Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-28@11:40:10 GMT

نقشه داعش براي آسياي مرکزي چيست؟/تحليل

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۵۶۲۲۸

نقشه داعش براي آسياي مرکزي چيست؟/تحليل

خبرگزاري آريا - «آناتولي سيداراف» رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح سازمان پيمان امنيت جمعي از طرح موسوم به خلافت بزرگ گروه تروريستي داعش در منطقه آسياي مرکزي خبر داد.
«آناتولي سيداراف» در نشست خبري درباره برگزاري مانور آتي «برادران هم رزم 2018» اعلام کرد: با توجه به گسترش فعاليت هاي تروريستي گروه داعش در شمال افغانستان و تصميم آنها براي ورود به منطقه آسياي مرکزي، اين منطقه در حال حاضر با تنش هاي متعددي روبرو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مهمترين تهديد کنوني کشورهاي اين منطقه، فعاليت گروه تروريستي داعش است.
اظهارات رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح سازمان پيمان امنيت جمعي نشان دهنده نگراني هاي اين سازمان و کشورهاي عضو آن در سطح آسياي مرکزي، قفقاز و اروپاي مرکزي است.
به دليل مخاطرات ناشي از حضور اعضاي گروه هاي تروريستي بويژه داعش در مناطق آسياي مرکزي و قفقاز، مقام هاي اين جمهوري ها و همچنين پيمان امنيت جمعي به شدت نگران تحرکات گروه هاي تروريستي و حاميان آن ها در منطقه هستند.
دبير کل پيمان امنيت جمعي پيشتر گفته است: "حضور تروريست ها در نزديکي مرز تاجيکستان، تهديدي براي تمامي جمهوري هاي آسياي مرکزي است."
حضور داعش در افغانستان، موجب شده است که تمامي کشورهاي هم مرز با اين کشور نگران نفوذ جريان هاي تروريستي بويژه داعش درکشور خود باشند.
افغانستان هم اکنون به محلي امن براي اعضاي اين گروه تروريستي در منطقه تبديل شده است؛ در همين ارتباط، تحقيقات مرکز مطالعاتي جيمزتون (James Tone) حاکي از آن است که، فعالان «تاتارکريمه» از اوکراين تاثير بسزايي بر روند رشد و تقويت جريان افراط گرايي اسلامي و ملي در منطقه آسياي مرکزي بويژه در کشور ازبکستان داشته اند.

بر اساس تحقيقات مرکز مطالعاتي جيمزتون، "فعالان تاتارهاي کريمه که توسط دولت روسيه به عنوان سازماني ممنوعه مطرح مي شود، علاوه بر انجام اقدامات خرابکارانه در منطقه خاورميانه، حوزه فعاليت خود را به منطقه آسياي مرکزي بويژه کشور ازبکستان کشانده اند".
در ماه دسامبر سال 2016 ميلادي، وزارت امور مذهبي و جامعه مدني قزاقستان از آمار 17 هزار نفري پيروان جنبش موسوم به سلفيت در اين کشور خبر داده بود.
دراين ارتباط، «دولت ابرايف» از کارشناسان امور ديني و يکي از مسوولان وزارت کشور قزاقستان، گفته است: "فقر و پائين بودن سواد ديني در ميان مردم به خصوص جوانان، علت اصلي گرايش مردم قزاقستان به سمت افراط گرايي است."
بيشتراعضاي گروه‌هاي افراطي را جوانان 25 تا 35 ساله روستايي تشکيل مي‌دهند که اکثريت اين افراد در خانواده‌هاي فقير بزرگ شده‌اند و در مدارس و دانشگاه هاي عالي، آموزش نديده‌اند."
اين تحقيقات و اظهارنظرها همگي نشان دهنده اين حقيقت است که، هيچکدام از جمهوري هاي آسياي مرکزي و قفقاز، در ارتباط با تروريسم، از حاشيه امن برخوردار نيستند.
نگراني هاي پي در پي سران جمهوري هاي آسياي مرکزي و تلاش به منظور ايجاد وحدت در زمينه مبارزه با اين جريان تروريستي از جمله دلايل اصلي اين نگراني ها است.139/110
نويسنده: محمدعلي طالبي خاکياني
تگ داعش آسياي مرکزي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۶۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ولادیمیر پوتین: اوکراین هم‌دست تروریست‌هاست | ما می‌خواهیم بدانیم که دستور را چه کسی داده است

به گزارش آنلاین به نقل از ایسنا، پوتین روز دوشنبه در تماسی ویدیویی با نیروهای پلیس این کشور در اظهاراتی گفت: این حمله توسط اسلام‌گرایان افراطی انجام گرفته است.

وی اعلام کرد که آمریکا و متحدان در تلاش برای حفاظت از گروه‌های نیابتی خود در اوکراین بوده و می‌گویند که کی‌یف هیچ نقشی در این حملات تروریستی نداشته و داعش مسئول این حملات است.
رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به اینکه تروریست‌ها بعد انجام عملیات به سوی اوکراین در حال حرکت بودند گفت: آنجا چه کسی انتظارشان را می‌کشید؟ مشخصا کسانی که حامی رژیم کی‌یف هستند نمی‌خواهند که هم‌دست و حامی تروریسم شناخته شوند اما همچنان سوالات زیادی باقی است.
پوتین ادامه داد: ما می‌خواهیم بدانیم که دستور را چه کسی داده است.
وی تصریح کرد که اوکراین با شکست در خط مقدم تلاش کرده تا از مرز روسیه عبور کند، غیرنظامیان در بلگراد را بمباران کرده و به سوی کریمه موشک‌هایی شلیک کرده است.
پوتین گفت که تمامی این اقدامات که مشخصا به حمله‌ای تروریستی منتهی می‌شوند که هدف آن ترساندن روسیه و افزایش روحیه خودشان است تا بتوانند به پیروی از دستورات واشنگتن ادامه داده و به نبرد بپردازند.

سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرد، در حمله روز جمعه به سالن کنسرت در حومه مسکو دست‌کم ۶۰ نفر کشته و بیش از ۱۴۵ نفر زخمی شدند. این حمله که مقام‌های روس در حال بررسی تروریستی بودن آن هستند، مرگبارترین حمله در سال‌های اخیر در روسیه است.

گروه داعش مسئولیت حمله تروریستی مرگبار روز جمعه را برعهده گرفت و در بیانیه ای اعلام کرد، جنگجویان داعش به تجمع بزرگی در حومه مسکو، پایتخت روسیه حمله کردند. داعش همچنین تأکید کرد نیروهایش فرار کردند.

کد خبر 840805 برچسب‌ها تروریسم در جهان خبر ویژه روسیه - اوکراین روسیه - ولادیمیر پوتین

دیگر خبرها

  • بازیکن رئال مادرید و اتهام ارتباط با داعش
  • نروژ: داعش توانایی خود را در افغانستان از دست داده است
  • نیویورک تایمز: تمرکز داعش بر یارگیری از تاجیک‌ها
  • نیویورک تایمز: تمرکز داعش بر یارگیری از تاجیک ها
  • آمریکا: مبارزه با گروه‌های تروریستی به نفع حکومت طالبان است
  • نیویورک تایمز: داعش بر یارگیری از تاجیک ها متمرکز شده است/ داعش برخلاف ادعاها نابود نشده است
  • دستگیری ۱۴۷ نفر در ترکیه به ظن همکاری با داعش
  • روسیه: اوکراین در حمله خونین به کنسرت مسکو نقش داشته است
  • ولادیمیر پوتین: اوکراین هم‌دست تروریست‌هاست | ما می‌خواهیم بدانیم که دستور را چه کسی داده است
  • پژواک حمله تروریستی مسکو در پاریس