Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@20:07:22 GMT

کارشناس رسانه: سیاست فیلترینگ شکست خورده است

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۵۷۴۲۰

کارشناس رسانه: سیاست فیلترینگ شکست خورده است

تهران - ایرنا - یک کارشناس رسانه با اشاره به موضوع فیلترینگ و ایجاد محدودیت استفاده از برخی از فضاهای مجازی، تصریح کرد:سیاست فیلترینگ کاملا شکست خورده است و باید دید که چه پیشنهاد بهتری برای مدیریت این فضای مبهم وجود دارد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد، صدیقه ببران عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست بررسی « چالش های خانواده در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی» به بروز و ظهور رسانه های نوین و ارتباط گیری خانواده ها با این رسانه ها اشاره کرد و گفت: این فضا، برای خانواده ها ایجاد ابهام کرده از این رو مدیریت فضای مجازی فعلی مستلزم اتخاذ سیاست های جدید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی خاطرنشان کرد:گاهی مشاهده می شود که رسانه های جمعی مانند صدا وسیما هم از اینگونه فضاها رنج می برد، مانند پخش تیزرها و آگهی های نامناسب برای گروه سنی کودکان در لابه لای کارتن ها و برنامه های حوزه کودکان که مستقیم در رشد و روحیه این سنین تاثیر گذار است.

** فضای رسانه ای باید سالم و رقابتی باشد
یک دانشیار دانشگاه صدا و سیما نیز در این نشست با ابراز خرسندی از اینکه دغدغه مناسبی در زمینه سواد رسانه ای در کشور شکل گرفته است، اظهار کرد: ریشه و زادگاه «سواد رسانه ای» کشور کاناداست و این سواد و مهارت در ایران نیز ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد توجه قرار گرفته اما هنوز درباره اینکه نیاز خانواده ها در این زمینه چیست و باید به آنها چه محتوایی ارائه دهیم، محل بحث است.
حسن خجسته، خاطرنشان کرد: فضای رسانه ای باید فضایی سالم و فرصتی برای رقابت صحیح باشد و از این روست که شناخت و تحلیل چنین فضایی اهمیت پیدا می کند. نکته مهم دیگر اینکه طرح بحث چیستی فضای مجازی برای خانواده ها ضرورتی غیر قابل انکار است.
عضو هیات علمی دومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی ادامه داد: شاید یکی از بزرگترین مشکلات فضای مجازی این باشد که مدیریت این فضا به فنی ها سپرده شده است و این اقدام مانند این است که سینما را کسانی که دوربین می سازند،اداره کنند. از این روز می توان گفت متاسفانه فضای مجازی در دست کسانی است که درک اجتماعی صحیحی از آن ندارند.
خجسته تصریح کرد: مخاطب باید بداند که فضای مجازی مانند کوه یخ است و لایه های اصلی این فضا زیر زمین است و در واقع دیده نمی شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به برخورد سلبی بدون نتیجه با چنین فضاهایی که معمولا از سوی برخی مسئولان پیشنهاد می شود، افزود: ایراد دیگری که در مسیر شناخت دقیق و آگاهی بخشی به خانواده ها درباره چنین فضایی وجود دارد، برخورد سلبی است که گاها شاهد آن هستیم؛ اینگونه برخوردها باعث می شود همه چیز مخفی شده و اجازه باز بودن فضا و ارائه تحلیل برای شناخت به خانواده داده نشود.
خجسته اظهارداشت: وقتی رسانه ها از لحاظ محتوا و مالکیت و ذی نفعان متنوع شوند بخشی از مشکلات در این زمینه کم خواهد شد و می توان مدیریت صحیح تری اعمال کرد.

** «خانواده» خط مقدم مغفول مانده حوزه سواد رسانه ای
دبیر علمی دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی هم در این نشست ، گفت: آنچه در حوزه سواد رسانه ای مغفول مانده بحث خانواده است زیرا سبک‌های برخورد افراد با فضای مجازی از عادت های خانوادگی شان نشات می گیرد.
بهاره نصیری، افزود: ابتدا باید به تعریف واحدی از حوزه سواد رسانه ای برسیم و سپس مهارت های مورد نیاز خانواده ها را در سبک و شیوه استفاده از رسانه ها آموزش دهیم و فقط به بیان مباحث صرفا نظری اکتفا نکنیم.

** لزوم اهمیت سواد رسانه ای برای خانواده ها را تبیین شود
دبیرکل دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی نیز در ادامه این نشست، گفت: باید لزوم اهمیت سواد رسانه ای برای خانواده ها را تبیین کرد.
محمد صادق افراسیابی تاکید کرد: باید مشخص شود که خانواده ها در این چارچوب کجا واقع شده و چطور می توانند به افزایش سواد رسانه ای اعضای کمک کنند.
معاون مرکزفناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد با تاکید براینکه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی را نمی‌توان از یکدیگر مجزا کرد، تصریح کرد: امروز سواد رسانه‌ای مورد غفلت واقع شده در حالیکه ما با انفجار اطلاعات مواجه هستیم و اگر اطلاعات لازم را نداشته باشیم،‌در حجم اطلاعات گسترده موجود گم شده و نیاز خود را نمی‌توانیم مرتفع کنیم.

** درک برخورد صحیح با حوزه ارتباطات رسانه ای ضروری است
یک عضو دیگر هیات علمی همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی نیز طی سخنانی در این نشست،گفت: بیش از70 درصد شاخص تولید ناخالص و ارتباطی خانواده ها در حوزه ارتباطات رسانه ای است و کمتر از 30 درصد به بخش های دیگر مرتبط می شود از این رو درک برخورد صحیح با این فضا ضرورتی است که باید به درستی بیان شود.
خسرو سلجوقی افزود:باید در ابتدایی ترین هسته تشکیل دهنده اجتماع یعنی خانواده هدف گذاری و حداقل هایی را برای ارتقای دانش آن رعایت کرد.
به گفته سلجوقی همواره درباره بایدها و نبایدها صحبت می شود اما برای خانواده ها کمتر گفته می شود که چطور می توانند فرزندشان را در این حوزه راهبری کنند چراکه خانواده ها انتظار دارند به آنها گفته شود که چه بگویند، چه کارهایی باید انجام دهند و ... تا در این فضا مصون بمانند.
سلجوقی تاکید کرد: واقعیت این است که همه چیز به فرهنگ خودمان که در فضای مجازی نمود دارد مربوط می شود؛ منشور اخلاق رسانه ای درسال 1972 در نروژ نوشته می شود و ما هنوز آن را نداریم بطور قطع همین نقیصه در فرهنگ و دانش برای بهره بردن مناسب از فضای رسانه نیز تاثیر می گذارد.

** همایش سواد رسانه ای در یک نگاه
به گزارش ایرنا، دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی 12 تا 14 آبان ماه سال جاری همزمان با هفته فرهنگ عمومی درسالن همایش های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.
دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با موضوع خانواده به عنوان نهاد بنیادین اجتماعی با هدف تبیین نقش و جایگاه مهم خانواده در عصر اطلاعات و جامعه شبکه ای با تاکید بر رویکردهای آموزشی، شناختی و تربیتی در دو بخش علمی - پژوهشی و تجربی - کاربردی برگزار می شود.
تمامی مقالات و گزارش‌های علمی برگزیده در دو بخش مجزا در کتاب مقالات و گزارش‌ های علمی همایش درج می‌شود. همچنین متناسب با جایگاه احراز شده در همایش به برگزیدگان تندیس همایش، لوح تقدیر و جایزه نقدی اهداء خواهد شد.
نویسندگان مقالات برگزیده به عضویت فعال انجمن‌های سواد رسانه ای ایران و مدیریت دانش ایران درخواهند آمد.
مطابق فراخوان منتشر شده، علاقه مندان جهت ارسال آثار می‌توانند مقالات و گزارش‌ های خود را از طریق پورتال همایش به نشانی MLiteracy.saramad.ir بارگذاری می‌کنند.
فراهنگ ** 1355 ** 1701

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي رسانه سواد رسانه اي نشست همايش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۷۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواجهه خانواده‌های ایرانی با هزینه‌های کمرشکن سلامت

به گزارش­ ­­­خبرگزاری صدا و سیما؛ ­ ­­­بابک نگاهداری در حاشیه نشست دبیرخانه دائمی مقابله با فقر، فساد و تبعیض، به راهکار‌هایی برای محافظت مالی در برابر مخارج کمرشکن سلامت در ایران اشاره و اظهار کرد: این مخارج به دلیل بالا بودن سهم پرداخت هزینه‌های سلامت از جیب مردم، پایین بودن ظرفیت درآمدی خانوار، ضعیف بودن سازوکار‌های پیش پرداخت و تجمیع ریسک در تأمین مالی مراقبت‌های سلامت، ایجاد می‌شود. ­ وی بیان کرد: کشور‌ها می‌توانند از طریق گسترش طرح‌های مبتنی‌بر پیش‌پرداخت و کاهش سهم پرداخت از جیب، احتمال بروز هزینه‌های کمرشکن خدمات سلامت را کاهش دهند. البته در کنار آن نیاز است که بسته مزایای بیمه‌های سلامت و عمق پوشش خدمات نیز مورد توجه قرار گیرد. ­ رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه برخی خانواده‌ها، به دلیل نداشتن درآمد کافی، در زمان مناسب برای دریافت خدمات سلامت مراجعه نمی‌کنند، افزود: به همین دلیل ممکن است که با مخارج کمرشکن سلامت مواجه نشوند که این موضوع در محاسبات مخارج کمرشکن سلامت در نظر گرفته نمی‌شود؛ بنابراین موضوع مهم در هنگام بررسی روند مواجهه با مخارج کمرشکن سلامت، روند بهره‌مندی از خدمات سلامت است. ­ نگاهداری گفت:­­ با وجود تأکید بر محافظت مالی از خانوار در برابر مخارج کمرشکن سلامت در قوانین برنامه‌های توسعه و سیاست‌های کلان، سلامت کشور طی سال‌های گذشته این هدف محقق نشده است. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تأکید بر اینکه دلیل اصلی عدم تحقق سلامت در کشور، بالا بدون سهم پرداخت از جیب خانوار در هزینه‌های سلامت است، گفت: پایداری و افزایش منابع مالی در دسترس عاملی مهم جهت کاهش پرداخت از جیب هزینه‌های سلامت است. ­همچنین سیاست گذاری برای کاهش هزینه‌های این بخش، نیازمند راهبرد‌هایی برای بهبود همکاری بین بخش‌های مرتبط از طریق تعیین اهداف و ایجاد چشم انداز مشترک است در این راستا لازم است که نقش متولی گری وزارت بهداشت تقویت شده و سازوکار‌های نظارت و ارزیابی سیاست‌های حمایتی طراحی شود. ­ وی با اشاره به نقش رسانه‌ها و اراده مسئولان برای کاهش هزینه‌های سلامت، گفت: ارائه دهندگان خدمات باید در امر سیاست گذاری در این زمینه مشارکت داشته باشند تا سیاست‌ها و تصمیمات کلان، در جامعه هدف، اثرگذار باشد. ­ رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: پیش بینی تغییرات آینده بخش سلامت و برنامه ریزی برای مراقبت‌های سلامت مورد نیاز و آگاهانه تصمیم گرفتن درباره این موضوعات، از دیگر ملزومات برای کاهش هزینه‌های سلامت در کشور است. ­ وی با اشاره به اهمیت بازنگری و بازتعریف سیاست‌های حمایتی برای کاهش هزینه‌های سلامت گفت: در این زمینه باید مداخلات هدفمند برای افزایش محافظت مالی از گروه‌های کم درآمد و آسیب پذیر در برابر هزینه‌های کمرشکن سلامت صورت گیرد. ­ایجاد نظام داده‌ای پویا و به روز جهت ارزشیابی شاخص‌های تأمین مالی نظام سلامت کشور و آگاهی از تغییرات آینده بخش سلامت و مراقبت‌های سلامت نیز در این زمینه اهمیت ویژه‌ای دارد.

دیگر خبرها

  • آمریکا به دنبال ترمیم چهره کتک‌خورده اسرائیل در جریان عملیات «وعده صادق» است
  • لغو ناگهانی همایش حمایت از فلسطین در دانشگاه فرانسه
  • سواد رسانه چه جایگاهی در زندگی افراد دارد؟
  • واکنش عجیب سرمربی مشهور به گل خورده (عکس)
  • جنگ غزه، رسانه‌ها و روایت‌ها
  • ستاره دربی از دل تیم شکست خورده!
  • معاون وزیر اقتصاد: به دنبال آرامش در فضای اقتصادی هستیم
  • مواجهه خانواده‌های ایرانی با هزینه‌های کمرشکن سلامت
  • راهکارهای کاهش هزینه‌های سلامت در ایران
  • انگلیس خواستار تشدید سیاست شکست‌خورده تحریم‌ ایران شد