Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پس از آنکه برخی رسانه‌های عربی از پذیرش مسئولیت حملات تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز توسط داعش خبر دادند، اکنون فیلمی منتسب به داعش منتشر شده که ظاهراً عوامل این حمله تروریستی را نشان می‌دهد؛ اما آیا این فیلم واقعیت دارد و عوامل این حمله تروریستی در این فیلم حضور دارند؟

مهدی خرم دل؛ در جریان حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز در صبح روز 31 شهریورماه که منجر به شهادت 25 تن و مجروحیت 60 تن دیگر شد، چهار عامل این عملیات تروریستی در همان محل حادثه کشته شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به نشانه‌ها، مسئولان ایران عامل این حمله را گروه تجزیه طلب تروریستی «الاحوازیه» معرفی کردند؛ گروهی که خود از تعدادی گروهک تحت عناوین مختلف تشکیل شده و ریشه آن در تجزیه طلبی در سال‌های پیش و پس از انقلاب اسلامی ایران است.

یکی از عناصر اصلی این گروه تروریستی نیز در گفت و گو با شبکه ایران اینترنشنال وابسته به عربستان سعودی، انجام این حمله را توسط مجموعه این گروه‌های تروریستی تایید کرد و بدین ترتیب تردیدی باقی نماند که این گروه تروریستی با برخورداری از روابط و حمایت کاملاً علنی شماری از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، نقش اصلی را در این حمله داشته است؛ گروهی که شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج فارس به دنبال بهره برداری از آنها برای آشوب کشیدن خوزستان بوده و جزو سرمایه گذاری‌ آنها محسوب می‌شوند.

با گذشت ساعتی از این حمله تروریستی و زمانی که مشخص شد، در این حمله غیرنظامیان تماشاگر این رژه به ضرب گلوله هدف قرار گرفته‌اند، اسکای نیوز عربی در خبری مشکوک مدعی شد داعش مسئولیت این حمله را پذیرفته است. ساعاتی پیش نیز فیلمی منتسب به داعش در حساب کاربری در یوتیوب که صرفاً برای آپلود این ویدیو راه اندازی شده بود و فاقد سابقه بود، ویدیویی از عوامل این حمله تروریستی منتشر کرد که یوتیوب ساعتی بعد این حساب کاربری را مسدود کرد.

اکنون سه سناریو با توجه به محتوای ویدیو منتسب به داعش قابل تصور است:

الف- عناصر حاضر در فیلم همان تیم ترور اهواز بودند؟

1- عوامل حاضر در فیلم چه به لحاظ تعدادی (سه نفر در فیلم حضور دارند) و چه به لحاظ پوششی شباهتی به تروریست‌هایی که در صحنه حمله کشته شدند، ندارند. دست کم دو تن از عوامل تروریستی پوشش شخصی (یک نفر پیراهن سورمه‌ای و دیگر لباس یک دست مشکی با دمپایی) و دیگری نیز لباس نظامی سبز روشن بیابانی بر تن داشته و از نفر چهارم نیز تصویری منتشر نشده است. این در حالی است که سه عامل حاضر در خودرو، اساساً لباس تیره سبز نظامی با طرح موسوم طرح دیجیتالی بر تن دارند و پوشش این دو گروه قابل تطبیق نیست. با تطبیق ریش و ابعاد چهره ترویست‌ها نیز شباهتی مشاهده نمی‌شود.

عناصر حاضر فیلم همان تیم ترور اهواز بودند؟ / این عناصر جزو تروریست‌هایی بودند که از صحنه عملیات گریختند؟ / اینها اساساً عناصر فعال در حادثه تروریستی اهواز نیستند؟

2- سرکردگان این گروه مسئولیت این حمله را پذیرفتند و با توجه به آنکه این عناصر در اروپا مستقر هستند، پس گرفتن حرف‌شان مسموع نیست. از سوی دیگر ساعاتی پیش از انتشار فیلم منتسب به داعش، یکی از عناصر وابسته به همین جریان تجزیه طلب، اسامی هر چهار تروریست کشته شده را لیست و منتشر کرده است!

بیشتربخوانید:شیطنت های تروریست ها این بار در اهواز 

عناصر حاضر فیلم همان تیم ترور اهواز بودند؟ / این عناصر جزو تروریست‌هایی بودند که از صحنه عملیات گریختند؟ / اینها اساساً عناصر فعال در حادثه تروریستی اهواز نیستند؟

ب- این عناصر جزو تروریست‌هایی بودند که از صحنه عملیات گریختند؟

هیچ نشانه‌ای از اینکه این عناصر نیز در صحنه عملیات فعال بوده‌اند، وجود ندارد. در عین حال سوابق نشان داده عوامل تروریستی چه از سوی داعش هدایت شوند و چه توسط دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت شده باشند، تا زمان اطمینان از مرگ‌شان، هویت‌شان تا اطمینان از مرگ‌شان توسط داعش افشاء نمی‌شود و داعش با سوزاندن عوامل خود، آنها را در معرض دستگیری قرار نمی‌دهد و امکان استفاده مجدد از آنها را به صفر نمی‌رساند.

بنابراین این عناصر نمی‌توانستند بخشی از تیم ترور باشند که از صحنه گریخته‌اند و یا یک گروه پشتیبانی باشند که با وجود عدم ورود به صحنه، فیلم‌شان منتشر شده‌ باشد. همچنین منطقی نیست از عواملی که از صحنه حادثه گریخته‌اند، توسط داعش فیلمی منتشر شود اما از عواملی که در صحنه حمله تروریستی کشته شده‌اند و نقش اصلی را در به خاک و خون کشیدن زنان و کودکان خوزستان داشته‌اند، فیلمی منتشر نشود. بنابراین این سناریو مردود به نظر می‌رسد.

ج- اینها اساساً عناصر فعال در حادثه تروریستی اهواز نیستند؟

این سناریو که به نظر به حقیقت نزدیک‌تر است، بر این رویکرد استوار است که با توجه به هزینه‌های سیاسی، حقوقی و تبلیغاتی پذیرش این حمله تروریستی توسط گروه تجزیه طلب مورد حمایت علنی چند کشور عربی دیگر، قرار شده هزینه این حمله به گردن داعش سوق داده شود. بر این اساس چنین فیلم ساختگی تهیه شده و برای داعش ارسال شده و داعش نیز با این گروه در قالب «گرگ تنها / Lone wolf» برخورد کرده و با هدف بهره برداری تبلیغاتی از این حمله، این فیلم را به عنوان فیلم عوامل حمله اهواز منتشر کرده است.

البته ممکن است این فیلم حتی برای داعش نیز ارسال نشده باشد و مستقیماً در فضای مجازی منتشر شده باشد، چرا که منشاء این فیلم تا زمان انتشار این خبر در حساب‌های کاربری رسمی و همچنین حساب‌های کاربری عناصر داعش وجود نداشت. در هر حال به نظر می‌رسد فیلم منتسب به داعش یک سناریوی ساختگی برای منحرف کردن افکارعمومی و کاهش فشار بر کشورهای عربی حامی گروه تروریستی فعال در اهواز باشد.

در این ویدیو هر سه سناریو را با توجه به داده‌های موجود بررسی کردیم:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: تابناک

انتهای پیام/

عناصر حاضر در فیلم همان تیم ترور اهواز بودند؟ / این عناصر جزو تروریست‌هایی بودند که از صحنه عملیات گریختند؟ / اینها اساساً عناصر فعال در حادثه تروریستی اهواز نیستند؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانستنی ها خواندنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۴۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: مبارزه با گروه‌های تروریستی به نفع حکومت طالبان است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر اعلام کرد مبارزه با گروه‌های تروریستی در افغانستان به نفع حکومت طالبان است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت واشنگتن نگران تهدیدهای داعش خوراسان است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود واشنگتن با متحدانش برای مقابله با این تهدیدها همکاری می‌کند.

وی همچنین تاکید کرد به نفع حکومت طالبان است که در افغانستان با گروههای تروریستی مبارزه کند.

میلر در این نشست خبری اظهار داشت ما همیشه گفته‌ایم که افغانستان نباید به پایگاهی برای تروریسم تبدیل شود و از این ناحیه به آمریکا آسیب برسد.

این درحالی است که پیش از این مقامات آمریکایی بارها گفته بودند القاعده و داعش در افغانستان تضعیف شده‌اند.

برخی کارشناسان پیش از این گفته بودند آمریکا به دنبال ادامه حضور در افغانستان است.

«اندرو واتکینز» عضو ارشد گروه بین‌المللی بحران چندی قبل گفته بود: اعضای طالبان که ما با آن‌ها صحبت کرده‌ایم، در همه سطوح این گروه و در مناطق مختلف افغانستان می‌گویند که این موضوعی غیرقابل مذاکره است و ادامه حضور نظامیان غربی در این کشور ممکن نیست.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز به تازگی گفته است  20 سال حضور ائتلاف به رهبری آمریکا در افغانستان نشان داد آنها در این کشور با تروریسم مبارزه نکردند، بلکه به گسترش آن دامن زدند.

گزارش شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت داعش در افغانستان«وست»: حملات داعش در افغانستان کاهش یافته استآمریکا: القاعده و داعش در افغانستان تضعیف شده‌اند

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • طالبان: برخی افراد داعش را تبلیغ می‌‌کنند
  • بازیکن رئال مادرید و اتهام ارتباط با داعش
  • نروژ: داعش توانایی خود را در افغانستان از دست داده است
  • نیویورک تایمز: تمرکز داعش بر یارگیری از تاجیک ها
  • آمریکا: مبارزه با گروه‌های تروریستی به نفع حکومت طالبان است
  • نیویورک تایمز: داعش بر یارگیری از تاجیک ها متمرکز شده است/ داعش برخلاف ادعاها نابود نشده است
  • هشدار سفارت آمریکا درباره خطر ترور در فرانسه
  • لحظات عملیات کماندویی دستگیری 147 مظنون داعش
  • روسیه: اوکراین در حمله خونین به کنسرت مسکو نقش داشته است
  • ولادیمیر پوتین: اوکراین هم‌دست تروریست‌هاست | ما می‌خواهیم بدانیم که دستور را چه کسی داده است