Web Analytics Made Easy - Statcounter

  فرارو- در دهه گذشته کشور اتیوپی توانسته فقر را تا نصف کاهش دهد، با این حال نوجوان و بویژه دختران این کشور از رنج‌های ناشی از فقر، تبعیض و آزار‌های جنسی رنج می‌برند.   "ابی احمد علی" نخست وزیر شیعه اتیوپی برای مذاکرات صلح که اخیرا در اریتره برگزار شد و پایان دادن به اعمال خصمانه میان اتیوپی و اریتره تلاش‌های فراوانی کرد، اما هنوز هم مردم اتیوپی با پیامد‌های ناشی از جنگ از جمله فقر گسترده دست به گریبان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اختلافات مرزی دو کشور در سال 1998 باعث بروز جنگی خونین شد که دو سال ادامه یافت و در جریان آن ده‌ها هزار نفر کشته شدند. دادگاه لاهه آن زمان اعلام کرد: اریتره قوانین بین المللی را زیرپا گذاشته و با حمله به اتیوپی آتش جنگ را برافروخته است. در پایان این جنگ دوساله، اتیوپی کنترل همه مناطق مورد مناقشه را به دست گرفت. سازمان ملل پس از این جنگ کمیته مرزی اریتره –اتیوپی تشکیل داد و قرار شد شهرک بادم از سال ۲۰۱۵ به اریتره ملحق شود.

در پی چند دهه جنگ دسترسی هزاران نفر از دختران و پسران معلول در اتیوپی به خدمات بهداشتی با دشواری مواجه شده‌است و کودکان و نوجوانان این کشور در چرخه فقر و خشونت قرار  گرفته‌اند.   بر اساس آخرین آمار سازمان ملل متحد از هر سه دختر معلول در این کشور یک نفر مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرد. این دختران هم در خانه و هم در جامعه با سوء استقاده منظم خشونت و آزار جنسی روبرو هستند.   یکی از این دختران "عنایت بلت" نام دارد. عنایت ۱۷ ساله از زمان تولد نابینا بوده است و در روستای او این معلولیت جرم محسوب می‌شود، زیرا روستائیان معتقدند او مورد لعن خداوند بوده و خداوند هنگام تولد او عصبانی بوده است!   "فیسا آرگ هایل" یکی از کارشناسان آموزش و پرورش در ناحیه "گندر" است، که البته خود او نیز نابینا است. فیسا می‌گوید: "نوجوانان معلول عمدتا از خدمات آموزشی، بهداشتی و رفاه اجتماعی محروم هستند. دشواری صدور مجوز برای خیریه هاو سازمان‌های غیر دولتی نیز به شکاف خدمات‌رسانی به معلولان دامن می‌زند.

خدمات بهداشتی و توانبخشی تخصصی برای اکثر مردم قابل دسترسی نیست و کمک‌های پزشکی هم بسیار گران هستند. هزینه صندلی چرخ‌دار ۲۲۴ دلار است که برای اکثر اتیوپی‌ها قابل مقرون به صرفه نیست و تنها تعداد کمی از دانش آموزان معلول می‌توانند در آموزش رسمی ثبت نام کنند. کشور اتیوپی با بیش از ۱۰۰ میلیون نفر جمعیت تنها ۱۶۴ مدرسه برای دانش آموز ناشنوا و نابینا دارد و فقط دو مدرسه برای دانش آموزان مبتلا به اوتیسم دارد که هر دو در "آدیس آبابا" هستند! "     عنایت بلت (نفر سمت راست) دختر 17 ساله ای است که نابینا متولد شده است. عنایت می‌گوید: در روستای من نیز مانند اکثر نقاط کشور نابینایی گناه بزرگی است زیرا مردم معتقدند که خداوند من را لعنت کرده است. اما با تمام این دشواری‌ها مادر عنایت می گوید: من با تمام توانم از ادامه تحصیل دخترم حمایت خواهم کرد. خداوند او را این گونه به ما عطا کرده است و ما او را دوست داریم. عنایت مجبور است روزانه مسیر خانه تا مدرسه را که آن سوی ارتفاعات "گندر" است و 30 دقیقه طول می‌کشد را با کمک خواهرش طی کند. او می‌گوید من برای عبور از این مسیر نیاز به کمک دارم زیرا نمی توانم مردان مهاجم را ببینم. در حالی که عنایت موظف است در خانه مثل سایر دختران هم سن خود در جمع آوری آب، نظافت و پختن غذا کمک به خانواده کمک کند اما خانواده او تنها وظیفه مراقبت از دختر بچه خواهرش را به او سپرده‌اند. عنایت و سایر دانش آموزان نابینا در کلاس درس. معلم او با زبان اشاره به آن‌ها درس می دهد هر چند معلم مهرت استفاده از خط Braille را ندارد. عنایت امیدوار است برای تکمیل تحصیلات خود در کلاس دهم به شهری در نزدیکی روستا برود مسرت یکی از دختران ناشوای روستا می گوید: برایم بسیار دشوار است که نمی توانم بشنوم معلمانم چه می گویند. آن ها به من هیچ کمکی نمی‌کنند و وقتی که نمی‌فهمم چه می‌گویند عصبانی می‌شوند پدر مسرت یک کشاورز است که اغلب نمی‌تواند سه وعده اصلی غذا برای خانواده‌اش تامین کند. مسرت می گوید جاده‌ای که منتهی به مدرسه می‌شود بسیار خطرناک است و در جاده رانندگان کامیون‌ها، اصلا من را نمی‌بینند و مجبورم از یکی از دوستانم که کامل نابینا نیست کمک بگیرم. مرد روستایی در حال آموزش یه دختر 10 ساله خجالتی و کم شنوایش. دختر مرد کشاورز هرگز زبان اشاره یاد نگرفته است و تنها کسی که می‌تواند با او ارتباط برقرار کند پدرش است. ادیسی (دختر معلول نفر وسط) می‌گوید بدون کمک خواهر و برادرانش زندگی در روستا بسیار خطرناک است. ادیسی می گوید برخی مردان در ناحیه ما دختران معلول را طعمه سوء استفاده جنسی خود قرار می‌دهند زیرا فکر می‌کنند دخترانی شبیه ما "اچ آی وی" ندارند و و علاوه بر این ما حق و توانایی مقاومت در برابر آن‌ها را نداریم فسیه آرگ هیل یکی از کارکنان آموزش و پرورش است. هنگامی که او دانش آموز بود با دستگاه ضبط صدا درس های معلمش را در کلاس ضبط می کرد و در خانه دوباره گوش می داد اما بعضی از معلمانش وقنی بحث سیاسی می‌کردند دوست نداشتند او صدایشان را ضبط کند.

 

عکس‌ها: Aljazeera

منبع: فرارو

کلیدواژه: اتیوپی تجاوز جنسی تصاویر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۹۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور مرد سرشناس و بانفوذ در پرونده قتل چشم‌آبی‌ها | زوایای جدید از قتل تکان‌دهنده یک مرد در بزرگراه + تصاویر بازسازی صحنه قتل

به گزارش همشهری آنلاین، ماجرای این جنایت وحشتناک که به اختلافات قدیمی و ریشه دار ملکی در منطقه کورده و پیچ ساغروان گره خورده است، هنگامی رمز گشایی شد که چند فیلم از صحنه درگیری هولناک حاشیه بزرگراه آسیایی مشهد در اختیار مقام قضایی قرار گرفت که توسط شهروندان فیلمبرداری شده بود. از سوی دیگر نیز تصاویری از صحنه جنایت ضمیمه پرونده جنایی شد که توسط راننده پژو (مقتول) به ثبت رسیده بود.

در همین حال دوشنبه گذشته با دستور قاضی دکتر صادق صفری (بازپرس ویژه قتل عمد) ۵ متهم این پرونده به محل وقوع جنایت در نزدیکی پیچ ساغروان هدایت شدند و مقابل دوربین قوه قضاییه به تشریح زوایای جدیدی از این جنایت تکان دهنده پرداختند. آن ها که با مشاهده اسناد و مدارک انکار ناپذیر چاره ای جز بیان حقیقت نداشتند به داستان سرایی های گذشته پایان دادند و هر کدام چاقویی را به دست گرفتند که روز حادثه خونبار،آن را در اختیار داشتند. لحظاتی بعد ۳ چاقو از روی کاپوت خودرو برداشته شد و یکی از متهمان نیز چماقی را به دست گرفت که آن روز با آن ضرباتی را بر پیکر راننده پژو (مقتول)فرود آورده بود.

کشف جسد دست و پابسته زن ثروتمند در کمد | خدمتکار خانه دستگیر شد آزار زنان در مراسم ترحیم؛ متهم به مادرمرده هم رحم نکرد | مرد موطلایی از طعمه‌ها فیلم سیاه می‌گرفت

امنیت کامل در محل واکاوی قضایی این پرونده جنایی برقرار بود و متهمان در فضایی آرام چنان جزئیات وقوع قتل در حاشیه بزرگراه آسیایی را بازگو کردند که دیگر جای سوالی هم برای وکلای مدافع باقی نماند!

در همین حال برخی از متهمان، دخالت های غیرکارشناسی برخی از افراد و نیروهای محلی برای ایجاد صلح و سازش در میان آن ها را از دلایل اصلی شدت اختلافات دانستند و مدعی بودند که اگر به شیوه قانونی برای حل اختلافات ملکی ادامه می دادند این جنایت وحشتناک رخ نمی داد.

درمیان متهمان این پرونده یکی از افراد سرشناس و پرنفوذی نیز وجود دارد که در یکی از قوای سه گانه کشور مشغول کاربود!

در این شرایط، بررسی های قضایی و کنکاش های تخصصی قاضی صفری درباره چگونگی وقوع این حادثه دلخراش نشان داد تعدادی از اهالی یکی از روستاهای منطقه گلمکان از مدت ها قبل درگیری های زیادی به خاطر اختلافات ملکی داشتند تا این که روز چهاردهم فروردین ،۴برادر و فرد دیگری به نام علیرضا در حالی که سوار بر دو دستگاه خودروی سمند بودند به تعقیب جوان پژو سواری به نام «قاسم-د»پرداختند تا بار دیگر از او زهر چشم بگیرند. «قاسم» نیز که متوجه تعقیب آن ها شده بود برسرعت پژو افزود تا از چنگ آن ها بگریزد ولی هنگامی که وارد بزرگراه آسیایی شد و به سمت مشهد پدال گاز را فشرد ناگهان راننده سمند از پشت سر به او رسید و با یک حرکت وحشتناک، کنترل فرمان را از دست جوان پژو سوار خارج کرد.

خودروی پژو که به آن سوی جاده منحرف شده بودپس از برخورد با جزیره میانی بزرگراه (آیلند) واژگون شد و پس از غلتیدن کف آسفالت در حاشیه جاده افتاد. در این هنگام راننده پژو که می دانست در چه مخمصه ترسناکی قرارگرفته است خود را از درون خودرو بیرون کشید و با پای پیاده پا به فرارگذاشت اما در این لحظه سمند دیگر تعقیب کنندگان از راه رسید و او را در حال فرار نقش بر زمین کردند. در یک چشم بر هم زدن ناگهان ۴ برادر چشم آبی به همراه یکی دیگر از اهالی که او را فردی شرور معرفی می کردند،از خودرو بیرون پریدند و با چماق و چاقو به جان راننده پژو افتادند. آن ها با ضربات متعدد چاقو و چوب،جوان ۳۲ ساله را هدف گرفتند و بی رحمانه تیغه چاقو را بر نقاط مختلف پیکر خون آلود وی وارد کردند.

در حالی که برخی از اهالی محل و رهگذران از این صحنه دلهره آور فیلم می گرفتند، برادران چشم آبی، پیکر خون آلود «قاسم-د» را رها کردند و از صحنه حادثه گریختند. طولی نکشید که پیکر نیمه جان راننده ۳۲ ساله پژو به بیمارستان طالقانی مشهد انتقال یافت اما او بر اثر عوارض ناشی از اصابت چوب و چاقو جان سپرد. این گونه بود که قاضی شعبه۲۰۸ دادسرای عمومی وانقلاب مشهد وارد عمل شد و به تحقیق در این باره پرداخت.

با لو رفتن ماجرای قتل در پی اختلاف ملکی،گروهی تخصصی از کارآگاهان به سرپرستی سروان عظیمی مقدم (افسر جنایی آگاهی خراسان رضوی) رصد های اطلاعاتی را برای دستگیری متهمان آغاز کردند و بعد از بازداشت دو تن از متهمان،بقیه افراد مرتبط با این پرونده جنایی که حلقه محاصره را تنگ تر می دیدند،خود را تسلیم قانون کردند و درحالی به تشریح زوایای مختلف این جنایت هولناک پرداختند که قاضی دکتر صفری،فیلم هایی از صحنه جنایت را برای آنان به نمایش گذاشت. از سوی دیگر نیز راننده پژو (مقتول)با نصب دوربین روی داشبورد خودرو و یقه پیراهنش، صحنه هایی از قتل خود را به تصویر کشیده بود که همه این اسناد محکمه پسند ضمیمه پرونده شد و بررسی های قضایی در این باره ادامه یافت.

بازسازی صحنه قتل در برگراه آسیایی مشهد - پرونده چشم آبی ها کد خبر 847125 منبع: خراسان برچسب‌ها خبر مهم قتل - قاتل حوادث ایران

دیگر خبرها

  • قتل تکان‌دهنده مادر و پسر جوان توسط مرد نقاش
  • قتل تکان‌دهنده مادر و پسر جوان با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش
  • ماجرای عکس تکان‌دهنده «آلن دلون» که جهان را شوکه کرد
  • جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط ۴ برادر
  • حضور مرد سرشناس و بانفوذ در پرونده قتل چشم‌آبی‌ها | زوایای جدید از قتل تکان‌دهنده یک مرد در بزرگراه + تصاویر بازسازی صحنه قتل
  • ماجرای عکس تکان دهنده اسطوره سینمای جهان چه بود؟
  • ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟
  • جزئیات تکان‌دهنده از عملیات پلیس در زیرپوست شهر؛ از انهدام خانه‌های فساد تا مقابله باقاچاق زنان
  • جزئیات تکان‌دهنده از پروژه «سرویسِ اسکورت»
  • پخش زنده فیلم‌ دختران ایرانی برای مردان خارجی‌ | ماجرای تکان‌دهنده خانه‌های فساد | قاچاق دختران به خارج ا پروژه‌های کینگ، چتربیت و رافائل چه بودند؟