Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی تجمع اعتراضی جمعی از دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در اعتراض به برخی از مشکلات صنفی دانشکده  و همچنین "پذیرش جمعی از دانشجویان انتقالی از دانشگاههای سطح پایین خارج از کشور در دانشکده دندانپزشکی"،  کارگروهی با حضور نمایندگان دانشجویان و هیات رییسه دانشگاه برای بررسی و حل مشکلات صنفی دانشجویان تشکیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا حاتمی دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درگفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اعتراض دانشجویان، عنوان کرد: بر اساس برخی شنیده ها، هیات رییسه دانشکده برای پذیرش دانشجویان انتقالی دانشگاههای سطح پایین خارج از کشور همچون دانشگاههای مجارستان، فیلیپین، اسلواکی و چند کشور دیگر تحت فشار قرار گرفته و به دنبال مصاحبه علمی، اغلب این دانشجویان از سطح و تراز علمی مناسبی برای پذیرش در دانشگاه تراز اولی همچون علوم پزشکی شهید بهشتی برخوردار نیستند.

وی با ادعای اینکه اغلب دانشجویان انتقالی به دلیل عدم پذیرش در کنکور داخل کشور و دارا نبودن سطح سواد لازم، برای پذیرش در دانشگاههای خارجی سطح پایین اقدام کرده اند، تصریح کرد: این دانشجویان هم اکنون و پس از گذراندن چند ترم در دانشگاه های خارجی، بدون هیچ مانعی برای پذیرش در دانشگاههای سطح اول کشور اقدام کرده اند که به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

نماینده شورای صنفی مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور همچنین با اشاره به تجمع و تحصن دانشجویان دانشکده دندانپزشکی، عنوان کرد: دانشجویان این دانشکده اکثرا از نخبگان علمی کشور و از دانشجویان دارای سطح علمی بالا و رتبه های دو رقمی کنکور هستند که نسبت به پذیرش دانشجویان انتقالی معترضند. از سوی دیگر، این دانشکده نیز همانند اکثر دانشکده ها از کمبود امکانات و تجهیزات رنج می‌برد و امکانات آن کفاف همین دانشجویان فعلی دانشکده را نیز نمی‌دهد.

حاتمی در خاتمه با اشاره به نقل قول اخیر وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت انتقال دانشجویان از دانشگاههای خارج به داخل کشور از ابتدای سال 2019، اظهار کرد: با این حال وزارت خانه و برخی از دانشگاهها از همین فرصت کوتاه چندماهه برای پذیرش دانشجویان انتقالی در ازای پرداخت شهریه استفاده کرده و توجیه آنها نیز مشکلات مالی دانشگاههاست که به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

حضور هیات رییسه دانشگاه در جمع دانشجویان معترض

به گزارش ایسنا، در پی تجمع اعتراضی دانشجویان، معاونان آموزشی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به همراه برخی از مسئولین دانشکده دندانپزشکی در جمع دانشجویان حاضر شده و ضمن شنیدن سخنان و اعتراضات دانشجویان،به تبادل نظر با دانشجویان معترض پرداختند.

بر این اساس، گروهی از دانشجویان به بیان مطالبات صنفی خود پرداختند که این مطالبات در چند محور اصلی شامل: "مشکلات مربوط به انتقال دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای خارج به دانشکده"، "مشکلات مربوط به ادغام پردیس جمالزاده در دانشکده ولنجک"، "تناقض و عدم شفافیت مسئولین در مورد ساختمان دربند"و برخی مسایل صنفی دیگر مطرح شد.

در این رابطه یکی از فعالان دانشجویی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ایسنا، گفت: در جلسه مسولان دانشگاه با دانشجویان مقرر شد دانشکده از پذیرش دانشجویان انتقالی در ترم جاری (ترم مهر ماه) خودداری کند؛ همچنین پیگیری مواردی از جمله مشکلات مربوط به هیات علمی، کمبود بیماران، مواد دندانی، سیاستگذاری برای پذیرش یا عدم پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در ورودی بهمن، مسائل مربوط به تکمیل و تجهیز ساختمان دربند و برخی از مسائل دیگر به کمیته رسیدگی به اعتراضات سپرده شود.

به گفته این فعال دانشجویی، در این جلسه مقرر شد کارگروهی با حضور نمایندگان دانشجویان و هیات رییسه ی دانشگاه تشکیل شود و در طی یک هفته پاسخ و برنامه ی زمان بندی شده خود را جهت رفع موضوعات فوق بصورت کتبی اعلام کند.

بیانیه دانشجویان دانشکده دندانپزشکی در رابطه با اعتراضات اخیر

در این رابطه همچنین دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیانیه ای صادر کردند که در بخشی از این بیانیه آمده است: "دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از دیرباز در شمار برترین دانشکده‌های آموزش دندانپزشکی کشور بوده و مسئولیت آموزش عده‌ی کثیری از دندان‌پزشکان خبره کشور را عهده‌دار بوده و هرساله میزبان دانشجویانی است که با تلاش و انگیزه‌ی مثال زدنی غول کنکور را پشت سر گذاشته و با رتبه های عالی وارد این دانشکده می‌شوند.

انچه که این روزها در برترین دانشکده دندان پزشکی ایران میگذرد، ما دانشجویان دندانپزشکی شهید بهشتی را بر آن داشت تا به حکم وظیفه و مسئولیت دیده بانی، این سطور را صدای خود سازیم در اعلام نگرانی‌مان از وضعیت دانشگاه.

این دانشویان در بخشی از بیانیه خود ادعاکردند: "دستور مستقیم وزارت بهداشت و درمان و اموزش پزشکی کشور مبنی بر ورود بالغ بر ۱۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی (که تنها با گذراندن ۳۶ واحد درسی در دانشکده های دندان پزشکی کشورهایی مانند مجارستان،گرجستان و...) به دانشکده‌های دندانپزشکی داخل کشور و تصویب اجرای آن در هیئت رئیسه  دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی موجب شد این دانشجویان که اغلب سد کنکور را دور زده‌اند و بعضی از آنان حتی کنکور نداده‌اند یا با معدل های بسیار پایین برای تحصیل روانه  دانشگاه‌های درجه چند خارج از کشور شده‌اند، حال با پرداخت سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون در کنار رتبه های برتری که با تلاش فراوان به صندلی های دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی دست پیدا کرده‌اند، خواهند نشست. طرحی که اساساً به اذعان همه اساتید و خبرگان دانشکده، باعث افت شاخص های اموزشی و روند یادگیری دانشجویان میگردد و نتیجه‌ای جز شکست برای دانشکده دندانپزشکی شهیدبهشتی و نزول جایگاه آن نخواهد داشت."

در بخشی از این بیانیه با اشاره به روند پولی سازی آموزش آمده است:"ما دانشجویان دندان پزشکی شهید بهشتی اعلام می کنیم که روند پولی سازی دانشگاه و نگاه درآمدزایی در پذیرش دانشجو به حدی سرعت و شدت گرفته است که اگر تا چندین سال قبل استثنا بود، ممکن است تا آینده‌ای نزدیک به قاعده تبدیل شود. این روند نه تنها مصداق تبعیض و بی عدالتی است که نتیجه آن اخلال در روند آموزشی دانشجویان دانشکده دندان پزشکی شهید بهشتی می باشد.گ

 مرور سخنان شهید ایت الله محمد حسین بهشتی که نام دانشگاه به نام ایشان مزین گردیده است در برهه ی کنونی تامل برانگیز میباشد : :« اگر در جامعة اسلامی کوششی برای اقامة عدل نباشد کسی به سراغ ما نمی آید و بلکه برعکس جوان ما هم به جایی می‌رود که برای اقامه عدل گام برداشته‌اند چه خدا و اسلام باشد چه نباشد.

جوان عاشق عدل است و خدا خواسته که جوان با این بینش به دنبال خدا برود...چرا آدرس خدا را با آدرس عدل جدا کنیم؟ این گناه ماست، آیا گرایش جوان به عدالت قابل تخطئه است؟ غیر خدایی است؟ مگر فطرت و عقل و قرآن جز این می‌گوید که: ان الله یامر بالعدل» 

علاوه بر مسئله عدل، مسئله حق الناس مطرح است. ظاهراً این طرح جهت جبران کسری بودجه و در راستای خودکفایی بیشتر دانشگاه ها تصویب شده است. حال این سوال مطرح میشود تصویب طرحی که پیامد نزدیک آن اسیب جدی به روند اموزشی دانشجویان دندانپزشکی است و پیامد بلندمدت آن سلب اعتماد بین بیمار-دندانپزشک، منجر به تضییع حق چندین نفر می شود؟ مولای متقیان حضرت علی میفرماید : «جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ حُقُوقَ عِبَادِهِ مُقَدِّمَهً لِحُقُوقه، خدای متعال، رعایت حقوق بندگانش را مقدمه‏ ای برای رعایت حقوق خودش قرار داد». 

در بخش دیگری از بیانیه دانشجویان ادعا شده است: "تعطیلی پردیس بین الملل دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی به علت مشکلات مالی و ادغام دانشجویان دو دانشکده، نتیجه ای جز هرج و مرج و نقض غرض در امر آموزش به دنبال نداشته است. دانشگاه وظیفه تامین شرایط آموزشی مناسب برای هر دو دانشکده را بر عهده دارد، حال آنکه متاسفانه افزایش تعداد دانشجویان با امکانات، تجهیزات و فضای آموزشی محدود موجود، عملا فرایند آموزش را فشل کرده و آموزش فراگیر برای همه دانشجویان، جای خود را به آموزش رقابتی داده است."

نگارندگان این نامه در پایان تاکید کردند: "ضمن اعلام نگرانی، با هشدار به عواقب این تصمیمات خواهان اتخاذ سیاست های جدید و اصلاح تصمیمات گذشته مسئولین میباشند. لازم به ذکر است ما دانشجویان دندانپزشکی شهیدبهشتی این دانشکده را خانه‌ خود می‌دانیم و در جهت اعتلای آن از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود و آمادگی خود را برای همکاری در بهبود وضع موجود و حمایت از هر برنامه‌ای که در جهت رفع مشکلات باشد، اعلام می کنیم."

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دندانپزشكي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۵۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اضافه شدن دو رشته تحصیلات تکمیلی به دانشکده پرستاری ومامایی تربت حیدریه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: رشته‌های پرستاری داخلی، جراحی وپرستاری سلامت جامعه در مقطع کارشناسی ارشد به دانشکده پرستاری و مامایی تربت حیدریه اضافه شد.
حسین ابراهیمی پور افزود:با توجه به نیاز روزافزون نظام سلامت کشور به پرستاران متخصص در زمینه‌های داخلی- جراحی و سلامت جامعه و همچنین پتانسیل‌های موجود در دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، شورای آموزش علوم پایۀ پزشکی، بهداشت و تخصصی با تاسیس این دو رشته موافقت کرد.
وی گفت: امیدواریم با تاسیس این رشته‌ها، شاهد تربیت پرستاران متخصص وکارآمد در این زمینه‌ها باشیم وبتوانیم خدمات تخصصی‌تر وبا کیفیت تری در  شهرستان به مردم ارائه دهیم. 
وی با اشاره به اینکه تاسیس این دو رشته جدید گام مهم در جهت ارتقا سطح آموزش پرستاری در دانشگاه ومنطقه خواهد بود افزود: در حال حاضر حدود ۱۸ هزار دانشجو در ۱۸ رشته در چهار دانشکده این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

دیگر خبرها

  • مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی دانشجو می پذیرد ؛ جزئیات و مهلت ثبت نام
  • پلمب اماکن غیرمجاز درمانی در اردبیل
  • اعلام زمان شروع نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی
  • رشد ۵۰ درصدی عملکرد دانشکده دندانپزشکی طی یک سال گذشته
  • پلمب اماکن غیرمجاز دندانپزشکی و ماساژدرمانی در اردبیل
  • بررسی موانع پیش روی پژوهشگران برای انجام پژوهش
  • مجوز پذیرش دانشجو در مقطع دکتری رشته پرستاری در زاهدان گرفته شد
  • افزایش ظرفیت دانشجویان دندانپزشکی در مشهد نیازمند تامین زیرساخت است
  • اضافه شدن دو رشته تحصیلات تکمیلی به دانشکده پرستاری ومامایی تربت حیدریه
  • ویزیت روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر در دانشکده دندانپزشکی مشهد