Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@13:42:03 GMT

وزارت علوم از حقوق دانشجویان دفاع می‌کند

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۵۵۶۰۷

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه وزارت علوم به جد از حقوق دانشجویان دفاع می‌کند، افزود: با وجود اینکه تعداد کمی از دانشجویان بیرون دانشگاه دستگیر شدند اما وزیر علوم به جد پیگیر است تا احکام آنها تقلیل یابد.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا باقری شامگاه گذشته در آئین تودیع و معارفه رئیس دانشگاه ملایر، با بیان اینکه این امر در دانشگاه ملایر رقم خورد، افزود: سیاست‌های اعتدال و تدبیر دکتر روحانی علاوه بر وزارت علوم، باید در تمامی دانشگاه‌ها نیز دنبال شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه وزیر علوم به عهد و پیمانی که با رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس بسته، پایبند است و همان سیاست‌های دکتر روحانی را پیش می‌برد، اظهار کرد: طی یک سال گذشته پیامد اتخاذ این سیاست، ایجاد فضای علمی در دانشگاه‌ها و فضای نقد و گفتگو بوده است.

رؤسای دانشگاه‌ها نباید به جناح‌های سیاسی وابسته باشند

رئیس مرکز هیئت‌های امنا و ممیزه مرکزی وزارت علوم با بیان اینکه همواره تلاش شده تا رؤسای دانشگاه‌ها از بین برجسته‌ترین افراد جامعه علمی انتخاب شوند، عنوان کرد: محیط دانشگاه، فضای قواسالاری و جنجال نیست بلکه محیط نقد، اظهارنظر و گفتگو است.

وی با تأکید بر اینکه تلاش بر این است تا افرادی را برای مدیریت دانشگاه‌ها انتخاب کنیم که مستقل بوده و وابسته به جناح‌های سیاسی نباشند، ادامه داد: هرگز نباید در مورد مدیریت جدید دانشگاه پیش‌داوری و قضاوت کرد بلکه باید اجازه داد تا در عمل کار صورت گیرد و سیاست‌های دولت اجرایی شود.

باقری با بیان اینکه منتقدان باید در کنار دولت باشند، گفت: نباید در سایه القائات نادرست قرار گرفت بلکه باید اجازه دهیم افکار و ایده‌های نو، بروز کنند و همه نظرها شنیده شود به طوریکه تحقق این امر امروز مورد نیاز جامعه دانشگاهی کشور است چرا که دانشگاه‌ها باید در مسیر درست، حرکت علمی و رو به رشد داشته باشند.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی دانشگاهیان باید همانند دوران دفاع مقدس به کمک بخش‌های تولید، صنعت و خدمات بیایند و کاستی‌های موجود را مرتفع سازند.

وی با تأکید بر اینکه محیط‌های علمی و دانشگاه‌های ما نیازمند فضایی آرام و بانشاط است تا بتوانیم سیاست‌های وزارت علوم را در دانشگاه‌ها پیش ببریم، به رشد و توسعه علمی ایران طی سال‌های اخیر اشاره کرد.

محیط‌های دانشگاه‌ها به سمت اشتغالزایی پیش رود

قائم مقام وزیر علوم بیان کرد: محیط دانشگاه‌ها باید به سمت اشتغالزایی و تربیت فارغ‌التحصیلانی پیش برود که از مهارت‌های کافی برخوردار باشند و این امر یکی از اولویت‌های اصلی ما در سالتحصیلی جدید است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در سایه وحدت و همدلی می‌توانیم مشکلات موجود، توطئه‌های دشمنان و تحریم‌ها را از بین ببریم، گفت: انتقادهای منصفانه به طور قطع می‌تواند سازنده و راهگشا باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌هایی که دارای بیشترین نیروی متخصص و کارشناس هستند، باید برای برون‌رفت از شرایط سخت کنونی کشور تلاش کنند، اظهار کرد: دانشجویان منتقد سرپرست جدید دانشگاه ملایر باید شرایط موجود را درک کنند، در کنار مدیریت دانشگاه باشند و برای توسعه و رشد دانشگاه همکاری و مساعدت کنند.

باقری در ادامه با اشاره به اینکه سرپرست جدید دانشگاه ملایر دارای مدارک علمی بالا، چهره‌ای شناخته شده و بومی منطقه، فردی متخصص، متعهد و ملزم به اجرای سیاست‌های دولت است، اظهار کرد: از او انتظار داریم نظرها و انتقادهای دانشجویان را مورد توجه قرار دهد و از توان و ظرفیت آنان در پیشبرد و توسعه دانشگاه استفاده کند.

وی تصریح کرد: مدیریت دانشگاه یکی از حساس‌ترین و تأثیرگذارترین مشاغل است بنابراین افرادی که در این مسند هستند باید از هرگونه نقد استقبال کنند و نباید در اتاق‌های شیشه‌ای به دور از دسترس مردم تصمیم بگیرند.

باقری با تأکید بر اینکه مدیر دانشگاه ملایر باید این مرکز آموزش عالی را در مسیر توسعه علم و فناوری پیش برد و درک درستی از شرایط جوانان داشته باشد، از تلاش‌های دکتر «محمد ملکی»، رئیس سابق دانشگاه ملایر تقدیر کرد و یادآور شد: او در آموزش عالی منشأ خدمات زیادی بود و باید همچنان از تجربه‌ها و نظراتش استفاده شود.

ایجاد بستر مناسب برای شکوفایی استعدادهای دانشجویان در دانشگاه ملایر

سرپرست جدید دانشگاه ملایر نیز تقارن شروع سالتحصیلی با هفته شکوهمند دفاع مقدس را تقارن نیکویی دانست و گفت: این تقارن فضای دانشگاه را به یاد و خاطره شهیدان، متبرک ساخته و امید است سرآغازی بر یک حرکت پرشتاب علمی و شکوفایی کشور باشد.

دکتر خسرو سایوند افزود: امیدواریم سالی که آن را سال «حمایت از کالای ایرانی» نامیده‌اند، بتوانیم با پیروی از منویات مقام معظم رهبری و با توجه ویژه به فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی، در تولید محصولات ایرانی و ارتقاء کیفیت کالاها نقش موثری داشته باشیم.

وی اظهار کرد: دانشگاه ملایر به عنوان یک دانشگاه جوان و در حال توسعه، تمام اهتمام خود را برای ارتقاء سطح کیفی آموزش و پژوهش و ایجاد بستری مناسب در جهت تقویت انگیزه‌های تحصیلی و رشد و شکوفایی استعدادهای دانشجویان پرتلاش این مرز و بوم به کار می‌گیرد.

سایوند ادامه داد: اتمام پروژه‌های عمرانی نظیر ساختمان پژوهشکده انگور و کشمش، کتابخانه مرکزی دانشگاه، آمفی تئاتر مرکزی و ساختمان دانشکده فنی و مهندسی از دیگر برنامه‌های دانشگاه است که با جدیت در حال پیگیری است.

وی گفت: مجموع این اقدامات به همراه داشتن اعضای هیئت علمی و کارمندان متعهد و متخصص و همت و حمیت دانشجویان پرتلاش، سبب استمرار موفقیت‌های ارزشمند دانشگاه می‌شود.

سرپرست دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش ضمن محکوم کردن حادثه کور تروریستی اهواز، خاطرنشان کرد: دانشگاهیان دانشگاه ملایر شهادت مظلومانه و ناجوانمردانه تعدادی از هموطنان و جمعی از فرزندان غیور و دلاور کشور را خدمت خانواده و همرزمان آنان در نیروهای مسلح و ملت شهیدپرور ایران اسلامی تسلیت عرض می‌کند و انتظار داریم مسببان این حادثه سریع‌تر بسزای عمل خود برسند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۵۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشریات دانشجویی روایت‌گر جنبش‌های دانشجویی در حمایت از غزه باشند

ایسنا/خراسان رضوی مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه نشریات دانشجویی باید روایت‌گر صادق جنبش‌های دانشجویی دانشگاه‌های غربی در حمایت از غزه باشند، گفت: دانشجویان در آمریکا پیشتاز شدند و نشریات دانشجویی باید با بازگویی و مکتوب کردن جنبش‌ها، این حرکت را بیان و تقویت کنند.

رشید جعفرپور امروز، ۱۶ اردیبهشت‌ماه در افتتاحیه سیزدهمین جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی با عنوان «تیتر ۱۳» که در سالن ۲۲ بهمن دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: نشریات دانشجویی می‌توانند انعکاس‌دهنده دستاوردهای دانشگاه‌ها و روایتگر پیشرفت‌های آموزش عالی باشند. شاید بسیاری از مواردی که در دانشگاه می‌بینیم را عادی تلقی کنیم، در حالی که همین موضوعات برای مخاطب بیرونی و مردم جذاب است و اگر آن‌ها را نگوییم، به دانشگاه ظلم کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه نشریات دانشجویی محافلی هستند که می‌توانند پیشرفت‌های دانشگاه‌ها را تبیین کنند، ادامه داد: نشریات دانشجویی می‌توانند تقویت‌کننده فضای گفت‌وگو و تبادل نظر در دانشگاه باشند. ما باید در دانشگاه منطق گفت‌وگو با سلایق، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متفاوت را داشته باشیم و دانشگاه را از حالت قطبی خارج و به فضای تعامل و گفت‌وگو تبدیل کنیم.

مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: نشریات دانشجویی می‌توانند بازگوکننده مسائل و چالش‌های دانشگاه باشند. در دانشگاه و آموزش عالی کشور مسائل مختلفی وجود دارد و دانشجویان بهترین کسانی هستند که می‌توانند در خصوص این موارد صحبت کنند و به صورت منطقی و اخلاقی مسائل و چالش‌های دانشگاه را به بحث و بررسی بگذارند و در یک فضای عقلانی به راهکار برسند. همچنین با توجه به اینکه ما در حوزه سواد رسانه‌ای دچار ضعف هستیم، نشریات دانشجویی می‌توانند سواد رسانه‌ای را در دانشجویان افزایش دهند.

جعفرپور  با اشاره به انتظاراتی که از نشریات دانشجویی می‌رود، بیان کرد:  نخست آنکه در نقد منصفانه عمل کنید. درست است که همگی ما به نقد نیاز داریم، اما نقد باید موجب ارتقای یک سیستم و افراد آن شود. بنابراین اگر نقد از دایره انصاف خارج شود، آثار سویی به دنبال خواهد داشت. لذا از نشریات می‌خواهیم در نقد منصفانه عمل کنند تا هم به ارتقای کشور و هم به ارتقای خودشان کمک کنند.

وی ادامه داد: تنها به بیان مسائل و چالش‌ها اکتفا نکنید و علاوه بر آن راه‌حل‌‍‌های پیشنهادی را هم بگویید. زیرا تنها تکرار مسئله فایده‌ای نخواهد داشت، بلکه راه‌حل‌های احتمالی حل مسائل حتی در مقیاس کوچک را بیان کنید. 

مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر اینکه اگر تمام کارهایی که انجام می‌دهیم، دارای خروجی امیدافزا نباشد، باعث شکست جامعه و تأخیر در پیشرفت خواهد شد، گفت: بنابراین تمامی کنش‌ها و جهت‌گیری‌های ما باید به سمتی باشد که امید را زنده نگه دارد، لذا در یادداشت‌ها، تحلیل‌ها و نوشته‌هایمان این نکته را در نظر داشته باشیم.

جعفرپور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع تشکل‌ها، بیان کرد: دانشگاه سه وظیفه دارد؛ تولید علم، تولید عالم و جهت‌دهی به علم و عالم. چنانکه در تولید علم خوب کار کردیم و چند هزار مقاله و کتاب در سال تالیف می‌شود. رتبه اول ایران در منطقه و رتبه ۱۵ در جهان نشان می‌دهد در تولید علم کارنامه‌ای قابل قبول داریم. اما اگر جهت‌دهی به علم و عالم درست نباشد، نتیجه مثبت نمی‌گیریم. نشریات دانشجویی با بضاعتی که دارند باید در جهت‌دهی به علم و عالم کمک‌کننده باشند.

وی با بیان اینکه نشریات دانشجویی باید روایت‌گر صادق جنبش‌های دانشجویی دانشگاه‌های غربی در حمایت از غزه باشند، افزود: غزه مظلوم واقع شده است. الحمدلله بیداری خوبی در دنیا صورت می‌گیرد. دانشجویان در آمریکا پیشتاز شدند و نشریات دانشجویی باید با بازگویی و مکتوب کردن جنبش‌ها، این حرکت را بیان و تقویت کنند. این موج نباید بخوابد و باید کمک کنیم این مقاومت اسلامی که به مقاومت جهانی تبدیل شده، به پیش رود. 

مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به وظایف وزارت نسبت به نشریات دانشجویی، اظهار کرد: ما وظیفه داریم فضای لازم برای بالندگی و تقویت نشریات دانشجویی را ایجاد کنیم. در شورای مدیران همواره پیگیر هستیم که چگونه می‌توان از نشریات دانشجویی حمایت کرد. اکنون ۳۷۰۰ نشریه دانشجویی در وزارت علوم داریم، علاوه بر آن تعداد بسیاری در وزارت بهداشت هستند و توسعه این نشریات می‌تواند به تقویت فضای گفت‌وگو و سواد رسانه در دانشگاه کمک کند. لذا تقویت نشریات دانشجویی در دستور کار معاونت دانشجویی وزارت علوم قرار دارد.

جعفرپور با اشاره به ایجاد سامانه نشریات، عنوان کرد: این سامانه کمک می‌کند تا انتخابات مدیران مسئول نشریات به راحتی صورت گیرد. گزارش‌گیری‌های مناسب از این سامانه می‌تواند در تقویت نشریات مؤثر واقع شود. افتخار می‌کنیم که ۳۷۰۰ نشریه دانشجویی داریم، اما هنوز قاعده‌مندی برای این نشریات در فضای مجازی وجود ندارد که یک نقطه ضعف محسوب می‌شود و تدوین آیین‌نامه برای آن ضرورت دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امیدوارم بتوانیم حقوق دستیاران را به ۲۰ میلیون برسانیم
  • عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است
  • مرکز ملی نوآوری مغز راه اندازی می‌شود
  • بیانیه وزارت علوم در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی
  • آمادگی دانشگاه شیراز برای جذب دانشجویان خارجی
  • آمادگی دانشگاه شیراز برای جذب دانشجویان اخراجی خارجی
  • دانشگاه تهران در نجف دانشجو می‌پذیرد
  • نشریات دانشجویی روایت‌گر جنبش‌های دانشجویی در حمایت از غزه باشند
  • دانشگاه تهران از سال آینده در شعبه نجف اشرف دانشجو می‌پذیرد
  • کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود