Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ > هنر - پنجم دی‌ماه سال ۱۳۸۲ بم ویران شد و هر چه داشت زیر آوار ماند؛ تراژدی‌ای فراموش‌نشدنی که ۷۰ درصد شهر را ویران کرد و ۲۷ هزار کشته و ۳۰ هزار مجروح برجای گذاشت.

در شرایطی که داغ بازماندگان زلزله بم تازه بود، محمدرضا شجریان تصمیم گرفت برای بازسازی روحیه مردم آسیب‌دیده، پروژه باغ هنر بم را کلید بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد شجریان و مشاورانش به این تصمیم رسیدند تا نهادی را برای بازگرداندن طراوت و شادابی به فضای اجتماعی و فرهنگی شهر بم بنیان کنند که درعین حال مرکزی برای پژوهش، آموزش و فعالیت‌های هنری در شهر بم باشد.

اکنون 15سال پس از زلزله بم و در سالروز تولد استاد محمدرضا شجریان، باغ هنر بم تکمیل شده و آماده بهره‌برداری است.

حسن ریاضی، عضو شورای سیاستگذاری باغ هنر بم در این‌باره به همشهری گفت: پروژه باغ هنر بم در سالروز تولد استاد شجریان خاتمه یافت است و به‌زودی در مراسمی رسمی افتتاح می‌شود.

او افزود:‌ این پروژه با پیشنهاد و پیگیری استاد شجریان مطرح شد و پس از کنسرت معروف ایشان توسط گروهی از معتمدان استاد در قالب شورای سیاستگذاری باغ هنر برنامه‌ریزی شد. ریاضی تصریح کرد: پس از آماده‌سازی‌ نقشه‌ها، کار جانمایی در شهر بم آغاز شد و پروژه باغ هنر بم در همان سال کلید خورد و وارد مرحله اجرایی شد.

او با اشاره به اینکه ‌ایده اصلی استاد شجریان در طول سال‌های گذشته، ساخت مجموعه‌ای استاندارد و جامع برای آموزش هنرهای اصیل ایرانی و موسیقی ایرانی بود، اظهار کرد: باغ هنر بم با الهام از معماری اصیل ایرانی در مجموعه‌ای با زیربنای 4هزار مترمربع شامل کلاس‌های آموزشی، سالن آمفی‌تئاتر، استودیوی ضبط، بوفه دانشجویی و کلاس‌های تمرین ساخته شده است.

ریاضی با تأکید بر اینکه دقت نظر استاد شجریان در طول این سال‌ها و نظارت مستقیم و بازدیدهای ایشان از پروژه موجب شد تا الگوی بسیار مناسبی برای فضای آموزشی موسیقی ایرانی فراهم شود، گفت: این مجموعه با الهام از ساختارهای فضای مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی ساماندهی شده است و در این راه گروه‌های بسیاری به واسطه احترام و ارادت به استاد شجریان مشارکت داشته‌اند.

او افزود: در صدر این گروه‌ها مردم شریف ایران بودند که از ابتدای این حرکت و اعلام استاد شجریان با کمک‌های خود شروع پروژه باغ هنر بم را امکان‌پذیر ساختند. همچنین در طول این مسیر سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران و به‌ویژه زنده‌یاد بهاء‌الدین ادب، یاریگر شورای سیاستگذاری باغ هنر بم بودند. اما خاتمه این پروژه با حمایت بی‌دریغ مهندس مرعشی و صنایع خودروسازی کرمان سرانجام یافت. ریاضی تأکید کرد: برای شورای سیاستگذاری باغ هنر بم افتخار بزرگی است که در سالروز تولد استاد شجریان پایان این طرح را اعلام کند.

پشتوانه ما پیگیری مستمر استاد حتی در بستر بیماری بوده است که از صمیم قلب آرزوی سلامتی و شادکامی ایشان را داریم. او درباره زمان افتتاح رسمی پروژه باغ هنر بم گفت: مراسم افتتاح رسمی مهر‌ماه امسال و در شهر بم خواهد بود. جزئیات برنامه پس از هماهنگی با خانواده استاد شجریان و سایر دست‌اندرکاران و دعوت از جامعه هنری اعلام خواهد شد.

اعضای شورای سیاستگذاری باغ هنر‌بم شامل محسن گودرزی (رئیس شورا)، بهار مشیری، فرداد خواجه نصیر، علی جهاندار، حسن ریاضی، ‌محسن کاشی، یونس شکرخواه، کامبیز نوروزی و افشین امیرشاهی است.

در همین زمینه: نوشته دولت‌آبادی برای تولد شجریان وکیل مدافع محمدرضا شجریان: به رای صادره اعتراض می‌کنیم شکایت شجریان از صدا و سیما رد شد | گفتند رسانه ملی موجب شهرت شجریان شد شکایت شجریان از رسانه ملی به کجا رسید؟ از نای جان...

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۶۲۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولویت پروژه‌های عمرانی اردبیل در سال ۱۴۰۳ تکمیل پروژه‌های شاخص و اساسی است

سیدحامد عاملی در نشست بررسی روند اجرا و تکمیل پروژه‌های عمرانی دستگاه‌های اجرایی استان در سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: اولویت پروژه‌های عمرانی دستگاه‌های اجرایی استان در سال ۱۴۰۳ تکمیل پروژه‌های شاخص و اساسی بوده و لازم است دستگاه‌ها نسبت به احصا و اعلام اقدامات شاخص خود در خصوص تکمیل پروژه‌های عمرانی مهم در حوزه مربوط اقدام کنند. او افزود: لازم است زمان‌بندی تکمیل پروژه‌های عمرانی هر دستگاه اجرایی استان اردبیل تعیین و طی برنامه‌ای ارائه شود. استاندار اردبیل بیان کرد: باید جذب اعتبارات برای پروژه‌های عمرانی با پیگیری جدی و نگاه همه‌جانبه از محل‌های مختلف اعم از استانی، ملی و یا مولدسازی مد نظر دستگاه‌ها باشد و برنامه‌ریزی‌های لازم برای سال ۱۴۰۳ در این راستا انجام شود. عاملی با تأکید بر استفاده موثر از فصل کاری برای اجرای پروژه‌های عمرانی، ادامه داد: دستگاه‌ها به غیر از کار‌های عمومی مرتبط با خود، آن دسته از کار‌های شاخص را که می‌توانند در سال جاری تکمیل و بهره‌برداری کنند، اعلام و ملزومات مورد نیاز برای تسریع در اجرای پروژه را مشخص نمایند تا نسبت به پیگیری و تأمین این ملزومات اقدام و همکاری شود. او گفت: همچنین مدیران نسبت به اعلام برنامه سالیانه خود به استانداری اردبیل به‌منظور ترسیم برنامه اجرایی برای سال جاری در استان و پیگیری جذب اعتبار و هماهنگی با وزارتخانه‌ها اقدام کنند. گفتنی است، در این نشست دستگاه‌های آب منطقه‌ای، برق، گاز، راه‌وشهرسازی، نوسازی مدارس، ورزش‌وجوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب، علوم پزشکی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، بنیاد مسکن و امور روستایی استانداری گزارشی اجمالی از وضعیت پروژه‌های عمرانی در دست اجرا و در حال تکمیل برای سال ۱۴۰۳ ارائه کردند. باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • ۱۳ پروژه ملی استان اردبیل در اولویت تکمیل است
  • ۱۲ پیشنهاد برای موزه‌ گردی در تهران | از موزه استاد انتظامی گرفته تا باغ موزه هنر ایرانی
  • شبکه کشاورزی مغان ۲۰ میلیارد تومان اعتبار دارد
  • مخالفت خصمانه آمریکا با تکمیل خط لوله گاز «صلح»
  • اولویت پروژه‌های عمرانی اردبیل در سال ۱۴۰۳ تکمیل پروژه‌های شاخص و اساسی است
  • تولد ۱۱۷ نوزاد در کرمان
  • مدیریت سازگار عید و عزا در جامعه ایرانی/ جوادی یگانه، جامعه شناس: «دستکاری» جامعه نه به این سادگی ممکن است و نه مطلوب/ حوزه اجتماع به خانواده و مسجد و هیات و نهادهای مدنی سپرده شود
  • ابومهدی المهندس؛ سرباز این فرمانده ایرانی بود /این شهید امروز ۷۰ ساله شد +عکس
  • «دوش چه خورده‌ای دلا» شهرام ناظری / «من ایرانی‌ام» علیرضا عصار / «لیلا سوار بر کاروسل» انور براهم / «رندان سلامت می‌کنند» محمدرضا شجریان / «دلبر» محسن چاوشی
  • ۳۲ هزار واحد مسکن مهر هنوز تکمیل نشده است