12 گور چکمهای و بقایایی از دوره برنز تا آهن در کاشان کشف شد
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۵۵۰۰۲
به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محسن جاوری یکی از سرپرستان هیأت کاوش محوطه استرک جوشقان گفت: فصل سوم کاوش محوطه استرک جوشقان کاشان در دو کارگاه در حال انجام است.
وی افزود: این فصل از کاوشهای باستانی محوطه استرک با سامر اسکول (مدرسه تابستانی) و با حضور اساتید بین المللی دانشگاه ورشو از جمله آرکادیوش سولتیشیاک، یوانا شیمچک و متئو ویلیام متخصص ژنتیک از مرکز دی .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
**آشنایی باستانشناسان ایرانی با نحوه ثبت دادههای استخوانی
جاوری با اشاره به برگزاری این دوره برای دومین بار در دانشگاه کاشان تصریح کرد: این دوره آموزشی به منظور آشنایی باستانشناسان ایرانی با نحوه ثبت و ضبط دادههای استخوانی شامل بقایای انسانی و حیوانی، طبقهبندی آنها و مطالعات استخوانشناسی صورت گرفت.
سرپرست هیأت باستانشناسی در ادامه برگزاری این دوره آموزشی رابرای باستانشناسان شرکتکننده بسیار مفید دانست و گفت: افراد آموزش دیده در آینده با حضور در هیأتهای مشابه میتوانند تجربیات خود را در زمینه مطالعات استخوانی به کار گیرند.
جاوری با بیان اینکه در این فصل باستانشناسان در دو کارگاه فعالیت می کنند، اظهار داشت: در یکی از کارگاهها 10 گور از نوع چکمهای (شفقت گریو) با تدفین مرد، زن، کودک و نوزاد کشف شد.
**بقایای دوره برنز تا دوره آهن
این باستانشناس با اشاره به وجود دستخوردگیهای تاریخی در 8 گور تصریح کرد: این دستخوردگیها در همان دوره زمانی و احتمالا برای به دست آوردن اشیای مفرغی صورت گرفته است.
جاوری با بیان اینکه سفالها از گورهای دست خورده، خارج نشدهاند گفت: این گورستان600 تا 800 سال مورد استفاده بوده و بقایایی از دوره برنز تا دوره آهن در آنها کشف شد و در کارگاه دوم نیز تاکنون دو تدفین از نوع چکمهای کشف شده است.
این باستانشناس، ظروف سفالی خاکستری، مهر، مهرههایی از جنس سنگ و عقیق، اشیای فلزی شامل نیزه، النگو، گوشواره، سنجاق لباس و سر از جنس مفرغ را یافتههای به دست آمده از گورهای کشف شده اعلام کرد.
وی از دادههای قابل توجه این فصل از کاوش را کشف ظرفی با بقایای سه پاچه گوسفند یا بز عنوان کرد که در کنار سر متوفی دفن شده است و افزود: دو سال پیش مشابه این مورد در خراسان کشف شد.
جاوری مطالعه همزمان بقایای انسانی و حیوانی و طبقهبندی استخوانها را ویژگی این فصل از کاوش عنوان کرد و گفت: به زودی بعد از اتمام حفاریها با حضور اعضای تیم کاوش، دستاوردهای فصل سوم کاوش در محوطه استرک جوشقان در نشست تخصصی در محل پژوهشگاه ارائه خواهد شد.
او خاطرنشان ساخت: مدرسه تابستانی با همکاری پژوهشکده باستانشناسی و دانشگاه کاشان برگزار شد و حضور اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه کاشان به انجام فصل سوم کاوش استرک جوشقان کمک کرد.
**قرابتهای فرهنگی با خراسان بزرگ
جواد حسینزاده دیگر سرپرست هیأت با اشاره به انجام فعالیتهایی در زمینه دی .ان . ای باستانی در این برنامه گفت: با انجام آزمایشها و مطالعات ژنتیک در تدفینهای به دست آمده از این محوطه قرابتهای فرهنگی با خراسان بزرگ و نمونههای ترکمنستان مشاهده شد.
این باستانشناس با تشریح مطالعات دی. ان. ای باستانی در این محوطه و وجود یافتههای باستانی که قرابتهایی با حوزه شمال شرق ایران نشان میدهد، ابراز امیدواری کرد با انجام مطالعات ژنتیکی و تطبیقی بتوان به رهیافت جدیدی در زمینه مطالعات باستانشناسی اواخر دوره برنز و عصر آهن ایران دست یافت.
منبع: اکوفارس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۵۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حکمت الله ملاصالحی مؤسس فلسفه باستان شناسی است
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت حکمت الله ملاصالحی، استاد تمام دانشگاه تهران و مدرس مدعو دانشگاه آتن عصر دیروز (سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه) در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
فرزند صالح و برومند ایران
اولین سخنران این مراسم ژاله آموزگار پژوهشگر ایرانی فرهنگ و زبانهای باستانی بود. وی گفت: دلیل قبول حضور من در این نشست بخاطر یک زیربنای عاطفی است و وقتی برای این نشست دعوت شدم با خودم فکر کردم اگر دعوت میزبان را قبول نکنم فرزندانم را رنجاندهم.
وی افزود: آشنایی من با حکمتالله ملاصالحی به سالهای دور برمیگردد زمانیکه ایشان دانشجوی من بود و از آنجایی که من همیشه سعی داشتم معلم خوبی باشم، ایشان را مادرانه دوست داشتم. ملاصالحی دانشجوی جوان، با استعداد و با انگیزه بود و با اشتیاق تمام واحدها را میگذراند. او آنچه را آموخته بود به بقیه یاد داد و هیچ گاه از آموختن بازنایستاد.
متخصص فرهنگ و زبانهای باستانی ادامه داد: مجد و بزرگی این سرزمین کعبه آمال ملاصالحی است و او همواره سعی میکند اندیشهای عمیق فرهنگ ایران را در آثارش بیاورد. ملاصالحی فرزند برومند و صالح این سرزمین است و سوالی که من دارم این است که آیا شما استادان هم مثل ایشان نسل چنین فرزندانی را به این سرزمین تحویل خواهید داد؟
درد و دل صدوقی سها با ملاصالحی
منوچهر صدوقی سها محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه و عرفان سخنران بعدی این مراسم گفت: به عقیده من روزی که پدر و مادر آقای ملاصالحی این اسم و فامیل را برای ایشان گذاشتند بی وجه نبوده است و اینکه فامیلی ایشان ملاصالحی است به نوعی نشان دهنده این هم هست که ایشان واقعاً یک ملای صالح هستند.
وی افزود: درست است که ایشان باستان شناسی خوانده اما به نوعی مؤسس فلسفه باستان شناسی هستند. آقای دکتر صالحی در یونان درس خواندند و فلسفه اسلامی هم کمال ارتباط با فلسفه یونان را دارد.
این عرفان پژوه ادامه داد: یک مورخ فلسفه در آلمان که او را پدر تاریخ فلسفه در هیأت جدید میدانند سه ادعا درباره فلسفه اسلامی دارد که هر سه واهی هستند. این سه مدعا عبارتند از:
۱- فلسفه اسلامی همان فلسفه یونانی است و فرقش این است به جای اینکه از چپ به راست نوشته شود از راست به چپ نوشته میشود.
۲- اگر چیزی به عنوان فلسفه اسلامی وجود داشته باشد، کلام است نه فلسفه اسلامی.
۳- فلسفه اسلامی با مرگ ابن رشد تمام و جنازه اش هم با جنازه ابن رشد تشییع شد.
این سه مدعا هیچ تطابقی با واقعیت ندارد و درست است که فلسفه یونانی یک قدمت تاریخی دارد اما انتقال فلسفه یونانی به فلسفه اسلامی در دوران مامون یعنی قرن سوم صورت گرفته است. در حالی که در قرآن مجید به مباحث اصلی فلسفه اسلامی اشاره شده است. پس فلسفه اسلامی از قبل از فلسفه یونان وجود داشته است.
صدوقی سها ادامه داد: من در کتاب «تاریخ فلسفه اسلامی» هم اسناد و متونی آوردم که نشان دادم متون بنیادین فلسفه اسلامی متأثر از فلسفه یونان است اما عین آن نیست.
خلاصه که من فقط خواستم در این جلسه در حضور اساتید این درد و دل که در همه جا هم بیان میکنم بگویم. امیدوارم که افاضات جناب آقای ملاصالحی برقرار باشد.
پاسدار باستان شناسی ایران
کامیار عبدی، انسانشناس ایرانی و عضو هیأت علمی گروه باستانشناسی دانشگاه شهید بهشتی دیگر سخنران این مراسم گفت: اگر نگاهی به جامعه شناسی باستانی شناسی بکنیم میبینیم که سه دسته افراد وجود دارند. دسته اول افراد سیاهی لشکر هستند که بود و نبودشان فرقی ندارد. دسته دوم افرادی هستند که فکر میکنند مهم هستند اما نیستند. دسته سوم هم باستان شناسانی که واقعاً مهم و تأثیرگذار هستند و هر روز نسل و تعدادشان کاهش مییابد.
وی افزود: افرادی مثل عزت الله نگهبان، یوسف مجیدزاده و آقای ملاصالحی که تعدادشان هم انگشت شمار است جزو دسته سوم هستند و گل سرسبد این دسته هم آقای ملاصالحی است. به خاطر اینکه ایشان علاوه بر باستان شناسی، شعر، ادبیات، فلسفه و فقه هم میدانند.
عبدی ادامه داد: به قول خود ایشان باستان شناسی مادی ترین رشته علوم انسانی است اما با این حال ایشان توجه دارند که باستان شناسی فقط توصیف مواد نیست و باید وارد حوزههای دیگر هم شد. بنابراین آقای ملاصالحی استاد بزرگی هستند که اندیشههای مهمی را در نسل جوان و دانشجو به وجود آوردند. بزرگترین خدمتشان هم پاسداری از باستان شناسی ایران بوده است. باستان شناسی تاکنون بارها تا لب پرتگاه رفته اما ایشان اجازه سقوط آن را ندادند.
این استاد دانشگاه در پایان گفت: در این کشور خیلیها باستان شناس هستند اما کیان باستان شناسی ندارند. آقای ملاصالحی این دغدغه و این افق بلند را در نگاه خودشان دارند.
کد خبر 6087472 سارا فرجی