رئيس جمهوري آمريکا براي کاهش صادرات نفت ايران يا به صفر رساندن آن نيز گفت: به نظر مي رسد او در اين کار توفيقي نخواهد داشت و ناچار مي شود از مواضعش کوتاه بيايد و در نتيجه در برخورد با برخي مصرف کنندگان براي ادامه خريد نفت از ايران انعطاف نشان دهد، زيرا بقيه تامين کنندگان نفت عملا نمي توانند جايگزين نفت ايران شوند و در نتيجه احتمالا اين باعث افزايش قيمت خواهد شد و به همين دليل آمريکايي ها ممکن است به کشورهاي مختلف مجوز خريد نفت از ايران را بدهند ، حال سقف آن مي تواند يک ميليون يا يک ميليون و 200هزار بشکه باشد . اين چيزي است که قبلا هم رخ داده است . قبلا هم در سال هاي 2014 و 2016 چنين اتفاقي افتاده بود.
**ايران به توافق سال 2016 الجزيره احترام مي گذارد
کاظم پور اردبيلي در مورد بحث پايبندي کشورها به توافقنامه سال 2016 نيز گفت: ايران قبلا با کاهش توليد به ميزان يک ميليون و 800 هزار بشکه نفت اوپک و غير اوپک موافق بوده و اين توافقنامه را امضا کرده بود و اکنون نيز مخالفتي با آن ندارد و موافق اين توافق است که صد در صد برداشت از ذخاير صورت بگيرد.
نماينده ايران در هيات عامل اوپک در خصوص اين توافق و اجراي آن نيز اعلام کرد: اين توافق در سال 2016 امضا شد و اکنون دو سال از آن مي گذرد ، طي اين مدت سعي اعضا بر اين بوده تا ذخايري که طي سال هاي 2014 تا 2016 اضافه کرده اند و موجب کاهش قيمت شده بودند را از بازار خارج کنند، ذخايري که ايران در تشکيل آن دخالتي نداشته ، چون در مقطع تحريم ايران بوده و ساير اعضا توافق کرده اند مقداري از آن را کم کنند، آن زمان قرار شد اوپک يک ميليون و 200هزار بشکه و غير اوپک 600هزار بشکه توليد نفت خود را کاهش دهند که جمعا يک ميليون و 800هزار بشکه و با نسبت يک به دو بود و اين ادامه داشته و وقتي مي گويند 100 درصد پايبندي يعني معادل چنين رقمي را کم کردن از توليد همه کشورها.
وي افزود: اين مقدار بين اعضاي اوپک و غير اوپک تقسيم شد تا توليد نفت خود را کم کنند. تا آخر ماه آگوست اوپک 118 درصد و غير اوپک هم به ميزان 119 درصد به اين توافق پايبند بوده است ( کاهش توليد نفت کشورها از يک ميليون و 800هزار بشکه هم بيشتر بوده است ) اکنون عددي حدود 360هزار بشکه کاهش توليد در خصوص توافق صد درصدي وجود دارد و در نتيجه افزايش توليد تا اين سقف مورد تاييد ايران است.
** عوامل رواني و تبليغات در قيمت نفت تاثير گذار است
کاظم پور اردبيلي در پاسخ به اين سوال که در صورت ورود حدود 350 هزار بشکه نفت به بازار بر اساس اين توافقنامه ، آيا اين موجب کاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني مي شود نيز گفت: آنچه را که درباره قيمت نفت مي توان گفت اين است که اکنون قيمت بيشتر تحت تاثير عوامل رواني، تبليغات ، تهديد براي تحريم بوده است.
وي افزود: اين عوامل به گونه اي در بازار نفت اثرگذار بوده که حتي افزايش توليد هم موجب کاهش قيمت نشده است. البته ذخاير نفتي روزي به قيمت فشار خواهد آورد و در اثر تراکم اين شرايط ، طبيعتا ممکن است قيمت هاي نفت را به سمت 60 دلار هم سقوط دهد، به همين دليل اعضاي اوپک متوجه اين موضوع هستند ، البته طرف هايي که آمريکا از آن ها خواسته است افزايش توليد داشته باشند ، سعي مي کنند مقاديري نفت به بازار عرضه کنند تا آمريکايي ها را راضي کنند و در نتيجه فشار قيمت ها را هم تحمل مي کنند.
** قيمت 80 دلار براي هر بشکه نفت است
نماينده ايران در هيات عامل اوپک در خصوص ديدگاه کشورهاي عضو اوپک در خصوص قيمت نفت نيز گفت: همه کشورها در پي آن هستند سطحي از قيمت يعني حدود 80 دلار حفظ شود ، اعضاي اوپک و از جمله عربستان تا آنجا که ما مي دانيم موافق قيمت 80 دلاري هستند . اينکه آن ها مقدار توليد خود را در اثر فشارهاي خارجي حتي به ميزان کمي کاهش مثلا چند دلاري قيمت نفت تن بدهند و توليد را افزايش دهند، شايد به دليل انگيزه سياسي و همراهي با آمريکا در تحريم ها باشد.
وي افزود: عربستان و امارات ممکن است چنين کاري را انجام دهند، البته روسيه هم با توجه به توافقي که با اوپک داشته، ممکن است تا حدودي افزايش توليد داشته باشد تا سهم خود را در آينده تثبيت کند و بعد بتواند بر همان مبنا ادامه دهد . به هر حال نبايد اجازه داد سهميه اوپک به کشورهاي غير عضو اوپک داده شود.
** ايران اجازه نمي دهد منافعش در بازار نفت به خطر بيفتد
کاظم پور ارديبلي درباره دستور کار نشست الجزيره و حضور ايران در آن گفت: ما عضو کميته نظارت بر بازار نيستيم، اين کميته 6 عضو دارد، اما حضور ما در آن مطابق مقررات آزاد است و البته ما حق راي نداريم، اما براي جلوگيري از اقداماتي که ممکن است عليه ما به کار برده شود، حضور داشتيم، بقيه کشورها جدا از 6 کشور عضو که اينجا حضور يافته اند ، به خاطر سالگرد توافق سال 2016 است نه اينکه دستور جلسه خيلي خاص له يا عليه ايران باشد .
وي افزود: اين نشست همچنين براي ارائه گزارش شرايط آينده بازار و مراعات توليد توسط اعضا و انتظاري که از بازار طي چند ماه آينده مي رود برگزار شد. تا اينجا بحث تحقق توافق بوده و درخواست ادامه آن تا پايان سال، جايي براي نگراني وجود ندارد.
خاورم **2041**1651
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۴۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخیره روزانه بیش از ۱۰۰۰ تن مرغ گرم/ صادرات مرغ بلامانع است

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی، در جلسه قرارگاه امنیت غذایی با موضوع مدیریت تولید و صادرات مرغ، با بیان اینکه روزانه بالغ بر ۱۰۰۰ تن مرغ گرم خریداری و ذخیره می‌شود، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۶ هزار و ۵۹۴ تن مرغ از تولیدکنندگان خریداری شده است.

حسن‌نژاد با اشاره به روند تأمین نهاده‌ها و جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها، افزود: به منظور تعادل‌بخشی و تنظیم بازار، برای ۱۷ هزار تن مرغ مازاد تولیدی مجوز صادرات اخذ شده است.

وی همچنین تصریح کرد: از اسفند ماه سال گذشته تاکنون بالغ بر ۳ هزار تن مرغ صادر شده است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در راستای حمایت از تولید، صادرات مرغ گرم از تمامی مرزها بلامانع است.

گفتنی است؛ برآورد دقیق از نیاز بازار و میزان تولید، شناسایی و تحلیل دقیق از بازارهای هدف خارجی، ساماندهی تخصصی صادرکنندگان بر اساس فعالیت مستمر در کشورهای هدف، از دیگر محورهای مورد بررسی در این جلسه بود.

کد خبر 6098124

دیگر خبرها

  • ذخیره روزانه بیش از ۱۰۰۰ تن مرغ گرم/ صادرات مرغ بلامانع است
  • صادرات نفت عراق کاهش یافت
  • صادرات مرغ تا پایان سال به ۳۰۰ هزارتن می‌رسد
  • تنظیم بازار و جهش تولید با مشارکت تشکل ها
  • صادرات نفت ونزوئلا کاهش یافت
  • احتمال تداوم کاهش تولید نفت خام اوپک‌پلاس
  • تخفیف نجومی ایران برای فروش نفت واقعی است؟
  • مقام سابق نفت آمریکا به اقدام به تبانی با اوپک متهم شد
  • همکاری اوپک با عراق و قزاقستان برای جبران مازاد نفت
  • صادرات دام راه حلی مناسب برای تعدیل بازار گوشت