Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهور در اجلاس صلح برای بزرگداشت نسلون ماندلا، با تاکید بر اینکه درمان نژادپرستی، بیگانه هراسی، خشونت و نفرت پراکنی را باید در گفتگو، مدارا و مردم سالاری جستجو نمود، اظهارداشت: این همان راهی است که ماندلا با شجاعت به دولتمردان واقعی نشان داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در این اجلاس که در مقر سازمان ملل متحد برگزار شد، گفت: ابتدا شهادت مظلومانه تعدادی از هموطنان عزیزمان در جنایت تروریستها در اهواز را تسلیت می گویم و بر عزم قاطع دولت خود د ر مبارزه با تروریسم تاکید می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور اظهارداشت: این یک واقعیت تاریخی است که دولتمردان بزرگ بجای «دیوار»، «پل» می سازند. هر اندازه نژادپرستی، تبعیض نژادی و بیگانه هراسی ایجاد دیوار میان ملتها را آسان می سازد، گفتگو، مدارا و همزیستی مسالمت آمیز خمیرمایه بنای پل میان اختلافات و دودستگی ها است.

متن سخنان دکتر روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رئیس،

اقدام مجمع عمومی سازمان ملل برای بزرگداشت یک صدمین سالگرد تولد نلسون ماندلا، در روزی که به پاسداشت صلح جهانی اختصاص یافته، شایسته تقدیر است.

راه دراز و دشوار نلسون ماندلا به سوی آزادی، از تولد و رشد در قبیله ای کوچک تا پیوستن به جنبش ضد نژادپرستی که منجر به زندانی شدن وی برای سالهای طولانی شد و نهایتا کسب آزادی و احراز مقام ریاست جمهوری، در تاریخ معاصر کم نظیر است.

ماندلا از دوستان نزدیک و وفادار جمهوری اسلامی ایران بود. در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، رژیم وقت ایران با رژیم صهیونیستی و رژیم آپارتاید که همگی از نزدیک ترین وابستگان به آمریکا بودند رابطه بسیار قوی داشت و تامین کننده اصلی انرژی هر دو رژیم بود؛ لکن پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت برخاسته از مردم با حمایت از جنبش آزادی خواهی آفریقای جنوبی، کلیه روابط خود را با هر دو رژیم قطع نمود. بعد از سرنگونی رژیم آپارتاید و استقرار مردمسالاری در آفریقای جنوبی، روابط ایران و آفریقای جنوبی وارد مرحله جدیدی شد که هر روز در حال گسترش است.

آقای رئیس،

رنج دوران سخت مبارزه موجب نگردید تا ماندلا از مشی خود که بر صلح و وفاق استوار بود، دست بردارد و برخورد وی با دشمنان و مخالفان خود پس از آزادی از زندان، به نحوی بود که در دل آنها بذر دوستی و محبت می کاشت.

این یک واقعیت تاریخی است که دولتمردان بزرگ بجای "دیوار"، "پل" می سازند. هر اندازه نژادپرستی، تبعیض نژادی و بیگانه هراسی ایجاد دیوار میان ملتها را آسان می سازد، گفتگو، مدارا و همزیستی مسالمت آمیز خمیرمایه بنای پل میان اختلافات و دودستگی ها است. به جرات می توان گفت که نلسون ماندلا یکی از بزرگ مردان تاریخ معاصر بود که ایجاد صلح و دوستی را نه یک مصلحت بلکه ضرورتی قطعی می دانست.

جمهوری اسلامی ایران نیز در دهه های اخیر ابتکارهایی نظیر "گفتگوی میان تمدن ها" و "جهان علیه خشونت و افراط گرایی" را در جهت تقویت چندجانبه گرایی و توسعه صلح و همکاری بین المللی در این مجمع محترم مطرح کرده است. ایران همچنان این مسیر را با جدیت دنبال می کند و دست همه رهبران صلح طلب و مداراجو را می فشارد.

درمان نژادپرستی، بیگانه هراسی، خشونت و نفرت پراکنی را باید در گفتگو، مدارا و مردم سالاری جستجو نمود. این همان راهی است که ماندلا با شجاعت به دولتمردان واقعی نشان داده است. یاد و نام این مرد بزرگ برای همیشه در تاریخ زنده خواهد ماند.

متشکرم

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: روحانی اجلاس صلح نیویورک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۶۳۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشکار شدن ماهیت واقعی دولتمردان آمریکا در برخورد خشن با جنبش اعتراضی دانشجویان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، حجت‌الاسلام محمدی گفت: برخورد خشن اخیر در آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی در پی برگزاری اعتراضات دانشگاهیان در محکومیت کشتار فلسطینیان در غزه بار دیگر رویکرد دوگانه و ماهیت واقعی دولتمردان آمریکا در موضوع حقوق بشر را به جهانیان نشان داد.   وی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته شهر یزد با تبیین سخنان اخیر رهبر انقلاب در خصوص قضایای دانشگاه‌های آمریکا، افزود: امروز شاهد بی‌ثباتی کشور‌های اروپایی و آمریکایی هستیم به طوری که در این کشور‌های مدعی حقوق بشر شاهد رفتار‌های وحشیانه در برابر دانشجویانی هستیم که تنها فریاد دادخواهی مردم فلسطین و توقف جنگ در سرزمین‌های اشغالی را دارند.   خطیب جمعه یزد ایران قوی امروز را قابل‌قیاس با ایران ۸۰ سال پیش ندانست و گفت: عملیات وعده صادق جایگاه ایران را در برابر دیدگان کشور‌های جهان تغییر داد به طوری که درهمین اواخر بیش از ۷۰ کشور جهان برای گسترش ارتباطات اقتصادی و تجاری به ایران آمدند و امروز شاهد ثبات جمهوری اسلامی در جهان هستیم و این همان نتیجه قیام الهی است.   حجت الاسلام محمدی همچنین با تسلیت سالروز شهادت رئیس مذهب تشیع، امام صادق (ع) به بیان ویژگی‌ها و ابعاد شخصیتی این امام همام اشاره و بر بهره گیری از راه و منش صادق آل عبا تاکید کرد.

دیگر خبرها

  • آشکار شدن ماهیت واقعی دولتمردان آمریکا در برخورد خشن با جنبش اعتراضی دانشجویان
  • عملیات وعده صادق دشمنان را مرعوب و دوستان را مسرور کرد
  • باید یک تفاهم بزرگ رسانه‌ای میان ایران و عراق اتفاق بیفتد
  • ۴۱ درصد آمریکایی‌ها نگران وقوع جنگ داخلی هستند
  • فرار بزرگ پرسپولیس از بدترین سناریوی ممکن در دقیقه 95
  • نقش مهم متفکران دینی در ایجاد وحدت
  • ماجرای تلخ حبس طاقت‌فرسا زن زباله‌گـرد در میان دیوارهای ساختمان متروک | تصاویر
  • ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است
  • ترانزیت خارجی ۷ میلیون تن کالا میان ایران و عراق در سال گذشته
  • توافقات جدید گمرکی میان ایران و عراق برای تسهیل تجارت